Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
Łodzie błotne https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=44&t=30902 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | MarekSCO [ 30 wrz 2019, o 19:35 ] |
Tytuł: | Łodzie błotne |
Czyli łodzie do taplania się w błocie ( a właściwie ich napędy ). W sytuacji, kiedy poziom wody w rzece niski, każdy pomysł wydaje się dobry aby jednak, mimo to, popływać po rzece ![]() Tylko czym i jak ? Spływ kajakowy - fajna sprawa, ale czasem tylko w jedną stronę - z prądem. Chociaż na dobrą sprawę, kiedy niski poziom wody to i prąd nie przeszkadza płynąć pod prąd ![]() ![]() A bez ciągnika kajaka z łachy nie ściągniesz. Znaczy - potrzebny ciągnik. I tak właśnie widzę łodzie błotne ( nie wiem czy słusznie ? ) jako takie ciągniki do pokonywania płytkich i trudnych akwenów. Pierwsze co mi do głowy przyszło i przetestowałem, to napęd LT. Ale czy to jedyne i najlepsze rozwiązanie ? Na pewno proste, ale czy najbardziej optymalne ? Jakie Wasze zdanie ? |
Autor: | Jurmak [ 30 wrz 2019, o 20:16 ] |
Tytuł: | Re: Łodzie błotne |
Takie rozwiązanie miały chyba niemieckie łodzie desantowe? |
Autor: | Alterus [ 30 wrz 2019, o 20:20 ] |
Tytuł: | Re: Łodzie błotne |
Jak płyniesz ma rzece pod prąd, wejście na mieliznę jest niegroźne, schodzisz łatwo bo za daleko się nie zapędzisz (pod prąd trafiasz na część najbardziej wypłyconą), w cofnięcia prąd pomoże i żaden ciągnik niepotrzebny. Nawet przy dużym kajaku. ![]() Wiesz, jak najprościej nie spaść z drabiny? Nie włazić na nią. ![]() |
Autor: | MarekSCO [ 30 wrz 2019, o 20:26 ] |
Tytuł: | Re: Łodzie błotne |
Jurmak napisał(a): Takie rozwiązanie miały chyba niemieckie łodzie desantowe? O! Wiesz, że nie myślałem pod tym kątem ale to ma sens ![]() Alterus napisał(a): Jak płyniesz ma rzece pod prąd, wejście na mieliznę jest niegroźne, schodzisz łatwo bo za daleko się nie zapędzisz (pod prąd trafiasz na część najbardziej wypłyconą), w cofnięcia prąd pomoże i żaden ciągnik niepotrzebny. Nawet przy dużym kajaku. Chyba, że nie wiesz, że łacha spora ( nie widzisz a zapomniałeś już co widziałeś kilkanaście metrów temu ) i brniesz dalej, żeby przebrnąć. Wtedy włazisz w czarną d.ę ![]() * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * Zastanawiałem się nad takim dylematem: LT kontra S(short)T ? Takie skrócenie wału ma Waszym zdaniem jakieś zalety w porównaniu z LT ? ( Poza tym, że nie można się nim już posługiwać jak wiosłem ![]() |
Autor: | Jurmak [ 30 wrz 2019, o 20:53 ] |
Tytuł: | Re: Łodzie błotne |
MarekSCO napisał(a): O! Wiesz, że nie myślałem pod tym kątem ale to ma sens https://imged.pl/lodz-desantowa-wehrmac ... 69225.html |
Autor: | MarekSCO [ 30 wrz 2019, o 21:00 ] |
Tytuł: | Re: Łodzie błotne |
O to to... Sens w tym jest nawet wielki. Popatrz na dno typowej łodzi desantowej. Tam jest już wszystko co potrzebne ![]() I nawet stosunkowo niedrogo. Niecałe dwa tysie: https://www.olx.pl/oferta/lodz-desantow ... 7286851930 Trzeba będzie podumać nad tym... |
Autor: | Jurmak [ 30 wrz 2019, o 21:08 ] |
Tytuł: | Re: Łodzie błotne |
MarekSCO napisał(a): O to to... Sens w tym jest nawet wielki. Popatrz na dno typowej łodzi desantowej. Tam jest już wszystko co potrzebne LPŻ (ciekawe ile osób kojarzy ten skrót:-) miał je z demobilu... Tego typu napęd jest dość powszechnie stosowany w Azji |
Autor: | MarekSCO [ 30 wrz 2019, o 21:10 ] |
Tytuł: | Re: Łodzie błotne |
Jurmak napisał(a): LPŻ (ciekawe ile osób kojarzy ten skrót:-) Liga Przyjaciół Żołnierza ? ![]() (krótkofalowcy kojarzą ![]() |
Autor: | Alterus [ 30 wrz 2019, o 21:58 ] |
Tytuł: | Re: Łodzie błotne |
MarekSCO napisał(a): Jurmak napisał(a): Takie rozwiązanie miały chyba niemieckie łodzie desantowe? O! Wiesz, że nie myślałem pod tym kątem ale to ma sens ![]() Alterus napisał(a): Jak płyniesz ma rzece pod prąd, wejście na mieliznę jest niegroźne, schodzisz łatwo bo za daleko się nie zapędzisz (pod prąd trafiasz na część najbardziej wypłyconą), w cofnięcia prąd pomoże i żaden ciągnik niepotrzebny. Nawet przy dużym kajaku. Chyba, że nie wiesz, że łacha spora ( nie widzisz a zapomniałeś już co widziałeś kilkanaście metrów temu ) i brniesz dalej, żeby przebrnąć. Wtedy włazisz w czarną d.ę ![]() Cytuj: Takie skrócenie wału ma Waszym zdaniem jakieś zalety w porównaniu z LT ? Rozwiązanie bardziej skomplikowane i droższe, ale jak wiadomo dla bogatego to żadna wada. ![]() Poza tym w LT śruba pracuje w korzystniejszych nieco warunkach, oddalona od kadłuba. Ale generalnie mud to bardzo dobry napęd. |
Autor: | MarekSCO [ 30 wrz 2019, o 22:14 ] |
Tytuł: | Re: Łodzie błotne |
Alterus napisał(a): Raczej nie - tak się dzieje gdy idziesz z nurtem. Jak wpływasz pod włos, to po pokonaniu progu dalej jest coraz głębiej. Ale na ogół lepiej się cofnąć, co jak pisałem jest dość łatwe. Nie całkiem jasno się wyraziłem może... ![]() Chodziło mi o to, że płynąc w obie strony można się w takiej sytuacji znaleźć... Oczywiście płynąc z nurtem - łatwiej. Ale to też zależy od charaktery rzeki. Na Sanie w mojej okolicy, przy niskim poziomie wody zasadzka ta sama - obojętnie - z nurtem, czy pod prąd. |
Autor: | MarekSCO [ 30 wrz 2019, o 22:24 ] |
Tytuł: | Re: Łodzie błotne |
Alterusie ![]() I jeszcze apropos tego stwierdzenia: Alterus napisał(a): Rozwiązanie bardziej skomplikowane i droższe, ale jak wiadomo dla bogatego to żadna wada. W warsztacie samochodowym zwykle wala się sporo pasków rozrządu, kół rozrządu, pomp wody do silników, rolek do napinaczy, łożysk i simeringów... Czasami pod ścianą stoi jakaś tokarka, wiertarka, spawarka etc... Tutaj - w moim wypadku - wydatkiem byłby tylko mój czas ![]() ( Nawet silnik już mam przecież - napędza longtaila ) |
Autor: | Mir [ 30 wrz 2019, o 23:20 ] |
Tytuł: | Re: Łodzie błotne |
Tu jest chyba coś, czym da się popłynąć na grzyby: ![]() |
Autor: | MarekSCO [ 30 wrz 2019, o 23:28 ] |
Tytuł: | Re: Łodzie błotne |
O to to Mir ![]() Pytanie tylko przy jakich mocach silnika widać te użytkowe walory. ( Kiedyś oglądałem wspomnienia kolesia, który opowiadał, że na jednej błotnej wyprawie na takim napędzie o mocy coś około 30 hp, zerwał cztery paski zębate ) |
Autor: | robhosailor [ 1 paź 2019, o 14:57 ] |
Tytuł: | Re: Łodzie błotne |
Pamiętam, kiedyś dawno, w jakimś Młodym Techniku, Junym Tiechniku, czy innej Tiechnice Mołodioży, a może nawet we wszystkich, były pokazane takie pojazdy błotne które poruszały się za pomocą, obracanych przeciwbieżnie, dwóch wielkich, długich na całą długość pojazdu, metalowych cygar, na których powierzchniach był ślimakowy gwint o wielkim skoku. Ciekawe, czy ktoś to dzisiaj stosuje? |
Autor: | MarekSCO [ 1 paź 2019, o 15:08 ] |
Tytuł: | Re: Łodzie błotne |
Stosują to dzisiaj Robert ale tylko w naprawdę skrajnych wypadkach. Rosjanie w zespołach do ewakuacji kosmonautów po lądowaniu stosują na przykład... Te "gwinty" miały w ogóle bardzo małą trwałość... Z tego co gdzieś tam czytałem, to ZIŁ do dzisiaj wytwarza takie pojazdy na zamówienie, ale z zamówieniami u nich krucho... I jeszcze jakaś Kanadyjska ( bodajże ) firma produkuje coś podobnego dla turystów amatorów. |
Autor: | taka_jedna [ 1 paź 2019, o 15:20 ] |
Tytuł: | Re: Łodzie błotne |
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... B_a5R6QjWE |
Autor: | MarekSCO [ 1 paź 2019, o 15:54 ] |
Tytuł: | Re: Łodzie błotne |
O to to ![]() A ten ruski system ewakuacji tak wygląda: |
Autor: | MarekSCO [ 10 maja 2020, o 21:39 ] | ||
Tytuł: | Re: Łodzie błotne | ||
No i zrezygnowałem z budowy short taila przy LT pozostając. Zobaczymy moze po tym sezonie coś się zmieni. Może suszy nie będzie... Na razie dorobiłem do LT nową płytę antykawitacyjną i kilka śrub do zabawy ![]()
|
Autor: | marioczewa [ 10 maja 2020, o 22:37 ] |
Tytuł: | Re: Łodzie błotne |
Dodam że Rambo miał podobną konstrukcję. |
Autor: | MarekSCO [ 20 cze 2020, o 15:22 ] |
Tytuł: | Re: Łodzie błotne |
Napęd LT sprawuje się tak znakomicie, ze po prostu nie widzę sensu w szukaniu dla niego alternatywy ( w budowaniu napędu błotnego z krótkim wałem ). Ale może to być spowodowane i tym, że poziom wody na rzekach wzrósł znacznie w odniesieniu do zeszłego roku. Znaczy się - pomysł jeszcze nie zostaje odłożony na półkę ![]() Po dopracowaniu śruby napędowej łódeczka ( na minimalnych obrotach silnika - czterosuwowego chińca 7Hp ) porusza się po wodzie jakoś tak: A po dorobieniu mechanizmu blokującego podniesiony wał, można nią dotrzeć chyba wszędzie ![]() ![]() Słowem - projekt uznany zostaje za zakończony, ale - potencjalnie - rozwojowy. |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |