Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 16 cze 2025, o 07:28




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 2710 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 91  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 31 maja 2013, o 18:11 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
"Marku - to nie był pomysł kapitana... a baksztagiem miał plażę. Dlatego też jechał burtą do fali. Nikt nie mówi że to były normalne warunki. Ani że tylko F7. "

Mnie tam nie bylo i wiem tylko tyle co napisane, a tam stoi wiatr NW 7 B i kurs ok 90 stopni. Ja WIEM jak sie na Taurusach plywa i na co sobie mozna pozwolic. W podobnych warunkach z zaloga z internetu nioslem duza genue i grota, predkosc ok 11 wezlow.Co do trwalosci, kazda lodke mozna zapuscic jak obecnie wyglada "Karfi" moze napisac i Grzegorz i Marek bo lodke widzieli niedawno :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 maja 2013, o 18:34 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
pierdupierdu napisał(a):
RyśM napisał(a):
Wątek raczej o jachcie dla Kowalskiego z rodzinką.

Wątek jest o wszystkim, tylko nie o jachcie dla Kowalskiego z rodzinką. [...] Wiesz - na tle proponowanej tu menażerii każde rodzinno-towarzyskie pływanie Taurusem jest bardzo bezpieczną i bardzo sympatyczną propozycją. Potwierdziły to setki załóg tych jachtów, które sobie bezpiecznie po Bałtyku rodzinnie i towarzysko pływały, a nawet do dziś pływają. :rotfl:
Ach, jaj... taż też jeszcze żyję, żywem zatem dowodem :rotfl:
Znaczy się uważasz że Kowalski dla rodzinnych pływań powinien kupić Taurusa? Kojarzę w Niemczech całkiem ładnego za ok 10k eurów chwilę wstecz, pewnie by dużo stargował - to czemu by nie?
A jednak bym nie kupił. Skorupa - ciężko naprawić; lekki projekt - nie należy przeciążać (dlatego Marian się natrząsa, sądzę - balastu jeno ciut ponad tonę i tyleż na załogę ;) ); zanurzenia dwa metry.

Niech potencjalny Kowalski wybiera sobie co mu pasuje - tylko warto powiedzieć co jest czym i jakie ma wady/zalety.
Bo wybór jest. Wcale nie trzeba akurat Taurusa :-P

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

M@rek napisał(a):
Mnie tam nie bylo i wiem tylko tyle co napisane, a tam stoi wiatr NW 7 B i kurs ok 90 stopni. Ja WIEM jak sie na Taurusach plywa i na co sobie mozna pozwolic.
Wg. danych meteo "Wiatr N-NW 10°B. Stan morza 7-8."
Ja też nie rozumiałbym czemu łódka miałaby mieć problem jaki przy F7. Ale pomijając pecha jakiś powód był...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 maja 2013, o 18:57 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
A czy ktos poleca Taurusa do turystyki ?
Osobiscie wolalbym starego Dehlera 31 a jeszcze lepiej nowego 29 lub lepiej 32 dla kogos, kogo stac.
Chyba juz kiedys pisalem, na tych samych liniach kadluba jest regatowy Figaro I, turystyczno-regatowe First 300, 310, 31,7 oraz turystyczne Oceanisy ( bodaj 311m 323). Moga sie roznic wysokoscia wolnej burty, rodzajem i glebokoscia balastu, wielkoscia takielunku i oczywiscie zabudowa wnetrza. Kazdy moze wybrac to co mu najbardziej odpowiada i w kazdym wypadku bedzie to dobra lodka.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 maja 2013, o 18:59 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
A dla mnie osobiście to akurat Marianowe "żelazko" choć do kupienia na Bałtyckie pływanie sam bym polecił bo słyszałem że porządnie robione. Jak już kupować coś używanego niedrogo to jakość budowy rzecz główna, reszta kwestią gustu i potrzeb.
Colonel napisał(a):
Na pewno kształty z lat 40, czy 50 XX wieku wzbudzą zachwyt większości obserwatorów ale czy będą dość komfortowe, a co za tym idzie bezpieczne, dla 50-letniego dziadka z wnukiem?
Nie narzekam na komfort, mimo wieku, wręcz właśnie dla komfortu klasyka szukałem; o bezpieczeństwo zaś dbam aż nadmiernie :oops:
- acz z dziewczyną pływam, nie żadnemi wnukami :rotfl:

Could this answer your question?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 maja 2013, o 19:09 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
No to napisz czym plywasz ? powybrzydzamy troche :)
Moj wyglada tak :) ( pare istotnych rzeczy jeszcze doszlo w miedzyczasie)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 maja 2013, o 19:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
RyśM napisał(a):
nie opowiadaj że AVS 150 to rzecz niezwykła. Jak rzucę okiem po marinie - co druga łódka ma taką.

Rzucasz okiem po niezwykłej zaiste marinie.
Albo zupełnie nie wiesz o czym mówisz...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 maja 2013, o 19:10 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
http://www.portalzeglarski.com/galeria,117.html


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 maja 2013, o 19:15 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
pierdupierdu napisał(a):
Rzucasz okiem po niezwykłej zaiste marinie.
Albo zupełnie nie wiesz o czym mówisz...
Nie wiem. Patrz podpis. :-P
Kto ciekaw może poczytać literaturę w temacie; literaturę, nie magazyny ilustrowane.
Neyland, Milford Haven.
Obrazek Motorówek nie liczę ;)


Ostatnio edytowano 31 maja 2013, o 19:25 przez Ryś, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 maja 2013, o 19:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
RyśM napisał(a):
pierdupierdu napisał(a):
RyśM napisał(a):
Wątek raczej o jachcie dla Kowalskiego z rodzinką.

Wątek jest o wszystkim, tylko nie o jachcie dla Kowalskiego z rodzinką. [...] Wiesz - na tle proponowanej tu menażerii każde rodzinno-towarzyskie pływanie Taurusem jest bardzo bezpieczną i bardzo sympatyczną propozycją. Potwierdziły to setki załóg tych jachtów, które sobie bezpiecznie po Bałtyku rodzinnie i towarzysko pływały, a nawet do dziś pływają. :rotfl:
Znaczy się uważasz że Kowalski dla rodzinnych pływań powinien kupić Taurusa?

Nie, powinien kupić taką łódkę, jaka z grubsza odpowiada jego potrzebom.
A Twoje pytanie świadczy o braku umiejętności czytania ze zrozumieniem.
Teraz na wszelki wypadek podkreśliłem to, co istotne dla zrozumienia...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 maja 2013, o 19:31 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Nie wolno się podroczyć? :D Ja pokazałem np. Hurley'a 27, jako tani a nadający się. Gdybym miał wybrać, do kupienia, między nim a Taurusem - nie wybrałbym Taurusa...
Marek proponował Dehlera. Też ma być tą 'menażerią' na tle której...?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 maja 2013, o 19:48 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
M@rek napisał(a):
No to napisz czym plywasz ? powybrzydzamy troche :)
Już pokazywałem ;)
To akurat bardzo specyficzna łódeczka, nietypowa. Taką sobie chciałem, wcale nie polecam, choś z drugiej strony gdyby jaki inny dziwak sie trafił - powinienem reklamować, przyjaciel ma na sprzedaż, a zbudowano tylko 20. Drogo! Trzeba jednak przyznać że wszystkie co do sztuki pływają do dziś, to nie tonie :mrgreen:

Powybrzydzajta zatem na one zabytkowe kształta :-P
Obrazek

dla ubarwienia wątka :mrgreen:
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 maja 2013, o 22:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 9238
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1822
Otrzymał podziękowań: 2213
Uprawnienia żeglarskie: sternik
RyśM napisał(a):
Długość jachtu LL < 7 150°7 ≤ L < 10 140°10 ≤ L < 15 120° 15 ≤ L < 20 100° 20 ≤ L ≤ 24 90°

Może jednak warto zakreślić o jaką długość jachtu chodzi? :roll:
Nieskromnie podsuwam Lc = 9 m.
(i już uciekam)

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 maja 2013, o 22:33 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Sorry, ale tak stoi w PRS. Matematycznie rozpisali w tabelce, tylko nie było jak sprawnie wykopiować.
Od 7 do 10 m ;) 140 stopni (no i inne tam jeszcze wymogi) na żeglugę bałtycką mniej nawet, tylko już mię się poplątały te "regiony żeglugi" który gdzie...
http://www.prs.pl/__files/parent76/jac_c3_1996.pdf str 55, czytajta sobie.
Przepisy nie obowiązują jachtów prywatnych - te tylko normę CE unijnę muszą: wychodzi około 110 stopni (bo parametr się liczy wg długości) dla A - "oceanicznej" :roll:
a jeszcze mniej dla "Kategorii B Pełnomorskiej" :rotfl: czytaj wiatr do 8B i fala do 4 m... znaczy na Śniardwach... a i na Bałtyk by też było, nie?

Ale że to 9 m coś mi skojarzyło - opodal jest wątek o wymogach dla jachtów komercyjnych u nas a w Anglii - no to przy okazji:
Obrazek



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 maja 2013, o 22:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10918
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1334
Otrzymał podziękowań: 2618
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
RyśM napisał(a):
Powybrzydzajta zatem na one zabytkowe kształta

Co tu wybrzydzac, lodka jest OK.
Za to łapy misia ( ze trzy i zwlaszcza prawa tylna) ) jakies felerne sa - mam nadzieje, ze wykorzystales to w negocjacji ceny? ;)
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 maja 2013, o 23:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10918
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1334
Otrzymał podziękowań: 2618
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
RyśM napisał(a):
acz z dziewczyną pływam, nie żadnemi wnukami

Odczep sie od dziadkow, Stary Satyrze, niezdolny do pochylenia sie w kabinie. :evil: :roll:
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 maja 2013, o 23:48 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Catz napisał(a):
Stary Satyrze, niezdolny do pochylenia sie w kabinie. :evil: :roll:
Catz
Doctor's orders - z uwagi na potrzaskany kręgosłup... starość nie radość... :cry:

Taż mówię - każdemu według potrzeb :roll:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 cze 2013, o 00:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13972
Podziękował : 10537
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
RyśM napisał(a):
Catz napisał(a):
Stary Satyrze, niezdolny do pochylenia sie w kabinie. :evil: :roll:
Catz
Doctor's orders - z uwagi na potrzaskany kręgosłup... starość nie radość... :cry:
Taż mówię - każdemu według potrzeb :roll:


A co na to dziewczyny? :roll:

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 cze 2013, o 00:30 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Też wolą wyprostowanych raczej niźli garbatych.
Wszystkim wnuczętom wszystkiego najlepszego z okazji :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 cze 2013, o 07:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
RyśM napisał(a):
Ale nie opowiadaj że AVS 150 to rzecz niezwykła. Jak rzucę okiem po marinie - co druga łódka ma taką.

To po różnych marinach rzucamy. Dokładniej, ja tam okiem nie rzucam,potrzebuje obu oczu dla siebie,a przedmiot rzucony-przedmiot zgubiony.
RyśM napisał(a):
zytaj wiatr do 8B i fala do 4 m... znaczy na Śniardwach...

Hę...?

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 cze 2013, o 13:58 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Andrzeju - mnie interesowało bom szukał co kupić - to się i przyglądnąłem :D
Colonel napisał(a):
RyśM napisał(a):
czytaj wiatr do 8B i fala do 4 m... znaczy na Śniardwach...
Hę...?

Bardzo mi się podoba że "jacht pełnomorski" - czyli klasa B wg norm CE - to zdolny do żeglugi w wietrze nie więcej niż 7 B i fali nie wyższej niż 4 m. Do takich warunków liczony. Czyli nada się na Śniardwy - bo już na Bałtyku może się silniejszy wiatr trafić :-?
Oczywiście należy sprawdzać prognozy, ale...
Co warto może wyraźnie napisać, coby ktoś rozważający "jacht z certyfikatem B - pełnomorskim" miał jasność.
Kategoria A - oceaniczna - oznacza wiatr do 10 B i falę do 7 m.

Zaś w kwestii "granicznego kąta przechyłu", AVS (angle of vanishing stability) - kto rozważa jaką by łódkę wybrać może sobie skorzystać z uproszczonej kalkulacji, np. http://www.sailingcourse.com/keelboat/cal__avs.htm
Mocno uproszczone, dla mojej wyszedł 188 stopni :lol: Niemniej daje jakieś pojęcie o łódce. Tamże szereg innych kalkulatorków podręcznych.

Norma ISO 12217.
Konkretniej o wymogach statecznościowych - ISO 12217-2:2013 Small craft - Stability and buoyancy assessment and categorization - Part 2: Sailing boats of hull length greater than or equal to 6 m.
Kalkulacje pokomplikowane, są do tego programy komputerowe, te dostępne też darmo. (Bo tekst normy trzeba kupić. Starsze wersje da się w sieci znaleźć.)



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 cze 2013, o 14:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17628
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4513
Otrzymał podziękowań: 4269
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
RyśM napisał(a):
nada się na Śniardwy - bo już na Bałtyku może się silniejszy wiatr trafić :-?
Yhy ... To niby na Mazurach siódemka dachy zrywa i drzewa łamie???

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 cze 2013, o 15:29 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
:mrgreen:
Taż nikt nie mówi że nie może na Śniardwach 10 wiównąć (pamiętam)
Lecz też nikt nie mówi że łódki to ustoją - i też pamiętam... :-P


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 cze 2013, o 15:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17628
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4513
Otrzymał podziękowań: 4269
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
RyśM napisał(a):
Taż nikt nie mówi że nie może na Śniardwach 10 wiównąć (pamiętam)
Ale pisze, co napisał. :-P

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 cze 2013, o 16:16 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Włos na 14- ścioro :-? W czasie deszczu dzieci się nudzą?
Znaczy na Śniardwach zwykłeś pływać w wiatrach ponad 7 i fali ponad 4 m, bo takie tam rzecz zwykła? Dawno nie bywałem, faktycznie, a owszem zdarzało się pływac przy 7-8 B, co straszliwem było wszak przestępstwem (od 6 był zakaz) aże nas MO MOtorówką ganiało.
Szczęśliwie nie dali rady, bo fala... :rotfl:

Jeden z pierwszych numerów ze Śniardw onych wspomnianych jaki na myśl przychodzi, to Mak 777, balastowy, "niezatapialny i niewywracalny" który wywrócił się i zatonął na zieziorku tem, wcale nawet specjalnie nie wiało. Żadne tam białe szkwały czy inne tragedie.
AVS 110', "oceaniczny". :-P

Czy tak uściślona odpowiedź wystarczy?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 cze 2013, o 16:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 paź 2006, o 18:27
Posty: 784
Lokalizacja: Woda
Podziękował : 302
Otrzymał podziękowań: 800
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
A tego Maka 777 to kto budował? Zgodnie z dokumentacją techniczną?

No i dobrze ze teraz można pływa po Mazurach powyżej 6B.

_________________
Pozdrawiam
Szymon Kuczyński
Dookoła świata, raz jeszcze..
http://calloftheocean.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 cze 2013, o 17:53 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
baoo napisał(a):
A tego Maka 777 to kto budował? Zgodnie z dokumentacją techniczną?
Tego nie wiem, a że dawno temu to nawet nie jestem pewien czy akurat 777 - było tych typów kilka - w każdym razie duży, koło 8 m. Mocno obalastowana wersja, "morska", a komory wypornościowe też miał. Oglądałem gdy go wyciągnęli z dna, mocno potrzaskanego zresztą, w Okartowie. Historia brzmi iż szedł pod dużą genuą i wziął falę na dziób, w tą gienię, to go położyło. Niemniej to ze słyszenia.

Mam taką fanaberię, osobistą - uważam że konstrukcja łódki powinna zapewniać 'nadmiar' bezpieczeństwa. Zawsze przez to na idiotę wychodzę, jak i tu widać; taki los :mrgreen:

BTW - jak o jakości budowy i "zgodność z dokumentacyją": przypominają mi się Orionki (fabryczna robota) które brały wodę do komór wypornościowych, nieszczelności miały. Byłem w klubie który kupił takich kilka. Zwróciłem uwagę że trzebaby łódki poprawić bo to niebezpieczne, jeszcze kto utonie - wzbudzając oczywiście ogólną wesołość...
Następnego lata komandor klubu osobiście utopił jednego. Na Śniardwach. :-P


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 cze 2013, o 09:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
RyśM napisał(a):
Kategoria A - oceaniczna - oznacza wiatr do 10 B i falę do 7 m.

I co się stanie, jeśli taki jacht spotka 11B i fale 7,5 m?

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 cze 2013, o 11:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13972
Podziękował : 10537
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Przerywa rejs i zawija do najbliższego portu: :lol:
(jak Roman) :roll:
MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 cze 2013, o 12:00 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
A jak nie ucieknie - będzie "sztormować" :mrgreen:

"Łódź kategorii A jest zaprojektowana by operować w wiatrach o sile 10 B lub mniej i towarzyszącej im fali, oraz przetrwać w warunkach cięższych. Przyjmuje się porywy wiatru dochodzące do 28 m/s"
W połączeniu z innymi założeniami konstrukcyjnymi przewidzianymi normą widać że od łódki nie oczekuje się by mogła normalnie żeglować (nieść żagle, ustać pod uderzeniem fali, przetrwać po wywrotce, etc) w warunkach huraganu - lecz przeżyje raczej. Tylko załogą potrząśnie ;)
Czasem kto ma pecha, jak wspomniany Polaris (czy Spaniel, Carmen itd); jakie Bavarie czy Oceanisy też znajdzie. http://www.maib.gov.uk/cms_resources.cf ... 0Madam.pdf
Ale to pojedyncze przypadki; nikt nie każe pływać w huraganach.

Norma określa minimum: konsument ma prawo oczekiwać że kupowana łódka nie utonie mu pierwszego dnia.
I dość. :D
Także jestem zwolennikiem wolności: żeglarstwo w sumie bezpieczne, wychodzić w dziesiątki nie ma powodu; a jak ktos chce ryzykować - jego prawo.
Kto chce pancernik na Horn taż może sobie taki kupić; do wakacji na Bałtyk czy Śródziemne nie potrzeba.

Natomiast do profesjonalnych jednostek - w tym i "jachtów komercyjnych" gdzie niewyszkolony wczasowicz ma prawo od 'usługodawcy' oczekiwać bezpieczeństwa - przyjmuje się standardy wyższe.

Niemniej ktos tu pytał o pożądane parametry łódki. Znaczy: "Jaki Jacht..."
Służę:
Jeśli o kąt krytyczny (AVS) idzie - na wielkiej fali moze się zdarzyć że jacht położy na burtę, a nawet do 100-120 stopni. Stąd lepiej by łódka z takiego przechyłu wstawała, zamiast kontynuować do grzyba. Uważa się że AVS rzędu 140 i więcej praktycznie oznacza że łódka "wstanie z przechyłu" zamiast fikołki robić.
Lecz jeszcze lepiej by łódka nie miała tendencji do wywracania przez falę - stąd w normach wprowadzono kalkulacje, zwane "STIX" - STability IndeX. Konstruktor ma takowy dla łódki policzyć i podawać. Kategoria A ma mieć STIX minimum 32 (mogło się zmienić). Trzeba wspomnieć że Stix nadaje się do porównania łódek dzisiejszych, plaskatych regatówek, formuła niezbyt pasuje do kształtów klasycznych. Ale zawsze jakąś orientację daje.

Kto szuka łódki starszej na rynku, może sobie policzyć uproszczony "Capsize Screening" - wielce uproszczony, bierze się tylko szerokość i wyporność :lol: - podobnież że łódka nie ma tendencji do wywrotek gdy ten współczynnik jest mniejszy niż 2,0. Amerykanie twierdzą że się sprawdza. http://www.sailingcourse.com/keelboat/cal__capsize.htm
Dla porównania: Carter 30 ma ok. 2 bodaj; takoż Oceanisy czarterowe. I nie ma co specjalnie narzekać (poza Carmen i Madam z linku wyżej...).
Ale Folkbot, czy Contessa 32 (znana z Fastnet '79 i Marchaja książki ;) ) mają współczynnik 1,7.
A "J-80", "Opal" i moja - 1,5 :-P


Norma ISO do obejrzenia (nieaktualna, ale zasady te) https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q= ... 4034,d.bGE
Komercyjny "code of practise" brytyjski http://www.dft.gov.uk/mca/blue.pdf
Normy PRS http://www.prs.pl/__files/parent76/jac_c3_1996.pdf

“Good seamanship means anticipating problems”



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 cze 2013, o 15:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13972
Podziękował : 10537
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Jesteś wielki ;)

MJS

ps
Wielkość kogoś poznaje się po tym, że:
ten Ktoś -
1/ ma co do powiedzenia.
2/ umie jasno i prosto wypowiadać swoje mysli
3/ nie sadzi się. :roll:

ps2
Oni wszyscy (no prawie wszyscy) to także wiedzą , ale... :/

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 2710 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 91  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 216 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL