Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Figaro III - jedna z propozycji
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=5&t=24088
Strona 1 z 2

Autor:  M@rek [ 19 mar 2016, o 11:16 ]
Tytuł:  Figaro III - jedna z propozycji

Jak zainteresowanym wiadomo klasa Figaro niedlugo bedzie miala kolejna odslone. Po znakomitych konstrukcjach Figaro I i Figaro II nadchodzi czas na zmiane zgodna z najnowszymi tendencjami. Oto jedna z propozycji z ktorych zostanie wybrana III.

http://www.voilesetvoiliers.com/popup/m ... e-bateau-/

Autor:  kooniu [ 19 mar 2016, o 11:23 ]
Tytuł:  Re: Figaro III - jedna z propozycji

no prosze, Marian sie ucieszy :twisted:

Autor:  emeryt [ 19 mar 2016, o 16:49 ]
Tytuł:  Re: Figaro III - jedna z propozycji

A jak wyglądał przed spotkaniem z walcem ?

Autor:  plitkin [ 19 mar 2016, o 16:50 ]
Tytuł:  Re: Figaro III - jedna z propozycji

Wow!

Autor:  Marian Strzelecki [ 19 mar 2016, o 19:35 ]
Tytuł:  Re: Figaro III - jedna z propozycji

Coraz śmielej sobie poczynają :roll:

MJS

ps
Zaczynam czekać kiedy dziób zrobi się szerszy od rufy: właściwie to kiedy rufa zwęzi się tak, aby dziób mógł wychodzić nad wodę nie tylko w ślizgu.

Autor:  emeryt [ 19 mar 2016, o 20:11 ]
Tytuł:  Re: Figaro III - jedna z propozycji

To wtedy w dziobie będzie można zabudować super wygodną burdlekoję ;)

Autor:  Marian Strzelecki [ 19 mar 2016, o 20:42 ]
Tytuł:  Re: Figaro III - jedna z propozycji

emeryt napisał(a):
To wtedy w dziobie będzie można zabudować super wygodną burdlekoję ;)

Już od jakiegoś czasu można:

Załączniki:
Revolution po magnum alu.jpg
Revolution po magnum alu.jpg [ 77.39 KiB | Przeglądane 13953 razy ]

Autor:  bartoszek [ 19 mar 2016, o 20:52 ]
Tytuł:  Re: Figaro III - jedna z propozycji

Ta konstrukcja przypomina mi Punta. Mialem punta P-51 50 lat temu, i dziob byl tak samo szeroki jak rufa.
Punt plywal szybko,i wchodzil w slizg przy odpowiednich warunkach. Troche jak w katamaranie, maly przechyl a duze przyspieszenie. Ze ktos tez 60 lat po Plucinskim wpadl na taki pomysl ?

pozdrowienia bartoszek

http://www.bartoszek.de

Autor:  M@rek [ 19 mar 2016, o 20:55 ]
Tytuł:  Re: Figaro III - jedna z propozycji

Punty i Scow istnialy w czasach kiedy Plucinskiego na Swiecie nie bylo :)

Autor:  emeryt [ 19 mar 2016, o 21:03 ]
Tytuł:  Re: Figaro III - jedna z propozycji

Marian, proszę mnie o wszelkich nowinkach dziobowo-burdelowo-kojowych, koniecznie powiadamiać, na "emeryt" PW. Jestem tymi nowinkami, z racji wieku, dozgonnie zainteresowany. :-P

Autor:  Marian Strzelecki [ 19 mar 2016, o 21:04 ]
Tytuł:  Re: Figaro III - jedna z propozycji

emeryt napisał(a):
Jestem tymi nowinkami, z racji wieku, dozgonnie zainteresowany. :-P
To chyba czas się ustatkować? :mrgreen:

Autor:  Catz [ 19 mar 2016, o 22:00 ]
Tytuł:  Re: Figaro III - jedna z propozycji

M@rek napisał(a):
Oto jedna z propozycji z ktorych zostanie wybrana III.
kooniu napisał(a):
Marian sie ucieszy

Kazdy by sie cieszyl...
Tyle, ze obrazek nie jest "kandydatem", ale wizja artystyczna czym wybrany jacht moze byc. Wizja stworzona zreszta przez znanego i slawnego konstruktora/architekta jachtowego.
Obawiam sie, ze jednak bedzie wygladal inaczej.
Catz

Autor:  emeryt [ 19 mar 2016, o 22:03 ]
Tytuł:  Re: Figaro III - jedna z propozycji

Marian Strzelecki napisał(a):
o chyba czas się ustatkować?


Marianie, staram się, n/p sikam na siedząco, zgodnie z ideologią gender by nie urazić - no wiesz kogo, tych nieogolonych hostess

Autor:  Mir [ 20 mar 2016, o 01:25 ]
Tytuł:  Re: Figaro III - jedna z propozycji

Wygląda jak barka... :roll:
Załącznik:
Barka.jpg
Barka.jpg [ 64.84 KiB | Przeglądane 13862 razy ]

Osobiście poszedłbym w tę stronę... ;)
Załącznik:
BF#tube.jpg
BF#tube.jpg [ 84.79 KiB | Przeglądane 13860 razy ]

Autor:  M@rek [ 20 mar 2016, o 10:44 ]
Tytuł:  Re: Figaro III - jedna z propozycji

Poniewaz nie moge odnalesc artykolu w korym czyalem o zalozeniach konkursu na nowa lodke Figaro, prosilbym francuskojezycznych kolegow o szersza informacje na ten temat. Z tego co pamietam to dlugosc miala byc ponizej 10 m i oczywiscie uchylny balast + hydroskrzydla.

Autor:  Mir [ 20 mar 2016, o 19:04 ]
Tytuł:  Re: Figaro III - jedna z propozycji

Tu coś jest: http://www.meretmarine.com/fr/content/f ... es-retenus
Tu też: http://www.meretmarine.com/fr/content/f ... eau-bateau

Autor:  Marian Strzelecki [ 20 mar 2016, o 22:24 ]
Tytuł:  Re: Figaro III - jedna z propozycji

mjs napisał(a):
Wygląda jak barka... :roll:

Jak zwykle proszę o oryginał w fbm. :cool: obu wersji! ;)
MJS

Autor:  myszek [ 21 mar 2016, o 17:00 ]
Tytuł:  Re: Figaro III - jedna z propozycji

M@rek napisał(a):


Ciekawe - trochę przypomina powiększoną wersję Quanta:
http://www.quant-boats.com/news.html
znaczy, kompilacja (do niedawna nieortodoksyjnych) nowych mód.

Równie ciekawe, jak teraz wszyscy kopiują "jedynie słuszne" rozwiązanie hydroskrzydeł w jednokadłubowcu, które ma wszakże parę zasadniczych wad.
Po pierwsze, są za małe żeby w naprawdę znaczący sposób poprawić osiągi. Większe przy tej geometrii być nie mogą, a przy tej wielkości większość zysków zżera opór indukowany.
Po drugie, zamontowane na sztywno, ze względu na stabilność podłużną i tak nie mogą wytwarzać za dużej siły nośnej, bo po prostu wyskoczą z wody.

W sumie, wszyscy rzucili się na rozwiązanie kompromisowe i przejściowe, a stary "Monitor" ze swoimi 34 węzłami na hydroskrzydłach nadal jest poza zasięgiem wyobraźni konstruktorów...

pozdrowienia

krzys

Autor:  Marian Strzelecki [ 21 mar 2016, o 19:46 ]
Tytuł:  Re: Figaro III - jedna z propozycji

Myszku pokaż swego "Mamuta" szablastego - jak po cichu nazwałem twój projekt z przed lat.
MJS
ps
Był podobny do tego :lol: :
Załącznik:
1334567031-mamut-obraz.jpg
1334567031-mamut-obraz.jpg [ 196.94 KiB | Przeglądane 13587 razy ]


a Quant powinien ucieszyć mjs'a też projektował coś podobnego przed laty, nawet były modele.
MJS

Autor:  Mir [ 21 mar 2016, o 20:17 ]
Tytuł:  Re: Figaro III - jedna z propozycji

Marian Strzelecki napisał(a):
Quant powinien ucieszyć mjs'a też projektował coś podobnego przed laty, nawet były modele.

Były i są, może RC popłynie niebawem...
W Quancie wyoczyłem takie dwa spojrzenia:
Obrazek
http://www.quant-boats.com/images/Titel ... ug2015.jpg
Do Optypesymista jeszcze im daleko... spieszyć się nie trzeba. ;)

A z trzech wymienionych potencjalnych producentów F III, postawiłbym na VPLP Design. Ostatni IMOCA 60 trochę przypomina wizję Figaro. http://www.vplp.fr/realisation/stmichel ... ca/58.html

Autor:  myszek [ 23 mar 2016, o 18:10 ]
Tytuł:  Re: Figaro III - jedna z propozycji

Marian Strzelecki napisał(a):
Myszku pokaż swego "Mamuta" szablastego - jak po cichu nazwałem twój projekt z przed lat.


Proszę uprzejmie:
Załącznik:
mammoth.jpg
mammoth.jpg [ 34.9 KiB | Przeglądane 13504 razy ]

I od razu disclaimer. Niemal identyczne rozwiązanie naszkicował nieco wcześniej Doug Lord na forum Boatdesign. Tylko potem przestraszył się jego prostoty i zaczął komplikować ;)

Tak czy inaczej - niby podobne, ale w porównaniu z tym, co pokazał M@rek, miecze mogą być ze dwa albo i trzy razy większe, pracować dalej od powierzchni wody (co jest ważne ze względu na wentylację i opór indukowany) i dawać konkretną siłę nośną.

Na tyle konkretną, że pewnie warto byłoby nieco skomplikować skrzynki mieczowe i zastosować regulację kąta natarcia.

Tylko że to także jest oczywiście rozwiązanie kompromisowe i zachowawcze, bo w końcu już ponad pół wieku temu pływał sobie taki oto jednokadłubowy jachcik:
Załącznik:
monitor.jpg
monitor.jpg [ 36.46 KiB | Przeglądane 13504 razy ]

Ze współczesnych materiałów, przy współczesnej technice obliczeniowej, ze wszystkim, czego się dowiedzieliśmy od czasu lat 50-tych, z pewnością dałoby się zbudować użyteczną (a nie tylko doświadczalną) morską regatówkę o podobnym charakterze.

Ciekawe tylko, kiedy ktoś się odważy...

pozdrowienia

krzys

Autor:  M@rek [ 23 mar 2016, o 19:31 ]
Tytuł:  Re: Figaro III - jedna z propozycji

Mysle ze nalezy zastanowic sie do czego obecnie sluza te hydroskrzydla w przypadku morskich jachtow jednokadlubowych. Uwazam ze ich zadaniem nie jest uniesienie kadluba nad wode a jedynie podniesienie statecznosci poprzecznej ( tak jak DSS ).

Autor:  Marian Strzelecki [ 23 mar 2016, o 20:31 ]
Tytuł:  Re: Figaro III - jedna z propozycji

M@rek napisał(a):
...a jedynie podniesienie stateczności poprzecznej ( tak jak DSS ).

Może nie jedynie, a - także; zwłaszcza, że będąc mało zanurzone, mało też przechylają łódkę.

Autor:  M@rek [ 23 mar 2016, o 21:28 ]
Tytuł:  Re: Figaro III - jedna z propozycji

Marianie, umowmy sie ze przede wszyskim :) Jak Myszek slusznie zauwazyl hydroskrzydla sa male i z tego wlasnie powodu wynurzenie kadluba jest niemozliwe.

Autor:  Marian Strzelecki [ 24 mar 2016, o 15:16 ]
Tytuł:  Re: Figaro III - jedna z propozycji

Dlaczego polemizujesz skoro się zgadzamy? ja mówiłem, że także , oprócz dawania bocznego oporu, a i trochę te wąskie dzioby im wynurzają. ;)
Na fejsbuku mam nowe propozycje: stery głębo... opss płytkościowe na dziobach dodać IMOCom, albo i z tyłu (pod wodą) płetwy dociążające rufy! Może wtedy nadążą za nowymi pustakami które niewątpliwie nastąpią. :lol:
MJS

Autor:  M@rek [ 24 mar 2016, o 16:09 ]
Tytuł:  Re: Figaro III - jedna z propozycji

Czytalem :) polemizowac nie bede bo pomysl jest jak na razie czysto teoretyczny.
Tak przy okazji co nieco o DSS http://www.dynamicstabilitysystems.com/dss-technology/

Autor:  Marian Strzelecki [ 24 mar 2016, o 16:38 ]
Tytuł:  Re: Figaro III - jedna z propozycji

Takie DSSy były już używane do "podpierania" zbyt wąskiego dziobu w "przecinaku": Wild-Oats XI.
Podobno pomogły skoro poprzednie regaty wygrał.
MJS

Załączniki:
Wild Oats XI plany.jpg
Wild Oats XI plany.jpg [ 29.14 KiB | Przeglądane 13363 razy ]
DSS Wild Oats.jpg
DSS Wild Oats.jpg [ 47.34 KiB | Przeglądane 13363 razy ]

Autor:  M@rek [ 24 mar 2016, o 17:43 ]
Tytuł:  Re: Figaro III - jedna z propozycji

Zanim zanontowano ja na "Wild Oats" mialy za soba ponad 10 lat badan i testow na sporych jachtach. Bodaj w Danii powownywano w realu dwa jednakowe 10 m jachty jeden z DSS drugi bez.

Autor:  myszek [ 25 mar 2016, o 10:13 ]
Tytuł:  Re: Figaro III - jedna z propozycji

M@rek napisał(a):
Mysle ze nalezy zastanowic sie do czego obecnie sluza te hydroskrzydla w przypadku morskich jachtow jednokadlubowych. Uwazam ze ich zadaniem nie jest uniesienie kadluba nad wode a jedynie podniesienie statecznosci poprzecznej ( tak jak DSS ).


Z tego co mi wychodzi, najważniejszym zyskiem z takich skrzydeł (nieco inaczej niż z DSS) jest podwyższenie efektywnego środka oporu bocznego, a więc skrócenie ramienia przechylającego. Niestety, kosztem pewnego wzrostu oporów ruchu, bo płetwa przecinająca powierzchnię wody ma z grubsza 3x większy opór indukowany od przyczepionej pod kadłubem.
Nawiasem mówiąc, dawno temu proponowałem coś takiego
http://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=57&t=3868&start=0,
wtedy było to dziwactwo...

W każdym razie, zysk z takiego skrzydła jest mniejszy niż można się spodziewać, podobnie zresztą jak z DSS (którego płetwa pracuje tuż pod powierzchnią wody, a kiedy jacht się przechyli to na dodatek wstecz).

Z drugiej strony, całkowite wynurzenie jachtu z wody wymaga po prostu bardzo lekkiej łódki w stosunku do swoich rozmiarów - i albo szeroko rozstawionych skrzydeł, albo automatycznego balastowania jak w łódkach klasy Moth (a co, czyż sternik nie jest tam automatem do balastowania? ;) ). Tak czy inaczej, radykalnej zmiany charakteru jachtu.

Można jednak spróbować wytworzyć za pomocą hydroskrzydeł na tyle dużą siłę nośną, żeby radykalnie odciążyć kadłub - np. aż do praktycznego zaniku oporów falowych. Przy okazji zapewniając większą część momentu prostującego. I tu układ typu "miecze mamucie" zupełnie dobrze może się nadawać.

Na szybko przeliczyłem jachcik o długości 9m, wyporności 2.5 tony i szerokości kadłuba 2.5m (do transportu drogowego :) ). Zmieszczą się na nim "mamuty" o rozpiętości 4m i powierzchni 1.5m^2 każdy (cięciwa ok. 40cm - z węgla powinno dać się zrobić), które przy prędkości startowej 8 węzłów dawałyby siłę nośną równą połowie ciężaru. To znaczy, że odciążony kadłub ślizgałby się po wodzie przy znacznie zmniejszonych oporach i - mimo dodatkowych 3m^2 powierzchni zmoczonej i większego oporu indukowanego - sumaryczne opory ruchu byłyby nieco mniejsze niż bez skrzydeł.
Natomiast ramię przychylające byłoby o dobre 2m krótsze, za to prostujące odpowiadałoby szerokości kadłuba nie 2.5, ale 4m. A potem zaczęłaby się jazda...

Z tym "potem" jest tylko jeden problem: przy prędkości, powiedzmy, 20 węzłów, skrzydła wytwarzają już 6x większą siłę nośną. W praktyce - po prostu wylezą z wody, będą ślizgać się po powierzchni, co kosztuje dwu- a może i trzykrotny wzrost oporów. Jeżeli tego nie chcemy, musimy zmniejszyć ich kąt natarcia o jakieś 9 stopni. Nie da się tego zrobić trymem kadłuba, bo dziób musiałby wtedy pójść półtora metra pod wodę (albo rufa tyleż nad wodę). Albo więc pogodzimy się z wentylacją skrzydła przy dużych prędkościach, albo musimy wykonać je jako nastawne. To nie jest jakiś straszny problem, robi się obszerniejsze skrzynki mieczowe i w nich umieszcza jarzma na obrotowej osi (zauważmy że oś obrotu jest poprzeczna, jak w mieczu obrotowym, więc nawet szpary w dnie nie trzeba zanadto poszerzać).

W sumie - można spróbować obu wariantów, najlepiej byłoby zbudować doświadczalną łódkę z nastawnymi mieczami i spróbować je blokować w różnych pozycjach, sprawdzając, o ile będą gorsze od w pełni regulowanej wersji.

Jestem przekonany, że coś podobnego niebawem ujrzy światło dzienne - może nie dokładnie w wersji "mamuciej", ale różnych możliwych geometrii jest sporo. Jest to w każdym razie dalszy logiczny krok w rozwoju. Za kilka lat będziemy się ekscytowali kolejną nowinką i może po następnych kilku latach ktoś w Polsce odważy się ją zastosować - kiedy już zacznie ona pasować do ogólnej koncepcji "robimy to co wszyscy tylko trochę taniej".

pozdrowienia

krzys

Autor:  myszek [ 5 kwi 2016, o 15:19 ]
Tytuł:  Re: Figaro III - jedna z propozycji

myszek napisał(a):
Jestem przekonany, że coś podobnego niebawem ujrzy światło dzienne


Jakoż i ujrzało, na razie w mniejszej skali:
http://aeronamics.com/

Załącznik:
aeronamics_mamut.jpg
aeronamics_mamut.jpg [ 128.51 KiB | Przeglądane 13209 razy ]



pozdrowienia

krzys

Strona 1 z 2 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/