Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 16 kwi 2024, o 18:34




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 17 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 12 mar 2018, o 00:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2015, o 15:50
Posty: 897
Podziękował : 891
Otrzymał podziękowań: 436
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Pytanie jak w tytule, czy ktoś się z tym zetknał ? Kiedys gdzieś czytałem ze takie otwory jak w serze żółtym, mały płetwy sterowe dżonek chińskich i miały one większa sprawność niz płetwa o tej samej powierzchni niepodziurawiona :-? . nie ,zebym chciał z wiertarką się przysadzać do mojej ale.... moze ma to sens ?
wymiana gazowa przez małe aparaty szparkowe jest szybsza niż by się odbywała przez otwór o powierzchni sumy tychze aparatów szparkowych więc może coś w tym jest ?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 mar 2018, o 00:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2013, o 14:47
Posty: 1328
Podziękował : 918
Otrzymał podziękowań: 237
Uprawnienia żeglarskie: jkżb
Miały jak im swidraki wygryzly


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 mar 2018, o 00:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13714
Podziękował : 10186
Otrzymał podziękowań: 2415
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Sądzę, że nie o sprawność tam chodziło, a o kąt przy którym zrywały się strugi laminarnego przepływu po zawietrznej.
Tak patrząc, to mogło pomagać na sprawność manewrowania łódką.
Tyle, że trzeba by tysiące lat (sztuk) sprawdzać i porównywać.
MJS

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 mar 2018, o 00:44 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4709
Lokalizacja: ES
Podziękował : 390
Otrzymał podziękowań: 963
Uprawnienia żeglarskie: galernik
Coś tam o oporze oporze hydrodynamicznymi i wpływie "'gładkości/opływowości"" przedmiotu zanurzonego na powstawanie tegoż oporu onegdaj czytałem. Sądzisz że jakieś dziurki zwiększą "'gładkość"" i poprawią hydrodynamikę???.

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 mar 2018, o 00:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13714
Podziękował : 10186
Otrzymał podziękowań: 2415
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Bombel napisał(a):
Sądzisz że jakieś dziurki zwiększą "'gładkość""

Nie: sądzę, że zerwą strugi prędzej niż przyklejony laminarny ... wiec od razu będzie zaburzenie, a to w pewnych warunkach daje mniejsze opory: patrz zawirowywacze na przednich krawędziach np. masztu.

MJS

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 mar 2018, o 07:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2017, o 20:11
Posty: 863
Lokalizacja: Heinsberg
Podziękował : 80
Otrzymał podziękowań: 333
Uprawnienia żeglarskie: posiada
Chyba nie trzeba się tak rozpędzać z teoriami o przepływach-oporach i innych takich.
Przeciętny chińczyk jest bardzo pragmatyczny, a jeszcze bardziej gdy jest szyprem dżonki.
A dżonka gdy była stosunkowo duża to potrzebowała dużego steru. A żeby targać rumpel w takich drzwiach od stodoły zanurzonych w wodzie to trzeba było kilku chińczyków. Dziury miały za zadanie przede wszystkim zmniejszać , jak my to fachowo mówimy :D siły na urządzeniu sterowym. Nawet jeżeli to było o jednego chińczyka mniej to już coś i mniej ryżu trzeba było do pływania i równoważyło to ew. jakieś zwiększenie oporów itp.
Przedłużało też czas eksploatacji samego trzonu na którym wisiał - mniejsze siły - rzadziej się łamało.
Być może było to nawet korzystne w przypadku gdy ruch odbywał się na zatłoczonych wodach.
Trzeba pamiętać po prostu o tym że dżonka to była łódź robocza a nie jakieś tam jachty do regat czy przyjemnościowego pływania.
(co nie znaczy że niektóre nie są zajebiste po prostu i mnie osobiście bardzo się podobają)



Za ten post autor kokop otrzymał podziękowanie od: kooniu
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 mar 2018, o 11:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13714
Podziękował : 10186
Otrzymał podziękowań: 2415
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
kokop napisał(a):
Przeciętny chińczyk jest bardzo pragmatyczny,

Jeśli by tak było to chińczyk zrobił by mniejszy ster i nie musiał dziurawić większego
(roboty więcej i materiału też).
Przez tysiące lat nic nie jest utrzymywane bez potrzeby.

MJS

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 mar 2018, o 12:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2017, o 20:11
Posty: 863
Lokalizacja: Heinsberg
Podziękował : 80
Otrzymał podziękowań: 333
Uprawnienia żeglarskie: posiada
A właśnie że nie. Zakładając że powierzchnia steru dziurawego i tego mniejszego ale bez dziur jest taka sama to: dziurawy i tak łatwiej obrócić :D Ponadto gdy jest np. sztorm i jakieś fale - wiry i inne takie szarpią nam za ster to ten dziurawy będzie łatwiejszy do opanowania. Ponadto taki większy dziurawy przy mocnym wyłożeniu na burtę produkuje sam z siebie duże zawirowania. My powiedzielibyśmy że to strata a dla chińczyka zysk :D Skuteczność w zwrocie jest większa.
Dlatego też chińczycy przy okazji postanowili na dżonkach nie stawiać masztów w jednej linii jak to u nas gdzie ta symetria musi być.
Wywalamy mocno ster i któryś z masztów (ten w aktualnie lepszym położeniu) dokręca obrót. Dobra dżonka zawróci prawie w miejscu :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 mar 2018, o 12:43 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4709
Lokalizacja: ES
Podziękował : 390
Otrzymał podziękowań: 963
Uprawnienia żeglarskie: galernik
kokop napisał(a):
Zakładając że powierzchnia steru dziurawego i tego mniejszego ale bez dziur jest taka sama to: dziurawy i tak łatwiej obrócić

Mam rozumieć że kilogram pierza jest lżejszy od kilograma ołowiu???
Hmmm, może coś w tym jest :roll:

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 mar 2018, o 13:16 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8820
Podziękował : 3985
Otrzymał podziękowań: 1916
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Moze zanim zaczniecie tworzyc jakies teorie poczytajcie chocby "Dżonka przez dziesiec morz" Tam jest nieco i o budowie i o konstrukcji statkow tego typu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 mar 2018, o 13:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2017, o 20:11
Posty: 863
Lokalizacja: Heinsberg
Podziękował : 80
Otrzymał podziękowań: 333
Uprawnienia żeglarskie: posiada
Bombel napisał(a):
kokop napisał(a):
Zakładając że powierzchnia steru dziurawego i tego mniejszego ale bez dziur jest taka sama to: dziurawy i tak łatwiej obrócić

Mam rozumieć że kilogram pierza jest lżejszy od kilograma ołowiu???
Hmmm, może coś w tym jest :roll:


Można tak powiedzieć :mrgreen:
To tylko pozornie paradoksalne. Załóżmy że obracasz ster bez dziur-
musisz powiedzmy jakąś konkretną cząsteczkę H2O przepchać ze środka aż na samą krawędź. Potem ona musi zakręcić i popłynąć gdzieś tam dalej na drugiej stronie.
Wszystko to dzieje się za sprawą biednego chińczyka który morduje się z rumplem. Nadaje energię tejże cząsteczce- rozpędza ją itd... To wszystko pochłania energię na obejście całego steru przez tą konkretna cząsteczkę H2O.

A teraz biedny chińczyk szarpie się z rumplem do którego przyczepiony jest dziurawy ster- o takiej samej powierzchni czynnej jak poprzednio. No i co? No ta konkretna cząsteczka H2O wcale nie musi opływać całego steru bo po drodze wpadnie w dziurę :mrgreen: Tak więc na dostanie się na drugą stronę zużyje mniej energii pochodzącej od chińczyka.
Gdyby ryba chciała to też na skróty przez taki ster by sobie przepłynęła- pokonując mniejszą drogę.

Swoją drogą to moglibyśmy się wiele nauczyć od tych chińczyków. Tylko że my tutaj w >europie< to takie nadęte balony jesteśmy że częstokroć nie potrafimy na jakiś problem spojrzeć inaczej.
To samo z dżonką i kształtem jej kadłuba. My uparliśmy się to musi być cóś jak ryba :mrgreen: I rzeźbimy te kształty przeróżne i potykamy się na ubitej ziemi któren to lepszy. Z naciskiem szczególnym >szybki to lepszy.
A tak nie jest. Łódka pływa po wodzie (no chyba że jaki ubot) dotyka jej jedynie. To po jaką cholerę nadawać jej jakieś hydrodynamiczne- naca profile w pionie?
Wystarczy w poziomie :mrgreen: Co chińczycy zauważyli dawno już temu.
A my co? Dopiero teraz Marian postulował w sąsiednim wątku poszerzenie dziobu celem osiągnięcia większej prędkości. No wypisz wymaluj idea dżonki zaczyna wygrywać w regatach.



Za ten post autor kokop otrzymał podziękowanie od: reed
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 mar 2018, o 13:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2011, o 16:40
Posty: 4693
Podziękował : 222
Otrzymał podziękowań: 758
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Bombel napisał(a):
Mam rozumieć że kilogram pierza jest lżejszy od kilograma ołowiu???
Hmmm, może coś w tym jest

Jak nie wierzysz to spuść sobie na jedną nogę kilogram pierza, a na drugą kilogram ołowiu.



Za ten post autor Sąsiad otrzymał podziękowanie od: Stara Zientara
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 mar 2018, o 13:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13714
Podziękował : 10186
Otrzymał podziękowań: 2415
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
kokop napisał(a):
Dopiero teraz Marian postulował w sąsiednim wątku poszerzenie dziobu celem osiągnięcia większej prędkości.
:rotfl:
Dopiero teraz przeczytałeś... a Marian od kilku lat tak na bezdurno klepał*... a ostatnio to już odpuszcza.
Wracając do steru: jeśli ta woda łatwiej przepłynie przez dziury w sterze to mniej zakręci rufą: a przecież głównym zadaniem steru jest popchnąć rufę w jakąś stronę, a nie oszczędzać siły sternika.

MJS

*Poczytaj (szukam) wątki ~~: PIP, Knur na sztorc, Po co jachty mają dziób, Regaty transatlantyckie, Trans, Tars, itp. itd.

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Ostatnio edytowano 12 mar 2018, o 13:34 przez Marian Strzelecki, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 mar 2018, o 13:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2017, o 20:11
Posty: 863
Lokalizacja: Heinsberg
Podziękował : 80
Otrzymał podziękowań: 333
Uprawnienia żeglarskie: posiada
M@rek napisał(a):
Moze zanim zaczniecie tworzyc jakies teorie poczytajcie chocby "Dżonka przez dziesiec morz" Tam jest nieco i o budowie i o konstrukcji statkow tego typu.


Ale my tu konkretnie tylko o dziurach w sterze.
Jak zapewne wiesz nie ma jednoznacznej teorii dlaczego dziurawili (nie zawsze) stery w dżonkach.
Ja bronię swojej :roll: teorii. Mając jakieś tam poparcie - w osobie pochodzącej z chin.
Koledzy mogą swojej i po to jest forum, jak myślę. Jeżeli muszę przyznać że autor wspomnianej przez ciebie książki jest absolutną wyrocznią w tej sprawie i mam siedzieć cicho. Bynajmniej bez jakiegokolwiek, wcześniejszego zamiaru umniejszając mu w w tej sprawie to co to by było za forum?

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Marian Strzelecki napisał(a):
kokop napisał(a):
Dopiero teraz Marian postulował w sąsiednim wątku poszerzenie dziobu celem osiągnięcia większej prędkości.
:rotfl:
Dopiero teraz przeczytałeś... a Marian od kilku lat tak na bezdurno*... a ostatnio to już odpuszcza.
Wracając do steru: jeśli ta woda łatwiej przepłynie przez dziury w sterze to mniej zakręci rufą: a przecież głównym zadaniem steru jest popchnąć rufę w jakąś stronę, a nie oszczędzać siły sternika.

MJS

*Poczytaj (szukam) wątki ~~: PIP, Knur na sztorc, Po co jachty mają dziób, itp.


No tak, ja się z tobą absolutnie zgadzam. Jednakowoż pierwotnie dżonka nie była wymyślona do regat.
I ja się zafiksowałem w tym kawałku> dziury w serze- znaczy w sterze. I po jakąż to cholerę są one.

I oczywiście nie zamierzam dyskutować że taka dżonkokształtna jachta nie będzie szybka.
Bo będzie :mrgreen: szybka i niczym ryć w wode nie będzie.
Ale to będzie coś za coś. A że ja nie regatowiec to raczej takie dziobate z jakimi kilami bardziej mi leżą.
Takie jakby bezsensownie rybio- kształtne do mojego pływania :roll:
Moja to już całkiem przykład wręcz książkowy- Jak to było?
Głowa makreli i ogon dorsza :mrgreen:
Regatowcy mnie śmiechem zabiją



Za ten post autor kokop otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 mar 2018, o 14:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13714
Podziękował : 10186
Otrzymał podziękowań: 2415
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
kokop napisał(a):
M@rek napisał(a):
Moze zanim zaczniecie tworzyc jakies teorie poczytajcie chocby "Dżonka przez dziesiec morz" Tam jest nieco i o budowie i o konstrukcji statkow tego typu.
Ale my tu konkretnie tylko o dziurach w sterze.

A na dodatek o dziurach w sterze w rzeczonej książce jest JEDNO zdanie krótsze i bardziej pobieżne od zdania kokopa zaczynającego watek. :-P

MJS

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 mar 2018, o 14:07 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8017
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2411
Uprawnienia żeglarskie: -
A teoryj też można poczytać rozmaitych, jedna idiotyczniejsza od drugiej :-P
Atoli hydraulicy mają swoją teorię też, i to nawet podpartą badaniami, i ze wzorkiem. Całkiem przekonującą w istocie. Do znalezienia w podręcznikach od teoryj okrętu, czy jakoś tak. Użyj gogla "fenestrated rudder". Bodaj brytyjskie szybkie torpedowce sprzed wieku były pionierskie na tzw. zachodzie.
A było i po forumnie, i że tak ze skojarzenia ;)
Obrazek



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowania - 3: kooniu, M@rek, Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 mar 2018, o 16:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2015, o 15:50
Posty: 897
Podziękował : 891
Otrzymał podziękowań: 436
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
dzięki Rysiu!! szukałem ''holed rudder'' ,,holes in the rudder,, i nie znalazłem takich fajnych wyników :kiss:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 17 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: cyjan, mancunian, Wojtek Bartoszyński i 90 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL