Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 6 sie 2025, o 16:05




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 73 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 29 lis 2010, o 00:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 lis 2010, o 19:29
Posty: 223
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 36
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Przeprosiłem , więc wyrok winien być złagodzony. Może coś w zawieszeniu ? Ale bez wieszania za lewą nogę na bramreji , proszę . Pozdrawiam

_________________
Pozdrawiam.Włodek

"Porty są do niczego - statki gniją, a ludzie schodzą na psy"
Joseph Conrad


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lis 2010, o 17:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1230
Podziękował : 70
Otrzymał podziękowań: 735
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
wlodek napisał(a):
Korci mnie coś między 4,5 a 5m . I tak będę ją woził na przyczepie , może więc być większa. Narysowałem dzisiaj kontur czterometrowej łodzi na podłodze w garażu i gapiłem się weń jak jakiś nawiedzony - jakoś mi to "mało". Nie chcę pluć sobie później w brodę. Korci mnie 4.5m dinghy Pana Werszko. Co myślisz o niej ? A co sądzą inni ? Kto ją już zbudował , kto pływał ? Pozdrawiam.


Hm, to mnie jeszcze jedna łódka przyszła do głowy:
http://www.salmoboats.com/salmo_15-s_lugger.html
Z zestawu wyciętych na ploterze elementów powinna być dość łatwa w budowie. I ładna jest :)

pozdrowienia

krzys


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lis 2010, o 20:08 

Dołączył(a): 16 lut 2006, o 20:47
Posty: 1013
Lokalizacja: Brzozów
Podziękował : 57
Otrzymał podziękowań: 186
Uprawnienia żeglarskie: łódkarz jeziorny
wlodek napisał(a):
Myślę o 4.5m dinghy Pana Werszko, pisałem wcześniej dlaczego . Co myślisz o niej ? Pozdrawiam bez przekory.


Co myślę?? Nic. Nie pływałem, nie budowałem, ale ogólnie ładna jak wszystkie łódki Wereszki. Ja jednak przy tych rozmiarach wolał bym zabudować, jakąś psią budkę, do trzymania chociażby bomu z żaglami. Całkiem fajną łódkę o podobnych rozmiarach, ma jeszcze Nadolny, tyle że konstrukcja bardziej skomplikowana. http://www.jachty.p-net.pl/konstrukcje/464_sirocco.html
Pozdrawiam
Przemek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lis 2010, o 21:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 lis 2010, o 19:29
Posty: 223
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 36
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Krzysiowi i Przemkowi dziękuję za namiary. Łódki obejrzałem - obie fajne . Zaczynam zbierać informacje na temat ich własności nautycznych. Wszystkich użytkowników tych łódek proszę o opinie. Proszę też o wypowiedzi na temat Ardy konstrukcji Pana Werszko. Pozdrawiam.

_________________
Pozdrawiam.Włodek

"Porty są do niczego - statki gniją, a ludzie schodzą na psy"
Joseph Conrad


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lis 2010, o 23:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1230
Podziękował : 70
Otrzymał podziękowań: 735
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
wlodek napisał(a):
Krzysiowi i Przemkowi dziękuję za namiary. Łódki obejrzałem - obie fajne .


Przepraszam, bo to zupełnie nie na temat... ale mam prawie zrobione rysunki jednej takiej 5-metrowej, zostały tylko drobne poprawki w dziobowym węźle konstrukcyjnym.
Armator chyba się wycofał - od roku nie daje znaku życia.
Na pewno byłaby jedyna w swoim rodzaju :) a nazywa się Zwinka (bo zwinięta ze sklejki)
Załącznik:
ZWINKA51.jpg
ZWINKA51.jpg [ 51.97 KiB | Przeglądane 5816 razy ]

Załącznik:
zw1.jpg
zw1.jpg [ 29.3 KiB | Przeglądane 5816 razy ]
Załącznik:
zw2.jpg
zw2.jpg [ 27.89 KiB | Przeglądane 5816 razy ]


pozdrowienia

krzys


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lis 2010, o 14:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 lis 2010, o 19:29
Posty: 223
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 36
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Fajny projekt Krzysiu. Stawiam jednak na sprawdzone konstrukcje : Arda , Pasja 400 czy też 4.5m dinghy Pana Werszko. Wszystkich budowniczych i użytkowników tych łódek proszę o opinie na ich temat.. Może ktoś wie jak zdobyć plany Ardy. Próbowałem je zdobyć ale bez powodzenia. Pozdrawiam.

_________________
Pozdrawiam.Włodek

"Porty są do niczego - statki gniją, a ludzie schodzą na psy"
Joseph Conrad


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lis 2010, o 19:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17688
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4533
Otrzymał podziękowań: 4288
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
wlodek napisał(a):
Fajny projekt Krzysiu. Stawiam jednak na sprawdzone konstrukcje : Arda , Pasja 400 czy też 4.5m dinghy Pana Werszko. Wszystkich budowniczych i użytkowników tych łódek proszę o opinie na ich temat.. Może ktoś wie jak zdobyć plany Ardy. Próbowałem je zdobyć ale bez powodzenia. Pozdrawiam.


Bardzo fajny i myszkowy bardzo :)

Radosław Werszko wysyłał kiedyś plany Ardy na "zamówienie" via e-mail, ale chyba to już historia. Arda została przez niego zastąpiona przez Dinghy 4.5m. Arda była trochę bardziej skomplikowana w budowie chyba, no i miała bardziej regatowy charakter. Jeśli podoba Ci się Arda - buduj Dinghy 4.5m :D

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: wlodek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lis 2010, o 20:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 lis 2010, o 19:29
Posty: 223
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 36
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Dzięki robhosailor za cenną dla mnie opinię. Przestudiowałem dokumentacje : Pasji 400 , Ardy i 4.5m dinghy Pana Werszko i myślę ,że dinghy jest chyba bardziej udaną i łatwiejszą w budowie konstrukcją niż Arda . A że trochę szeroka w biodrach ? Cóż . Na polu walki pozostaje zatem Pasja 400 i dinghy Pana Werszko , ze wskazaniem na tą drugą. Jeśli opinie użytkowników będą , na temat jej własności nautycznych , pozytywne , to zabiorę się za jej budowę. A zatem pozostaje mi tylko czekać. Pozdrawiam.

_________________
Pozdrawiam.Włodek

"Porty są do niczego - statki gniją, a ludzie schodzą na psy"
Joseph Conrad


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lis 2010, o 22:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10933
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1338
Otrzymał podziękowań: 2623
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
myszek napisał(a):
Na pewno byłaby jedyna w swoim rodzaju :) a nazywa się Zwinka (bo zwinięta ze sklejki)

Chapeau!
Zwinac cos takiego z typowego, przemyslowego arkusza aluminium byloby z pewnoscia duzo latwiej. :wink:
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 gru 2010, o 11:05 

Dołączył(a): 23 lis 2010, o 23:26
Posty: 319
Podziękował : 205
Otrzymał podziękowań: 44
Uprawnienia żeglarskie: ...
Co do Pasji 400, to jestem ciekaw jak toto się na prawdę zachowuje na wodzie.
Obrazek

Miecz centralnie pod masztem, a tymczasem z reguły daje się tzw wyprzedzenie, czyli miecz teoretycznie powinien być nawet trochę z tyłu w stosunku do położenia środka ożaglowania, tutaj to ona może być bardzo nawietrzna. Ale z drugiej strony może po prostu fok jest duży i jakoś to równoważy, ale to oznacza że na samym grocie raczej się nie popływa, albo ona po prostu ma dobrze żeglować na samym foku ... Ciekawe czy dało by się dotrzeć do sprzedawcy tej Pasji z allegro, może jej jeszcze nie sprzedał i dałby się przepłynąć ... bardzo jestem ciekaw jak to faktycznie chodzi na wietrze ... Poza tym kadłub jest fajny, spory wygodny/pusty kokpit pozwala faktycznie się w nim przespać. Wszystko zależy jak to jest faktycznie zrównoważone żaglowo.

Znalazłem kolejną ofertę sprzedaży takiej łódki http://members.chello.pl/a.pilinski/ogloszenia.html
Cytuj:
Sprzedam jacht żaglowy "Pasja-400" odkryta plażówka. Wymiary: długość 4 m ,szerokość 1,56 m powierzchnia żagli -9,75 m Rok budowy 2002 . Wykonana w.g. projektu metodš szycia i klejenia. Ciężar 145 kg. Materiał wykonania sklejka. Opis. Szybka łódka, łatwo wchodzi w ślizg. Zrównoważona. Małe opory na rumplu. Wartość sprzedaży: kompletna 2600 zł.

Obrazek
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 gru 2010, o 13:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2008, o 18:57
Posty: 2300
Lokalizacja: WZ
Podziękował : 491
Otrzymał podziękowań: 406
Uprawnienia żeglarskie: Xero z kota
aa1975 napisał(a):
Co do Pasji 400, to jestem ciekaw jak toto się na prawdę zachowuje na wodzie...
...Wszystko zależy jak to jest faktycznie zrównoważone żaglowo.


W cytowanym przez ciebie ogłoszeniu, masz część odpowiedzi - małe opory na rumplu.
Popatrz na kształt płetwy sterowej, szerokość, oś obrotu, krawędź natarcia.

_________________
Pozdrawiam
ŁJ


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 gru 2010, o 13:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17688
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4533
Otrzymał podziękowań: 4288
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
lj78 napisał(a):
aa1975 napisał(a):
Co do Pasji 400, to jestem ciekaw jak toto się na prawdę zachowuje na wodzie...
...Wszystko zależy jak to jest faktycznie zrównoważone żaglowo.


W cytowanym przez ciebie ogłoszeniu, masz część odpowiedzi - małe opory na rumplu.
Popatrz na kształt płetwy sterowej, szerokość, oś obrotu, krawędź natarcia.

No właśnie - płetwa steru jest relatywnie duża i zrównoważona. Z tego, co wiem, ster może mieć istotne znaczenie przy wytwarzaniu oporu bocznego i pewnie w Pasji 400 (w kilku konstrukcjach Phila Bolgera* też) tak właśnie jest. Zjawisko może wyjaśnić myszek, bo on ten temat już kiedyś zgłębiał, jako konkretne zadanie projektowe.

___
*) np. z malutkich, to: Cartopper (obrazek)
Obrazek
Dart Dinghy,
...
a z ciut większych to:
Canard,
His and Her Schooners

...i pewnie wiele innych.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 gru 2010, o 14:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17688
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4533
Otrzymał podziękowań: 4288
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
robhosailor napisał(a):
His and Her Schooners

Obrazek

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 gru 2010, o 15:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1230
Podziękował : 70
Otrzymał podziękowań: 735
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
wlodek napisał(a):
Stawiam jednak na sprawdzone konstrukcje : Arda , Pasja 400 czy też 4.5m dinghy Pana Werszko.


Wiem :) Dlatego napisałem że to nie na temat.

Catz napisał(a):
Chapeau!
Zwinac cos takiego z typowego, przemyslowego arkusza aluminium byloby z pewnoscia duzo latwiej. :wink:


Nie wiem, nie znam się... ale chodzi mi po głowie większa wersja, z kabiną i w ogóle pełny odpał... właśnie z aluminium. Na razie tylko chodzi po głowie.

Kadłub Zwinki jest, wbrew pozorom, nie taki jaki wyjdzie, tylko dość dokładnie wyliczony. Dlatego zresztą konieczne były dwie nieduże zaszewki w części rufowej.
Łódka jest bardzo szeroka (2.4m), ale szerokość linii wodnej wynosi już tylko 1.5m.
W ogóle miała to być łódka doświadczalna przed - dłuższą o pół metra - kabinówką klasy T3.

Przy okazji, ożaglowanie też jest eksperymentalne. Grot mocowany jest do masztu za pomocą likszpary lub szyny, czyli niezbyt korzystnie, choć wygodnie. Maszt i przednią część żagla osłania owiewka z grubej, dość sztywnej tkaniny (przy okazji zamykając prześwit między bomem a pokładem w przedniej części, gdzie różnice ciśnień są największe). Na kursach baksztagowych owiewkę możemy rozłożyć, dokładając zarówno powierzchni jak i wypukłości żagla. Jak nie zadziała, mozna zdemontować - albo w ogóle wymienić ożaglowanie na slup, w konstrukcji są przewidziane miejsca na wanty i sztag, i drugie gniazdo masztu na grodzi przed skrzynką mieczową.

Załącznik:
bragoc.jpg
bragoc.jpg [ 30.14 KiB | Przeglądane 5578 razy ]


pozdrowienia

krzys

***** 1 gru 2010, o 15:30 *****

robhosailor napisał(a):
No właśnie - płetwa steru jest relatywnie duża i zrównoważona. Z tego, co wiem, ster może mieć istotne znaczenie przy wytwarzaniu oporu bocznego i pewnie w Pasji 400 (w kilku konstrukcjach Phila Bolgera* też) tak właśnie jest.


O ile pamiętam artykuł samego Maderskiego, postanowił właśnie wypróbować takie rozwiązanie. Opór boczny wytwarzany jest w niemal równych proporcjach przez miecz i ster. Niby żaden problem: płetwa sterowa jest duża, głęboka i profilowana, a jeszcze można ją lekko wychylić, zmniejszając dryf kadłuba. Oczywiście ster powinien być w tym celu zrównoważony, inaczej byłyby zbyt duże siły na rumplu.
Zaletą jest pusty kokpit bez skrzynki mieczowej.

Dopóki płetwa sterowa nie wyjdzie z wody w przechyle, powinno działać... ale dobrze byłoby dowiedzieć się, jak działa w praktyce. W końcu rozwiązanie to jest czasami dość wygodne, dobrze wiedzieć, na ile można mu ufać.

Przy okazji: oprócz łódek, które pokazał Robert, są jeszcze tradycyjne konstrukcje chińskie i adriatycki Bragoc:
Załącznik:
sampan_sail.jpg
sampan_sail.jpg [ 23.08 KiB | Przeglądane 5578 razy ]

Załącznik:
bragoc.jpg
bragoc.jpg [ 30.14 KiB | Przeglądane 5578 razy ]

Szczególnie ten ostatni jest bardzo niezwykły...

pozdrowienia

krzys


Załączniki:
zw_zagiel.jpg
zw_zagiel.jpg [ 11.83 KiB | Przeglądane 5584 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 gru 2010, o 18:36 

Dołączył(a): 27 cze 2010, o 16:33
Posty: 873
Podziękował : 87
Otrzymał podziękowań: 136
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Witam !!!
Budowałem Pasję 400 i muszę przyznać, że jest bardzo łatwa i stosunkowo tania w budowie. Dobrze przemyślana ale zmieniłem sztagownik i mocowanie bomu. Zbytnie uproszczenia psują wygląd łódki. Żeglowałem głównie turystycznie i do tego nadaje się świetnie, a przy silnym wietrze daje dużo frajdy. Niestety wąskie półpokłady są niewygodne, ale duży kokpit jest świetny, zwłaszcza do noclegu. Gdybym budował ją jeszcze raz dołożyłbym achterpik, było by dużo więcej miejsca na bagaż, miejsce do siedzenia przy pełnych wiatrach i mamy dodatkową komorę wypornościową. Ze względu na wielkość do transportu na samochodzie raczej się nie nadaje, choć jest to niewątpliwie możliwe. W sumie oceniam ją na piątkę z plusem. Świetnie nadaje się na pierwszą łódkę. W razie potrzeby chętnie służę radami przy budowie.
Marek


Załączniki:
IMG_1983.JPG
IMG_1983.JPG [ 1.41 MiB | Przeglądane 5557 razy ]

_________________
http://www.boatbuilders.glt.pl

Za ten post autor marek48100 otrzymał podziękowanie od: wlodek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 gru 2010, o 19:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 lis 2010, o 19:29
Posty: 223
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 36
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Marku , nareszcie ! Cierpliwość jest nagradzana ! W końcu doczekałem się informacji z pierwszej ręki. I co ważne , potwierdza ona moje przypuszczenia. Napisz jak długo / ile godzin / ją budowałeś i jaki był koszt materiałów . Jeśli możesz to wstaw więcej zdjęć. Na pewno skorzystam z twoich rad. Serdecznie pozdrawiam.

Włodek

_________________
Pozdrawiam.Włodek

"Porty są do niczego - statki gniją, a ludzie schodzą na psy"
Joseph Conrad


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 gru 2010, o 19:34 

Dołączył(a): 23 lis 2010, o 23:26
Posty: 319
Podziękował : 205
Otrzymał podziękowań: 44
Uprawnienia żeglarskie: ...
A ja jeszcze zapytam:
- jaka ostatecznie wyszła masa całości?
- napisz coś o nautyce tej konstrukcji...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 gru 2010, o 19:57 

Dołączył(a): 16 lut 2006, o 20:47
Posty: 1013
Lokalizacja: Brzozów
Podziękował : 57
Otrzymał podziękowań: 186
Uprawnienia żeglarskie: łódkarz jeziorny
marek48100 napisał(a):
, ale duży kokpit jest świetny, zwłaszcza do noclegu.


A tak z ciekawości, można wiedzieć ile nocy w niej przespałeś?? I jak wychodzi w konfrontacji z Jungą??
Pozdrawiam, po sąsiedzku
Przemek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 gru 2010, o 20:19 

Dołączył(a): 27 cze 2010, o 16:33
Posty: 873
Podziękował : 87
Otrzymał podziękowań: 136
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Cześć!!!
Rzadko siedzę przy kompie i dlatego tak długo musiałeś czekać. Nie potrafię powiedzieć ile godzin trwała budowa bo przygotowywałem sobie elementy w zimie wieczorami, a składałem wszystko na wiosnę. Miałem przygotowane wszystkie elementy np. żagle, drzewca, okucia, ster, skrzynkę mieczową, burty itd. a mimo to ze składaniem i malowaniem zeszło około trzy tygodnie. Sam montaż kadłuba w dwie osoby to trzy godziny i widzisz łódkę, ale potem laminowanie, pasowanie pokładu, półpokładów, jaskółek itd, szpachlowanie, malowanie, mocowanie okuć itd. Czasami po dwóch godzinach trzeba parę odczekać...
Koszt materiałów nie powinien przekroczyć dwu tysięcy jeżeli sam szyjesz żagle i robisz okucia, a to nic trudnego.
Łódki nie ważyłem, ale do położenia jej np. na przyczepkę trzeba trzech ludzi ze względu na wielkość, choć robiłem to też z 16 letnim synem.
Co do właściwości nautycznych to pływało się nią świetnie, ale nie jestem w tej dziedzinie wielkim fachowcem.
Gdybyś zdecydował się na budowę to napisz bo mam parę uwag do planów, ale muszę przyznać że poradnik Maderskiego jest świetny i przy jego pomocy z budową poradzi sobie nawet kompletny laik.
marekblazko@op.pl

***** 1 gru 2010, o 20:25 *****

Cześć Przemek!!
Dzięki za pozdrowienia. Masz rację, zbyt dużo na niej nie spałem, ale w konfrontacji z Jungą zdecydowanie wygrywa pod każdym względem oprócz stateczności.
Marek

_________________
http://www.boatbuilders.glt.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 gru 2010, o 20:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 lis 2010, o 19:29
Posty: 223
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 36
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Marku , nie omieszkam skorzystać z okazji. Na pewno się wkrótce odezwę. Serdecznie pozdrawiam.

Włodek

_________________
Pozdrawiam.Włodek

"Porty są do niczego - statki gniją, a ludzie schodzą na psy"
Joseph Conrad


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 gru 2010, o 19:40 

Dołączył(a): 27 cze 2010, o 16:33
Posty: 873
Podziękował : 87
Otrzymał podziękowań: 136
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Siema!!!
Znalazłem chwilę czasu i przeczytałem wszystkie wpisy dotyczące budowy pierwszej łódki i chciałem wam przedstawić swoje uwagi.
Pierwsza łódka budowana amatorsko powinna:
- być prosta w budowie (zbyt skomplikowane zniechęcają)
- być tania w budowie (koszt budowy to mydelniczka z Niemiec, bez roboty i duszy)
- jak najłatwiejszy transport i wodowanie (odpada koszt utrzymania jachtu na wodzie)
- łatwość przechowywania w zimie (wystarczy podwiesić pod dachem lub sufitem w garażu, upchnąć położoną na burcie byle gdzie lub jako dekoracja w pokoju :D co z powodzeniem stosowałem)
- łatwość sprzedaży (zbudujesz jedną - będziesz budował następną)
- łódka musi mieć dwa żagle (nie ma sznurków - nie ma zabawy)
Podsumowując:
Najprzyjemniej wspominam chwilę kiedy w garażu na przyczepce stała Junga, a pod ścianą żaglowy bączek. Wystarczyło wcześniej wrócić z pracy by po dociążeniu wiekowego Golfa popływać w pobliskiej kałuży, a nawet spędzić tydzień nad jeziorem wraz z całą rodziną i to wszystko za parę groszy.
Nie żałuję ani jednej chwili poświęconej budowie łódek, a moje dzieci przeszły przy okazji prawdziwą "szkołę pod żaglami".
Marek

***** 2 gru 2010, o 19:52 *****



Załączniki:
10280028.JPG
10280028.JPG [ 562.05 KiB | Przeglądane 6017 razy ]

_________________
http://www.boatbuilders.glt.pl
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 gru 2010, o 20:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 lis 2010, o 19:29
Posty: 223
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 36
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Marku ,
na tych samych założeniach oparłem swój zamiar budowy łódki. Już wcześniej pisałem , że mam dość obszerny / 30 m kwadratowych /garaż , który mogę zamienić na warsztat szkutniczy i zimową przechowalnię , trochę narzędzi i umiejętności . Od jezior Szlaku Konwaliowego dzieli nas tylko 105 km. Jeden z tamtejszych ośrodków wypoczynkowych " nawiedzamy " od kilku lat . Przyjezdżamy tam po parę razy w ciagu sezonu na kilkudniowy wypoczynek , sami i z wnukami.
Na zdjęciu twojej Pasji , w tle , widać przyczepę podłodziową. Czy jest ona twojej konstrukcji ? Jak taką SAM -oróbkę zarejestrować ? Pozdrawiam.

Włodek

_________________
Pozdrawiam.Włodek

"Porty są do niczego - statki gniją, a ludzie schodzą na psy"
Joseph Conrad


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 gru 2010, o 21:55 

Dołączył(a): 27 cze 2010, o 16:33
Posty: 873
Podziękował : 87
Otrzymał podziękowań: 136
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Przyczepka była mojej konstrukcji i służyła zarówno do transportu łódki jak i po odkręceniu czterech śrub i założeniu skrzynki ładunkowej stawała się zwykłą przyczepką transportową. Oczywiście miała wysuwany zderzak z tablicą rej. i światłami. Z rejestracją nie ma specjalnych problemów ale nie znam obecnych przepisów zbyt dokładnie.
Wracając do Pasji 400 - jest to łódka dość duża, pojemna i wygodna. Nie wyobrażam sobie jak można ją transportować na dachu samochodu, zwłaszcza że maszt ma ok. 5,6 długości.Niedawno robiłem ten maszt dla znajomego i możesz mi wierzyć że jest to kawał "drąga".
Na Pasji wygodnie opalała się żona z córką siedząc w kokpicie, a ja spokojnie żeglowałem. W pływaniu spacerowym spokojnie może uczestniczyć cztery osoby, a pod plandeką zawieszoną na bomie spałem wygodnie wraz z prawie dorosłym synem, a w forpiku mieścił się cały sprzęt turystyczny.
Nie mam zdjęć z budowy ale jeżeli chcesz wyślę Ci parę zdjęć gotowej łódki.
pozdro
Marek

_________________
http://www.boatbuilders.glt.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 gru 2010, o 22:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10933
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1338
Otrzymał podziękowań: 2623
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
marek48100 napisał(a):
Pierwsza łódka budowana amatorsko powinna: (...................)

W zasadzie lista "powinnosci" jest rownie logiczna i sluszna, co i szkolnouniwersalna, wiec i dosc schematyczna...
Pozwole sobie dorzucic nic nie ujmujac powyzszemu schematowi: Pierwsza łódka budowana amatorsko powinna odpowiadac przede wszystkim mozliwosciom technicznym, glebokosci portfela, programowi, cierpliwosci i ambicjom armatora.
Zaczynanie od razu od "trzeciej" lodki, nie musi byc glupim pomyslem, chociaz oczywiscie moze i bywa.
"Pierwsza lodka", wg. listy, nudzi sie szybko... i sprzedac to trudno.
Catz Indywidualistycznie i personalizujaco

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 gru 2010, o 22:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 lis 2010, o 19:29
Posty: 223
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 36
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Marku , czekam z niecierpliwością na zdjęcia . Pozdrawiam .

Włodek

_________________
Pozdrawiam.Włodek

"Porty są do niczego - statki gniją, a ludzie schodzą na psy"
Joseph Conrad


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 gru 2010, o 14:23 

Dołączył(a): 23 lis 2010, o 23:26
Posty: 319
Podziękował : 205
Otrzymał podziękowań: 44
Uprawnienia żeglarskie: ...
Zdjęcia, mam nadzieję, ze pojawią się tutaj, żebyśmy wszyscy mogli je zobaczyć ... :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 gru 2010, o 11:28 

Dołączył(a): 27 cze 2010, o 16:33
Posty: 873
Podziękował : 87
Otrzymał podziękowań: 136
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
pozdro!!!
Marek


Załączniki:
IMG_2004.JPG
IMG_2004.JPG [ 1.67 MiB | Przeglądane 5563 razy ]
IMG_1998.JPG
IMG_1998.JPG [ 1.77 MiB | Przeglądane 5563 razy ]
IMG_1992.JPG
IMG_1992.JPG [ 1.14 MiB | Przeglądane 5563 razy ]

_________________
http://www.boatbuilders.glt.pl

Za ten post autor marek48100 otrzymał podziękowanie od: robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 gru 2010, o 16:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 lis 2010, o 19:29
Posty: 223
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 36
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Opinia Marka przeważyła szalę i zdecydowałem : buduję Pasję 400. Wczoraj listonosz przyniósł , zamówioną u Pana Maderskiego , dokumentację , Siedzę i studiuję ją . Jest prosta i przejrzysta . Zdecydowałem , że kadłub zszyję i skleję z wodoodpornej sklejki brzozowej, okoume lub meranti . Proszę o opinie techniczne na ich temat. Sklejkę zamierzam zamówić tutaj http://www.sklejki.pl/. Firma , zdaje się , solidna i za drobną opłatą dowiozą na miejsce. Przez zimę skompletuję materiały , wykonam prace traserskie i uszyję żagle. Może skleję maszt i bom. Czekam na opinie dot. sklejek. Pozdrawiam .
Włodek

_________________
Pozdrawiam.Włodek

"Porty są do niczego - statki gniją, a ludzie schodzą na psy"
Joseph Conrad


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 gru 2010, o 17:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17688
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4533
Otrzymał podziękowań: 4288
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
wlodek napisał(a):
kadłub zszyję i skleję z wodoodpornej sklejki brzozowej, okoume lub meranti . Proszę o opinie techniczne na ich temat./.../Czekam na opinie dot. sklejek.


Sklejka okoume (import z Francji chyba) jest najlżejsza, ale najsłabsza (najmniej wytrzymała na uderzenia, bo jej gęstość jest najmniejsza). Jest chyba też najdroższa z podanych trzech. Ładny kolor.

Sklejka meranti jest wystarczająco mocna i ma ładny kolor. Trzeba uważać przy cięciu aby się nie strzępiła - wymaga specjalnego doboru zębów piły.

Sklejka brzozowa jest najtańsza, ale najcięższa (przynajmniej o 30% cięższa od okoume) z nich i chyba najmocniejsza - z różnych powodów (niska cena i dostępność w moim rejonie) do swojej budowy użyłem właśnie sklejki brzozowej w dwóch grubościach (4 mm i 6,5 mm). Łódka wyszła jednak cięższa niż podano w dokumentacji, właśnie o jakieś 30-40%.

Trzeba zwrócić uwagę na kierunek słojów! Do budowy łodzi zwykle używa się arkuszy ze słojami w zewnętrznych warstwach ułożonymi wzdłuż arkusza. Zwykle sklejki okoume i meranti są właśnie tak produkowane, a brzozowa... trzeba szukać sklejki z właściwym układem słojów (osobiście kupiłem w sumie 5 arkuszy... z dwóch źródeł, bo w jednym miejscu mieli czwórkę z dobrym układem słojów, a w drugim tylko szóstkę z dobrym układem słojów - na szczęście oba źródła były blisko mojej szkutni)!!!

No i najważniejsze - sklejka musi być wodoodporna, nie musi mieć atestu "szkutnicza", czy "marine" (co znacząco podnosi jej cenę), ale musi być wodoodporna - do zastosowań zewnętrznych.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 gru 2010, o 17:39 

Dołączył(a): 27 cze 2010, o 16:33
Posty: 873
Podziękował : 87
Otrzymał podziękowań: 136
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Sklejkę łatwo sprawdzić. Wodoodporna powinna wytrzymać 10 godzin gotowania. Sklejki mają prawą i lewą stronę. Przed łączeniem należy odpowiednio ją dobrać. Jeżeli łódkę robi się pod lakier należy dobrać sklejkę zarówno pod względem koloru jak i słojów. Np. sosna ma piękny złoty kolor ale szerokie słoje, a brzoza ma słoje mniej widoczne ale kolor mniej atrakcyjny. Na wyżej załączonych zdjęciach Pasji widać lewą stronę sklejki jednak dobieraną do siebie. Prawa jest od zewnątrz malowana ale gdyby szła pod laminat położyłbym ją odwrotnie.
Marek

_________________
http://www.boatbuilders.glt.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 73 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: DARIUS i 217 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL