Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 20 kwi 2024, o 00:48




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 13 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 31 mar 2015, o 17:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12944
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2912
Otrzymał podziękowań: 2585
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Różne dziwne rzeczy działy się kiedyś z naszymi jachtami, np. zamiana nazw i dokumentów, czy budowa jako odbudowa. Stąd jest trochę zamieszania z niektórymi jachtami.

Przeglądając swój spis jachtów znalazłem kilka takich dziwnych przypadków (choć na pewno nie są to wszystkie). Może ktoś jeszcze pamięta i napisze jak było:

s/y DELFIN, typ Orion, r. bud. 1968.
W spisie jachtów w Morzu 1976 występuje jako PZ-50 (Pogoń) i PZ-592 (PPDiUR). Według roczników PRS zmiana własciciela nastąpiła dopiero pomiędzy 1985 i 1995 rokiem.

s/y EWA II
IV-PZ-20, bud. 1906, odbud. 1962, JK AZS Szczecin, dł. 11,30, slup 47,5 m2, podobno od 1957: NADIR, późn. BIAŁY SŁOŃ, późn. AURORA
III-PZ-25, bud. ok. 1940, JK AZS Szczecin, późn. KANIA
III-PZ-59, typ Szmaragd, bud. 1967, AKM Gdańsk, późn. ALMARES
Chyba nie nosiły tej nazwy równocześnie? W indeksie nazw PZŻ z 2012 jest tylko jeden o numerze POL-1902

s/y KAMRAT, PZ-473, J. Ulczyński, Szczecin, 30 m2, w Morzu z 1976
m/y KAMRAT, PZ-473, bud. 1960, przebud. 1978, YK Stal Stoczni Północnej, dł. 18,54, w rejestrach PRS 82,83,84,85
KAMRAT, PZ-1053, w indeksie PZŻ

s/y LIDIA, JK Pasat, 35 m2 raz jako PZ-402, raz jako PZ-547

s/y MONIKA, JK Pasat, 35 m2, podobnie PZ-532 i PZ-886

s/y NAKON
III-PZ-28, po 1976: PZ-228, bud. 1955, MKS Pogoń Szczecin, wyrejestrowany 14.12.87
POL-5467, typ Nefryt, bud. 1973, Robert Łecki, Szczecin, w rejestrach PRS od 1984 - czy miał wcześniej inną nazwę?

s/y NAUTILIO
II-PZ-70, późn. PZ-270, typ Folkboat T, KS Stal-Stocznia Szczecin
w rejestrach PRS od 1982 r - jako PZ-694

s/y ORKAN, V-PZ-4
w spisie w Morzu 1976 jako PZ-47 i PZ-104, w indeksie PZŻ jako PZ-47, w rejestrach PRS jako PZ-104

s/y PURTK, III-PZ-7, GKM PTTK, w spisie w Żaglach 60 i 63
w rejestrach PRS 82-85 i w Morzu 1976 - PZ-97, typ Capella, bud. 1973, GKM PTTK

s/y ŚLIMAK II
w indeksie PZŻ dwukrotnie: jako PZ-213 i PZ-313, w Morzu 1976 tylko PZ-213

s/y TUŃCZYK
w Żaglach 60 i 63: IV-PZ-21, AZS Szczecin, 35-45 m2
w Morzu 1976: PZ-201 (ex IV-PZ-1), bud. 1967, MKS Pogoń Szczecin, 35-45 m2

Inny problem dotyczy chronologii. O ile łatwo znaleźć rok budowy jachtu, przeważnie też rok nabycia za granicą, to dużo trudniejsze jest uzyskanie informacji o zmianach właścicielskich w Polsce. Najmniej dostępne są natomiast informacje o wycofaniu z eksploatacji i rozbiórce/złomowaniu/porzuceniu jachtu. Ktoś coś wie?

PS. Jeden szczeciński klub w części źródeł występuje jako Pasat, a w części jako Passat. Jak się nazywał naprawdę?

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2015, o 18:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Cytuj:
s/y DELFIN, typ Orion, r. bud. 1968.
W spisie jachtów w Morzu 1976 występuje jako PZ-50 (Pogoń) i PZ-592 (PPDiUR). Według roczników PRS zmiana własciciela nastąpiła dopiero pomiędzy 1985 i 1995 rokiem.

Myślę, że M@rek może nam to pomóc rozwikłać! Zapewne wynikało to z "nowego ustroju"....

Cytuj:
s/y EWA II
IV-PZ-20, bud. 1906, odbud. 1962, JK AZS Szczecin, dł. 11,30, slup 47,5 m2, podobno od 1957: NADIR, późn. BIAŁY SŁOŃ, późn. AURORA
III-PZ-25, bud. ok. 1940, JK AZS Szczecin, późn. KANIA
III-PZ-59, typ Szmaragd, bud. 1967, AKM Gdańsk, późn. ALMARES
Chyba nie nosiły tej nazwy równocześnie? W indeksie nazw PZŻ z 2012 jest tylko jeden o numerze POL-1902

Zdecydowanie rozdzieliłbym "Nadira", który przejściowo zmieniał powojnie nazwy od "Kani". Warto pytać w AZS Szczecin! Co do "Almaresa" to chyba jakiś błąd - moim zdaniem od początku był "Almaresem".

Cytuj:
s/y ORKAN, V-PZ-4
w spisie w Morzu 1976 jako PZ-47 i PZ-104, w indeksie PZŻ jako PZ-47, w rejestrach PRS jako PZ-104

VPZ-4 to stary "Orkan" inteligentnie "wyzłomowany" na przełomie lat 60/70 (?) i zastąpiony współczesnym "Orkanem", typ "Orion" (?) - w każdym razie na pewno "jednotonówka".

Nie umiem wytłumaczyć dualizmu numeracji PZŻ i PRS... ktoś miał zapewne bałagan. Szczerze mówiąc trochę bardziej podejrzewałbym jednak PRS, dla kórego istotna była nazwa i numer w rejestrze, a nie oznaczenie na żaglu.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Ostatnio edytowano 31 mar 2015, o 18:32 przez skipbulba, łącznie edytowano 2 razy
Korekta cytatu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2015, o 18:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14005
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2010
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Nakon jako Nakon stał przez cały sezon w na kobyłkach w Pałacu Młodzieży. Wcześniej był na sprzedaż.....

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2015, o 18:54 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8822
Podziękował : 3986
Otrzymał podziękowań: 1916
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
"Delfin" byl pierwszym z serii 4 Orionow jachtow OTC Zbudowanym dla zalogi B.Byrki, ktora przesiadla sie z Vegi "Ozyrys". Nazwa taka sama jak B-418 PPDi UR "Gryf"w ktorym Kpt.byl dyrektorem technicznym. Nadawanie nazw jachtow takich jak statki umozliwialo doposazenie i pobieranie map i wydawnictw. Klub "Pogon" byl klubem gospodarki morskiej.Prawdopodobnie dlatego przeszedl na stan PPDi UR "Gryf. Zostal sprzedany do Niemiec. Inne jachty o nazwach statkow Gryfu to Hajduk ( draco) Awior i Amarel Dufury 1/4t i "Bonito" -trafil do AZS a budowany byl dla "gryfu" czyli Pogoni.



"Kania" to duza kabinowa mieczowka, ladnie wyremontowana, rowniez wywedrowala do Niemiec a kupil owczesny konsul w Szczecinie.

Zmiana numeracji byc moze miala zwiazek z tym ze w pewnym okresie zrezygnowano z oznaczenia wielkosci zagla i zamiast PZ wchodzilo POL.
Blizniak "Delfina" 3 z serii "Dal II" miala poczatkowo numer V PZ 55 pozniej PZ 155.
"Orkan" byl 4 i ostatni z serii. 2 byla"Sagittari"

"Nadira" znam juz jako "Nadira" po odbudowie w 62-63r inne nazwy byly wczesniej a kolejnosci nie znam.

O "Nakona" zapytam Leszka łuckiego, ktory jest komandorem LOK Szczecin i plywa na Carterze "Polus" Wiem ze taka nazwe nosil ladny, klasyczny jacht poniemiecki.

""Tunczyka" pamietam stojacego prawie gotowego po wymianie praktycznie wszystkiego w hangarze"Pogoni" ale niestety odbudowy nie skonczono i kadlub rozebrano.

JK Passat , ja tak pamietam byl klubem przy szczecinskiej stoczni jachtowej.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2015, o 19:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Stara Zientara napisał(a):
Różne dziwne rzeczy działy się kiedyś z naszymi jachtami, np. zamiana nazw i dokumentów, czy budowa jako odbudowa.

W jednym z gdańskich klubów osoby usiłujące weryfikować tego właśnie typu historie zbywano słowami
"Chętnie bym ci o tym opowiedział, ale najpierw musiałbym cię zabić"... :-P

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2015, o 19:20 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8822
Podziękował : 3986
Otrzymał podziękowań: 1916
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Ja nie sadze zeby teraz ktokolwiek sie bal. Problem w tym ze pokolenie moich Nauczycieli zeglarstwa juz odeszlo lub odchodzi i informacji z pierwszej reki trudno uzyskac. Wiele historii zyje wlasnym zyciem i z prawda ma coraz mniej wspolnego :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 kwi 2015, o 10:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14005
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2010
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Ten Nakon, który stoi/stał w Centrum to jest Nefryt. Więc w tym przypadku i nazwa i typ się zgadza :)

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 kwi 2015, o 11:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12944
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2912
Otrzymał podziękowań: 2585
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
M@rek napisał(a):
"Delfin" ... Zostal sprzedany do Niemiec.
Pamiętasz, w którym roku?

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 kwi 2015, o 13:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13715
Podziękował : 10187
Otrzymał podziękowań: 2415
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Colonel napisał(a):
Nie umiem wytłumaczyć dualizmu numeracji PZŻ i PRS... ktoś miał zapewne bałagan. Szczerze mówiąc trochę bardziej podejrzewałbym jednak PRS, dla kórego istotna była nazwa i numer w rejestrze, a nie oznaczenie na żaglu.

Taki OT: mam kilka patentów sternika każdy z inną datą uzyskania...
i nie są to wtórniki.
MJS

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 kwi 2015, o 17:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
M@rek napisał(a):
"Bonito" -trafil do AZS a budowany byl dla "gryfu" czyli Pogoni.

Ale "Bonito" to chyba Carter30??

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 kwi 2015, o 18:02 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8822
Podziękował : 3986
Otrzymał podziękowań: 1916
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Oczywiscie, budowany byl dla "Pogoni" trafil do JK AZS a obecnie jest w prywatnych rekach mojego Kolegi.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 sty 2021, o 22:30 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8822
Podziękował : 3986
Otrzymał podziękowań: 1916
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Przywracam watek bo szukajac i weryfikujac informacje o szczecinskiej jachtowce natrafilem po raz kolejny na powielanie bledow.
W wikipedii np. wsrod jachtow typu Vega pominieto "Karake" ktora byla zbidowana dla Arkonii, potem Stal Stocznia( po rozwodzie z MO) a pozniej w COZ Trzebiez bodaj jako "Bravo"
Z kolei wsrod kapitanow "Magnolii" pominieto tworce Pracowni Zeglarsko-Szkutniczej PM ( obecnie Centrum Zeglarskie ) Tadeusza Tobiasza ( mlodszego w odroznieniu od Komandora Pogoni o tym samym imieniu i nazwisku ) ktory opiekowal sie jachtem od odbioru ze stoczni w 66 do konca 68 kiedy przyszedl do PM Zdzislaw Paska.
Moze ktos potrafi to w wiki poprawic ?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 sty 2021, o 17:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4474
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 759
Otrzymał podziękowań: 1533
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
M@rek napisał(a):
Moze ktos potrafi to w wiki poprawic ?
Może. Każdy. W tym i Ty. To nie trudne. Ale potrzebne są źródła.
Dobra: Potrafię. Jak podrzucisz źródła - dopiszę.

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 13 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 355 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL