Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 7 sie 2025, o 04:02




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3681 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 123  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 14 lut 2021, o 18:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1960
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Odbiornik AIS, zwłaszcza w radiu jest do nosa.
Wiem o czym piszę, bo przez dwa sezony takiego używałem (Lowrance Link 8). Zamieniłem go na transponder absolutnie bez żalu.


W przypadku ruchliwych okolic, transponder jest IMHO ważniejszy niż odbiornik. To, że ty widzisz innych, nie znaczy , że oni widzą Ciebie. :)

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lut 2021, o 19:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Kurczak napisał(a):
Szwecja się zamyka,


Skąd to wziąłeś?

Zamknięcie nie dotyczy żeglarzy:
Załącznik:
Szwecja - obostrzenia str. 1.jpg
Szwecja - obostrzenia str. 1.jpg [ 189.99 KiB | Przeglądane 1909 razy ]

Załącznik:
Szwecja - obostrzenia str. 2.jpg
Szwecja - obostrzenia str. 2.jpg [ 193.87 KiB | Przeglądane 1909 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lut 2021, o 19:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
plitkin napisał(a):
Proszę o poprawienie literówki
AIKI napisał(a):
A potem o usunięcie mojego posta z godz. 14:57
Waldi_L_N napisał(a):
I drugiej części mojego z 14:55
Chłopaki, mówicie i macie. Done. :D

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski



Za ten post autor Zbieraj otrzymał podziękowania - 2: AIKI, plitkin
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lut 2021, o 19:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Kurczak napisał(a):
W przypadku ruchliwych okolic, transponder jest IMHO ważniejszy niż odbiornik. To, że ty widzisz innych, nie znaczy , że oni widzą Ciebie. :)


Widzą - a przynajmniej jest taka szansa - jak masz nadawczego AIS.

Jak nie masz to jesteś w ciemnej d.....e.

Jak będziesz miał szczęście to może ktoś Cię zobaczy na radarze - jak będziesz miał szczęście ... i dobry odbłyśnik...

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lut 2021, o 19:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12610
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1770
Otrzymał podziękowań: 4267
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Całkiem was już pogięło? 10 lat temu jachty tam nie pływały? Litości!!!

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lut 2021, o 19:35 

Dołączył(a): 16 lut 2013, o 06:45
Posty: 603
Lokalizacja: Dolny Śląsk
Podziękował : 174
Otrzymał podziękowań: 213
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Zaliczyliśmy Północne ze trzy lata temu bez AISa a czarterowej łódce. Były długie przeloty, pływanie nocne, wielokrotne przecinanie rut.
Wystarczy robić to z głową i dobrze się rozglądać.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lut 2021, o 19:45 

Dołączył(a): 23 sty 2013, o 14:27
Posty: 246
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 34
Otrzymał podziękowań: 45
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
Kurczak napisał(a):
Wiem o czym piszę, bo przez dwa sezony takiego używałem (Lowrance Link 8).

No widzisz, a na jachcie na którym zdarza mi się pływać jest VHF 300 AIS i tam potrafi statki odebrać z ponad 40 mil. A na próbę podłączony został spliter aby drugi odbiornik AIS zasilić to była kicha i ten drugi ma osobną instalację antenową. Więc wszystko zależy jak się trafi.

Kurczak napisał(a):
W przypadku ruchliwych okolic, transponder jest IMHO ważniejszy niż odbiornik. To, że ty widzisz innych, nie znaczy , że oni widzą Ciebie.

Jakoś mi wystarczy, że ja innych widzę i ich unikam. Jakoś nie mam zaufania do innych.

bury_kocur napisał(a):
Jak będziesz miał szczęście to może ktoś Cię zobaczy na radarze - jak będziesz miał szczęście ... i dobry odbłyśnik...

Np. to tańsze rozwiązanie aby mnie statki widziały (niestety, nie będzie dotyczyło większości jachtów, coś za coś).

Ale to twoje pieniądze i twoje życie to zrobisz jak uważasz.

_________________
Pozdrawiam
Krzysztof Wasilewski
http://wasyl.gda.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lut 2021, o 19:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
waliant napisał(a):
Całkiem was już pogięło? 10 lat temu jachty tam nie pływały? Litości!!!


Kolumb nawigował chyba na laskę Jakuba i boską opiekę - to może też do tego wrócić ?

Mam na jachcie duży ploter przed sternikiem, mały w nawigacyjnej, załączonego zawsze AIS-a, załączony w przelotach radar z ustawionym alarmem zbliżania, zawsze załączony w przelotach aktywny "antyradar" - natomiast mam kłopot jako totalny antychrysta i niechrzczony ateista z boską opieką.

Gdybym mógł dokupić coś jeszcze dla spowodowania mojej żeglugi jeszcze bezpieczniejszej to bez mrugnięcia oka zrobiłbym to i to byłby dla mnie absolutny priorytet, bo lata pływania pokazały mi, że to właśnie jest podstawą bezpieczeństwa w żegludze w rodzinnej i niewielkiej załodze.

Ty dokupiłbyś pewnie jakiś kolejny żagiel i wtedy ja spytałbym się - całkiem Cię pogięło? "Fafnaście" poprzednich żagli nie wystarcza - musisz wydawać bezsensu pieniądz na kolejny?

Kwestia priorytetów i tyle.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lut 2021, o 19:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12610
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1770
Otrzymał podziękowań: 4267
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
bury_kocur napisał(a):
Kwestia priorytetów i tyle.

Mówimy o pierwszym rejsie na jachcie sprowadzanym do kraju. I braku kasy.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lut 2021, o 19:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
wsl85 napisał(a):
(niestety, nie będzie dotyczyło większości jachtów, coś za coś).


Chyba, że będą miały aktywny "antyradar" - mam i wiem jak to pomaga.

Zrobiłem w zeszłym sezonie dwie próby - płynąłem z wyłączonym tym urządzenie i jak tylko je załączyłem to dwa razy w sezonie 2020 statki zeszły mi z drogi - właśnie jak załączyłem to urządzenie.

Bez tego zachowywały się jakby mnie nie widziały - AIS-a dla próby miałem wyłączonego.

Teraz mam go włączonego zawsze - podobnie jak radar i AIS-a.

A zwolennicy pływania bez elektroniki niech pływają jak chcą.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

waliant napisał(a):
Mówimy o pierwszym rejsie na jachcie sprowadzanym do kraju. I braku kasy.


Ale Piotr ma AIS-a w obecnym jachcie - jaki to problem zdjąć go - choćby na taki przelot - żeby nie powiedzieć na stałe?

Ale OK - nie mój kłopot nie moje buraczki.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lut 2021, o 20:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12610
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1770
Otrzymał podziękowań: 4267
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
bury_kocur napisał(a):
jaki to problem zdjąć go - choćby na taki przelot

Napisał o kupowaniu.
bury_kocur napisał(a):
Ale OK - nie mój kłopot nie moje buraczki.

Właśnie, i tego spróbuję się trzymać.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lut 2021, o 20:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 kwi 2006, o 21:58
Posty: 4688
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 512
Otrzymał podziękowań: 702
Uprawnienia żeglarskie: wyżej się nie da...
wsl85 napisał(a):
Bo ja np. kupiłbym w pierwszej kolejności radio z AIS, niż jakiś byle jaki ploter z AIS (np. z powodu braku kasy na taki jaki potrzebuję). Dla przykładu https://standardhorizon.co.uk/product/gx2200e/

Nie znalazłem ceny w linku?

_________________
Zmieniona stopka - poprzednia lewaków uwierała :-)
--
pozdrawiam
AIKI



Za ten post autor AIKI otrzymał podziękowanie od: AlmiDG
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lut 2021, o 21:43 

Dołączył(a): 23 sty 2013, o 14:27
Posty: 246
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 34
Otrzymał podziękowań: 45
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
bury_kocur napisał(a):
wsl85 napisał(a):
(niestety, nie będzie dotyczyło większości jachtów, coś za coś).
Chyba, że będą miały aktywny "antyradar" - mam i wiem jak to pomaga.

A co to takiego ten "antyradar", czy to jakiś aktywny reflektor radarowy?
Ale żeby zobaczyć ten twój "antyradat" to chyba druga strona musi mieć włączony radar?
O ile na statkach to chyba muszą posiadać o tyle na jachtach to jak to chce.

bury_kocur napisał(a):
Zrobiłem w zeszłym sezonie dwie próby - płynąłem z wyłączonym tym urządzenie i jak tylko je załączyłem to dwa razy w sezonie 2020 statki zeszły mi z drogi - właśnie jak załączyłem to urządzenie.
Bez tego zachowywały się jakby mnie nie widziały - AIS-a dla próby miałem wyłączonego.

A ja myślałem, że to statki mają pierwszeństwo przed jachtami. Widać muszę się dokształcić.

AIKI napisał(a):
wsl85 napisał(a):
Bo ja np. kupiłbym w pierwszej kolejności radio z AIS, niż jakiś byle jaki ploter z AIS (np. z powodu braku kasy na taki jaki potrzebuję). Dla przykładu https://standardhorizon.co.uk/product/gx2200e/
Nie znalazłem ceny w linku?

A w tym poście nie o cenę mi chodziło, tylko o zastanowienie się nad wyborem odpowiedniego sprzętu (aby za jakieś 2 lata nie wymieniać na inne, bo czegoś brakuje w obecnym).
Jak zrozumiałem Kurczaka, to chce mieć nadajnik AIS, to te radio nie dla niego. Oraz jak na przyszłość to brak mi tam NMEA2000.
Ale jak bardzo cena Ciebie interesuje to np. tutaj jest https://www.radio-sklep.pl/pl/p/Standar ... 2200E/1721

_________________
Pozdrawiam
Krzysztof Wasilewski
http://wasyl.gda.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lut 2021, o 21:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13175
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2702
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
wsl85 napisał(a):
A ja myślałem, że to statki mają pierwszeństwo przed jachtami.
Ciekaw jestem, gdzie taką wiedzę znalazłeś.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lut 2021, o 22:07 

Dołączył(a): 23 sty 2013, o 14:27
Posty: 246
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 34
Otrzymał podziękowań: 45
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
Stara Zientara napisał(a):
wsl85 napisał(a):
A ja myślałem, że to statki mają pierwszeństwo przed jachtami.
Ciekaw jestem, gdzie taką wiedzę znalazłeś.

Fakt, mój błąd.
Ale z założenia zwykłem nie wjeżdżać maluchem przed tira, nawet jak mam pierwszeństwo. Takie moje własne założenie.

_________________
Pozdrawiam
Krzysztof Wasilewski
http://wasyl.gda.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lut 2021, o 22:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1960
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Jak wiecie do transpondera AIS jest przypisany numer MMSI, nie można go zmienić inaczej jak w serwisie, dysponując odpowiednim oprogramowaniem, podobnie jak w przypadku DSC w radiu.

Płynąłbym jachtem posługując się nieprawdziwymi danymi jednostki. Odpada zdecydowanie.

Do kwietnia Don Kichot będzie już zarejestrowany z nadanym numerem MMSI.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lut 2021, o 23:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
wsl85 napisał(a):
A co to takiego ten "antyradar", czy to jakiś aktywny reflektor radarowy?
Ale żeby zobaczyć ten twój "antyradat" to chyba druga strona musi mieć włączony radar?


Ad. 1 Ten "antyradar" to określenie mego dziecka ale się u nas przyjęło :-P

Chodzi o aktywny reflektor radarowy.

Lewy manipulator:
Załącznik:
Sterownik.jpg
Sterownik.jpg [ 114.55 KiB | Przeglądane 1818 razy ]

Załącznik:
Aktywny reflaktor radarowy.pdf [345.71 KiB]
Pobrane 95 razy


Bardzo przydatne urządzenie - polecam...

Ad. 2 - zwykle z tego co wiem to statki maja radar załączony - co w obu moich przypadkach okazało się prawdą.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lut 2021, o 23:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 kwi 2006, o 21:58
Posty: 4688
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 512
Otrzymał podziękowań: 702
Uprawnienia żeglarskie: wyżej się nie da...
bury_kocur napisał(a):
Ten "antyradar" to określenie mego dziecka ale się u nas przyjęło :-P
Chodzi o aktywny reflektor radarowy.

A ile też takie cuś kosztuje?

_________________
Zmieniona stopka - poprzednia lewaków uwierała :-)
--
pozdrawiam
AIKI


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lut 2021, o 06:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lis 2012, o 21:30
Posty: 65
Lokalizacja: Luxemburg
Podziękował : 23
Otrzymał podziękowań: 14
Uprawnienia żeglarskie: raczej
AIKI napisał(a):
wsl85 napisał(a):
Bo ja np. kupiłbym w pierwszej kolejności radio z AIS, niż jakiś byle jaki ploter z AIS (np. z powodu braku kasy na taki jaki potrzebuję). Dla przykładu https://standardhorizon.co.uk/product/gx2200e/

Nie znalazłem ceny w linku?

Niemiecki Ebay


Załączniki:
Standard Horizon.jpg
Standard Horizon.jpg [ 127.33 KiB | Przeglądane 1773 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lut 2021, o 07:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1960
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
AIKI napisał(a):
bury_kocur napisał(a):
Ten "antyradar" to określenie mego dziecka ale się u nas przyjęło :-P
Chodzi o aktywny reflektor radarowy.

A ile też takie cuś kosztuje?


Podobny, tej samej firmy.

https://sklep.eljacht.pl/index.php?main ... anguage=pl


Fajna rzecz. :)

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lut 2021, o 08:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Cofam się o wiele postòw, do zamknięcia/niezamknięcia Szwecji.
Włodek, czy "sjömans" można tłumaczyć, "żeglarze", czy jako "marynarze", czy jako jedno i drugie?
Gugiel przełożył mi na początku, tak jak w tekście polskim cytowanym przez Ciebie ale to gugiel.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lut 2021, o 09:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Kurczak napisał(a):
Podobny, tej samej firmy.

https://sklep.eljacht.pl/index.php?main ... anguage=pl


Fajna rzecz.


To jest dokładnie taki sam tyle, że ten w linku ma manipulator wewnętrzny a ja mam zewnętrzny.

Cena jest taka jak w linku - z manipulatorem zewnętrznym zapłaciłem chyba 2800 zeta.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lut 2021, o 10:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Colonel napisał(a):
Włodek, czy "sjömans" można tłumaczyć, "żeglarze", czy jako "marynarze", czy jako jedno i drugie?


Aż zasięgnąłem języka u rodziny - powyższe określenie oznacza jedno i drugie. Znaczy wszyscy co pływają.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell



Za ten post autor bury_kocur otrzymał podziękowanie od: Colonel
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lut 2021, o 14:30 

Dołączył(a): 7 paź 2013, o 16:10
Posty: 808
Lokalizacja: Poznań, Powidz, ....
Podziękował : 474
Otrzymał podziękowań: 462
Uprawnienia żeglarskie: sternik z upr. morskimi
W dawno już minionych czasach cechą zejmana (sjomana itp.) była książeczka żeglarska/ marynarska. Jak jej nie było, nie był zejmanem.

Sierpień 1970. Jakimś cudem wziąłem ją płynąc promem do Ystad, rano miał być prom do Ronne. A tam miała na mnie czekać miła dziewczyna na skuterze ...
Jeszcze przed Ystad zapytałem marynarzy z promu, jak by można było zagospodarować w Szwecji 6 butelek wódki. Bo to i ciężar i brak kasy doskwierał. Bardzo.
Padło tylko jedno pytanie:" Czy masz książeczkę marynarza?". Na to ja , że żeglarską.
O.K. mówi. "Czekaj w poczekalni, jak zejdziesz z promu. Z książeczką w zębach".
Był sierpniowy piękny wieczór. Prom zwisał w zasadzie dziobem nad centrum miasta, poszliśmy zgrają z 8 osób, ze 150 metrów w najbliższą wąską uliczkę. Typowy żydowski sklepik mydło i powidło, z tamtych czasów z tamtych stron...
Przed sklepikiem polis sprawdzał książeczki, taką metodą że książeczka nie musiała być otwierana, więc książeczki trzymając, całą chałastrą weszliśmy do środeczka tego mini biznesu. Ja zostałem wypchnięty na początek butelki poszły w jedną stronę, forsa w drugą. Koledzy marynarze mieli na sobie rodzaj kamizelek, jak magazynki od rewolwerów, w każdej przegródce po flaszy. Więc ja, że niczego nie widzę, po miłej wymianie kilku zdań w miłej yidi-polszczyźnie, czym prędzej opuściłem lokal. Niczego, rzecz jasna tam nie kupując.
Niemiej cokolwiek przesadziłem z chciwością, bo pierwszym pytaniem taty dziewczyny po dojechaniu do Randklove/ Oestermarie było: " Słyszałem, że w Polsce jest świetna wódka?". A ja miałem stan zero.
Leżąc przed powrotem z odwiedzin u kolejnej koleżanki, na jakimś pagórku, gdzieś na Guhjem, robił się świt, (nad Christians Oe wschodziły Plejady), Bornholm jest wymagający dla rowerzysty, pyta mnie Ellinor, jakim cudem nie przywiozłem wódki dla Taty...
No przecież poznaliśmy się dzięki butelce po wódce wyrzuconej przeze mnie gdzieś na środku Bałtyku, z listem "Sea Post" wewnątrz, zwiniętym w rolkę na ołówku.
No jakoś tam próbowałem wyjaśniać.
Do dzisiaj mi głupio.
.........................................
Ponieważ deklarowałem wyjazd do Danii, więc mnie w Polsce uprzedzono, żebym miał jakiś stempel w paszporcie z Danii, a nie z Ystad.
Miałem 19 lat, głowy do stempli nie miałem, wieczne, codzienne (w zasadzie conocne) imprezy u koleżanek z klasy Ellinor, cokolwiek zaczęły mnie wykańczać.
Trzeba było ruszyć do jakiegoś urzędu i uzyskać stempel do paszportu. Nikt za nic nie chciał walnąć stempla.
Koniec końców szukaliśmy ratunku w Svaneke w porciku tamtejszym. Tam facet od razu pyta o sjomansboken, jak zobaczył książeczkę, z miejsca byłem swój i mogłem podłożyć paszport do stempla. Ellinor była pod wrażeniem.

Taka to siła książeczki była...

_________________
Pozdrawiam Krzysztof
Tango 780S, przedtem MAK 747 GT przez 20 lat, a jeszcze wcześniej BEZ-4.



Za ten post autor soko otrzymał podziękowania - 5: Janna, Kurczak, robhosailor, tomasz piasecki, waliant
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lut 2021, o 16:45 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 12:49
Posty: 1636
Podziękował : 273
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: Morskie-turystyczne
Jakby to opisać?

Już chyba sporo o tym pisano. :roll:

_________________
—————————
Søren Kierkegaard:
Ironia życia leży w tym, że żyje się je do przodu, a rozumie do tyłu.
http://bobbyschenk.de/yacht2020_1.html#sp16


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lut 2021, o 18:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1579
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
bury_kocur napisał(a):
Chyba, że będą miały aktywny "antyradar" - mam i wiem jak to pomaga.

Zrobiłem w zeszłym sezonie dwie próby - płynąłem z wyłączonym tym urządzenie i jak tylko je załączyłem to dwa razy w sezonie 2020 statki zeszły mi z drogi - właśnie jak załączyłem to urządzenie.

Bez tego zachowywały się jakby mnie nie widziały - AIS-a dla próby miałem wyłączonego.

Teraz mam go włączonego zawsze - podobnie jak radar i AIS-a.

A to jest dość ciekawe i chyba nadające się do wydzielenia w nowym wątku.
Czy mógłbyś podać więcej szczegółów np. akwen, warunki, odległości? Po jakim czasie statek się zorientował i jak zareagował? W którym momencie i w jaki sposób ty się zorientowałeś?

Niewielu z nas ma tak bogato wyposażony jacht i na długie zimowe wieczory byłaby to ciekawa lektura ale i bezcenna nauka. Czy w trakcie testu zapisywałeś odpowiednie dane lub może robiłeś nakresy radarowe?

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lut 2021, o 19:47 

Dołączył(a): 23 sty 2013, o 14:27
Posty: 246
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 34
Otrzymał podziękowań: 45
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
bury_kocur napisał(a):
Chodzi o aktywny reflektor radarowy.

Ok, wszystko jasne. Oczywiście lepsze to niż zwykły reflektor.

bury_kocur napisał(a):
Ad. 2 - zwykle z tego co wiem to statki maja radar załączony - co w obu moich przypadkach okazało się prawdą.

Ale to cały czas piszę, że ze statkami to problemu nie będzie. One zapewne prawie wszystkie mają też i AIS. Tak przy okazji czy jakieś przepisy/konwencje nakazują na statkach posiadać radar i nadajnik AIS (wydaje mi się, że gdzieś ktoś już o tym pisał)?

Problem to z jachtami, bo tam to prędzej znajdziesz odbiornik AIS niż radar (a do tego jeszcze włączony radar). No i wtedy co wybrać, czy ten aktywny reflektor radarowy, czy nadajnik AIS. Jak stać to można oczywiście oba kupić i mieć tak jak Ty. Ale jak jest mało kasy to chyba najpierw lepiej mieć nadajnik AIS. bo to i statki będą widziały, i większość jachtów. Przynajmniej ja tak myślę i mogę się mylić, bo tam to jeszcze nigdy nie pływałem.

A czy jak posiadałeś tylko nadajnik AIS, to zauważyłeś aby statki jakoś na Ciebie reagowały, czy czułeś, że Ciebie jednak nie widzą albo olewają?

_________________
Pozdrawiam
Krzysztof Wasilewski
http://wasyl.gda.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lut 2021, o 20:51 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 12:49
Posty: 1636
Podziękował : 273
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: Morskie-turystyczne
Gdzie wy pływacie (żeglujecie)?
;)
Don Kichot będzie pływał po nawigacyjne bardzo trudnych akwenach.
Morze Północne to mieszanka pływów, często złej pogody oraz ogromnego ruchu
ogromnych i szybkich statków, którą niektórzy już odebrali jako mocno stresującą.

_________________
—————————
Søren Kierkegaard:
Ironia życia leży w tym, że żyje się je do przodu, a rozumie do tyłu.
http://bobbyschenk.de/yacht2020_1.html#sp16


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lut 2021, o 20:54 

Dołączył(a): 5 paź 2012, o 15:48
Posty: 2453
Podziękował : 563
Otrzymał podziękowań: 545
Uprawnienia żeglarskie: sernik morski gotowany
Czasem pływałem kutrami na dorsze. Większość z nich nie ma AIS za to mają obowiązek posiadać radar.

_________________
Miłego dnia :)
Pozdrawiam
Waldi



Za ten post autor Waldi_L_N otrzymał podziękowanie od: wsl85
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lut 2021, o 23:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
SIRK napisał(a):
Czy mógłbyś podać więcej szczegółów np. akwen, warunki, odległości? Po jakim czasie statek się zorientował i jak zareagował? W którym momencie i w jaki sposób ty się zorientowałeś?


Krzysztof - sprawa prosta - oba przypadki podobne - ot, przypadek z zeszłego roku.

Płyniemy z Bornholmu z Rønne do Polski na Kołobrzeg.

Warunki niemalże lajtowe - stabilny wiatr W ok. 15 - 20 kn - przelot ewidentnie dzienny - tylko płynąć.

Płyniemy kursem półwiatr - wytyczonym przez ploter metodą GO TO na kursor postawiony pod portem docelowym.

Jacht prowadzi oczywiście autopilot.

Odzywa mi się alarm zbliżeniowy na AIS - na ekranie widzę statek idący z zachodu na wschód mniej/więcej równolegle do naszej linii brzegowej - jego prędkość ok. 15 kn - mamy do niego ok. 7 mil.

My płyniemy 6 - 7 kn.

Wektory nasze przedstawiają ewidentny kurs kolizyjny - mam na ploterze wyświetlający się wektor trzydziesto-minutowy przed każdą jednostką - przed swoją także - czyli jak nasze wektory przez dłuższy czas zbiegają się mniej więcej w jednym punkcie co czyni punkt kolizyjny - to można z dużym prawdopodobieństwem przyjąć, że zarówno kursy jak i prędkości mamy kolizyjne - nie muszę do tego robić nakresów - optyka tego co widać na ploterze wystarcza a elektronika wyświetla alarm.

I tak płyniemy sobie dziesięć - piętnaście minut i kursy zbieżne się nie zmieniają - mamy kwadrans do czasu i miejsca ewent. kolizji.

W tym momencie załączam aktywny reflektor i po chwili - kilka minut - statek odchodzi w bok - w lewo - tak, aby ewidentnie przejść za naszą rufą co znakomicie widać na jego wektorze.

Mijamy się - przechodzę przed nim i statek wraca na swój poprzedni kurs co widzę na jego wektorze AIS.

Co byś Ty pomyślał?

To samo co ja - załączenie aktywnego reflektora radarowego spowodowało na statku jakiś może alarm zbliżeniowy i statek mając po swojej lewej burcie miejsce odszedł tak, że nasze kursy ewidentnie stały się niekolizyjne.

Czemu nie wykonał tego manewru wcześniej na podstawie wskazań AIS? Nie wiem.

Tak było dwa razy, więc raczej nie przypadek.

SIRK napisał(a):
Czy w trakcie testu zapisywałeś odpowiednie dane lub może robiłeś nakresy radarowe?


Nie - obszar był wolny od innych jednostek i ciekaw byłem co zrobi "przeciwnik" - jakby nie zrobił nic to oczywiście ja wykonałbym za chwilkę jakiś manewr odejścia z kursu kolizyjnego, ale miło, że zrobiła to druga jednostka.

Za każdym razem podziękowałem oczywiście na radiu za manewr.

Oba statki miałem na AIS-ie więc wiedziałem kogo wołać.

Ot, takie miłe wspomnienia.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

wsl85 napisał(a):
A czy jak posiadałeś tylko nadajnik AIS, to zauważyłeś aby statki jakoś na Ciebie reagowały, czy czułeś, że Ciebie jednak nie widzą albo olewają?


Reagowały prawie zawsze, ale w tych dwóch zapamiętanych przypadkach widać było ewidentną zależność załączonego aktywnego reflektora radarowego i reakcji "przeciwnika"...

Pokazało mi to, że nigdy za wiele dobrej elektroniki...

Co polecam jej przeciwnikom.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

SIRK napisał(a):
Czy w trakcie testu zapisywałeś odpowiednie dane


Sprawdziłem przed chwilką na ploterze - mam zapamiętany swój cały zeszłoroczny track i jak wykonam jego zbliżenie to widzę cały manewr.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell



Za ten post autor bury_kocur otrzymał podziękowanie od: wsl85
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3681 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 123  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 223 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL