Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
dziury w płetwie sterowej - czy to ma sens? https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=5&t=28207 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | kooniu [ 12 mar 2018, o 00:23 ] |
Tytuł: | dziury w płetwie sterowej - czy to ma sens? |
Pytanie jak w tytule, czy ktoś się z tym zetknał ? Kiedys gdzieś czytałem ze takie otwory jak w serze żółtym, mały płetwy sterowe dżonek chińskich i miały one większa sprawność niz płetwa o tej samej powierzchni niepodziurawiona ![]() wymiana gazowa przez małe aparaty szparkowe jest szybsza niż by się odbywała przez otwór o powierzchni sumy tychze aparatów szparkowych więc może coś w tym jest ? |
Autor: | reed [ 12 mar 2018, o 00:26 ] |
Tytuł: | Re: dziury w płetwie sterowej - czy to ma sens? |
Miały jak im swidraki wygryzly |
Autor: | Marian Strzelecki [ 12 mar 2018, o 00:43 ] |
Tytuł: | Re: dziury w płetwie sterowej - czy to ma sens? |
Sądzę, że nie o sprawność tam chodziło, a o kąt przy którym zrywały się strugi laminarnego przepływu po zawietrznej. Tak patrząc, to mogło pomagać na sprawność manewrowania łódką. Tyle, że trzeba by tysiące lat (sztuk) sprawdzać i porównywać. MJS |
Autor: | Bombel [ 12 mar 2018, o 00:44 ] |
Tytuł: | Re: dziury w płetwie sterowej - czy to ma sens? |
Coś tam o oporze oporze hydrodynamicznymi i wpływie "'gładkości/opływowości"" przedmiotu zanurzonego na powstawanie tegoż oporu onegdaj czytałem. Sądzisz że jakieś dziurki zwiększą "'gładkość"" i poprawią hydrodynamikę???. |
Autor: | Marian Strzelecki [ 12 mar 2018, o 00:57 ] |
Tytuł: | Re: dziury w płetwie sterowej - czy to ma sens? |
Bombel napisał(a): Sądzisz że jakieś dziurki zwiększą "'gładkość"" Nie: sądzę, że zerwą strugi prędzej niż przyklejony laminarny ... wiec od razu będzie zaburzenie, a to w pewnych warunkach daje mniejsze opory: patrz zawirowywacze na przednich krawędziach np. masztu. MJS |
Autor: | kokop [ 12 mar 2018, o 07:53 ] |
Tytuł: | Re: dziury w płetwie sterowej - czy to ma sens? |
Chyba nie trzeba się tak rozpędzać z teoriami o przepływach-oporach i innych takich. Przeciętny chińczyk jest bardzo pragmatyczny, a jeszcze bardziej gdy jest szyprem dżonki. A dżonka gdy była stosunkowo duża to potrzebowała dużego steru. A żeby targać rumpel w takich drzwiach od stodoły zanurzonych w wodzie to trzeba było kilku chińczyków. Dziury miały za zadanie przede wszystkim zmniejszać , jak my to fachowo mówimy ![]() Przedłużało też czas eksploatacji samego trzonu na którym wisiał - mniejsze siły - rzadziej się łamało. Być może było to nawet korzystne w przypadku gdy ruch odbywał się na zatłoczonych wodach. Trzeba pamiętać po prostu o tym że dżonka to była łódź robocza a nie jakieś tam jachty do regat czy przyjemnościowego pływania. (co nie znaczy że niektóre nie są zajebiste po prostu i mnie osobiście bardzo się podobają) |
Autor: | Marian Strzelecki [ 12 mar 2018, o 11:49 ] |
Tytuł: | Re: dziury w płetwie sterowej - czy to ma sens? |
kokop napisał(a): Przeciętny chińczyk jest bardzo pragmatyczny, Jeśli by tak było to chińczyk zrobił by mniejszy ster i nie musiał dziurawić większego (roboty więcej i materiału też). Przez tysiące lat nic nie jest utrzymywane bez potrzeby. MJS |
Autor: | kokop [ 12 mar 2018, o 12:21 ] |
Tytuł: | Re: dziury w płetwie sterowej - czy to ma sens? |
A właśnie że nie. Zakładając że powierzchnia steru dziurawego i tego mniejszego ale bez dziur jest taka sama to: dziurawy i tak łatwiej obrócić ![]() ![]() Dlatego też chińczycy przy okazji postanowili na dżonkach nie stawiać masztów w jednej linii jak to u nas gdzie ta symetria musi być. Wywalamy mocno ster i któryś z masztów (ten w aktualnie lepszym położeniu) dokręca obrót. Dobra dżonka zawróci prawie w miejscu ![]() |
Autor: | Bombel [ 12 mar 2018, o 12:43 ] |
Tytuł: | Re: dziury w płetwie sterowej - czy to ma sens? |
kokop napisał(a): Zakładając że powierzchnia steru dziurawego i tego mniejszego ale bez dziur jest taka sama to: dziurawy i tak łatwiej obrócić Mam rozumieć że kilogram pierza jest lżejszy od kilograma ołowiu??? Hmmm, może coś w tym jest ![]() |
Autor: | M@rek [ 12 mar 2018, o 13:16 ] |
Tytuł: | Re: dziury w płetwie sterowej - czy to ma sens? |
Moze zanim zaczniecie tworzyc jakies teorie poczytajcie chocby "Dżonka przez dziesiec morz" Tam jest nieco i o budowie i o konstrukcji statkow tego typu. |
Autor: | kokop [ 12 mar 2018, o 13:18 ] |
Tytuł: | Re: dziury w płetwie sterowej - czy to ma sens? |
Bombel napisał(a): kokop napisał(a): Zakładając że powierzchnia steru dziurawego i tego mniejszego ale bez dziur jest taka sama to: dziurawy i tak łatwiej obrócić Mam rozumieć że kilogram pierza jest lżejszy od kilograma ołowiu??? Hmmm, może coś w tym jest ![]() Można tak powiedzieć ![]() To tylko pozornie paradoksalne. Załóżmy że obracasz ster bez dziur- musisz powiedzmy jakąś konkretną cząsteczkę H2O przepchać ze środka aż na samą krawędź. Potem ona musi zakręcić i popłynąć gdzieś tam dalej na drugiej stronie. Wszystko to dzieje się za sprawą biednego chińczyka który morduje się z rumplem. Nadaje energię tejże cząsteczce- rozpędza ją itd... To wszystko pochłania energię na obejście całego steru przez tą konkretna cząsteczkę H2O. A teraz biedny chińczyk szarpie się z rumplem do którego przyczepiony jest dziurawy ster- o takiej samej powierzchni czynnej jak poprzednio. No i co? No ta konkretna cząsteczka H2O wcale nie musi opływać całego steru bo po drodze wpadnie w dziurę ![]() Gdyby ryba chciała to też na skróty przez taki ster by sobie przepłynęła- pokonując mniejszą drogę. Swoją drogą to moglibyśmy się wiele nauczyć od tych chińczyków. Tylko że my tutaj w >europie< to takie nadęte balony jesteśmy że częstokroć nie potrafimy na jakiś problem spojrzeć inaczej. To samo z dżonką i kształtem jej kadłuba. My uparliśmy się to musi być cóś jak ryba ![]() A tak nie jest. Łódka pływa po wodzie (no chyba że jaki ubot) dotyka jej jedynie. To po jaką cholerę nadawać jej jakieś hydrodynamiczne- naca profile w pionie? Wystarczy w poziomie ![]() A my co? Dopiero teraz Marian postulował w sąsiednim wątku poszerzenie dziobu celem osiągnięcia większej prędkości. No wypisz wymaluj idea dżonki zaczyna wygrywać w regatach. |
Autor: | Sąsiad [ 12 mar 2018, o 13:20 ] |
Tytuł: | Re: dziury w płetwie sterowej - czy to ma sens? |
Bombel napisał(a): Mam rozumieć że kilogram pierza jest lżejszy od kilograma ołowiu??? Hmmm, może coś w tym jest Jak nie wierzysz to spuść sobie na jedną nogę kilogram pierza, a na drugą kilogram ołowiu. |
Autor: | Marian Strzelecki [ 12 mar 2018, o 13:32 ] |
Tytuł: | Re: dziury w płetwie sterowej - czy to ma sens? |
kokop napisał(a): Dopiero teraz Marian postulował w sąsiednim wątku poszerzenie dziobu celem osiągnięcia większej prędkości. ![]() Dopiero teraz przeczytałeś... a Marian od kilku lat tak na bezdurno klepał*... a ostatnio to już odpuszcza. Wracając do steru: jeśli ta woda łatwiej przepłynie przez dziury w sterze to mniej zakręci rufą: a przecież głównym zadaniem steru jest popchnąć rufę w jakąś stronę, a nie oszczędzać siły sternika. MJS *Poczytaj (szukam) wątki ~~: PIP, Knur na sztorc, Po co jachty mają dziób, Regaty transatlantyckie, Trans, Tars, itp. itd. |
Autor: | kokop [ 12 mar 2018, o 13:33 ] |
Tytuł: | Re: dziury w płetwie sterowej - czy to ma sens? |
M@rek napisał(a): Moze zanim zaczniecie tworzyc jakies teorie poczytajcie chocby "Dżonka przez dziesiec morz" Tam jest nieco i o budowie i o konstrukcji statkow tego typu. Ale my tu konkretnie tylko o dziurach w sterze. Jak zapewne wiesz nie ma jednoznacznej teorii dlaczego dziurawili (nie zawsze) stery w dżonkach. Ja bronię swojej ![]() Koledzy mogą swojej i po to jest forum, jak myślę. Jeżeli muszę przyznać że autor wspomnianej przez ciebie książki jest absolutną wyrocznią w tej sprawie i mam siedzieć cicho. Bynajmniej bez jakiegokolwiek, wcześniejszego zamiaru umniejszając mu w w tej sprawie to co to by było za forum? * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * Marian Strzelecki napisał(a): kokop napisał(a): Dopiero teraz Marian postulował w sąsiednim wątku poszerzenie dziobu celem osiągnięcia większej prędkości. ![]() Dopiero teraz przeczytałeś... a Marian od kilku lat tak na bezdurno*... a ostatnio to już odpuszcza. Wracając do steru: jeśli ta woda łatwiej przepłynie przez dziury w sterze to mniej zakręci rufą: a przecież głównym zadaniem steru jest popchnąć rufę w jakąś stronę, a nie oszczędzać siły sternika. MJS *Poczytaj (szukam) wątki ~~: PIP, Knur na sztorc, Po co jachty mają dziób, itp. No tak, ja się z tobą absolutnie zgadzam. Jednakowoż pierwotnie dżonka nie była wymyślona do regat. I ja się zafiksowałem w tym kawałku> dziury w serze- znaczy w sterze. I po jakąż to cholerę są one. I oczywiście nie zamierzam dyskutować że taka dżonkokształtna jachta nie będzie szybka. Bo będzie ![]() Ale to będzie coś za coś. A że ja nie regatowiec to raczej takie dziobate z jakimi kilami bardziej mi leżą. Takie jakby bezsensownie rybio- kształtne do mojego pływania ![]() Moja to już całkiem przykład wręcz książkowy- Jak to było? Głowa makreli i ogon dorsza ![]() Regatowcy mnie śmiechem zabiją |
Autor: | Marian Strzelecki [ 12 mar 2018, o 14:00 ] |
Tytuł: | Re: dziury w płetwie sterowej - czy to ma sens? |
kokop napisał(a): M@rek napisał(a): Moze zanim zaczniecie tworzyc jakies teorie poczytajcie chocby "Dżonka przez dziesiec morz" Tam jest nieco i o budowie i o konstrukcji statkow tego typu. Ale my tu konkretnie tylko o dziurach w sterze. A na dodatek o dziurach w sterze w rzeczonej książce jest JEDNO zdanie krótsze i bardziej pobieżne od zdania kokopa zaczynającego watek. ![]() MJS |
Autor: | Ryś [ 12 mar 2018, o 14:07 ] |
Tytuł: | Re: dziury w płetwie sterowej - czy to ma sens? |
A teoryj też można poczytać rozmaitych, jedna idiotyczniejsza od drugiej ![]() Atoli hydraulicy mają swoją teorię też, i to nawet podpartą badaniami, i ze wzorkiem. Całkiem przekonującą w istocie. Do znalezienia w podręcznikach od teoryj okrętu, czy jakoś tak. Użyj gogla "fenestrated rudder". Bodaj brytyjskie szybkie torpedowce sprzed wieku były pionierskie na tzw. zachodzie. A było i po forumnie, i że tak ze skojarzenia ![]() ![]() |
Autor: | kooniu [ 12 mar 2018, o 16:36 ] |
Tytuł: | Re: dziury w płetwie sterowej - czy to ma sens? |
dzięki Rysiu!! szukałem ''holed rudder'' ,,holes in the rudder,, i nie znalazłem takich fajnych wyników ![]() |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |