Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 8 maja 2024, o 18:12




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 17 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 8 wrz 2008, o 18:54 

Dołączył(a): 8 wrz 2008, o 18:43
Posty: 3
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Witam chciałem się przywitać jestem nowy na forum.
Czytam to forum od kilku miesięcy.

Od kilku lat po głowie krąży mi pomysł budowy jachtu pełnomorskiego motorowego 2 silnikowego o długości 12-15m. Od kilku lat zajmuję sie projektowaniem konstrukcji (niestety nie szkutniczych) w oprogramowaniu CAD. Technicznie raczej był bym w stanie zaprojektowąc kadłub jachtu aby był stateczny (wieloletnie doświadczenie w modelarstwie). Myślę nad konstrukcją szkieletową obita jakąś sklejką wodoodporną i laminowaną 6-7 warstwami laminatu. Zamierzam rozpocząć budowe za około rok środki na budowe około 200tysięcy zł powinny wystarczyć na budowe oraz zabudowę jachtu. Mam kilka lat doświadczenia w stolarstwie dlatego taka technologia została przezemnie wybrana. Chetnie posłuchał bym rad i sugestii co do mojego pomysłu i proszę żeby nie pisać "daj sobie spokój"
I jakie jest prawdopodobienstwo ze uda mi się to legalnie wprowadzić na wody.

Jest jescze możliwośc wykonania formy i stworzenia skorupy laminatowej ale ni ejestem zbyt przychylny tej metodzie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 8 wrz 2008, o 23:23 

Dołączył(a): 25 maja 2008, o 14:51
Posty: 37
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Nieśmiało zwrócę Ci uwagę że na jacht motorowy 12-15m to 200 tys zł Ci nie starczy.
Moim zdaniem 12m to koszt ok.300-350 tys zł a 15m podobnej budowy ok 50-60% więcej czyli jakieś 500tys. zł.
To ceny w warsztacie szkutniczym.
W to że sam zrobisz jacht poważnie wątpię - nie w umiejętności,bo te można nabyć w trakcie budowy ale ze względu na czasochłonność roboty - taki jacht to co najmniej rok pracy dla 3 osób na cały etat (>6000 roboczogodzin).
Będziesz budował sam 3 lata pracując na cały etat, a robiąc to po pracy 12-15 lat.
Do budowy nie zatrudnisz przypadkowej osoby z ulicy, a fachowcy nie są tani...
No i jeszcze projekt - chcesz go projektować sam??
Wybacz ale jachty zaprojektować mozna bez znajomości autocada.
Ważna jest wiedza teoretyczna i doświadczenie w projektowaniu.
W jachtach motorowych ważny jest kształt kadłuba uwzględniający prędkości z jakimi bedzie pływał, wyporność kadłuba i moc silnika a także zachowanie się takiego kadłuba na fali - praca projektanta polega na optymalnym dopracowaniu przekrojów do wymagań zamawiającego.
Do tego potrzeba solidnej podstawy teoretycznej oraz doświadczenia w projektowaniu kadłubów (a nie doświadczenia w autocadzie).
Owszem możesz zaprojektować coś co będzie pływało, ale będzie to z tym samym silnikiem wolniejsze od tego co zaprojektowałby konstruktor z doświadczeniem oraz znacznie mniej bezpieczne na rozfalowanym sztormowym morzu.

No i koszty utrzymania.
Taka jednostka będzie miała ok.20 ton wyporności i np. silniki 2x100KM a pływać będzie z prędkością ok. 8,0w spalając przy tym jakieś 15kg/h paliwa (w jednostkach motorowych liczy się zuzycie w kg/h).
Jednostka oceaniczna czyli zasięg >3000Mm co odpowiada zapasowi paliwa >400h co odpowiada ok.6 tonom paliwa to jakieś 7m³ oleju napędowego za który zapłacisz ok.1000$/tonę.
Do tego koszty stałe utrzymania jachtu wynoszące w zależności od wyposażenia, akwenu gdzie się znajduje 5-10% wartości jachtu (licz rocznie 20-30 tys .zł) ponoszone niezalezne czy pływa czy nie.

Aha, silniki. Normalne się nie nadają. Muszą być zmarynizowane i średnoobrotowe (max. obroty <2000-2200obr/min). Taki silnik ok.100KM ma ok 3-4 litry pojemności i waży >500kg. O cenę nie pytaj. To silniki projektowane do używania na kutrach przez 30-50 lat i cenę mają odpowiednią. Szybkoobrotowych diesli nie polecam na ocean.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 9 wrz 2008, o 10:31 

Dołączył(a): 8 wrz 2008, o 18:43
Posty: 3
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Silniki planuje caterpilar około 250 hp. Projektowac zamierzam sam potem dać to do sprawdzenia jakiemus projektantowi zajmujacemu sie statkami. Czas mam na prace po 10h dzień ogólnie najbardziej interesuje mnie legalizacja jednostki jak zdobyć odpowiednie uprawnienia do wprowadzenia łodzi na morze.


Jednostkę chce wyposazyc w glass cockpit podobny do tych z boeingów sterowanie chce rozwiązac za pomoca komputera który bedzie przekazywał obraz ze wskazników na 2 ciekłokrystaliczne monitory. Oczywiście nawigacja GPS oraz autopilot podobnie rozwiazany jak w samolotach liniowych. Kadłub szerokości około 4m długośc do 15m linia nawodna jednostki niewiele sie bedzie zmieniać linia podwodna będzie konsultowana z jakimis inżynierami zajmującymi się konstrukcją kadłubów. Wiem że koszta mogą byc bardzo duże ale to jest najmniejszy problem. Planuje zapas paliwa okolo 6 ton zapas wody pitnej 2 tony. ogolnie jacht ma spełniać rolę domu wakacyjnego na morzu śródziemnym.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 9 wrz 2008, o 20:53 

Dołączył(a): 25 maja 2008, o 14:51
Posty: 37
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kończę dyskusję z Tobą.
Jak widzę "masz doskonale opracowany temat"
Wystarczy mi to co napisłeś w obu postach - bzdury i do tego sobie zaprzeczające (200tys.<->kasa nie gra roli, jednostka pełnomorska<->jednostka wakacyjny dom).
Na to co tam opisujesz to Ci 500 tys. nie starczy. Jeśli dysponujesz taka kasą to nic nie musisz budować. Na śródziemnym jest pełno jachtów (tańszych) które mogą pełnić rolę domu.
Jesteś taki mądry że sam zaprojektujesz i zbudujesz.
Masz kasę ale będziesz się zarzynał 10h dziennie budując własny jacht latami...
Sorki ale "siedzę w branży" i pełno jest takich oszołomów co to chcą 15,20,25 metrowe jachty zamawiać, ba, z projektami przychodzą(zero wiedzy ale jachty projektują) a jak przyjdzie co do czego to okazuje się ze ledwo wiążą koniec z końcem i na 6 metrowy mazurski jacht ich nie stać.

Dam Ci radę.
Kup parę podręczników o projektowaniu jachtów, dowiesz się jak małe masz pojęcie o temacie - zaprojektowanie dobrego jachtu(nie byle jakiego) jest trudniejsze od samolotu(zachowanie samolotu w powietrzu można dziś symulować na ekranie komputera, badań modelowych kadłuba żaden komputer nie zastąpi a są te badania tylko kiepskim przybliżeniem prawdziwego morza).
I zajmij się zarabianiem pieniędzy, bo ludzie którzy dobrze zarabiają mogą sobie pozwolić na takie zachcianki. A zarabiaja tyle że nie muszą sami budować sobie jachtów. Po prostu ich czas jest za cenny na takie bzdury (kilka dni ich pracy wystarczy na opłacenie kilku ludzi na miesiac).
Budowa jachtów jest dla pracowników fizycznych. Żadnej romantyki ani przyjemności w tym nie ma tylko ciężka fizyczna robota, często w pyle lub w szkodliwych oparach.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 9 wrz 2008, o 23:18 

Dołączył(a): 2 sie 2006, o 17:30
Posty: 198
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 7
młody, za bardzo się wczuwasz. Nie bierz wszystkiego tak do siebie :) i zmniejsz poziom agresji.

Skoro tak dobrze się znasz na projektowaniu młody, to dlaczego podajesz dane tak bardzo odbiegające od rzeczywistości? Po tym co piszesz, wnioskuję, że Twoje doświadczenie sprowadza się do projektów semestralnych i wykładów, trochę mało.

12 metrowy jacht powinien miec wypornośc około 12 000 kg. Przy takiej wyporności i dobrym kształcie można spokojnie osiągnąc ponad 17 węzłów na silniku 250 hp /4000 RPM. W tym miejscu skłaniałbym się w kierunku mercruiser cummins, są powszechnie stosowane na jednostkach budowanych seryjnie i indywidualnie.

Przy mądrym użytkowaniu silnika można się zmieścic w spalaniu około 25 litrów na godzinę, przy pełnej prędkości to już będzie około 50 litrów na godzinę.
Zbiornik paliwa 1500 litrów powinien byc wystarczający, no chyba, że planowo ma to byc pływająca cysterna, ale po co? Powiedz mi młody, gdzie Ty byś te 7000 litrów trzymał. Zbiornik 1500 l, to 60 godzin pływania z prędkością około 14-15 węzłów. Zasięg około 800 mil morskich, jak na morze śródziemne wystarczająco, a oceanów na takich jednostkach się nie pokonuje, chociaż i o tym można pomyślec, ale wtedy 3000 l powinno wystarczyc w zupełności :).

A propos Badań kadłuba, słyszałeś młody o CFD? Wielu projektantów to stosuje np. German Frers, pewnie nie słyszałeś o nim, jest bardzo znany :). A badania w basenie modelowym tak jak i CFD prawdziwego morza nie odtworzą.

Zamiast trolowac na forach, zajmij się może sesją.

Wracając do tematu, budowa takiego jachtu samemu, to porywanie się z motyką na słońce, bez czyjejkolwiek pomocy, jest to niewykonalne. Słyszałem wiele opowieści o tym, jak ludzie zaczynali budowac kilkunastometrowe jachty, w które inwestowali takie pieniądze, o jakich nie myśleli w najśmielszych kalkulacjach.

Jeśli chodzi o projekt, można zaprojektowac samemu wszystko, ale gdy zacznie sprawdzac to ktoś, kto się zna na temacie, to tak na prawdę zacznie projekt od nowa, bo zajmie to o wiele mniej czasu niż poprawianie błędów, które będą właściwie w każdym fragmęcie konstrukcji.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 10 wrz 2008, o 08:24 

Dołączył(a): 8 wrz 2008, o 18:43
Posty: 3
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Dziękuję za rzeczową odpowiedź.

Macie Panowie rację ja nie pisałem że zaczynam już od teraz projekt. Zamierzam na merytoryczne przygotowanie do tego tematu poświęcić rok. Mam na to czas ponieważ aktualnie moja działalnośc prowadzi się sama. Zastanawiałem się nad zakupem ale życie nauczyło mnie że takie zabawki szybko się nudzą własnoręczna budowa to dużo frajdy i zadowolenia z każdego małego kroku do przodu. I chyba w tym hobby o to chodzi czyz nie Panowie. Zechce założyć blog od poczatku projektowania do położenia materacow w kajutach. Chciał bym aby ludzie doświadczeni w temacie dali czasem dobrą radę a resztą zajme się sam. Byc moze za kilka lat bedzie mozńa wybrac się w rejs takim zespołem.

Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 10 wrz 2008, o 09:46 

Dołączył(a): 2 sie 2006, o 17:30
Posty: 198
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 7
Można spróbowac zbudowac taki jacht samemu, ale jeśli masz firmę, to najlepiej budowac właśnie tam dlatego, że prędzej czy później dodatkowe ręce do pomocy będą potrzebne. Jeśli się zdecydujesz na budowę samemu, to projektuj konstrukcję tak, żeby była jak najprostsza, ale tego chyba nie muszę pisac :) jeśli się pojawi blog, to na pewno będę kibicował budowie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 6 paź 2008, o 23:20 

Dołączył(a): 6 paź 2008, o 19:05
Posty: 27
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Witam
Co do wykonania formy to najpierw trzeba wykonać model, a to bardzo droga zabawa i przy jednostkowej budowie się nie opłaca.

Jeśli chodzi o sklejkę to polecam pod rozwagę alternatywną do szkieletowej metodę szycia i klejenia (ang. stitch&glue). Jest to metoda stosowana przeważnie do mniejszych jednostek, ale i 40 stopowe też się buduje (podobno największa miała 70 ft). No i laminowanie (i klejenie) sklejki epoksydem a nie poliestrem. Konstrukcja nie może być "obita jakąś sklejka", tylko odpowiednio poszyta dobrą sklejką! Takie łodzie buduje i projektuje np. Samual Delvin z USA. Ta metoda to również większa prostota, o której pisze Carlos, która jeśli nie chcesz strawić "pół życia" na budowę, ma ogromne znaczenie. Najwięcej czasu przy budowie zajmują liczne "drobiazgi" i prace wykończeniowe.

Co do projektu to radziłbym przy tej wielkości jachtu i pierwszej budowie skorzystać z gotowca lub przynajmniej skonsultować z kimś kto się tym zajmuje przede wszystkim konstrukcję kadłuba, rozmieszczenie wzmocnień, grubości poszycia, fundamenty silników, uszczelnienie wałów napędowych, wentylację komór silników itp. Bo z samym kształtem to możesz sobie nawet poradzić podglądając choćby inne jednostki.

Ostatnio przepisy się "poluzowały" i z pływaniem na własną rękę nie powinno być problemu. radziłbym dowiedzieć się np. w Polskim Rejestrze Statków czy i jakie wymogi techniczne musi spełnić taka jednostka, a w Urzędzie Morskim i Polskim Związku Motorowodnym jakie wymogi formalne trzeba spełnić.

Budowa jachtu to również wyzwanie, rzekłbym nawet, że 12 - 15 metrowy morski jacht motorowy ze sklejki to bardzo duże wyzwanie i jeśli do tego dojdzie to nie licz tylko na same przyjemne chwile i samą satysfakcję. Momenty złe będą na pewno.
Pozdrawiam
Andrzej


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 8 paź 2008, o 22:41 

Dołączył(a): 19 lis 2007, o 19:17
Posty: 28
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 3
Panowie/nie nie czujecie smrodu trolla, przeciez to ewidentne. Podpuszcza Was w prostacki sposób, a Wy połknęliście haczyk...mogę się oczywiście mylić.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 10 paź 2008, o 08:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 wrz 2007, o 09:13
Posty: 7
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Czy Mogat to przypadkiem nie ~udaizd ?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: budowa
PostNapisane: 11 paź 2008, o 16:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 cze 2008, o 07:35
Posty: 31
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Panowie
Ktos kto chce sam budowac taka jedynostke bez pojecia jak to sie robi to ..........................................................................czytal chyba Lema
nie dajcie sie zwariowac .
Moja propozycja to na poczatek kajaczek ze sklejki


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 13 paź 2008, o 08:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 mar 2007, o 16:39
Posty: 146
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 5
A moze Pasja 800 na poczatek, a nie kajaczek.
- Co, moze nie zbuduje poczatkujacy szkutnik amator ?
Co najmniej kabinowka 8 m, jako debiut oczywiscie. Zrozumialem to po przeczytaniu tego watku, ze jak debiut to duzy jacht, a wlasciwie to czemu nie
http://www.sailforum.pl/viewtopic.php?t=5680&start=0

Chlopie daj se spokuj z tym projektowaniem, samo rozrysowanie to ponad rok pracy
po 8 godzin dziennie, jak na moje oko.
P.s
Postawiles juz pierwsza kreske ?

_________________
Raz przebyta droga staje sie krotsza


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 13 paź 2008, o 16:03 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
mess napisał(a):
A moze Pasja 800 na poczatek, a nie kajaczek.
- Co, moze nie zbuduje poczatkujacy szkutnik amator ?
Co najmniej kabinowka 8 m, jako debiut oczywiscie. Zrozumialem to po przeczytaniu tego watku, ze jak debiut to duzy jacht, a wlasciwie to czemu nie
http://www.sailforum.pl/v...?t=5680&start=0


proponuję ,żebyś jeszcze raz ze zrozumieniem przeczytał a potem się wypowiadał :roll:

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 13 paź 2008, o 17:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 mar 2007, o 16:39
Posty: 146
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 5
Nie rozumiem dlaczego mogat ma byc od noka gorszy.
Ja tylko proponuje aby rozpoczal od 8 m, poczytalem wypowiedzi i zrozumialem co pisal

Siga2
" .Moje pytanie w sprawie wybudowanych przez Ciebie do tej pory jachtów wynikało stąd, że w innym wątku są forumowicze którzy twierdzą że żeby wybudować duży jacht ,to trzeba być specem ,a ja twierdzę że trzeba mieć głowę na karku i dwie sprawne ręce -- Miło mi że potwierdza się "moja teoria "

mogatowi proponuje sie kajaczek ?
Ja proponuje co najmniej 8 m jnako debiut, po przeczytaniu jeszcze raz wymienionego watku.
Dzieki ze sa tacy ludzie ktorzy potrafia przekonac modrze.
Mogat pamietaj nie jakies kajaczki tylko kabinowki na poczatek, kabinowki 8-9 m.

_________________
Raz przebyta droga staje sie krotsza


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 15 paź 2008, o 14:52 

Dołączył(a): 19 lis 2007, o 19:17
Posty: 28
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 3
Ludzie celem ~mess'a jest wprowadzanie zamętu. Umęczył już ludzi na innym forum swoimi modelami.
Do mess'a - pamiętaj, że nic w przyrodzie nie ginie. Za męczęnie żeglarzy na ziemi, będziesz w piekle z modelami patrzył jak inni pływają.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 15 paź 2008, o 15:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 mar 2007, o 16:39
Posty: 146
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 5
udaizd napisał(a):
Ludzie celem ~mess'a jest wprowadzanie zamętu. .
.


Ludzie
Napisalem
"debiutujecy nie zbuduje duzego jachu"
- zle
Poczytalem co napisali forowicze na "moja teorie", przekonali mnie do wlasnej.
wiec napisalem
" Jestes debiutujacym szkutnikiem amatorem, zbuduj na poczatek duzy jacht, co najmiej 8-9 m"
- zle
Zawsze kontra
I kto tu zamet sieje ?

Do udaizd'a - zdecuduj sie i odpowiedz szczerze
- Czy poczatkujacy szkutnik amator, taki jak mogat ma szanse na samodzielne wybudowanie jachtu ?
Jak tak to jakiego ?
p.s
Robic model chcialem powiedziec, patrzcie to moje, na to mnie stac
(zrozumialem i poznalem projekt , poprawilem go z bledow autora) i to nie jest moje ostatnie slowo.
Zdaje sobie sprawe ze model wyszedl krzywo i bledy podczas skladania mi sie przytrafily - jak przystalo na debiut.
To tacy jak ty mecza i zamet sieja, na jednym forum piszesza jedno na drugim co innego.
Zastanow sie. Nie wiem ktorej wersji mam sluchac, tej w ktorej twierdzisz ze niedoswiadczony szkutnik poradzi sobie z budowa osmio metrowej lodzi kabinowej czy bedzie to ponad jego sily.

Ja za swe uczynki siegne nieba bram, ciebie udaizd nie zaprosza tam.

udaizd napisał(a):
Do mess'a - pamiętaj, że nic w przyrodzie nie ginie. Za męczęnie żeglarzy na ziemi, będziesz w piekle z modelami patrzył jak inni pływają.

a moze z modelkami ?
modeli to tobie udaizd zostawie.

_________________
Raz przebyta droga staje sie krotsza


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 17 lut 2009, o 08:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 lut 2009, o 03:32
Posty: 663
Lokalizacja: Trelleborg
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
wkszrzesze trupa...

Bo widac ze Ci co juz robili jachty calkiem rozsadnie uwazaja budowe jachtu przez amatora za rojenia.

200tys pln na 15m kadlub... wystarczy... na sam kadlub... zakladajac ze bedzie ze stali, tyle ze to pozniej trzeba remontowac, a zeby zbudowac a pozniej remontowac kadlub stalowy (zeby na samej farbie nie plywac) to trzeba to i owo umiec, praktyki miec i sie ognia nie bac :)

Zeby zaczac budowe jachtu to trzeba miec miejsce... w najlepszym wypadku duuuuzy, ogrzewany namiot, albo inna wiate.
Trzeba pradu, narzedzi, ludzi, ludzi, ludzi i pieniedzy.

I bycie amatorem to tu jest tlyko ladna nazwa.

Zrobienie projektu jachtu to akurat najmniejszy problem, wala sie tego za darmoche cala kupa, a nie trzeba w takiej jednostce osiagac jakis cudowanych parametrow. Projekt i symulacja kadluba tez nie gryzie, latac to nie musi, to ma tylko plywac.

Zrobienie jachtu z projektu to juz jest zagadka. Moze na poczatek cos prostego? Szczegolnie dla amatora?
Moze zamiast moj pierwszy jacht-15m to cos skromniejszego i realniejszego?
Moj pierwszy kajak? Moj pierwszy kajak z zaglem? Moja pierwsza mydelniczka dla potomka (optymist znaczy)?

Nie wiem jak sie robi jachty ze sklajki, drewna i laminatu (wiem na tyle co kazdy kto konserwowal lajbe) i sie nie wypowiadam, ale wiem ze jest to drogie i pracochlonne. Wiem natomaist ile kosztuje material, prad, gaz i rama na zrobienie kadluba z metalu i jesli masz kumplaz rozumem i dwiema recamy do roboty, zapalem i wola walki to w ciagu 2-3 miesiecy weekendami i po godzinach mozna zrobic kadlub do 6m jednostki. Kadlub ze stali oczywiscie, bo zeby sie brac za aluminium to juz nie ten pieniadz :)

_________________
Forum to miejsce spotkań ludzi, którzy mają "zryty palnik" w pewnych kwestiach i do tego dobrze im z tym - Razorblade


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 17 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Gregor39, sirapacz i 119 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL