Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 6 sie 2025, o 18:19




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 39 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 1 lut 2011, o 20:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17688
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4533
Otrzymał podziękowań: 4288
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
przemek napisał(a):
Dokładnie o to mi chodziło. Widywałem szerzej rozstawione linki, gdzie downhaul był zaczepiony do pięty, więc myślałem że w takim rozwiązaniu zwie się on tackline, czyli halslina.
Mam wrażenie, że z tymi nazwami downhaul i tackline jest również tam (w anglofońskim rejonie) pewne zamieszanie - na pewno tacklina/halslina, to jest lina przy ożaglowaniu lugrowym stojącym (standing lug), które nie ma bomu lub bom typu rozprzowego i jest zamocowana (czasem też z talią) do rogu halsowego żagla napinając przedni lik. Niektórzy autorzy (w tym np. Jim Michalak) o linie ciągnącej za bom w okolicy pięty, do dołu - też piszą tackline.

Tutaj na rysunku z XIX w. (za "Canoe and Boatbuilding for Amateurs" by W.P. Stephens, New York, Forest and Srtream Publishing, wyd. 9, 1909 r.) pokazującym żagiel typu balance lug, też jest napisane "Tack", wiec może tak właśnie jest prawidłowo???

Obrazek

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lut 2011, o 21:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2008, o 18:57
Posty: 2300
Lokalizacja: WZ
Podziękował : 491
Otrzymał podziękowań: 406
Uprawnienia żeglarskie: Xero z kota
Panowie, a nie łatwiej by było przeprowadzić badania na modelu? Deska, trzy listewki, kartka papieru do ksero, trochę nitki, ewentualnie suszarka jako symulator wiatru?
Do kleszczy kraba na pochylonym maszcie zrobiłem model, by zobaczyć czy koncepcja zadziała.
http://www.youtube.com/watch?v=88cyzw_ylk0
http://www.youtube.com/watch?v=5IpuD0NSG78

W przypadku żagla lugrowego, chwila zabawy i możemy sprawdzić możliwe zakresy regulacji doświadczalnie.

_________________
Pozdrawiam
ŁJ


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lut 2011, o 21:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1230
Podziękował : 70
Otrzymał podziękowań: 735
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
przemek napisał(a):
Wnioskuję z tego, że układ bloczków jaki sobie narysowałem (pod warunkiem zastosowania krętlika zaraz za węzłem zaciskowym) powinien być lepszy, niż tradycyjne przeżucenie linki nad bomem.


Z dużą dokładnością tak - tyle że u Ciebie oba punkty zamocowania linki do pokładu są obok siebie, a nam wyszło doświadczalnie, że lepiej zrobić jeden przed masztem a drugi za - mniej więcej w osi łódki. Przy obracaniu bomu bloczek przesuwa się wzdłuż linki, nie zwiększając zanadto jej naciągu.
Z tym, że to był żagiel 9m^2, jeszcze z dość kapryśnym krótkim bomikiem, dlatego wymagał dokładnej regulacji.

A swoją drogą podziwiam, jak zawsze, Twoje rysunki szczegółów konstrukcyjnych...

pozdrawiam

krzys


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lut 2011, o 21:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17688
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4533
Otrzymał podziękowań: 4288
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
lj78 napisał(a):
Panowie, a nie łatwiej by było przeprowadzić badania na modelu?
Nie wiem czy jest aż taka potrzeba - ten typ ożaglowania jest znany i używany od stu lat, wystarczy np. zapytać Briana (tego ze zdjęcia z nr na żaglu 276 - znajdziesz np. go wśród moich znajomych na Facebooku). :D

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2011, o 20:44 

Dołączył(a): 16 lut 2006, o 20:47
Posty: 1013
Lokalizacja: Brzozów
Podziękował : 57
Otrzymał podziękowań: 186
Uprawnienia żeglarskie: łódkarz jeziorny
Podepnę tu. Chyba zbyt mało rozwojowa wizja, by tworzyć nowy wątek.
Święta spedzam w domu, więc staram się jakoś sobie je uprzyjemnić. Do garażu mnie żona nie puści :evil: , wiec sobie porysowałem, znaczy się poprzerabiałem, stare rysunki. Poczciwy Koterro został przebudowany na modne ostatnio YAWL, czyli po naszemu na jol.
Zrobił się z niego całkiem poważny okręt, mimo tych czterech i pół metra długości. Jakoś ten Bornhorn, twardo siedzi mi w głowie ;) .
Pozdrawiam
Przemek


Załączniki:
Jola K..jpg
Jola K..jpg [ 70.42 KiB | Przeglądane 1864 razy ]

Za ten post autor przemek otrzymał podziękowanie od: robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2011, o 21:33 

Dołączył(a): 27 cze 2010, o 16:33
Posty: 873
Podziękował : 87
Otrzymał podziękowań: 136
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Przedtem był "gafel" i miała łódka styl, a teraz robi się to troszkę za dużo jak na taką małą łodkę, ale nadal jest ładne :D
marek

_________________
http://www.boatbuilders.glt.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 kwi 2011, o 13:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17688
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4533
Otrzymał podziękowań: 4288
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
przemek napisał(a):
Poczciwy Koterro został przebudowany na modne ostatnio YAWL, czyli po naszemu na jol.
Zrobił się z niego całkiem poważny okręt, mimo tych czterech i pół metra długości. Jakoś ten Bornhorn, twardo siedzi mi w głowie ;) .

marek48100 napisał(a):
Przedtem był "gafel" i miała łódka styl, a teraz robi się to troszkę za dużo jak na taką małą łodkę, ale nadal jest ładne :D

Mnie się bardzo podoba. pewnie dałbym mu ożaglowanie gaflowe, albo lugrowe, ale coś w tej "dwupatykowości" jest, że mała łódka staje się od razu statkiem. :D

To się może wydawać przerostem formy nad treścią, ale jakoś w niektórych krajach o dłuższej tradycji żeglarskiej niż nasza, ludziska budują czasami dwumasztowce tej wielkości (a nawet mniejsze) bywają wśród nich kecze, jole a i szkunery, np. wspomniany w innym wątku, Pogo Pogo.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 kwi 2011, o 15:28 

Dołączył(a): 16 lut 2006, o 20:47
Posty: 1013
Lokalizacja: Brzozów
Podziękował : 57
Otrzymał podziękowań: 186
Uprawnienia żeglarskie: łódkarz jeziorny
robhosailor napisał(a):
pewnie dałbym mu ożaglowanie gaflowe, albo lugrowe
robhosailor napisał(a):
w niektórych krajach o dłuższej tradycji żeglarskiej niż nasza, ludziska budują czasami dwumasztowce tej wielkości (a nawet mniejsze) bywają wśród nich kecze, jole a i szkunery,


Po siostrze Joli K. była pora na braciszka. LUdwiG K. też dwi maszty ma :lol: :lol: i też wygląda na poważną łajbę.
Swoją drogą, fajna zabawa :D
Pozdrawiam
Przemek


Załączniki:
LUdwiG K..jpg
LUdwiG K..jpg [ 83.95 KiB | Przeglądane 1780 razy ]

Za ten post autor przemek otrzymał podziękowanie od: robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 maja 2011, o 21:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 maja 2011, o 21:33
Posty: 1
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Od 2010 roku spróbowałem troszkę popływać na kajaku Jantar 07 z żagielkiem lugrowym produkowanym w latach siedemdziesiątych. Bom mocowany jest końcem lużno do masztu a rejka w 1/3 długości złapana jest do haka, który jest częścią pierścienia nałożonego luźno - suwliwie na maszt. Nie jest to idealne połączenie, bo czasem przy wciąganiu na maszt lub szybkim refowaniu pierścień się kosi na maszcie utrudniając zrzucenie grota lub jego sprawne postawienie. Myślę właśnie nad innym rozwiązaniem, bo niedługo czekają mnie greckie wody przybrzeżne, te egejskie i refowanie będzie niewątpliwie tu wchodziło w grę. Chętnie wysłucham porad.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 39 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 234 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL