Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 10 lis 2025, o 14:49




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 32 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 30 paź 2025, o 09:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17866
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4593
Otrzymał podziękowań: 4344
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Pewnie wiecie, że fascynują mnie takie konstrukcje, a nasz Goat Island Skiff "Uitwaaien", jest praprawnukiem historycznych, amerykańskich sharpies i flatties, chociaż ma w sobie jeszcze geny z innych linii rozwojowych.
Od paru, dni na fejsbuku pojawiają mi się zdjęcia i rysunki historycznych skiffów i chciałem wrzucić je tutaj, zwrócić uwagę na kształt kadłuba i ożaglowanie ze zrównoważonym sztakslem na bomie, z rozprzowym bomem grotżagla i niespotykanym u nas, poprzecznym drzewcem (club) na jego tylnym noku.

https://duckworksmagazine.com/04/s/arti ... lle/C1.gif

Załącznik:
571273526_2565056900544931_8534971737773022852_n.jpg
571273526_2565056900544931_8534971737773022852_n.jpg [ 468.49 KiB | Przeglądane 948 razy ]


Załącznik:
571194330_2565056720544949_7048646146358762084_n.jpg
571194330_2565056720544949_7048646146358762084_n.jpg [ 22.16 KiB | Przeglądane 948 razy ]


A na koniec duży, dwumasztowy skiff, prawdopodobnie użytkowany jako jacht:

Załącznik:
571288484_2565056807211607_5477335268308205217_n.jpg
571288484_2565056807211607_5477335268308205217_n.jpg [ 64.01 KiB | Przeglądane 948 razy ]


Bardzo to lubię, a Wy???

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowania - 2: Catz, myszek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 paź 2025, o 19:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10987
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1356
Otrzymał podziękowań: 2652
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Genialne!
Wprawdziena na trzech lodkach mam takie foki, ale grot to poezja.
Na obrazkach widac, ze da sie tym zawiadywac. Zwieksza to pow. zagla i srodek ozaglowania jest dosc nisko. Oby mi do glowy nie strzelil jakis pomysl...
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)



Za ten post autor Catz otrzymał podziękowanie od: robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 paź 2025, o 20:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17866
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4593
Otrzymał podziękowań: 4344
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Oby strzelił.
Mnie też chodzą po głowie dziwne pomysły.

Takie, przymasztowe żagle były (są nadal) na regatowych, tradycyjnych jednostkach z tamtych okolic - warto zajrzeć na stronę, a i na YouTube jest trochę filmów:

https://cbmm.org/resources_tags/log-canoe-races/

https://youtu.be/jgR-YnNUFC8?si=snLNWW9kTfx7OhMC Obrazek

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowania - 2: Catz, myszek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 paź 2025, o 20:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10987
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1356
Otrzymał podziękowań: 2652
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
No i strzelil, lobuzie!
Grotow za duzo nie mam, ale mam mnostwo fokow, zwykle zbyt duzych by zmiescily na balestronie. Gdyby tak podciac jeden, albo i dwa? Trzeba bedzie pokombinowac z kątami ale zima sie zbliza, no i po co te foki maja lezec i nic nie robic?
Mialem tez pomysl na zagiel podbomowy - bonnet - i nawet stosowny, trojkątny zagiel, ale teraz przez ciebie mysle o wiekszym, podcietym, w ksztalcie trapezu. Da sie to obslugiwac jedną linką? Bo dodatkowe 3m² na kursach z wiatrem piechotą nie chodzą!
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)



Za ten post autor Catz otrzymał podziękowanie od: robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 paź 2025, o 22:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10987
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1356
Otrzymał podziękowań: 2652
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Czy to nie jest zagiel zwany "baranie udo"?
Cos mi sie kolacze... Ale nie mam czasu na dalsze poszukiwania.

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2025, o 10:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17866
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4593
Otrzymał podziękowań: 4344
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Chyba tak. "Leg-of-mutton", ale chyba te bez "club" na noku bomu, czyli trójkątne, też tak nazywali. Głowy nie dam. Kształt uda pasuje chyba bardziej do tych czworokątnych z "club". Ale cóż...

https://simple.wikipedia.org/wiki/Leg-of-mutton_sail

Jeszcze tu:

https://www.christinedemerchant.com/pdrrig.html

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: Catz
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2025, o 20:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10987
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1356
Otrzymał podziękowań: 2652
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
robhosailor napisał(a):
Chyba tak.

Drugi link by to potwierdzal.
W zimie pokombinuje z fokiem i bonnetem, w koncu to prosta geometria plus troche cierpliwosci. Ciekawe!
Catz Zaciekawiony

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)



Za ten post autor Catz otrzymał podziękowanie od: robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 lis 2025, o 15:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17866
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4593
Otrzymał podziękowań: 4344
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Ale takie ożaglowanie, to u nas nie występuje na pewno. Dwa mocno pochylone maszty, z tego jeden malutki i pochylony do przodu, oraz dwa żagle trójkątne "udo baranie" z bomami rozprzowymi. Coś niesamowitego. Jest opisane w książce H. I. Chapelle'a, więc spróbuję zrozumieć, po co i dlaczego akurat takie:

Obrazek

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 lis 2025, o 18:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17866
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4593
Otrzymał podziękowań: 4344
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Na tapatalku nie odpala obrazek, więc parę linków, żeby samemu można było sobie tam zajrzeć - fajna stronka o takich, dziwnych dla nas, łódkach i typach ożaglowania - two mast stick-up:

https://sailingworkboats.es/two-mast-st ... oke-canoe/

https://sailingworkboats.es/a-unique-un ... reek-1899/

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: Catz
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 lis 2025, o 20:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10987
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1356
Otrzymał podziękowań: 2652
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Z tym automasztowym fokiem raczej kombinowac nie zamierzam...
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 lis 2025, o 21:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17866
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4593
Otrzymał podziękowań: 4344
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Ale ciekawostka fajna? Mnie bardzo cieszą takie pomysły sprzed ponad 100 lat.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 lis 2025, o 21:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10987
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1356
Otrzymał podziękowań: 2652
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Tak! Mnie tez!
I ma to sens, jesli przy bardzo pochylonym maszcie wbitym bardzo z przodu, chce sie miec samohalsujacy fok.
Chesapeake Bay sporo wyjasnia - jest rownie slawna (bitwa!), co i bardzo plytka, a lokalne warunki zawsze odbijają sie na lokalnej architekturze jachtowej. Czasem czkawką...
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 lis 2025, o 21:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17866
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4593
Otrzymał podziękowań: 4344
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Te łódki mnie inspirują m. in. dlatego, że "moim" akwenem jest Zatoka Pucka - nie tyle sławna, ale podobnie płytka, zwłaszcza jej wewnętrzna część.

A tutaj, z innej linii rozwojowej, sharpie skiff, dwumasztowy ket-kecz rozprzowy. Na nasze oko wydaje się bardziej normalny? Pewnie tak. Chociaż wielu takich u nas nie spotkamy.

Obrazek

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lis 2025, o 19:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17866
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4593
Otrzymał podziękowań: 4344
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
robhosailor napisał(a):
Jest opisane w książce H. I. Chapelle'a, więc spróbuję zrozumieć, po co i dlaczego akurat takie


W książce H. I. Chapelle'a "American Small Sailing Craft", na stronie 314 jest rysunek podobnej łódki flattie z małym, mocno pochylonym do przodu masztem z ożaglowaniem "udo baranie". Na stronie poprzedniej autor pisze, że:

"Łodzie te były szczególnie polecane ze względu na swoją odporność na warunki pogodowe przy świeżym wietrze, a niektóre z nich mogły płynąć na wiatr przy silnym wietrze, jedynie dzięki temu sterczącemu żaglowi, co teoretycznie wydaje się niemożliwe. ("The skiffs where particularly approved of for weatherliness in a fresh wind, and some were said to be able to go to windward in strong winds under the stick-up sail alone, which seems impossible theoretically.")

Ciekawe! :D


Obrazek

PS: Kurczę! Tak coś czułem, że już mogło być na forum i było - jest rysunek i nawet współczesna fotka:
viewtopic.php?p=562931#p562931
No i odniesienia do żakówek z Zalewu Wiślanego, ale obrazki poznikały...

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lis 2025, o 13:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1251
Podziękował : 74
Otrzymał podziękowań: 749
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
Catz napisał(a):
Wprawdziena na trzech lodkach mam takie foki, ale grot to poezja.


A pamiętacie, jak taki fok był uważany za niesamowitą innowację lub zgoła dziwactwo?
Mnie to wtedy bawiło, bo był powszechnie stosowany w modelach żaglowych... a tu okazuje się, że pomysł ma ponad sto lat.

A grot rzeczywiście śliczniutki. Tylko jedna rzecz mnie zastanawia: u Roberta na zdjęciu tego kecza widać na grocie coś, co wygląda jak zwykła (pozioma) refbanta z refsejzingami. Ciekawym, jak refuje się taki żagiel przy użyciu refbanty. Co się robi z tylnym drzewcem? Z geometrii wynikałoby, że pewnie się zdejmuje. Grot wydaje się być na pełzaczach, więc punkt mocowania foka nie przeszkadza w zrzucaniu i refowaniu - co innego gdyby był mocowany żmijką.
Na rysunkach raczej widuje się refowanie i "zrzucanie" grota przez troczenie do masztu, co ma sens chyba tylko w małych łódkach.

pozdrowienia

krzys

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

robhosailor napisał(a):
Takie, przymasztowe żagle były (są nadal) na regatowych, tradycyjnych jednostkach z tamtych okolic - warto zajrzeć na stronę, a i na YouTube jest trochę filmów:


Przymasztowe to przymasztowe, ale te topsle to prawdziwy odjazd :)

pozdrowienia

krzys


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lis 2025, o 17:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17866
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4593
Otrzymał podziękowań: 4344
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Coś mi się wydaje, że to nie jest refbanta, a bryt i pionowe listwy usztywniające lik dolny. Powiększyłem sobie ten fragment w telefonie i refbanty tam raczej nie ma.

Topsel, to też, odjazd zupełny.
Obrazek

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lis 2025, o 18:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1251
Podziękował : 74
Otrzymał podziękowań: 749
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
robhosailor napisał(a):
Coś mi się wydaje, że to nie jest refbanta, a bryt i pionowe listwy usztywniające lik dolny. Powiększyłem sobie ten fragment w telefonie i refbanty tam raczej nie ma.


Bo ja nie o tym zdjęciu, tylko o tym z pierwszego posta:
Cytuj:
A na koniec duży, dwumasztowy skiff, prawdopodobnie użytkowany jako jacht:


pozdrowienia

krzys


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lis 2025, o 18:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17866
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4593
Otrzymał podziękowań: 4344
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Aaaa... No jest, rzeczywiście!

Myślę, że to drzewce "club", można chyba złożyć wzdłuż refbanty i owinąć zrefowaną częścią żagla, bez odpinania.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lis 2025, o 19:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10987
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1356
Otrzymał podziękowań: 2652
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
myszek napisał(a):
te topsle to prawdziwy odjazd

robhosailor napisał(a):
Topsel, to też, odjazd zupełny.

Absolutnie!
Ciekawe, czy gra warta swieczki? Niby na flaucie ma sie sporo czasu na odjazdy...
Opowiem o bonnecie: Na morzu to sie chyba oplacalo - warto zadac sobie trud raz na 8-10 godzin.
Na Marnie sie okaze.
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lis 2025, o 20:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17866
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4593
Otrzymał podziękowań: 4344
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Trudno powiedzieć. Ten topsel jest raczej niewielki, ale na samym szczycie, więc może?

Podobno udowodniono, że lepszy jest jeden wielki żagiel, niż kilka o łącznej powierzchni mu równej, więc może nie warto. Ja nie wiem. Fajnie wyglądają te łódki z deskami do balastowania, jak się kładą masztami na wodzie.

Aha, w przywołanej już książce jest rysunek takiej regatowej, dwumasztowej łódki z rejowym bryfokiem, ale z kadłubem sharpie. Nie mogę zrobić zdjęcia, bo do środy mam dyżur u mamy, ale zrobię i pokażę jak wrócę. Chyba, że znajdę to w necie.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lis 2025, o 21:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17866
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4593
Otrzymał podziękowań: 4344
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Znalazłem tylko model podobnej łódki. Chodzi o ożaglowanie z dwoma bomami dla rozszerzenia żagla przy liku tylnym.

https://www.amazon.com/GeRRiT-Sharpie-W ... B0CYQHMH7B

https://world.taobao.com/lang/en-us/goo ... 540312.htm

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: Catz
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lis 2025, o 22:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10987
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1356
Otrzymał podziękowań: 2652
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Niewatpliwie zwieksza toto pow. zagli, ale nie tak znowu duzo i czy to wystarczy na kompensacje gorszej aerodynamiki?
Z fokiem moze jest ( bedzie? ) lepiej, bo moze mozna to pionowe drzewce na noku zastapic zwykla, cienka listwa. Te dwa bomy niby minimalizuja owo drzewce, ale to skomplikowane. Zbyt. I jeden hals bedzie gorszy.
Z bonnetem jeszcze lepiej!
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)



Za ten post autor Catz otrzymał podziękowanie od: robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lis 2025, o 22:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17866
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4593
Otrzymał podziękowań: 4344
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Pewnie z takiego powodu te rozwiązania nie rozpowszechniły się bardziej poza Zatokę Chesapeake. Wyszło, że olistwowanie żagla pozwala zwiększyć powierzchnię i zachować właściwy kształt obrysu i profil. A rozprzowe bomy zostały w łodziach roboczych i małych skiffach i dinghy.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lis 2025, o 23:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10987
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1356
Otrzymał podziękowań: 2652
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Pewnie tak.
Ale to piekne przyklady wyobrazni.
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 lis 2025, o 09:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17866
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4593
Otrzymał podziękowań: 4344
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Catz napisał(a):
Pewnie tak.
Ale to piekne przyklady wyobrazni.


No właśnie.
Ale skoro już odjechaliśmy od małych płaskodennych "flatties" w kierunku trochę większych jednostek, to przykład poszerzenia trójkątnego żagla przez dodanie listwy w miejscu gafla i mamy żagiel prawie o kształcie gaflowego z topslem. Projektantem tej fajnej łódki jest znany nam już H. I. Chapelle. Kadłub wskazuje na różne prowieniencje, bo i typowe, płaskie sharpie i wąskie w dnie dory i okrągłe burty... Nikt chyba dzisiaj takiej łódki nie zbuduje, bo brak wysokości stania w kabinie i telewizor 54" się nie zmieści, ale łódka jest fajna!

http://70point8percent.blogspot.com/200 ... ryman.html

https://blogger.googleusercontent.com/i ... wnload.jpg

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 lis 2025, o 10:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17866
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4593
Otrzymał podziękowań: 4344
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
To jednak wrócę do oryginału. ;-)

Typowa łódź robocza typu sharpie miała, ostry dziób, relatywnie niską burtę i wyniesioną ponad linię wodną rufę, Do tego duży, obrotowy miecz, szeroki, płytki ster i charakterystyczne ożaglowanie ket-kecz "udo baranie" z bomami rozprzowymi.

Mniejsze skiffy miały niepodnoszone, szerokie stery zawieszone na pawęży i skegu oraz najczęściej ożaglowanie typu ket "udo baranie".

Jedne i drugie miały dość wąskie, wyniesione ponad linię wodną rufy, zakończone pawężą lub obłe. Wynikało to z tego, że były łodziami roboczymi, np. do połowu ostryg i potrafiły, przewozić dość duże ładunki, więc ich kadłuby nie były projektowane do ślizgu.

Dla porównania: Goat Island Skiff, ma relatywnie wysoką burtę, miecz szybrowy, ożaglowanie typu ket lugrowy zrównoważony, ster szybrowy/uchylny, na ekspanderze, zawieszony na dość szerokiej pawęży i nie ma skegu. Dolna krawędź pawęży jest na linii wodnej. W sprzyjających warunkach i z dobrym sternikiem, żegluje w ślizgu. Jest łodzią do rekreacji.ObrazekObrazek
Obrazek

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 lis 2025, o 21:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10987
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1356
Otrzymał podziękowań: 2652
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
robhosailor napisał(a):
przykład poszerzenia trójkątnego żagla przez dodanie listwy w miejscu gafla i mamy żagiel prawie o kształcie gaflowego z topslem.

Identyczne rozwiazanie zastosowalem w poprzedniku Catza (byl to kecz ), przy czym od pow. zagli bardziej zalezalo mi na ich harmonii z mahoniowym kadlubem w stylu oldtimera.
Niewiele pozniej* masowo pojawily sie groty pelnolistwowe (od liku do masztu ) i teraz wiekszosc grotow regatowych nie jest trojkatna, tylko trapezowata. Ciekawe, ze chyba nie ma oficjalnej nazwy czwartego liku. Lik Gorny?, Moze byc dosc dlugi i jest prostopadly do masztu.
Zysk czysty, bo gorne 15% zagla trojkatnego nic nie daje i lepiej miec zagiel o tej samej powierzchni pracujacy na 100% niz na 85.
Catz
*Pewnie byly i wczesniej, ale nie masowo.

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)



Za ten post autor Catz otrzymał podziękowanie od: robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 lis 2025, o 21:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17866
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4593
Otrzymał podziękowań: 4344
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Pełne olistwowanie żagli ma setki, jeśli nie tysiące, lat - dżonki.

Końcówka wieku XIX i początek XX, to zastosowanie ich w konstrukcjach żagli regatowych. Nawet nasz Mieczysław Pluciński w latach 30. je projektował dla swoich małych łódek. Nie masowo, ale jednak. PV sport, to tylko jedna z nich:

https://robhosailor.blogspot.com/2012/0 ... -p-47.html

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 lis 2025, o 21:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10987
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1356
Otrzymał podziękowań: 2652
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
robhosailor napisał(a):
Pełne olistwowanie żagli ma setki, jeśli nie tysiące, lat - dżonki.

Tak, ale tam chyba bardziej chodzilo o powierzchnie i jej skuteczne i szybkie refowanie.
robhosailor napisał(a):
nasz Mieczysław Pluciński w latach 30. je projektował dla swoich małych łódek.

Oczywiscie. Tu byl, m.i;. niejaki Steampfli i jego sharpie 9m². Stwarzalo to jednak sporo problemow. Na wiekszych jachtach problemy byly nieskonczenie wieksze, bo presja listw jest ogromna.
Rozwiazano to powoli ( czy do konca? ) dzieki postepowi technicznemu i technologicznemu.
Moze pamietasz, mialem swoja strone: usilowalem tam wykazac i udowodnic, ze nic nowego pod sloncem: czerpie sie ze starego masowo, bo wspolczesne materialy, stopy i technologia na to pozwalaja. Wszystko juz bylo!
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)



Za ten post autor Catz otrzymał podziękowanie od: robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 lis 2025, o 22:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17866
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4593
Otrzymał podziękowań: 4344
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
"niejaki Steampfli i jego sharpie 9m²"

Niesamowita łódka i szkoda, że tak mało Google zwraca wyników po wpisaniu frazy.

W czasach, w których powstała, był taki trend - powstało trochę łódek w podobnym charakterze, różniących się szczegółami, których niewprawne oko nie rozróżnia*. Ale ta była chyba dość specjalna.

*) zresztą chyba zawsze takie zjawisko występuje?

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 32 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Maar i 54 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL