Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 18 kwi 2024, o 17:29




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4201 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94 ... 141  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 23 paź 2019, o 07:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14005
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2010
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Wracając do tematu Dulci i ciasnoty w kokpicie spowodowanej montażem koła sterowego.
Wczoraj zmierzyłam odległość od ścianki kabiny do zrębnicy kokpitu, o której wewnętrzną część będzie opierał swoje szlachetne lędźwia sternik siedząc za kołem. Wynosi ona 210 cm. Spokojnie zmieszczą się cztery osoby + wygodnie zasiadający sternik. Nawet mojego wzrostu. :D
Będzie można także rozłożyć oryginalny stolik, który będzie podwieszony do kolumny i mimo to będzie można spokojnie wchodzić i wychodzić z kabiny. Będę go tylko musiał przerobić, tak aby się składał na szerokość na zawiasach. Przywiozłem go do domu więc będę mia możliwość wszystko w spokoju dopasować.

Dryga sprawa, montaż sektora i siłownika. Wczoraj zdemontowałem górną część łożyska trzonu sterowego. Tak jak się domyślałem łożysko ślizgowe i jednocześnie dystans między rurą kokera a trzonem sterowym ( wałek z nierdzewki fi 30 mm) stanowi tuleja z kołnierzem wykonana z białego, kruchego plastiku.

Załącznik:
20191021_091423.jpg
20191021_091423.jpg [ 72.09 KiB | Przeglądane 6366 razy ]


Załącznik:
20191021_093239.jpg
20191021_093239.jpg [ 127.14 KiB | Przeglądane 6366 razy ]



Wygląda na to, że koker jest wlaminowany w dno jachtu i tylko przełożony przez otwór w pokładzie. Nie podoba mi się to. Prawdopodobnie dorobię z blachy obsadę nakładaną od góry "na ciasno" na koker i przykręcaną do pokładu na 4 śruby z nakrętkami.
I tutaj następuje zmiana planu gdybym przeciął koker tą obsadę musiałbym zespawać z rurą, inaczej trzon straciłby stabilizację od góry.
I tu się przydał Emeryt, który zaproponował montaż siłownika na wewnętrznej ściance zrębnicy pod siedziskiem sternika a sektora bezpośrednio pod mocowaniem rumpla.
Trochę pomierzyłem i byłby wówczas kłopot z haczeniem ramienia sterownika o obsadę rumpla (chcę wykorzystać oryginalną). Wpadłem więc na inny pokrewny pomysł.
Można zamontować sektor odwrotnie, wycinając prostokątny otwór w ściance zrębnicy. Można go później zabezpieczyć mieszkiem niczym taki od samochodowej wajchy zmiany biegów. Wówczas siłownik byłby po drugiej stronie ścianki, w bakiście rufowej.


Załączniki:
20191022_111119.jpg
20191022_111119.jpg [ 112.5 KiB | Przeglądane 6372 razy ]
20191022_110205.jpg
20191022_110205.jpg [ 108.21 KiB | Przeglądane 6372 razy ]

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 paź 2019, o 08:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Piotrek - masz poniżej fotkę jak to jest u mnie.

Może przeanalizuj czy warto robić przedłużenie kokera do pokładu.

Załącznik:
Fotka dla Kurczaka01.jpg
Fotka dla Kurczaka01.jpg [ 158.74 KiB | Przeglądane 6351 razy ]


Koker jest uszczelniony gumą zaciśniętą na kokerze, ale dzięki temu masz miejsce na założenie ramienia do samosteru.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 paź 2019, o 08:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 cze 2010, o 16:44
Posty: 1860
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 503
Otrzymał podziękowań: 325
Uprawnienia żeglarskie: Wszystkie jakie mam, kupiłem sam...
Miałem coś napisać, ale zaczekam na Twoją reakcję na to co napisał i wkleił Włodek.

_________________
Pozdrawiam - Paweł Dąbrowski
Stopy wody pod kilem i pełnych zbiorników.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 paź 2019, o 08:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14005
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2010
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Przedłużenie kokera nie jest konieczne, konieczne jest porządne jego ułożyskowanie u góry zapewniające wyjście na rumpel awaryjny.

To co widzę na zdjęciu jest bardzo podobne do mojego rozwiązania. Tyle, że dospawując do pozostałej górnej części kokera obsadę mocowaną do pokładu mogę wykorzystać stare łożyskowanie. Mogę zostawić tylko 10 cm kokera, na tyle, żeby się zmieściło na długość plastikowe łożysko ślizgowe. Mniej pracy i mniejsze koszty. Wystarczy kwadratowy kawałek grubszej blachy z wyciętym centralnie otworem na koker o czterema mniejszymi otworami w narożnikach na śruby mocujące do pokładu.

To rozwiązanie, o którym napisałem jest jeszcze łatwiejsze do realizacji - bo nie wymaga przecinania kokera ani jego późniejszego uszczelnienia.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Ostatnio edytowano 23 paź 2019, o 09:18 przez Kurczak, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 paź 2019, o 08:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Ognisty Szkwał napisał(a):
co napisał i wkleił Włodek.


To jeszcze masz Piotr dwie fotki z drugiej strony:
Załącznik:
Fotka dla Kurczaka cd.01.jpg
Fotka dla Kurczaka cd.01.jpg [ 147.89 KiB | Przeglądane 6344 razy ]

Załącznik:
Fotka dla Kurczaka cd.02.jpg
Fotka dla Kurczaka cd.02.jpg [ 162.27 KiB | Przeglądane 6344 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 paź 2019, o 17:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14005
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2010
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
OK. Jak pisałem u mnie jest bardzo podobnie. Ty masz górne mocowanie trzonu sterowego w postaci ułożyskowanej piasty mocowanej do pokładu i będącej jednocześnie gniazdem do rumpla awaryjnego.
U mnie musiałbym wykonać taką piastę od podstaw lub wykorzystać kawałek kokera z dospawaną obsadą i łożysko ślizgowe. To mniej pracochłonne i kosztowne rozwiązanie.
Ponadto w obu przypadkach będę musiał uszczelnić dolną część kokera wężem z zaciśniętym wewnątrz pierścieniem Simmera.

W przypadku, o którym piszę wyżej nic nie trzeba przecinać, przerabiać, uszczelniać. Wszystko zostaje tak jak funkcjonowało 45 lat.
Jedyne co trzeba zrobić, to wyciąć szparę w zrębnicy kokpitu na szerokość odpowiadającą grubości ramienia sektora + kilka mm luzu i długości zapewniającej jego skok od oporu do oporu.
Rozwiązanie jest mniej inwazyjne, pozwala uniknąć połączeń węży ciśnieniowych z trójnikami i zaworem bajpasu czyli potencjalnych przecieków. W razie awarii wystarczy poluzować dwie nakrętki i śrubę blokującą i sektor będzie się obracał luzem. Dostęp będzie z kokpitu, bez grzebania w bakistach.
Klucz oczkowy i imbus można zamocować gdzieś w pobliżu, żeby nie trzeba było szukać.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 paź 2019, o 11:31 

Dołączył(a): 7 paź 2013, o 16:10
Posty: 801
Lokalizacja: Poznań, Powidz, ....
Podziękował : 473
Otrzymał podziękowań: 457
Uprawnienia żeglarskie: sternik z upr. morskimi
Tak sobie czytam i czytam. I mi się widzi, że ta Dulcia w tym swoim drugim życiu to ma przerąbane... :D

Pozdrawiam Krzysztof

_________________
Pozdrawiam Krzysztof
Tango 780S, przedtem MAK 747 GT przez 20 lat, a jeszcze wcześniej BEZ-4.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 paź 2019, o 11:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
soko napisał(a):
że ta Dulcia w tym swoim drugim życiu to ma przerąbane...


Przerąbane Krzysztofie to Ducia mieć dopiero będzie.

Pupeczkę jej Piotruś będzie przerabiać - żeby nie powiedzieć, że elementy tej pupeczki będzie miała rżnięte :rotfl:

Każda Dulcynea tak by chciała mieć ... :rotfl: :rotfl: :rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 paź 2019, o 11:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5396
soko napisał(a):
I mi się widzi, że ta Dulcia w tym swoim drugim życiu to ma przerąbane...
A niby dlaczego? Dulcia to przecież baba, więc parę razy dziennie musi się podmalować, podmyć, zmienić ciuchy i buty, co parę dni (no, tygodni) iść do fryzjera, kosmetyczki, zmienić no, te, jak im tam... nalepki na paznokcie itepe, itede. Dzięki Kurczakowi Dulcia jest w swoim babskim żywiole. :D

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski



Za ten post autor Zbieraj otrzymał podziękowanie od: Kurczak
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 paź 2019, o 07:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14005
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2010
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
bury_kocur napisał(a):

Pupeczkę jej Piotruś będzie przerabiać - żeby nie powiedzieć, że elementy tej pupeczki będzie miała rżnięte :rotfl:

:rotfl: :rotfl: :rotfl:


Jedną pupeczkę już w życiu przerobiłem, Setka źle na tym nie wyszła. :D

..............................................................

Ostatnio obiło mi się o uszy, że węże ciśnieniowe sprzedawane w zestawach z siłownikami i pompami nie są najlepszej jakości.

Niedaleko jest firma, która zarabia węże i w ogóle hydrauliką siłową się zajmuje. Jak będę wiedział jakiej długości węże potrzebuję zamówię je na wymiar.

Planowałem przenieść panel sterowania silnikiem i zamontować w zasięgu sternika ale oryginalny, wodoodporny Vetusa kosztuje kupę kasy ( w polskim sklepie internetowym Vetusa prawie 1100 zł). Szukałem po e-bay'u ale nie znalazłem używanego za rozsądne pieniądze.

https://www.vetus.com/pl/tablica-silnika-mp10.html

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 paź 2019, o 09:59 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 12:49
Posty: 1633
Podziękował : 272
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: Morskie-turystyczne
jeżeli 1/2 ceny węży to wyznacznik jakości a reszta to reklama, to i tak masz coś co jest
2 razy tyle warte niż to, co dostaniesz za rogiem.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Chętnie przygarnę te „marne” węże. :)

_________________
—————————
Søren Kierkegaard:
Ironia życia leży w tym, że żyje się je do przodu, a rozumie do tyłu.
http://bobbyschenk.de/yacht2020_1.html#sp16


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2019, o 06:55 

Dołączył(a): 21 lut 2011, o 22:52
Posty: 490
Podziękował : 41
Otrzymał podziękowań: 67
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Kurczak napisał(a):
Ostatnio obiło mi się o uszy, że węże ciśnieniowe sprzedawane w zestawach z siłownikami i pompami nie są najlepszej jakości.

Pisałem o tym kilka stron wyżej, po pierwszym sezonie wymieniłem nylonowe z zestawu na ciśnieniowe. Najcieńsze są chyba 16 mm, zwróć uwagę na elastyczność, niektórzy mają bardzo twarde, ja odpowiednie dające się łatwo ułożyć po łuku znalazłem dopiero w trzecim warsztacie.

_________________
Maciej Stachowicz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2019, o 07:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14005
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2010
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
To jedno Macieju, ale ktoś mi paszczowo także na to samo zwrócił uwagę. Nie na to, że wąż pęknie, tylko, że nie ma zaufania do systemu zaciskania końcówek na tych wężach. :D

Najpierw jednak trzeba wymierzyć jaką długość węży będę potrzebował, na oko dwa odcinki po dwa metry w zupełności powinny wystarczyć.

..........................................................................................

Trzon steru jest wykonany z pręta nierdzewnego o średnicy 30 mm (dokładnie 29,88 mm). Oryginalny sektor (ramię steru) sprzedawany przez Vetusa jest wykonany z aluminium. Kosztuje nieco ponad 300 zł i jest dostępny w polskim, firmowym sklepie internetowym.

https://www.vetus.com/pl/hydrauliczne-s ... 30-mm.html

Miałem obawy co do tego, co się będzie działo na styku trzonu z sektorem, ale skoro Vetus sprzedaje stery z trzonem nierdzewkowym i do tego w komplecie dedykowane, aluminiowe sektory - wie co robi.

Mam tylko jedną wątpliwość. Sektor jest zaciskany dwoma śrubami, i to jest OK. Martwi mnie sposób jego blokowania. Dwie śruby bez łba są wkręcanie pod kątem w stosunku do trzonu. Przynajmniej tak to wygląda. Ciężko będzie wywiercić otwory w pręcie z nierdzewki pod odpowiednim kątem bez demontażu steru. Można skręcić obejmę i wówczas wykorzystać otwory śrub jako pilotowe, jednak gwinty na bank nie wytrzymają takiej operacji. :-(

Lepsze rozwiązanie stosuje Jefa, tam dwie śruby blokujące są w osi obejmy i trzonu. Łatwiej wywiercić otwory. Niestety nie wiedzieć czemu ich sektory kosztują trzy razy więcej. :-(

Rozsądnym wyjściem byłoby znalezienie fachowca, który wykona go na wzór Jefy ale za przystępniejszą cenę. Rysunki techniczne sektorów są dostępne na stronie.

https://www.jefa.com/steering/steering.htm

Muszę jeszcze mieć jeden wymiar tj. wysokość obejmy. Będę w listopadzie jechał na Dulcię, to zmierzę.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2019, o 08:57 

Dołączył(a): 5 paź 2012, o 15:48
Posty: 2404
Podziękował : 556
Otrzymał podziękowań: 528
Uprawnienia żeglarskie: sernik morski gotowany
Kurczaku:
1. Umieść sektor w odpowiedniej pozycji.
2. Przez jeden z otworów pod śruby napunktuj trzon steru (lub nanieś znak flamastrem).
3. Zdejmij sektor.
4. Nawierć otwór ustalający.
5. Umieść sektor w odpowiedniej pozycji.
6. Zablokuj go śrubką w wykonanym otworze.
7. Powtórz operacje dla drugiego otworu w następującej kolejności: 2-6 (operacja 6 dla dwóch otworów).
8. Schowaj wiertarkę. :-P

_________________
Miłego dnia :)
Pozdrawiam
Waldi


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2019, o 09:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 kwi 2006, o 21:58
Posty: 4688
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 512
Otrzymał podziękowań: 702
Uprawnienia żeglarskie: wyżej się nie da...
Waldi_L_N napisał(a):
Kurczaku:
1. Umieść sektor w odpowiedniej pozycji.
2. Przez jeden z otworów pod śruby napunktuj trzon steru (lub nanieś znak flamastrem).
3. Zdejmij sektor.
4. Nawierć otwór ustalający.
5. Powtórz operacje 1-4 dla drugiego otworu.

Wszystko fajnie jeśli otwory będą osiowo. Ale z tego co zrozumiałem opis Kurczaka, są one po cięciwie trzonu steru...

_________________
Zmieniona stopka - poprzednia lewaków uwierała :-)
--
pozdrawiam
AIKI


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2019, o 09:12 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 389
Uprawnienia żeglarskie: nikt
AIKI napisał(a):
Waldi_L_N napisał(a):
Kurczaku:
1. Umieść sektor w odpowiedniej pozycji.
2. Przez jeden z otworów pod śruby napunktuj trzon steru (lub nanieś znak flamastrem).
3. Zdejmij sektor.
4. Nawierć otwór ustalający.
5. Powtórz operacje 1-4 dla drugiego otworu.

Wszystko fajnie jeśli otwory będą osiowo. Ale z tego co zrozumiałem opis Kurczaka, są one po cięciwie trzonu steru...


Może głupio ale zapytam bo nie wiem. Czy to są na pewno śruby a nie jakiś brok?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2019, o 09:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Kurczak napisał(a):
Nie na to, że wąż pęknie, tylko, że nie ma zaufania do systemu zaciskania końcówek na tych wężach.


10 lat temu z powyższego powodu miałem duży kłopot wracając z Karlskrony - gdzieś to nawet opisywałem.

Miałem system tych węży w hydraulice steru taki, że wąż wchodził do końcówki i był zaciskany już w samej końcówce.

"Fachowcy" montujący system w poprzednim moim jachcie montując te węże za słabo skręcili owe złącza i po uderzeniu fali w płetwę jedna z końcówek "rozpięła się".

Ale może Piotrze mówimy o dwóch różnych rzeczach bo u mnie wąż zaciskany był przez skręcającego końcówkę.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2019, o 09:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14005
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2010
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
AIKI napisał(a):
Wszystko fajnie jeśli otwory będą osiowo. Ale z tego co zrozumiałem opis Kurczaka, są one po cięciwie trzonu steru...


Owszem. Tak wynika ze zdjęć i rysunków. Wywiercenie otworów nie byłoby łatwe nawet mając ster na stole warsztatowym a trzon w imaku wiertarki stołowej.

Wiercąc "z ręki" na zamontowanym sterze można od biedy wywiercić otwór osiowo a i to nie jest łatwe.


Tak Jacku, tego typu "śruba bez łba" wkręcana zwykle ( ale nie zawsze) kluczem ampulowym nazywa się fachowo "brok". :)

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Sposób zaciskania końcówek na wężach na stronach 29 - 30.

http://www.hydrodrive.eu/resources/Inst ... 011.B5.pdf

"Normalne" węże używana w hydraulice siłowej są okuwane specjalną zaciskarką na wieki wieków, amen.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2019, o 10:05 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 389
Uprawnienia żeglarskie: nikt
Kurczak napisał(a):
Tak Jacku, tego typu "śruba bez łba" wkręcana zwykle ( ale nie zawsze) kluczem ampulowym nazywa się fachowo "brok". :)
Brok jest jeden więc nie można mówić o dwu śrubach. Technologicznie to w pręcie należy wyfrezować kanał na brok a otwory w ramieniu są osiowe. Dla mnie nie da się tego zrobić wiertarką.
No chyba, że MarekSCO coś innego wymyśli ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2019, o 10:07 

Dołączył(a): 7 maja 2013, o 08:14
Posty: 1380
Podziękował : 246
Otrzymał podziękowań: 150
Uprawnienia żeglarskie: sj
Kurczak napisał(a):
Muszę jeszcze mieć jeden wymiar tj. wysokość obejmy. Będę w listopadzie jechał na Dulcię, to zmierzę.


Zrób fotkę zakończenia trzonu steru pod rumpel.

określ o którą wajche chodzi.

o tą.

https://www.jefa.com/ftp/steering/forms ... m_v2-2.pdf

czy o tą.

https://www.vetus.com/pl/hydrauliczne-s ... 30-mm.html

emeryt


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2019, o 10:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14005
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2010
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Jacek Woźniak napisał(a):
Brok jest jeden więc nie można mówić o dwu śrubach. Technologicznie to w pręcie należy wyfrezować kanał na brok a otwory w ramieniu są osiowe. Dla mnie nie da się tego zrobić wiertarką.
No chyba, że MarekSCO coś innego wymyśli ;)


Popatrz na rysunki. W obu przypadkach są po dwa broki. W przypadku Jefy osiowo jeden nad drugim wkręcane w osobne kanały, w przypadku Vetusa wkręcane z obu stron sektora, być może w ten sam kanał w trzonie.

We flanszy sprzęgła podatnego także mam dwa broki symetrycznie z obu stron.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2019, o 10:39 

Dołączył(a): 7 maja 2013, o 08:14
Posty: 1380
Podziękował : 246
Otrzymał podziękowań: 150
Uprawnienia żeglarskie: sj
A sposób mocowania rumpla na trzonie, nie da się przystosować, by był uniwersalny? Do rumpla i do hydrauliki? :oops:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2019, o 11:05 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 389
Uprawnienia żeglarskie: nikt
Odszczekuję wszystko. Oba raniona są zaciskane na osi. :oops:
Z dorobieniem takiego ramienia nie powinien mieć kłopotu nawet najzwyklejszy warsztat ślusarski. Dwie tuleje, dwa płaskowniki, dwie śruby z nakrętkami... trochę cięcia, wiercenia i piłowania, trochę spawania...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2019, o 11:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14005
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2010
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Dałoby się to zrobić, musiałoby to być ramię dwustronne. Tyle, że wykonane od podstaw.
Obecna "głowica" rumpla jest już wyrobiona. Jest nakładana od góry na trzon i blokowana w skośnym nacięciu na zewnętrznej powierzchni trzonu widocznej na zdjęciu:

Załącznik:
file (2).jpg
file (2).jpg [ 9.12 KiB | Przeglądane 5974 razy ]


Głowica ma występ będący jego lustrzanym odbiciem i jest dociągana od góry śrubą "10".

Śruba zabezpiecza głowicę przed spadnięciem i jednocześnie kasuje luz. Połączenie jak pisałem jest już wyrobione i ostatnio w miarę działało z blaszką włożoną między dwie płaszczyzny. Jednak i tak trzeba było śrubę od czasu do czasu dociągać.
Takie rozwiązanie w przypadku steru awaryjnego jest do zaakceptowania, jednak na stałe już nie.
Dlatego zakładałem, że będzie to ramię zaciskane poniżej "głowicy" kosztem części kołnierza tulei ślizgowej i tulei zaciskowej, która jest powyżej (nie widać jej na zdjęciu).

Tuleja ślizgowa wygląda tak:

Załącznik:
file.jpg
file.jpg [ 8.78 KiB | Przeglądane 5971 razy ]

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2019, o 11:37 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 389
Uprawnienia żeglarskie: nikt
Kurczak napisał(a):
Dałoby się to zrobić, musiałoby to być ramię dwustronne. Tyle, że wykonane od podstaw.
Nie bardzo rozumiem tej dwustronności ale to mój problem.
Popatrz na różnicę w budowie ramion. Jedno można założyć tylko od góry a drugie można założyć "do boku". Potrzeba więc tulei o wewnętrznej średnicy równej średnicy trzonu. Przeciąć ją wzdłuż, dospawać po płaskowniki z otworami na śruby aby otrzymać takie dwa dinksy. (taka rozpłaszczona omega) Do jednego z dinksów (półpanewki?) dospawać dwa płaskowniki, odległość między nimi taka aby swobodnie wlazła między nie główka siłownika.
Toż to można w zimowe wieczory w kuchni samemu wypiłować...
wszystko jest na rysunkach!


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2019, o 11:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Kurczak napisał(a):
Tuleja ślizgowa wygląda tak:


Piotrek - nie możesz tych fotek zamieszczać większych ?

Kurczak napisał(a):
[ 8.78 KiB


Tak minimum po 100 kilo, żeby się dało powiększyć i coś zobaczyć ...

Nawet moja goowniana NOKIA robi fotki 150 kilo.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2019, o 12:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14005
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2010
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Jacku, ja wiem jak to zrobić i bardziej mi odpowiada wersja Jefy, czyli sektora zbudowanego na zasadzie korbowodu w silniku samochodowym.

Tyle, że do tego potrzebna nie rura tylko "plaster" z pręta o średnicy przynajmniej ze 60 mm nawiercony centralnie na rozmiar fi 30 mm i przecięty na dwie półpanewki. Do jednej z półpanewek trzeba przyspawać gruby płaskownik stanowiący ramię sektora z otworem/otworami pod trzpień siłownika. Otwory pewno trzeba tulejować np. mosiądzem, aluminium szybko się wyrobi i jeszcze ta wredna korozja elektrochemiczna.

Najwięcej zabawy byłoby z wykonaniem otworów i gwintów pod śruby skręcające półpanewki, na stole w kuchni się tego nie zrobi. :D

Najlepiej byłoby na wylot ale trzeba wówczas wyfrezować gniazda pod łby i nakrętki.

Wypiłuj, wyspawaj, wyfrezuj i zmontuj do kupy mi to wieczorami w kuchni. :lol:

Najlepiej byłoby sektor wykonać w całości z nierdzewki, wówczas odpadnie problem nierdzewnych śrub w aluminiowych gwintach, aluminiowych gwintów, które same w sobie są podatne na zerwanie. A trzeba toto ustrojstwo skręcić mocno.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2019, o 12:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14005
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2010
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Załącznik:
20191022_111119.jpg
20191022_111119.jpg [ 113.83 KiB | Przeglądane 5952 razy ]


Załącznik:
20191022_110205.jpg
20191022_110205.jpg [ 108.21 KiB | Przeglądane 5952 razy ]


Większych zdjęć się nie da...

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2019, o 12:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Kurczak napisał(a):
Tyle, że do tego potrzebna


Piotr - zerknij na moje fotki z 23.paźdz. i powiedz - bo może czegoś nie kumam - czemu nie możesz zrobić tego z tym ramieniem podobnie?

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2019, o 12:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14005
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2010
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Wyjaśniliśmy sobie problem paszczowo. :D

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4201 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94 ... 141  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 183 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL