Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 23 kwi 2024, o 23:21




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 23 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 15 wrz 2014, o 11:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 maja 2013, o 07:58
Posty: 132
Lokalizacja: Łódź
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 27
Uprawnienia żeglarskie: Sternik
[Wojciech1968] wydzielone z tego tematu viewtopic.php?f=5&t=2451&p=315170#p315170

Miałem okazje popływać na trimaranie po Bałtyku, Północnym i Atlantyku.
To stare czasy, lata 70, gdy Łódzcy harcerze wybudowali trimarana RETMAN III.
Szanując uwagi poprzedników pozwolę sobie odnieść się do kilku poruszanych aspektów.
Pierwszy, to przewrotka i powstanie samodzielne.
„Mój” trimaran miał maszt aerodynamiczny, szeroki na 1200 mm, z pustą komorą pływakową w środku. Do tego na topie był duży pływak, zwany przez załogę „awacsem” - od tego samolotu z wielkim radarem. Maszt był mocowany do pokładu na przegubie, a wanty miały tzw. „zapas”, pozwalający wydłużyć je bez odpinania o ok. 30 cm. Po wywrotce załoga luzował wanty z jednej strony, maszt leżący na wodzie dzięki wspomnianemu „awacsowi” i przegubowemu połączeniu się przekrzywiał i w efekcie kadłub wraz z pływakami odchylał się od pionu wystarczająco, aby trimaran samodzielnie powstał. (!) Jako, że w latach 70 trimarany to była wielka nowość, inspektorzy PRS zażądali próby powstania i takowa odbyła się w basenie jachtowym w Gdyni. Załoga potrzebowała 10 minut na poluzowanie want i jacht powstał!
Kolejnym życzeniem panów z PRS była próba łańcuchowa wytrzymałości połączenia kadłuba i pływaków, na którą z oczywistych przyczyn nie mogliśmy się zgodzić.

Drugi aspekt, to żeglowanie po Bałtyku. Jak pojawiała się fala, to zwykle w wyniku wiatru. Jak wiatr był za słaby, to jachtem nieco kiwało, natomiast gdy przywiało porządniej, jeden boczny pływak zagłębiał się całkowicie w wodę, drugi unosił się całkowicie w powietrze a wąski kadłub ciął wodę jak nóż. W efekcie jacht szedł równiutko, rozcinając fale jak ciepły nóż miękkie masło. Prędkość rosła do fantastycznych wartości 25 węzłów i więcej, ale skala się kończyła i strzałka opierała się o ogranicznik. Kilka spotkanych załóg na klasycznych jachtach miało wielkie oczy, gdy mijaliśmy ich kiwających się na typowej bałtyckiej fali z szybkością kilku węzełków. To była jazda! :rotfl:
Wadą były rozbryzgi z dźwigarów zanurzonego pływaka, w efekcie sternik był nieustannie „pod prysznicem”.

Kolejnym aspektem były zwroty. To był koszmar. Po zwrocie sternik w maleńkim kopicie stal na kłębowisku lin a wachta pracowicie porządkowała chyba 18 lin zmienianych w czasie każdego zwrotu!
Czy wspomniałem, że poza aerodynamicznym masztem, pod którym bez żadnych żagli Retman robił 8 węzełków, był grot zaopatrzony w tzw. wtedy „path avenue bom”, czyli wielką szeroką konstrukcje kształtu kajaka, na której w poprzek było zainstalowanych kilkanaście szyn, po których poruszały się wózki a dopiero do nich był przymocowany giętki bom właściwy i do niego dolny lik grota? Dzięki temu żagiel od samego dołu miał właściwe wybrzuszenie – tak głosiła teoria. :-P
Tak więc zwrot wyglądał tak, że jacht dochodził do linii wiatru praktycznie stając, wtedy szybko przerzucaliśmy żagle, jacht zaczynał się cofać, sternik wychylał ster w drugą stronę, żagle łapały wiatr, jacht się zatrzymywał i po chwili ruszał do przodu nowym kursem. Chyba nie muszę dodawać, że częste zwroty nie były mile widziane przez załogę?

Z ciekawostek dodam, ze napęd mechaniczny stanowiły dwa silniki zaburtowe typu Wietierok, zamontowane na tylnej krawędzi dźwigarów, na czymś w rodzaju pantografów znanych ze śródlądzia.
Żebyście widzieli miny niemieckich pograniczników. :rotfl: :rotfl: :rotfl:

Z ogromna zazdrością patrze dziś na wypasione trimarany turystyczne. Jeśli bóg od kasy pozwoli, to kiedyś taki wyczarteruje.

_________________
Pozdrawiam
WW



Za ten post autor W.W. otrzymał podziękowania - 3: cinas, Jaromir, Zbieraj
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 wrz 2014, o 12:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 gru 2010, o 21:29
Posty: 789
Lokalizacja: Hythe (Southampton), UK
Podziękował : 246
Otrzymał podziękowań: 193
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Masz jakies zdjecia Retmana III?

Moze warto byloby je zeskanowac i wrzucic na forum ku uciesze gawiedzi?!

_________________
Pozdrawiam,
Marcin

"If I had been God
I would have rearranged the veins in the face to make them more
Resistant to alcohol and less prone to ageing"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 wrz 2014, o 14:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5396
Już kiedyś Maciek Adamczak poszukiwał zdjęć Retmana na pl.rec.zeglarstwo, ale skończyło się na obietnicy Andrzeja Witka, że poszuka:
http://pl.rec.zeglarstwo.narkive.com/FY ... ii-zdj-cie

Samo skrzydło Retmana (ale chyba jedynki, nie trójki) robi za maszt na stawach Stefańskiego w Rudzie Pabianickiej (poniżej czterech zdjęć na pierwszej stronie):
http://www.rudapabianicka.fora.pl/teraz ... go,56.html

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 wrz 2014, o 16:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 maja 2013, o 07:58
Posty: 132
Lokalizacja: Łódź
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 27
Uprawnienia żeglarskie: Sternik
Tak, to maszt od Retmana.
Miał więcej przygód, łącznie ze złamanie masztu przy lekkim wietrze, z powodu błędów technologicznych, ale budowali go tacy jak ja, dzieciaki wtedy. :-P
Był też wykończony z typową dla tamtego czasu siermiężnością. Dość powiedzieć, że maty nie starczyło na wnętrza a i farba skończyła się w połowie malowania szafki. Kompas został przyniesiony i postawiony przed sternikiem. Kto by się tam martwił o wykonywanie jakichś fanaberii typu tabele dewiacyjne, mapy, silniki, itp. Nawet z radia został wyjęty bezpiecznik, abyśmy go nie zepsuli, itp.

Pamiętam, jak kiedyś zabrakło wiatru, flauta kompletna.
Zniosło nas na szwedzkie wody i tak staliśmy kilka godzin.
Przypłynął kuter ichniej straży i bardzo uprzejmie zapytali, czy mogą wejść na pokład.
Zgodziliśmy się - nie było wyjścia.
Wszedł Szwed i wspaniałą angielszczyzną zapytał, czy wiemy gdzie się znajdujemy - rozmowa była w ogóle fascynująca z uwagi na różnicę poziomów jego i naszego "angliczańskiego". :rotfl:

Pokazaliśmy mu mapę z zaznaczona naszą pozycją.
Bardzo się zdziwił i poprosił o pokazania namiarów z Navisata.
My, że nie mamy Navisata.
To poprosił o namiary z Lorana.
My, że nie mamy Lorana.
Krzyknął coś po szwedzku i natychmiast podali mu z kutra mapę z zaznaczoną naszą pozycją.
Stwierdził, że jesteśmy na wodach szwedzkich i poprosił, abyśmy odpłynęli.
My na to, że nie ma wiatru.
To on poprosił o odpłyniecie na silniku.
My, że silnika też nie mamy.
Wtedy do niego dotarło, gdzie jest!
Popatrzył po nadzwyczaj siermiężnie wykończonym wnętrzu, potem na nas, powiedział "sorry" i poszedł, zostawiając nam ich wspaniała mapę morską, która potem HOWW natychmiast zarekwirowało.
To "sorry", boli mnie do dziś. :evil:

Zdjęć a raczej slajdów mam z tego rejsu całkiem sporo - chyba.
Trza przeszukać strych, jeśli są komuś do czegoś potrzebne.

_________________
Pozdrawiam
WW



Za ten post autor W.W. otrzymał podziękowania - 5: Alterus, Janna, Kudlaty, nauaag, Paco
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2014, o 12:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16800
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4107
Otrzymał podziękowań: 3971
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
W.W. napisał(a):
Zdjęć a raczej slajdów mam z tego rejsu całkiem sporo - chyba.
Trza przeszukać strych, jeśli są komuś do czegoś potrzebne.

To ważny i prawie zapomniany fragment żeglarskiej historii Polski (albo historii żeglarstwa polskiego, jeśli kto woli) więc nie trzymaj ich na strychu, aż całkiem stracą kolor. Zeskanuj i pokaż! :)

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2014, o 15:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 maja 2013, o 07:58
Posty: 132
Lokalizacja: Łódź
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 27
Uprawnienia żeglarskie: Sternik
Pozostaje w stałym kontakcie z kapitanem/budowniczym/pomysłodawcą całego przedsięwzięcia. :mrgreen:
Wojtek J, sam stanowi spory fragment tej historii :D
Slajdy mam, nie mam możliwości zeskanowania, ale w długie jesienne wieczory, miedzy żaglami a nartami, to może i dało by rade.
Trzeba by się z kimś kto ma maszynę umówić i ... tylko kogo to jeszcze interesuje?
Nie ma się czym właściwie chwalić.
Ludzie z mojego rocznika to pamiętają a młodsi nie zrozumieją, choćbyśmy im ze dwa litry tłumaczyli. :rotfl:

_________________
Pozdrawiam
WW


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2014, o 15:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16800
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4107
Otrzymał podziękowań: 3971
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
W.W. napisał(a):
Ludzie z mojego rocznika to pamiętają
Nie wiem, z którego rocznika jesteś. Ja (człowiek z mojego rocznika) pamiętam, że taki jacht wybudowano, że był to eksperymentalny trimaran projektowany przez Ludomira Jawniszkę, że Wojtek Jezierski miał na nim płynąć w regatach OSTAR i że chyba nic z tego nie wyszło, bo było zbyt wiele usterek, niedoróbek itd. Mogę też mylić fakty, bo informacje w mediach były jedynie szczątkowe, chyba widziałem tylko jedno zdjęcie - Wojtek na tle czerwonego trimarana.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2014, o 16:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12950
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2914
Otrzymał podziękowań: 2586
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Był jeszcze katamaran...


Załączniki:
8408coz05.jpg
8408coz05.jpg [ 577.34 KiB | Przeglądane 10074 razy ]
8408coz14.jpg
8408coz14.jpg [ 367.03 KiB | Przeglądane 10074 razy ]
8408coz13.jpg
8408coz13.jpg [ 397.78 KiB | Przeglądane 10074 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2014, o 16:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5396
robhosailor napisał(a):
Wojtek Jezierski miał na nim płynąć w regatach OSTAR
Gwoli ścisłości: Wojtek Jeziorski.
W.W. napisał(a):
Pozostaje w stałym kontakcie z kapitanem/budowniczym/pomysłodawcą całego przedsięwzięcia. :mrgreen:
Wojtek J
Przy najbliższej okazji pozdrów go ode mnie. :D

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2014, o 16:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16800
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4107
Otrzymał podziękowań: 3971
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Stara Zientara napisał(a):
Był jeszcze katamaran...
Też Wojtka, ale Kaliskiego. On zresztą też trimaran (projektu A. Armińskiego) budował na OSTAR. Zdaje się, że trochę nimi pożeglował.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 wrz 2014, o 07:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 maja 2013, o 07:58
Posty: 132
Lokalizacja: Łódź
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 27
Uprawnienia żeglarskie: Sternik
Zbieraj napisał(a):
Przy najbliższej okazji pozdrów go ode mnie. :D


Nie omieszkam. Dzięki.

_________________
Pozdrawiam
WW


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 lut 2015, o 08:47 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 16:10
Posty: 190
Podziękował : 38
Otrzymał podziękowań: 42
Uprawnienia żeglarskie: Sternik Morski
Przy tworzeniu Retmana brał udział również mój ojciec (podówczas mieszkaniec Rudy Pabianickiej). Jacht faktycznie wyjątkow, np. wyposażono go w hydroskrzydła na pływakach bocznych. Tata opowiadał mi, że testy stawiania jachtu po wywrotce nie udały się gdyż po wywróceniu jachtu przez ciągnięcie traktorem za maszt pozostał przyczepiony do topu ciężki hol, co wydatnie zaburzyło cały proces. Co do śladów Retmana ponad 20 lat temu znalazłem jeden z jego pływaków w trzcinach nad brzegiem rzeki Skwry przy ujściu do Zalewu Włocławskiego.

Popytam Taty czy nie ma jakiś fotek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 lut 2015, o 10:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 maja 2013, o 07:58
Posty: 132
Lokalizacja: Łódź
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 27
Uprawnienia żeglarskie: Sternik
Mam slajdy z rejsu Retmanem.
Czy ktoś ma i może wypożyczyć na kilka dni przyzwoite ustrojstwo do skanowania slajdów?

_________________
Pozdrawiam
WW


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 lut 2015, o 11:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 mar 2010, o 11:44
Posty: 2434
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 371
Otrzymał podziękowań: 223
Uprawnienia żeglarskie: k.j.
W.W. napisał(a):
Mam slajdy z rejsu Retmanem.
Czy ktoś ma i może wypożyczyć na kilka dni przyzwoite ustrojstwo do skanowania slajdów?
Lepiej skorzystaj z tej strony: http://skano.pl/
Stosunkowo tanio i szybko.
Zeskanowałem tym sposobem ostatnio spore archiwum około 500 slajdów w wysokiej rozdzielczości ;)
Podaj kod rabatowy i masz od razu 10% taniej.
Załącznik:
rabat.JPG
rabat.JPG [ 37.54 KiB | Przeglądane 9231 razy ]

_________________
Pozdr.
Tomek Niedbała


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 lut 2015, o 11:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 maja 2013, o 07:58
Posty: 132
Lokalizacja: Łódź
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 27
Uprawnienia żeglarskie: Sternik
Dzięki, jesteś zadowolony z efektów?

_________________
Pozdrawiam
WW


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 lut 2015, o 11:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 mar 2010, o 11:44
Posty: 2434
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 371
Otrzymał podziękowań: 223
Uprawnienia żeglarskie: k.j.
W.W. napisał(a):
Dzięki, jesteś zadowolony z efektów?
Zdecydowanie tak!
Wysyłasz slajdy, na stronie udostępniają podgląd na 14dni - możesz odrzucić nawet 50%. Zaznaczasz wybrane i po kilku dniach dostajesz paczkę ze swoimi slajdami oraz nagranym DVD.
Zdjęcia są w wysokiej rozdzielczości (każde ok.5-7 Mb, ok.4100 x 2700 pikseli).
Sam bym tego nigdy nie zeskanował. ;)

_________________
Pozdr.
Tomek Niedbała


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lip 2015, o 05:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 lip 2015, o 05:38
Posty: 1
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Jestem obecnym posiadaczem RETMANA III . Zamierzam go odbudowac. poszukuje informacji na jego temat. Zaplace. tel 530886355


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lip 2015, o 08:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 maja 2013, o 07:58
Posty: 132
Lokalizacja: Łódź
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 27
Uprawnienia żeglarskie: Sternik
Jakich?

_________________
Pozdrawiam
WW


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lip 2015, o 09:27 
*** Ban ***
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 mar 2015, o 23:16
Posty: 1403
Podziękował : 464
Otrzymał podziękowań: 271
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
skoczek napisał(a):
Jestem obecnym posiadaczem RETMANA III . Zamierzam go odbudowac. poszukuje informacji na jego temat. Zaplace. tel 530886355


Gdzie go masz?
W jakim jest w stanie?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 mar 2020, o 17:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 mar 2020, o 17:31
Posty: 1
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Dobry dzień

Nowy tu jestem - witam się serdecznie

Czy ktoś się orientuje czy jest kontynuowana tradycja tego jachtu?

Najlepszego
S.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 mar 2020, o 20:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 sie 2009, o 15:51
Posty: 906
Lokalizacja: Warszawa, Gdańsk
Podziękował : 88
Otrzymał podziękowań: 637
Uprawnienia żeglarskie: s.j.
Cześć wszystkim,
tak się składa że jakiś czas temu wpadły mi w ręce stare roczniki Żagli z lat 70. I teraz sobie je przeglądam... I co się dzieje. ? W numerze 02/1977 znajduję taki artykuł, którego skan załączam.

Pozdrawiam
Andrzej


Załączniki:
Retman II_2.jpg
Retman II_2.jpg [ 336.22 KiB | Przeglądane 5670 razy ]
Retman II.jpg
Retman II.jpg [ 325.08 KiB | Przeglądane 5670 razy ]

_________________
http://www.dobrewiatry.pl/

Za ten post autor Netart otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2020, o 08:33 

Dołączył(a): 18 sie 2018, o 13:22
Posty: 75
Podziękował : 43
Otrzymał podziękowań: 28
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz jachtowy
Wielkie dzięki :)
Jak byś znalazł cosik o Retmanie III to też wrzucaj proszę :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 maja 2020, o 21:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 sie 2009, o 15:51
Posty: 906
Lokalizacja: Warszawa, Gdańsk
Podziękował : 88
Otrzymał podziękowań: 637
Uprawnienia żeglarskie: s.j.
takie zdjęcie jeszcze znalazłem


Załączniki:
99425886_10217938480556092_6130878039069818880_n.jpg
99425886_10217938480556092_6130878039069818880_n.jpg [ 37.21 KiB | Przeglądane 5160 razy ]

_________________
http://www.dobrewiatry.pl/

Za ten post autor Netart otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 23 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 176 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL