Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
4.0 https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=5&t=24386 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | Mir [ 3 maja 2016, o 19:09 ] |
Tytuł: | 4.0 |
MIECZYSŁAW PLUCIŃSKI, rok 1951, Morze nr 3: ![]() ![]() |
Autor: | Mir [ 3 maja 2016, o 20:04 ] |
Tytuł: | Re: 4.0 |
Gdy Marcin Bober zamieścił namiary na archiwum miesięcznika Morze i tam zobaczyłem artykuł M. Plucińskiego o żaglówkach P 37 i P 38, skojarzyłem to z propozycją Stefana Eknera sprzed roku, w którym zachęcał do pogrupowania małych łódek sklejkowych w amatorskie klasy "co metr". Przypomniałem sobie, że popularna i lubiana łódka klasy Ok Dinghy mierzy 4,0 m długości a łódek współczesnych o tym rozmiarze też jest co najmniej kilka... słowem właściwy to moment, by formułę Open 13 przemienić w równie otwartą 4.0 - klasę szykowną, przygodową o charakterze turystyczno-sportowym. A zatem, stare jak nowe, nowe jak stare, niech się dzieje! Dlaczego 4.0? Ano dlatego, żeby reguła pomiarowa była zawarta już w nazwie: 4 metry długości kadłuba, z tolerancją +/- 5 cm. Jeden pomiar i nic więcej. Pozdrawiam i zachęcam do projektowania, budowy, kupowania, remontowania oraz pływania takimi żaglówkami. ![]() Mirosław J. Sziwa Poznań |
Autor: | Waldi_L_N [ 3 maja 2016, o 21:45 ] |
Tytuł: | Re: 4.0 |
I to jest słuszna racja : ) |
Autor: | robhosailor [ 4 maja 2016, o 10:15 ] |
Tytuł: | Re: 4.0 |
mjs napisał(a): P 38 Warto zwrócić uwagę, że P38 przedstawiona w książeczce Juliusza Sieradzkiego "Amatorska budowa..." i przywołana powtórnie w książce Norberta Patalasa "Mieczysław Pluciński, jego łodzie i jachty" nie ma 4.0 m długości a 4,25 m.Po drugie, zaprojektowane podczas okupacji dwie wersje P8 (a - z desek z płaskim dnem i b - listewkowa, okrągłodenna) nie są tożsame z zaprojektowanymi później P37 i P38 - konstrukcje mają podobne, jednak te ostatnie, to nowe, zmodyfikowane łódki, np. P37 miała wyższe burty i węższą pawęż, niż "deskowa" wersja P8 a w P38 zastosowano miecz patentowany PŁ. Mieczysław Pluciński mógł traktować P8 a i b, jako prototypy P37 i P38 i tak to pokazał w swojej publikacji, co chyba powodowało późniejsze zamieszanie w numeracji. Po trzecie, spójrzmy na ostatnie zdjęcie w artykule, a szczególnie na balustradę mostu Poniatowskiego - oryginalna, przed zniszczeniem mostu w 1945. Dzisiaj ta balustrada zachowała się jedynie na wiadukcie i wjeździe od strony Pragi, bo most był zburzony w swojej części przeprawy przez Wisłę, gdzie po odbudowie zastosowano nową, uproszczoną balustradę. Zdjęcie pochodzi więc z czasów okupacji i przedstawia listewkową P8 zaprojektowaną i zbudowaną podczas okupacji w Warszawie. |
Autor: | Mir [ 4 maja 2016, o 18:27 ] |
Tytuł: | Re: 4.0 |
robhosailor napisał(a): Warto zwrócić uwagę, że P38 przedstawiona w książeczce Juliusza Sieradzkiego "Amatorska budowa..." i przywołana powtórnie w książce Norberta Patalasa "Mieczysław Pluciński, jego łodzie i jachty" nie ma 4.0 m długości a 4,25 m. Zgadza się. 1,50 m szerokości i 16 cm zanurzenia oraz 10 m2 ożaglowania. A wygląda tak: Załącznik: Trzeba by ją trochę zmniejszyć... ![]() ps. Nazwa tej żaglówki dobrze kojarzy się ze słynnym samolotem Lockheed P-38 Lightning https://pl.wikipedia.org/wiki/Lockheed_P-38_Lightning oraz modelem - latającą makietą samolotu "P-38 Lighting" słynnego polskiego modelarza Jerzego OSTROWSKIEGO z Częstochowy, którym dwukrotnie zdobył tytuł mistrza świata). http://www.saumodelarnia.fora.pl/retro, ... o,174.html |
Autor: | Tomek W [ 5 maja 2016, o 23:05 ] |
Tytuł: | Re: 4.0 |
Kurcze piękna jest ta P38 - są gdzieś dostępne jej dokładne plany ? |
Autor: | Mir [ 6 maja 2016, o 01:31 ] |
Tytuł: | Re: 4.0 |
Spytaj u Norberta Patalasa, a poniżej jest plik fbm do FreeShipa 3.41+ - kadłub P 38 przeskalowany do Lc = 4,00 m. ![]() Załącznik:
|
Autor: | Mir [ 8 gru 2016, o 18:56 ] |
Tytuł: | Re: 4.0 |
W Pucku powstała P-47 M. Plucińskiego, pewnie będzie pływała po zatoce. ![]() |
Autor: | robhosailor [ 9 gru 2016, o 09:34 ] |
Tytuł: | Re: 4.0 |
mjs napisał(a): W Pucku powstała P-47 M. Plucińskiego, pewnie będzie pływała po zatoce. Szerszy opis i zdjęcia, w tym zdjęcia z wodowania, są tutaj: http://www.szkutnikamator.pl/index.php/p47-ket-aglowy-konstrukcja-pluciskiego![]() ![]() *** Mnie się bardzo podoba to, jak budowniczy unowocześnił konstrukcję, na sklejkę klejoną i sklejkowe wręgi. To pokazuje, jak można przywrócić do życia i spopularyzować na nowo, zapomniane już konstrukcje Plucińskiego, jak np. P7, która w swojej oryginalnej wersji ma 10 wręgów. Stosując współczesną konstrukcję klejoną epoksydem, niektóre wręgi można pominąć. Oczywiście, dla miłośników tradycyjnej tradycji pozostaje budowa zgodna z planami oryginalnymi, z wykorzystaniem oryginalnie opisanych w planach materiałów, klejów itd., tyle, że budowa będzie bardziej pracochłonna, trudniejsza, ze względu na konieczność doskonałego pasowania i dociskania klejonych elementów, a łódka, ze względu na te "dodatkowe wręgi", cięższa. |
Autor: | Mir [ 26 gru 2016, o 17:53 ] |
Tytuł: | Re: 4.0 |
W roku 2013 we Francji zwodowano CartOOn 400, P. Delamare - szeroką kabinówkę. http://www.vincentlebailly.fr/en/monohulls/cartoon-400/ |
Autor: | piotr6 [ 26 gru 2016, o 21:38 ] |
Tytuł: | Re: 4.0 |
4 m lini wodnej 4,88 dł całkowita mnie się podoba |
Autor: | Mir [ 27 gru 2016, o 00:24 ] |
Tytuł: | Re: 4.0 |
To chyba znak, żeby nie spoglądać tam, tylko trzymać się swojskiej inwencji i podążać za polskimi prekursorami. |
Autor: | Mir [ 27 lut 2017, o 15:59 ] |
Tytuł: | Re: 4.0 |
Jednak, gdy Maestro wskazuje (na stronie Boatexu) na Baluchona, to trudno odwrócić się plecami, nie da się, oni są lepsi, oni są szybsi i trzeba ich podglądać: ![]() http://www.boat-et-koad.com/baluchon.php https://plus.google.com/photos/11620981 ... 9765814513 Porównanie wersji 400 z wersją 350: https://plus.google.com/photos/11620981 ... 9336438066 |
Autor: | piotr6 [ 28 lut 2017, o 19:57 ] |
Tytuł: | Re: 4.0 |
mjs napisał(a): http://www.boat-et-koad.com/baluchon.php bardzo przepraszam ale ten jacht z tego linka to jakiś absurd chyba |
Autor: | LukasJ [ 28 lut 2017, o 20:19 ] |
Tytuł: | Re: 4.0 |
piotr6 napisał(a): bardzo przepraszam ale ten jacht z tego linka to jakiś absurd chyba Why? Się zapytam. Przecież to przełożenie trendów regatowych na turystyczne. |
Autor: | Catz [ 28 lut 2017, o 20:51 ] |
Tytuł: | Re: 4.0 |
piotr6 napisał(a): bardzo przepraszam ale ten jacht z tego linka Za co przepraszasz ? LukasJ napisał(a): Przecież to przełożenie trendów regatowych na turystyczne. No... W sumie tez ![]() Catz |
Autor: | piotr6 [ 28 lut 2017, o 21:09 ] |
Tytuł: | Re: 4.0 |
LukasJ napisał(a): Why? Się zapytam. Przecież to przełożenie trendów regatowych na turystyczne. ale gdzie te trendy regatowe? ta łódka będzie pływać jakoś godziwie? |
Autor: | Catz [ 28 lut 2017, o 21:17 ] |
Tytuł: | Re: 4.0 |
Za chwile wrocimy do "pustakow"... |
Autor: | plitkin [ 28 lut 2017, o 21:33 ] |
Tytuł: | Re: 4.0 |
LukasJ napisał(a): piotr6 napisał(a): bardzo przepraszam ale ten jacht z tego linka to jakiś absurd chyba Why? Się zapytam. Przecież to przełożenie trendów regatowych na turystyczne. Tja... Zaiste... kwintesencja trendów regatowych skoncentrowana w jednym wyrobie... |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |