Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 24 kwi 2024, o 15:25




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 6 paź 2010, o 00:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13380
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1524
Otrzymał podziękowań: 2214
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
(Gdyby było to sorry). :respekt:


Rejsy po Adriatyku-Chorwacja interesują wielu amatorów żeglarstwa.
Dla chętnych polecam z uwagi na to,że rejon ten należy do jednych
z piękniejszych.
Nawet dla tych co zamierzają wybrać się pierwszy raz
na rejs po uzyskaniu uprawnień żeglarskich.
W literaturze tego Forum Żeglarskiego znajdziecie wiele ciekawych informacji
na temat tego co chcielibyście się dowiedzieć.

Dla rozszerzenia informacji,które mogą być przydatne dla każdego,zapytamy Tych co żeglowali po Adriatyku:
1.czy Bora,Jugo są groźne dla żeglarzy w rejsie ?
2.czy te wiatry to,to samo co "Biały szkwał "
3.czy można się przed nimi ustrzec i jak ?


http://www.zagle.pogodynka.pl/index.php ... /chorwacja
http://www.youtube.com/watch?v=JJwppTT3OWo

Pozdrawiam.
Wojciech Port Rybnik

Ps.W roku 1999 w miesiącu wrześniu wypłynąłem z portu "Komiža" (Vis, Croatia) o godz.1000 na silniku.Przywiewało od lądu stałego.Płynęliśmy do Primoštenu.Ze względu na nasze i jachtu bezpieczeństwo nie stawialiśmy żagli.Bora "zgasła" około 1200.Na około 30 minut wyszło słońce i po tym czasie do godz. 1430 ponownie zaszalała Bora (fragment z opisu).
Uważam,że warto się podzielić informacjami w celu uniknięcia zagrożeń podczas żeglowania w trudnych warunkach pogodowych.
Zapraszam do relacji własnych.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 paź 2010, o 18:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 mar 2010, o 11:06
Posty: 471
Podziękował : 17
Otrzymał podziękowań: 58
Uprawnienia żeglarskie: st.j
Wojciech1968 napisał(a):
(Gdyby było to sorry). :respekt:


Rejsy po Adriatyku-Chorwacja interesują wielu amatorów żeglarstwa.
Dla rozszerzenia informacji,które mogą być przydatne dla każdego,zapytamy Tych co żeglowali po Adriatyku:
Zapraszam do relacji własnych.

Relacje własne na podstawie doświadczeń z żeglowania po chorwackim Adriatyku
od 1972 r. zawarłem w przewodniku "Chorwacja dla żeglarzy" kolejne kolorowe wydanie 2010 r. Bezdroża Kraków. Szczegóły
http://kulinski.gdanskmarinecenter.com/ ... =0&fload=1
Zostałem wywołany do tablicy. Dla podejrzliwych, nie mam udziału w sprzedaży, niestety.
Jak wygaśnie umowa wydam własnym sumptem, tak jak lada dzień ( połowa listopada) "Cyklady przez Okno Apollina".

_________________
Pozdrawiam
Zbigniew Klimczak
http://www.przewodnikzeglarski.pl



Za ten post autor Batiar otrzymał podziękowanie od: Wojciech
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 paź 2010, o 03:39 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Wojciech1968 napisał(a):
1.czy Bora,Jugo są groźne dla żeglarzy w rejsie ?
2.czy te wiatry to,to samo co "Biały szkwał "
3.czy można się przed nimi ustrzec i jak ?

Na początek zalecałbym zapoznanie się z stroną
http://meteo.hr/index_en.php
i dobrymi mapami
http://prognoza.hr/karte_e.php?id=aladin&param=&it=

Przeglądając te mapy trzeba zwrócić uwagę na czas zmiany kierunków wiatru.
Prawie zawsze zmiana z SE na NE lub odwrotnie jeśli następuje w krótkim czasie oznacza skok w ciągu paru minut siły z np 3 B do 6/7 a niekiedy przy pojawiającej się burzy do 8 B.
Póżniej w przeciągu 1/2 do 1 H następuje stabilizacja siły i kierunku wiatru
Przewidując taka zmianę w ciągu dnia lepiej nie planować przepływania w spodziewanym okresie, w okolicach masywu Bikovo, Kanału Velebickiego, przesmyku pomiędzy Korculą a Peliesacem.

Na mapach opadów nie zawsze znajdzie się wówczas wskazany obszar występowania deszczów ale styk ciepłego i wilgotnego powietrza z zimnym może rodzić miejscowe i krótkotrwałe burze, ostrzeżenia i prognoza 12 h zazwyczaj już tą informacje zawiera.

Również miły mistral możne pod wieczór zaskoczyć niedoświadczonego żeglarza zwłaszcza przy górzystych brzegach - ponownie należało by wymienić wspomniane wyżej okolice. Wiatr z kierunków zachodnich, dość ciepły gromadzi na zboczach wilgotne powietrze, w godzinach wieczornych mogą powstać duże komórki burzowe.
Burze wówczas rozwijają się wzdłuż brzegów tuż przed lub po zachodzie słońca. Przy wyspach nie mają one zazwyczaj dużej siły.

Jugo to silny niekiedy do sztormowego wiatr z SE ciepły i niosący dużo wilgoci.
Niebezpieczny jest ze względu na towarzyszące mu burze, krótkie ale częste i ulewne opady ograniczające do minimum widoczność wraz z szkwałami. Do tego wyładowania i nieraz grad. Czyli mamy gwałtowne przeskoki siły wiatru i temperatury powietrza.
Jugo w przesmykach jest niebezpieczny ze względu na zjawiska dyszowe i ograniczenie widoczności z kolei poza osłoną wysp wywołuje całkiem pokaźną falę.
Jeśli kierunek wiatru jest poprzeczny do układu wysp to po zawietrznej będzie mało deszczu i burz ale siła wiatru będzie jak zwykle w takiej sytuacji bardzo zmienna od 2/3 B w miejscach zasłoniętych do 8/9 B tam gdzie występują doliny i żleby. Podobnie się rzecz ma jeśli chodzi o zachowanie się wiatru po zawietrznej stronie wysp w borze.

Jugo nie pojawia się nagle. Czas jego działania jest awizowany w komunikatach z wyprzedzeniem 3 dniowym ponieważ, jego występowanie jest związane z zjawiskami w skali makro.

Bora jest wywołana ogólnie biorąc niżem nad Italią i wyżem nad Bałkanami, wówczas wieje wzdłuż całego wybrzeża z kierunków N przez NE do E nawet do 2 dni ale lokalne uderzenia do 6/8 B trwąjace 1/2 dnia mogą się zdarzyć / niezależnie od rozkładu głównych ośrodków wyżu i niżu / i sądzę że to one mogą sprawić największy problem.

Poza komunikatami - kanał 16 cały czas na nasłuchu, należy obserwować niebo nad stałym lądem zwłaszcza w kierunku N.
Jeśli pojawiają się chmury w formie soczewek, spłaszczonych wałków - piętra niskiego i średniego, oraz rozsiane rzadkie pióropusze w piętrze średnim i wysokim oznacza że za chwilę uderzy bora. Inna oznaka to charakterystyczna krawędź w warstwie chmur.
Za nią pojawia się szeroki pas czystego nieba i następna ławica spłaszczonych lub ułożonych w wałki chmur.

Piotr Siedlewski



Za ten post autor ins otrzymał podziękowanie od: Wojciech
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 61 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL