Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 24 kwi 2024, o 06:15




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 14 lis 2011, o 08:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4794
Podziękował : 652
Otrzymał podziękowań: 347
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
Tym razem kumulacja inspiracji:
* we wtorek na warsztatach Marek zapytał co to jest ten punkt rosy a Janusz nietypowo, bo krótko odpowiedział, że ma to związek mgłą. Tzn. odpowiedział nieco więcej ale tyle zrozumiałem.
* wczoraj przez kilka godzin analizowaliśmy lotnicze prognozy pogody i Tomek z Marcinem analizowali mnóstwo dziwnych cyferek i literek ale głównie porównywali DP z aktualną temperaturą na różnych wysokościach.

Nie bijcie mnie, jeśli zrobię zbyt duże uproszczenie, ale czy można powiedzieć, że jeśli aktualna temperatura = temperaturze punktu rosy na danej wysokości, to mamy widoczność poniżej 1000 metrów na danej wysokości? Żeglarzy interesuje oczywiście najbardziej na poziomie morza.

I na konkretnym przykładzie. Jeśli teraz w Warszawie na wysokości 110 m.n.p.m. temperatura wynosi -0,8°C a temperatura punktu rosy -1,6°C to nie ma mgły. Wyglądam przez okno. Faktycznie nie ma mgły ale jak widzę widzialność nie jest bardzo dobra - oceniłbym ją jako umiarkowaną.

Czy dobrze rozumiem, że temperatura punktu rosy to minimalna jaka może być przy danym ciśnieniu,
wilgotności i wysokości?

Jeśli dobrze zrozumiałem, to wyjaśniałoby wiele. Np., że latem nie widziałem mgły i że w nocy i ranem, gdy temperatury są niższe - jest większe prawdopodobieństwo mgły.

I pytanie kolejne, które tu się nasuwa - dlaczego w prognozach morskich z tego co pamiętam nie podaje się tak ważnego parametru jak prognoza temperatury punktu rosy. A jeśli się mylę to podajcie przykład takiej morskiej prognozy pogody.

pzdr,
Andrzej Kurowski
http://strony.aster.pl/spelnij_marzenia


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lis 2011, o 08:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
Im bliżej temperaturze na danej wysokości do punktu rosy tym większe prawdopodobieństwo mgły/chmury/opadu. Automatu nie ma bo liczą się jeszcze jądra kondensacji np. Z punktu rosy i temperatury na poszczególnych wysokościach możesz też estymować prawdopodobną podstawę chmur. Nas interesowały przede wszystkim ujemne temperatury punktu rosy w prognozach ze względu na występowanie w takich warunkach oblodzenia maszyny. Ciebie jako żeglarza interesuje ewentualnie punkt rosy na poziomie morza przy czym oblodzenie krawędzi natarcia płatów i łopat śmigieł nie jest tak groźne dla jachtu jak dla samolotu ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lis 2011, o 10:05 

Dołączył(a): 23 wrz 2010, o 09:40
Posty: 571
Podziękował : 127
Otrzymał podziękowań: 44
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Kuracent napisał(a):
Czy dobrze rozumiem, że temperatura punktu rosy to minimalna jaka może być przy danym ciśnieniu,
wilgotności i wysokości?

Temperatura punktu rosy to taka wartosc przy ktorej woda zacznie sie wytrącać i będziesz miał mgłę/chmurę zwał jak zwał. Im wyższa wartość, tym więcej pary wodnej w atmosferze.
Kuracent napisał(a):
I pytanie kolejne, które tu się nasuwa - dlaczego w prognozach morskich z tego co pamiętam nie podaje się tak ważnego parametru jak prognoza temperatury punktu rosy. A jeśli się mylę to podajcie przykład takiej morskiej prognozy pogody.

W prognozach morskich prognozuje się mgłę a nie punkt rosy. z tego samego powodu, dla którego, prognozuje sie siłę wiatru a nie gradient cisnienia.

Jakie może być praktyczne zastosowanie prognozy punktu rosy dla żeglarzy?
W wiosennej żegludze bałtyckiej, gdy morze jest bardzo zimne napływ ciepłego powietrza z dużą ilością pary wodnej spowoduje mgłę jeżeli punkt rosy w tej masie jest wyższy niż temperartura wody. Można to przewidzieć z dużym prawdopodobieństwiem, nawet kilka dni wcześniej analizując przepływ mas powietrza nad europą.

Pozdrawiam,
Maciek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lis 2011, o 13:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12950
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2914
Otrzymał podziękowań: 2586
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Kuracent napisał(a):
I pytanie kolejne, które tu się nasuwa

Zanim nasunie Ci się następne pytanie, zastanów się jak różnią się obszary obejmowane przez morską i lotniczą prognozę pogody, a także porównaj prędkość samolotu i statku.
:)

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lis 2011, o 13:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17304
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2170
Otrzymał podziękowań: 3591
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
A ciekawe z jakiej prognozy korzystają kapitanowie ekranopłatów? Choć wstawiłem emote, to całkiem poważnie pytam. IMHO z morskich.

Natomiast do Andrzeja - na Pilot Chart'sach podawany jest DP IMHO dlatego, żeby poprzez mniejszą liczbę zmiennych (wykluczenie temperatury powietrza w danym obszarze) mieć mniejszą szansę zapodania informacji nieprawdziwej.

Trudniej jest prognozować statystykę mgły, bo trzeba do niej dołączać statystykę temperatur.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 52 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL