Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 18 kwi 2024, o 20:29




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 19 kwi 2017, o 08:48 

Dołączył(a): 5 lip 2015, o 10:01
Posty: 879
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 159
Uprawnienia żeglarskie: starszy sternik motorowodny
Niektórzy sprzedający ten sprzęt np. na Allegro podają że konstruktorem jest Andrzej Skrzat. Z Polskich Jachtów wynika jednak ze konstruktorem jest Piotr Niewmierzycki.
Czy Jerzy Salecki się mylił?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 kwi 2017, o 14:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16789
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4105
Otrzymał podziękowań: 3967
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
brodaty napisał(a):
konstruktorem jest Piotr Niewmierzycki.
I to jest raczej prawda. Pierwsze Raje powstały chyba zanim Andrzej Skrzat zaprojektował swojego Narcyza, czyli pierwszą swoją znaną szerzej łódkę. Miałem okazję pływać w I połowie lat 70. na całkiem nowej, "jeszcze ciepłej" jednej z pierwszych Raj w jachtklubie pracowników PZL w Pilawie nad ZZ Lake, mówiono, że to prototyp i chyba mogła nim być - ilość niedoróbek przeogromna*, ale łódka robiła wrażenie wśród ówczesnych drewniaczków.

____
*) Odpływy z kokpitu w pawęży - tak małej średnicy, że zaraz się zatkały. Rumpel długi i cienki, więc giął się, a siły na sterze były spore. Podłoga kokpitu uginała się. Dach kabiny, po postawieniu na nim stopy ugiął się, a zamocowane na gumowych uszczelkach w ściankach kabiny szybki okien odleciały wprost do wody i tyle je widzieliśmy. Zrobiono później drewniane listwy usztywniające dach kabiny i nowe okienka. Wersja, którą później widziałem w produkcji, różniła się sporo od tego prototypu, np. podniesiono przód kabiny, który pierwotnie był bardzo nisko i wstawiono tam okienko. Chyba tylko kadłub i ożaglowanie się nie zmieniły.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 kwi 2017, o 14:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16789
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4105
Otrzymał podziękowań: 3967
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Znalazłem fotkę Rai z kabinką niską z przodu, jak w "naszym prototypie":

Obrazek

Ma wstawione z przodu okienko, ale niski przod kabiny, jak wersja pierwotna, o której pisałem. Ma też zejściówkę z suwklapą, a tego na pewno Raje nie miały i wygląda to na innowację armatorską. No i kokpit do samej pawęży - wersja seryjna miała malutki achterpik i gniazdo dla silnika.

Typowe Raje stoczniowe wyglądały jakoś tak:

Obrazek

Obrazek

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: Alterus
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 kwi 2017, o 17:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
Ta w środku jest najbardziej "rajowata". :-D Okienka armatorzy najczęściej przerabiali, a achterpik nie był taki malutki. Kształt kadłuba Rai dobrze spisuje się na fali.

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 kwi 2017, o 21:14 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 16:10
Posty: 190
Podziękował : 38
Otrzymał podziękowań: 42
Uprawnienia żeglarskie: Sternik Morski
mnie doszły plotki (a nie sprawdzałem), że linie kadłuba identyczne z FD. Wiecie coś na ten temat?
Janek.

Ps jeśli tak to jednostka łączy ze sobą ociężałość kabinówki z niewygodą regatówki. Chyba niestety bez zalet.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 kwi 2017, o 21:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
Bardzo wątpię, aby Raja była na liniach FD, ale niech specjaliści od linii się wypowiedzą.
Co do "ociężałości" - nieprawda, całkiem dobrze sobie radzi. Duży kokpit kosztem kabinki, ale co kto lubi.

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 kwi 2017, o 21:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Raje chyba są starsze od Skrzata. A co do podobieństwa do FD to tak! Są cholernie podobne. Mają dziób i rufę. Acha i to... no... dno.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl



Za ten post autor Colonel otrzymał podziękowanie od: cors
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 kwi 2017, o 17:37 

Dołączył(a): 5 lip 2015, o 10:01
Posty: 879
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 159
Uprawnienia żeglarskie: starszy sternik motorowodny
Raja to konstrukcja z 1969 roku. Zapytaj Skrzata co w tym czasie porabiał.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lip 2020, o 20:22 

Dołączył(a): 24 lip 2017, o 21:07
Posty: 11
Lokalizacja: Kołobrzeg
Podziękował : 3
Otrzymał podziękowań: 2
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Chodzi mi po głowie kupno Rajki, mam w związku z tym pytanie co do jej stabilności, czy to prawda, że są tak wywrotne, czy racze podobne w tej kwestii do Oriona?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lip 2020, o 21:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 8770
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1745
Otrzymał podziękowań: 2024
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Orion zdecydowanie jest lepszą konstrukcją, pod każdym względem.

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 138 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL