Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 23 lis 2019, o 03:38




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 199 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: 6.0
PostNapisane: 8 mar 2018, o 12:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 6303
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1306
Otrzymał podziękowań: 1525
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Z potrzeby chwili, z otchłani przeszłości, z nostalgii za OKTR-600, z przyzwyczajenia i iskry, którą wzniecił Jarecki1981 swoim zapytaniem o poradę w kwestii jachtu 6 m - jachtu na Mazury, Zatokę Pucką i Morze Bałtyckie - ten temat zakładam. I niech meandruje pięknie jak rzeka Pisa, czas pokaże co z tego będzie.

Są formuły 3.0, 4.0 i 5.0, może brakuje właśnie tej, tego rozmiaru, funkcji, spojrzenia, akceptacji... 6.0.

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 6.0
PostNapisane: 8 mar 2018, o 21:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3814
Lokalizacja: Kielce
Podziękował : 206
Otrzymał podziękowań: 376
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Mnie podoba się ten projek pana Maderskiego:
http://www.maderski.pl/pasja-590-ms.html
Akurat dla Jareckiego1981 a jakby się skusił na wersję gaflową... :green:

_________________
Pozdrawiam Jacek
http://www.klubhorn.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 6.0
PostNapisane: 8 mar 2018, o 22:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 6303
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1306
Otrzymał podziękowań: 1525
Uprawnienia żeglarskie: sternik
To zależy czy jest młody ciałem, czy tylko duchem. Jeśli to drugie, to tak, taki motorsailer jest akurat. A jeśli to pierwsze, to chyba spoglądałby raczej na Pasję 580: http://www.maderski.pl/pasja-580.html
:>

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 6.0
PostNapisane: 9 mar 2018, o 09:23 

Dołączył(a): 5 lip 2015, o 10:01
Posty: 937
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 159
Uprawnienia żeglarskie: starszy sternik motorowodny
Formuła 3.0 będzie dla wszelkiej maści desperatów oraz dla tych co mają cieniutki jak ostrze brzytwy portfel
Formuła 4.0 będzie dla normalniej myślących , hobbistów wszelkiej maści i emerytów
po rządowych podwyżkach siedmio złotowych
Formuła 5.o będzie dla naśladowców Teligi którzy mają wolne w soboty i niedziele /oficjalna nazwa weekend/
Formuła 6.0 będzie dla ludzi gorszego sortu , klasy średniej która praktycznie nie istnieje oraz dla marzycieli wszelkiej maści takich jak kolega Jarecki



Za ten post autor brodaty otrzymał podziękowania - 2: kooniu, Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 6.0
PostNapisane: 9 mar 2018, o 15:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 6303
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1306
Otrzymał podziękowań: 1525
Uprawnienia żeglarskie: sternik
brodaty napisał(a):
dla marzycieli wszelkiej maści takich jak kolega Jarecki

Jeszcze trochę i będzie się mówiło o sprawie Jareckiego (jak w 40-latku o Małkiewiczu). :lol: ;) Ale, żeby nie było, że to dla średniej klasy (bo ona chyba się ustaliła na poziomie 7,5 m), to powiedzmy, że to dla takiej naszej Middle, Middle, Middle Class (to z filmu Kochaj albo rzuć) czyli dla chcącego nic trudnego. Tymczasem rysuję swoje marzenie i ono wygląda już tak:
Załącznik:
m1.jpg
m1.jpg [ 55.8 KiB | Przeglądane 1926 razy ]

Już, albo dopiero... :roll:

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 6.0
PostNapisane: 9 mar 2018, o 18:34 

Dołączył(a): 5 lip 2015, o 10:01
Posty: 937
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 159
Uprawnienia żeglarskie: starszy sternik motorowodny
No dobra. A ile to będzie kosztować ? Dobrze się przelicza jacht sklejkowy jeśli wiadomo ile na niego potrzeba sklejki i jakiej grubości. Przy tak długim okręcie najekonomiczniej brać sklejkę ogólnie dostępną ale długą 3 metry lub 3.30 metra.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 6.0
PostNapisane: 9 mar 2018, o 20:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 6303
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1306
Otrzymał podziękowań: 1525
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Powierzchnia kadłuba i pokładu, to około 40 m2. Plus zabudowa wnętrza. Kilkanaście arkuszy sklejki, żywica, tkanina... szycie i klejenie.
Sklejka np. taka: https://centrum.meble.pl/p1534561,sklej ... zgowa.html a 10 ark. = 2 tys. zł.
i do wnętrza np. Meranti: http://www.sklejki.pl/sklejka/meranti/ 6 - 12 mm ok. 10 ark. = 1 tys. zł. Transport 500 zł.
Żywica np. taka: https://www.zywicasklep.pl/epidian-reg-53-v-5-kg a 25 kg = 850 zł.
Utwardzacz np. taki: https://www.zywicasklep.pl/utwardzacz-tff-v-5-kg = 170 zł.
Transport... Razem: 1.1 tys. zł.
Tkanina np. 200 g. rolka 50 mb. http://allegro.pl/tkanina-szklana-mata- ... 6897954483 = 300 zł.
Inne: 100 zł.

RAZEM: 5 tys. zł.

To są koszty materiałów podstawowych. Doliczyć należy cenę dokumentacji, ewentualne koszty cięcia CNC, narzędzia, BHP, szpachle, lakiery itp. Reasumując, dysponując kwotą 10 tys. zł. można swobodnie myśleć o zrealizowaniu (we własnym zakresie) budowy takiego kadłuba.

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 6.0
PostNapisane: 10 mar 2018, o 03:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 12598
Podziękował : 8535
Otrzymał podziękowań: 2019
Uprawnienia żeglarskie: bez sensu
Na samym początku był Betotron i jego jedna z wersji Betotron 600 wyglądowo podobna do prototypu (ale z mieczem szybrowym jak u Sportiny.
Załącznik:
Betotron 1a.jpg
Betotron 1a.jpg [ 159.83 KiB | Przeglądane 1868 razy ]

Potem taki jachcik pod OKTR robiony: ( wątek ~ "knur na sztorc")
Załącznik:
Knur kalka spalona.JPG
Knur kalka spalona.JPG [ 307.67 KiB | Przeglądane 1868 razy ]

Parę lat dalej i był taki jakiś pucułowaty PUC:
Załącznik:
puc  600 m.jpg
puc 600 m.jpg [ 65.38 KiB | Przeglądane 1868 razy ]

Na koniec ktoś wyciągnął rufę PIPa-550 do długości600
Załącznik:
6207894394_5.jpg
6207894394_5.jpg [ 131.32 KiB | Przeglądane 1868 razy ]

No i jeszcze miał być stalowy C'Hardy: (wątek ~ C'hardy)
Załącznik:
chardy001.jpg
chardy001.jpg [ 153.74 KiB | Przeglądane 1868 razy ]



Nie mówiąc o troszkę większych:
moim pierwszym laminatowym Małżonie-620
czy o Vip- 620.
... a i wielokadłubowiec modułowy Kantikum-kantikorum miał wersję z jednym z kadłubów = 600 także.

Niestety większość tylko na papierze, głównie z powodu niemożności opublikowania w rezimowych wtedy Żaglach. :rotfl:

MJS

_________________
Czasem jest tak, że to, co się liczy, nie da się policzyć,
a to, co daje się policzyć – nie liczy się wcale.
Albert Einstein


Zapraszam do realu;
... i na "Fejsa":
"Marian Strzelecki"
i "Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"


MJS



Za ten post autor Marian Strzelecki otrzymał podziękowanie od: Mir
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 6.0
PostNapisane: 10 mar 2018, o 03:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 6303
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1306
Otrzymał podziękowań: 1525
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Przedłużyłem kiedyś Sparka 550 o metr i... mnie pokarało. :cry: Teraz wiem, że trzeba było przedłużyć o pół metra. :lol: Bo, coś w tych sześciu metrach jest. Jeszcze nie Omega, a już prawie Orion. ;) PUC jest wykwintny. :cool:

Dorysowałem kokpit, z grubsza.
Załącznik:
m2a.jpg
m2a.jpg [ 124.76 KiB | Przeglądane 1866 razy ]

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 6.0
PostNapisane: 10 mar 2018, o 08:27 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 8279
Podziękował : 1063
Otrzymał podziękowań: 3290
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
brodaty napisał(a):
Formuła 3.0 będzie dla wszelkiej maści desperatów oraz dla tych co mają cieniutki jak ostrze brzytwy portfel
Formuła 4.0 będzie dla normalniej myślących , hobbistów wszelkiej maści i emerytów
po rządowych podwyżkach siedmio złotowych
Formuła 5.o będzie dla naśladowców Teligi którzy mają wolne w soboty i niedziele /oficjalna nazwa weekend/
Formuła 6.0 będzie dla ludzi gorszego sortu , klasy średniej która praktycznie nie istnieje oraz dla marzycieli wszelkiej maści takich jak kolega Jarecki


Czyli zakladasz optymistycznie, że znajda się minimum 4 osoby, które wejdą w tą formułę 3-6. :) Oby...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 6.0
PostNapisane: 10 mar 2018, o 17:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 6303
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1306
Otrzymał podziękowań: 1525
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Był taki czas, była taka chwila, że zobaczyłem łódkę, która uwagę przykuła...

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie



Za ten post autor Mir otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 6.0
PostNapisane: 10 mar 2018, o 20:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 6303
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1306
Otrzymał podziękowań: 1525
Uprawnienia żeglarskie: sternik
A nieco później, zaszyty w szuwarach, i inne łódki zaoczyłem...

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 6.0
PostNapisane: 11 mar 2018, o 14:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 6303
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1306
Otrzymał podziękowań: 1525
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Ławki kokpitu otrzymały załamania krawędzi, żeby nie uwierało w nogi. Wygoda musi być. Przybył też otwór zejściówki. Powoli do przodu. :D
Załącznik:
m3.jpg
m3.jpg [ 157.03 KiB | Przeglądane 1742 razy ]

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 6.0
PostNapisane: 11 mar 2018, o 15:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 12598
Podziękował : 8535
Otrzymał podziękowań: 2019
Uprawnienia żeglarskie: bez sensu
Mir napisał(a):
A nieco później, zaszyty w szuwarach, i inne łódki zaoczyłem...

Popatrz jak im (Sportinie i Saturnowi) dziób nad wodą chodzi: i o to chodzi.
Tak powinno być.
Nie na darmo mówią, że "młody Spisak" zajął wolne miejsce po "starym Skrzacie". :cool:
MJS

ps
Ułatwienie:
A szerokie, niskie, plaskate, rufy: temu się sprzeciwiają.

_________________
Czasem jest tak, że to, co się liczy, nie da się policzyć,
a to, co daje się policzyć – nie liczy się wcale.
Albert Einstein


Zapraszam do realu;
... i na "Fejsa":
"Marian Strzelecki"
i "Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"


MJS


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 6.0
PostNapisane: 11 mar 2018, o 20:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 6303
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1306
Otrzymał podziękowań: 1525
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Marian Strzelecki napisał(a):
Popatrz jak im (Sportinie i Saturnowi) dziób nad wodą chodzi: i o to chodzi.

W przechyle każdy dziób wychodzi nad wodę, bo dzioby są wąskie, a kadłub na śródokręciu szeroki. Ale czy tak powinno być? (pomijając przechył)

Owszem, w przechyle powodowanym przez silniejszy wiatr, powierzchnia zmoczona zmniejsza się, więc opory tarcia są mniejsze i jacht przyspiesza. To jest cenne dla prędkości. Jednak, jeśli przyjrzymy się pracy kadłuba w przechyle i na fali od strony wytrzymałości, to tam pojawiają się większe siły zginające, rozciągająco-ściskające i skręcające materiał.
Również siły masowe, dodatkowo obciążają konstrukcję kadłuba i wywołują udary i drgania podczas tzw. klapania o wodę. Nazywają to slammingiem. Głównie w części (choć na rufie z dużym nawisem też) dziobowej (w obszarze 0,1 - 0,2 L) podczas pracy na fali na poszyciu powstaje ciśnienie większe od ciśnienia statycznego nawet 10-krotnie. W czasie uderzenia dziobem o fale następuje chwilowy wstrząs całego jachtu (również takielunku) i drgania kadłuba. Wielkość udarów rośnie z kwadratem prędkości jachtu.

Wynika z tego, że zmniejszenie udarów, a tym samym dodatkowych obciążeń konstrukcji kadłuba i wyposażenia, można osiągnąć poprzez zapewnienie dostatecznego zanurzenia i ograniczenia prędkości. Udary kielichowej części dziobu są charakterystyczne dla szybkich jachtów o ostrych liniach w części dziobowej... Wprawdzie dotyczy to fali o długości kadłuba, ale dobrze jest pamiętać, że momenty gnące wzrastają wtedy do 30% i dzieje się to dla stanu morza powyżej 7*B.

Jak temu zapobiec?
W celu uniknieciu udarów o dużym nasileniu, należy dążyć do zapewnienia zanurzenia na dziobie - co najmniej równemu 0,045 L.
Wg Wojciecha Orszuloka "Wytrzymałość kadłuba statku w eksploatacji"

Czyli dla Lc = 6,00 m zanurzenie dziobu statku powinno = 0,27 m (dla fali 4,2 m). Takich fal łódka 6-metrowa raczej nie napotka, więc śmiało można to podzielić przez 3 i wyjdzie około 10 cm.

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 6.0
PostNapisane: 11 mar 2018, o 20:46 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 12515
Podziękował : 366
Otrzymał podziękowań: 1266
Cholewa u mnie w przechyle dziób idzie do dołu.

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 6.0
PostNapisane: 11 mar 2018, o 21:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 12598
Podziękował : 8535
Otrzymał podziękowań: 2019
Uprawnienia żeglarskie: bez sensu
piotr6 napisał(a):
Cholewa u mnie w przechyle dziób idzie do dołu.
Ale nie płacz, dziś większość tak ma. ;) ale to nie jest rozwojowe.
Twierdzę, że dzisiejsi konstruktorzy muszą być genialni, jeśli ich łódki (te żelazkowate) pływają szybciej niż tamte stare np. z lat 70tych.*
Myślę , że to sprawka komputerowych symulacji, ale przecież te ewidentnie pokazują , że ryjące wodę rufy są do bani: wiec o ile muszą być te łódki lepsze, żeby przeciwstawiać się ostrzeniu w szkwałach? (znaczy ciągłemu hamowaniu sterem gdy płyną po skosie).
Załącznik:
_teoria pustaka.jpg
_teoria pustaka.jpg [ 78 KiB | Przeglądane 1673 razy ]


MJS
ps
Mir:
Tak powinno być a tak nie jest. I nie prawdą jest, że dzisiejsze łódki podnoszą w przechyle dziób! Tak robią tylko te co wciąż wygrywają. Nie piszę o jachtach oceanicznych: tam rządzi fala, ale nie ta własna. A o wytrzymałości kadłuba dzisiaj już zapomnij: jest aż za dobra to tylko kile i stery odlatują.. :rotfl:

* W co nie wierzę: to tylko ich takielunki, profile żagli, itp. są o niebo lepsze.

opsss... a miałem (przyrzekałem sobie) się już nie wdawać w bezsensowne przekonywania kogokolwiek do czegokolwiek.

_________________
Czasem jest tak, że to, co się liczy, nie da się policzyć,
a to, co daje się policzyć – nie liczy się wcale.
Albert Einstein


Zapraszam do realu;
... i na "Fejsa":
"Marian Strzelecki"
i "Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"


MJS


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 6.0
PostNapisane: 11 mar 2018, o 22:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2017, o 20:11
Posty: 861
Lokalizacja: Crewkerne
Podziękował : 80
Otrzymał podziękowań: 329
Uprawnienia żeglarskie: posiada
Marian Strzelecki napisał(a):
Twierdzę, że dzisiejsi konstruktorzy muszą być genialni, jeśli ich łódki (te żelazkowate) pływają szybciej niż tamte stare np. z lat 70tych.*


:rotfl:
Równie dobrze można powiedzieć że mój Bob budowniczy (co to ściankę zbudował a w nocy ona wzięła się i zawaliła) na pewno jest genialny w stosunku do gościa który zaprojektował i zbudował faraonowi piramidę ( nie ważne którą)

Na moje prawda jest taka że dzisiaj po prostu plomby w zębach są lepsze i od wstrząsów tak nie wylatują. Bo ci kolesie z lat 70-tych doskonale wiedzieli jak będzie to-to pływać.
:roll:
Dentyści znaczy lepsi
:rotfl:

-- oczywiście jestem po twojej stronie.
No ale cóż zrobić, dzisiaj już świat taki jest że wszystkie łódki koniecznie muszą być klepane na modłe regatowych żelazek. Byle szybciej pływały- koniecznie. A takie drobiazgi jak odlatujące kile i stery to pryszcz.



Za ten post autor kokop otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 6.0
PostNapisane: 11 mar 2018, o 22:16 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 12515
Podziękował : 366
Otrzymał podziękowań: 1266
Marian Strzelecki napisał(a):
W co nie wierzę: to tylko ich takielunki, profile żagli, itp. są o niebo lepsze


zdecydowanie są, ale kadłuby szersze i lżejsze.
Moja łódka jest z początku lat 80 i w sumie była też regatowa z sucesami.

Obrazek

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

na ostrych dziób idzie do dołu ostrzy w głębokich przechyłach.

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 6.0
PostNapisane: 11 mar 2018, o 22:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 12598
Podziękował : 8535
Otrzymał podziękowań: 2019
Uprawnienia żeglarskie: bez sensu
piotr6 napisał(a):
Marian Strzelecki napisał(a):
W co nie wierzę: to tylko ich takielunki, profile żagli, itp. są o niebo lepsze


zdecydowanie są, ale kadłuby szersze i lżejsze.
Moja łódka jest z początku lat 80 i w sumie była też regatowa z sukcesami.

Ależ nie mogłem w wypowiedzi * wypisywać wszystkiego co jest lepsze
np:
kadłuby szersze - oczywiście!
ale będą (średnio) jeszcze szersze gdy poszerzymy rufę. :rotfl:
No to ja mówię poszerzmy też dziób (a nawet przede wszystkim!)
Popatrz jak się będą przechylać najnowsze "fafiki" z pucharu Ameryki.
Toż jest właśnie mój (i nie tylko mój) postulat: rufa ma tonąć, a nie dziób ryć.
Kierunek przechyłu po osi odchylonej do tyłu!
Pokazywałem już :
Załącznik:
viper550.jpg
viper550.jpg [ 41.51 KiB | Przeglądane 1650 razy ]
w jakim kierunku wg. mnie powinno się iść. ... a nie wciąż w "tradycyjnie żelazkowatym".
Niestety musi minąć jedno pokolenie regatowców zanim stanie się to oczywistym dla wszystkich.

MJS

_________________
Czasem jest tak, że to, co się liczy, nie da się policzyć,
a to, co daje się policzyć – nie liczy się wcale.
Albert Einstein


Zapraszam do realu;
... i na "Fejsa":
"Marian Strzelecki"
i "Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"


MJS


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 6.0
PostNapisane: 11 mar 2018, o 22:38 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 12515
Podziękował : 366
Otrzymał podziękowań: 1266
Marian Strzelecki napisał(a):
Toż jest właśnie mój (i nie tylko mój) postulat: rufa ma tonąć, a nie dziób ryć.
Kierunek przechyłu po osi odchylonej do tyłu!


no to u mnie odwrotnie :D

tylko mnie się wydaje że to nie tylko kształt kadłuba ale mały grot duży sztaksel i maszt ciut z przodu, choć mogę się mylić.

ps że dziób ryje to nie powiedziałbym

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 6.0
PostNapisane: 11 mar 2018, o 22:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 6303
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1306
Otrzymał podziękowań: 1525
Uprawnienia żeglarskie: sternik
piotr6 napisał(a):
Moja łódka jest z początku lat 80 i w sumie była też regatowa z sucesami.
na ostrych dziób idzie do dołu ostrzy w głębokich przechyłach.

Przyjrzyj się porównaniu z wzorcem FreeShipa opartym na IOR (chyba):
Załącznik:
kelt27.jpg
kelt27.jpg [ 131.86 KiB | Przeglądane 1643 razy ]

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 6.0
PostNapisane: 11 mar 2018, o 22:43 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 12515
Podziękował : 366
Otrzymał podziękowań: 1266
Mirek moim zdaniem nie jest to już ior. Niestety rysunek, który wkleiłeś musisz mi przetłumaczyć :D

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

coś takiego jeszcze znalazłem

Obrazek

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 6.0
PostNapisane: 11 mar 2018, o 22:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 6303
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1306
Otrzymał podziękowań: 1525
Uprawnienia żeglarskie: sternik
piotr6 napisał(a):
coś takiego jeszcze znalazłem

A, to go zaraz wklepię... :D
-
Z boku wygląda tak:
Załącznik:
cjh97.jpg
cjh97.jpg [ 128.72 KiB | Przeglądane 1635 razy ]

a z góry tak:
Załącznik:
cjh97g.jpg
cjh97g.jpg [ 112.55 KiB | Przeglądane 1632 razy ]

i jeszcze...
Załącznik:
cjh97t.jpg
cjh97t.jpg [ 158.39 KiB | Przeglądane 1630 razy ]

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Ostatnio edytowano 11 mar 2018, o 23:01 przez Mir, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 6.0
PostNapisane: 11 mar 2018, o 22:59 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 12515
Podziękował : 366
Otrzymał podziękowań: 1266
no to teraz powiedz o co chodzi :D

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 6.0
PostNapisane: 11 mar 2018, o 23:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 6303
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1306
Otrzymał podziękowań: 1525
Uprawnienia żeglarskie: sternik
To zielone, to wzorzec (załóżmy, że dobry), a Twój "okręt", choć bardzo podobny - przekroje poprzeczne identyczne! - to jednak rufka głębiej zanurzona i spełnia kryteria Mariana o nadmiernej wyporności, co ją unosi bardziej niż powinno, a tym samym... zanurza głębiej dziób. :roll:

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie



Za ten post autor Mir otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 6.0
PostNapisane: 11 mar 2018, o 23:27 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 12515
Podziękował : 366
Otrzymał podziękowań: 1266
ale tak wracając do tematu,jak mamy klasyka Albin vegę i tego przykładowego kelta, który jest krótszy o 65 cm a maszt gruby i nie za długi to który będzie szybszy?

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 6.0
PostNapisane: 11 mar 2018, o 23:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 6303
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1306
Otrzymał podziękowań: 1525
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Tu są rzuty jachtu:
Załącznik:
cjh97 rzuty.jpg
cjh97 rzuty.jpg [ 203.31 KiB | Przeglądane 1614 razy ]

a tutaj plik:
Załącznik:
cjh97.fbm [69.56 KiB]
Pobrane 20 razy

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie



Za ten post autor Mir otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 6.0
PostNapisane: 11 mar 2018, o 23:40 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 12515
Podziękował : 366
Otrzymał podziękowań: 1266
a powiedz , możesz na tym programie zwymiarować płetwe sterową, bo własnie jestem w trakcie przedłużania starej

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 6.0
PostNapisane: 11 mar 2018, o 23:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 12598
Podziękował : 8535
Otrzymał podziękowań: 2019
Uprawnienia żeglarskie: bez sensu
Mir napisał(a):
rufka...co ją unosi bardziej niż powinno, a tym samym... zanurza głębiej dziób. :roll:

To nie jest tak oczywiste, bo nie wiemy jakie oba mają krzywe oporów:
trzeba by to porównać. np tak:
Załącznik:
Knur 650Sv 01 =671N.jpg
Knur 650Sv 01 =671N.jpg [ 289.92 KiB | Przeglądane 1607 razy ]
Załącznik:
Knur 650Sv 19 1,46t=346N.jpg
Knur 650Sv 19 1,46t=346N.jpg [ 324.3 KiB | Przeglądane 1607 razy ]


Porównaj kadłuby: prawie się nie różnią, ale pierwszy mając 1,3t wyporności daje opory czołowe prawie dwa razy większe od drugiego ( znaczy 19tego wg kolejności przybliżeń)
pomimo , że ten drugi ma wyrażnie większą wyporność.
To wszystko optymalizowane dla przechyłu 0 stopni.
Tak można optymalizować jeszcze kilka przechyłów, kilka dryfów itp.
Na dodatek jedne programy do optymalizacji nie są kompatybilne (wynikami) z innymi, więc trzeba by tak circa rok poświęcić na jeden teoretyczny kadłub, a potem go porównywać z drugim: jeśli konkurencja pozwoli.
Ogólnie: im bardziej wyporność skupiona, tym mniejsze opory, ale tym mniej stabilne zachowania na fali.
Oczywiście jest to sprzeczne z tym co widzisz na projektach wg wzorca regatowych imok.

MJS

ps żagle stery i kile można też , ale nie wiem kto u nas (oprócz Myszka) to umie zrobić.

_________________
Czasem jest tak, że to, co się liczy, nie da się policzyć,
a to, co daje się policzyć – nie liczy się wcale.
Albert Einstein


Zapraszam do realu;
... i na "Fejsa":
"Marian Strzelecki"
i "Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"


MJS


Ostatnio edytowano 11 mar 2018, o 23:51 przez Marian Strzelecki, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 199 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 34 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Senior | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Projektowanie graficzne | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Ośrodek Żeglarski AM | Setką przez Atlantyk | haluksy operacja | Kapiszonownik


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL