Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Oznaczenie daN w niemieckim dokumencie jachtu
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=5&t=23879
Strona 1 z 1

Autor:  cine [ 15 lut 2016, o 13:45 ]
Tytuł:  Oznaczenie daN w niemieckim dokumencie jachtu

Pojawiła się pewna zagwozdka z jachtem z Niemiec.
Podane są wymiary i 3240 daN.
Sprzedawca nie ma bladego pojęcia i uznał że to waga.
Ale coś dużo jak na aluminiową łódkę 8,8 metra długości bez silnika i żadnego bulb kila czy czegoś podobnego.
Ktoś ma pomysł co za cholera?

Załączniki:
1.JPG
1.JPG [ 201.47 KiB | Przeglądane 7292 razy ]

Autor:  robhosailor [ 15 lut 2016, o 13:51 ]
Tytuł:  Re: Oznaczenie daN w niemieckim dokumencie jachtu

cine napisał(a):
3240 daN.
Sprzedawca nie ma bladego pojęcia i uznał że to waga.

Dekaniuton. Jednostka siły = 100N

https://pl.wikipedia.org/wiki/Niuton

Autor:  cine [ 15 lut 2016, o 14:00 ]
Tytuł:  Re: Oznaczenie daN w niemieckim dokumencie jachtu

No fajnie, tyle też wiem.
Tylko co to ma wspólnego z wagą?

Autor:  666 [ 15 lut 2016, o 14:07 ]
Tytuł:  Re: Oznaczenie daN w niemieckim dokumencie jachtu

cine napisał(a):
Podane są wymiary i 3240 daN.
Wyporność (własna/całkowita/inna)?

Autor:  Jaromir [ 15 lut 2016, o 14:13 ]
Tytuł:  Re: Oznaczenie daN w niemieckim dokumencie jachtu

Liczba sugeruje wyporność (w kg), zwykle podawaną do zanurzenia konstrukcyjnego / konstrukcyjnej linii wodnej...

Autor:  Bastard [ 15 lut 2016, o 14:33 ]
Tytuł:  Re: Oznaczenie daN w niemieckim dokumencie jachtu

cine napisał(a):
Tylko co to ma wspólnego z wagą?
10 daN to (w przybliżeniu) 1 kG (siły)
1000 kG to waga 1m3 wypartej wody.
Orientacyjna wyporność to 8,8m (długość) x 1,2m (średnia szerokość) x 0,3m średnie zanurzenie; to jest około 3,2m3 czyli 3200 kG(daN). :D

Autor:  cine [ 15 lut 2016, o 14:51 ]
Tytuł:  Re: Oznaczenie daN w niemieckim dokumencie jachtu

Czyli zgadzało by się. To nie waga a wyporność.

Autor:  Gienek [ 18 lut 2016, o 03:05 ]
Tytuł:  Re: Oznaczenie daN w niemieckim dokumencie jachtu

Łódka o masie xkg wyprze ciecz o masie xkg.
Łódka o ciężarze xkG wyprze ciecz o ciężarze xkG, o ile
łódka i ciecz będą ważone znajdując się pod wpływem
takiego samego przyspieszenia.
Okolice prawa Archimedesa.
Dla statku informacja o wyporności jest istotna, bo będzie woził,
dla jachtu raczej informacja o jego masie (~ciężarze), bo będzie wożony.

Autor:  cine [ 18 lut 2016, o 11:27 ]
Tytuł:  Re: Oznaczenie daN w niemieckim dokumencie jachtu

Gienek napisał(a):
Łódka o masie xkg wyprze ciecz o masie xkg.
Łódka o ciężarze xkG wyprze ciecz o ciężarze xkG

Nie odnosisz wrażenia że to bzdura?
Co ma waga łódki do ilości wypartej wody (cieczy)?
W/g twojej dziwnej teorii łódka stalowa będzie miała większą wyporność bo więcej waży niż np. aluminiowa?

Autor:  Waldi_L_N [ 18 lut 2016, o 11:35 ]
Tytuł:  Re: Oznaczenie daN w niemieckim dokumencie jachtu

Gienek napisał(a):
Łódka o ciężarze xkG wyprze ciecz o ciężarze xkG

Ciężar ciała to siła z jaką Ziemia przyciąga dane ciało Fg[N]=m[kg]*g[n/kg]
Proszę mi wyjaśnić jak łódka o "sile" wypiera ciecz o "sile"? :-?

Autor:  Bastard [ 18 lut 2016, o 13:17 ]
Tytuł:  Re: Oznaczenie daN w niemieckim dokumencie jachtu

Waldi_L_N napisał(a):
Proszę mi wyjaśnić jak łódka o "sile" wypiera ciecz o "sile"?
Chopy do szkoły! :mrgreen:
Prawo Archimedesa: "Na ciało zanurzone w płynie (cieczy, gazie lub plazmie) działa pionowa, skierowana ku górze siła wyporu. Wartość siły jest równa ciężarowi wypartego płynu."
A żeby łódka pływała z określonym zanurzeniem (nie wynurzała się i nie tonęła) to siła wyporu musi być równa ciężarowi łódki razem z tym wszystkim co na niej jest (a to już I zasada dynamiki Niutona). :D

Autor:  cine [ 18 lut 2016, o 13:34 ]
Tytuł:  Re: Oznaczenie daN w niemieckim dokumencie jachtu

Nie o Archimedesa chodzi ani Pitagorasa tylko co w niemieckich kwitach oznacza "daN".

Autor:  Bastard [ 18 lut 2016, o 14:09 ]
Tytuł:  Re: Oznaczenie daN w niemieckim dokumencie jachtu

cine napisał(a):
co w niemieckich kwitach oznacza "daN
Cine, daN to po prostu kG jako jednostka siły i dlatego podejrzewamy, że jest to wyporność. Ale wyporność zawsze można powiązać z ciężarem łódki - albo samej albo razem z dopuszczalną ładownością. Jeśli wartość nie pasuje Ci do ciężaru samej łódki, no to może być razem z dopuszczalnym ciężarem załogi i ładunku.

Autor:  robhosailor [ 18 lut 2016, o 14:09 ]
Tytuł:  Re: Oznaczenie daN w niemieckim dokumencie jachtu

cine napisał(a):
Nie o Archimedesa chodzi
A z czego ta wartość wyrażona w daN (dekaniutonach, siła wyporu) wynika, jak nie z prawa Archimedesa właśnie?

Autor:  666 [ 18 lut 2016, o 14:18 ]
Tytuł:  Re: Oznaczenie daN w niemieckim dokumencie jachtu

cine napisał(a):
Nie o Archimedesa chodzi ani Pitagorasa tylko co w niemieckich kwitach oznacza "daN".
To takie postępowo-lewicowe określenie kilogramów (kg, lub jeśli wolisz to kG, w pewnym zaokrągleniu), żeby nam wszystkim w naszym wspólnym unijnym domu było łatwiej :kiss:

Autor:  cine [ 18 lut 2016, o 17:22 ]
Tytuł:  Re: Oznaczenie daN w niemieckim dokumencie jachtu

robhosailor napisał(a):
cine napisał(a):
Nie o Archimedesa chodzi
A z czego ta wartość wyrażona w daN (dekaniutonach, siła wyporu) wynika, jak nie z prawa Archimedesa właśnie?


W nosie - delikatnie mówiąc - mam co i z czego wynika.
Interesuje mnie konkretna informacja CO Niemcy oznaczają skrótem daN?
Filozofie tych, którym się wydaje też mi specjalnie nie pomagają a tylko wprowadzają bezsensowny ferment.
Skądinąd typowy dla tego forum.

Autor:  robhosailor [ 18 lut 2016, o 17:30 ]
Tytuł:  Re: Oznaczenie daN w niemieckim dokumencie jachtu

cine napisał(a):
Interesuje mnie konkretna informacja CO Niemcy oznaczają skrótem daN?
No i czego się ciskasz??? Dostałeś w pierwszej odpowiedzi: daN, to skrót od dekaniuton, nazwy jednostki siły równej 100 N.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Niuton

A w tych jednostkach podaje się siłę np. siłę wyporu, czyli Auftrieb.

Autor:  cine [ 18 lut 2016, o 23:23 ]
Tytuł:  Re: Oznaczenie daN w niemieckim dokumencie jachtu

Mam kilkanaście godzin żeby zdecydować, czy pojedzie kierowca z podłodziówką która ma max 3t ładowności czy ciężarówa która może zabrać i 10t.
Różnice w kosztach możesz sobie wyobrazić.
A z niemieckim policmajstrem nie będzie dyskusji o Archimedesie tylko o tym co znaczy wpis w papierach.
I tego właśnie Auftrieb-a mi było potrzeba od początku.
Żeby mi jakiś szkop nie wciskał że to Gewicht.
Klikam.

Autor:  Gienek [ 19 lut 2016, o 02:37 ]
Tytuł:  Re: Oznaczenie daN w niemieckim dokumencie jachtu

robhosailor napisał(a):
No i czego się ciskasz??? Dostałeś w pierwszej odpowiedzi: daN, to skrót od dekaniuton, nazwy jednostki siły równej 100 N.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Niuton

Nie 100, tylko 1dN=10N, w przybliżeniu (jak pisał 666) 10N=1kG,
w dokładniejszym przybliżeniu 1dN=1,01972kG
(3240 dN = 3304 kG)
albowiem ponieważ że
1N=1kgx1m/s2, a 1kG=1kgxg=1kgx(~9,80665m/s2)
Nie sądzę, żeby niemiecki policjant robił problemy z 10%, ale jakby co,
to raczej nie wmówi mu się, że to auftrieb, a nie gewicht :)

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/