Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 17 paź 2019, o 08:29




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 56 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 29 kwi 2018, o 12:16 

Dołączył(a): 5 lip 2015, o 11:01
Posty: 937
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 159
Uprawnienia żeglarskie: starszy sternik motorowodny
W prawie każdym jachcie są nawisy. Dziobowy i rufowy . Różnica pomiędzy długością jachtu z nawisami a długością KLW wynosi niekiedy nawet i 1.5 metra lub więcej. Czy nie wystarczyłoby obciąć nawisy tworząc pionową dziobnicę i rufę by jacht nadal dobrze pływał bo ma np. idealną sylwetkę kadłuba tą poniżej KLW. Zakładamy że użytkownikowi nie zależy na wielkości i komforcie tego co nad linią wodną.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 kwi 2018, o 13:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 17:50
Posty: 6150
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1279
Otrzymał podziękowań: 1502
Uprawnienia żeglarskie: sternik
brodaty napisał(a):
Czy nie wystarczyłoby obciąć nawisy tworząc pionową dziobnicę i rufę

Albo wydłużyć KLW do pionu dziobowego i rufowego. Z tym, że pionowe dziobnice są dobre na płaską wodę, a gdy pojawi się fala, to zaczyna chlapać aż do pawęży. Chlapać górą, nad i po pokładzie. Dochodzi też bardzo istotny zapas wyporności, który hamuje rozkołys wzdłużny (zapas przy nawisach). Zalet skośnodziobych jest dużo, ale marketing dziobnice wypionował. I wypiętrzył burty. Żeby było nam wygodniej w środku i w porcie.
Warto przyjrzeć się żaglowcom oceanicznym i okrętom wojennym, one mają dziobnice skośne i nawisy rufowe.

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie



Za ten post autor Mir otrzymał podziękowania - 2: Marian Strzelecki, Wojtasbis
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 kwi 2018, o 14:54 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 17:17
Posty: 8147
Podziękował : 1046
Otrzymał podziękowań: 3232
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
brodaty napisał(a):
W prawie każdym jachcie są nawisy. Dziobowy i rufowy . Różnica pomiędzy długością jachtu z nawisami a długością KLW wynosi niekiedy nawet i 1.5 metra lub więcej. Czy nie wystarczyłoby obciąć nawisy tworząc pionową dziobnicę i rufę by jacht nadal dobrze pływał bo ma np. idealną sylwetkę kadłuba tą poniżej KLW. Zakładamy że użytkownikowi nie zależy na wielkości i komforcie tego co nad linią wodną.


Nie widziałeś współczesnych konstrukcji? Jest dużo łódek z pionową pawężą i dziobnicą.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 kwi 2018, o 21:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 17:10
Posty: 12566
Podziękował : 8502
Otrzymał podziękowań: 2013
Uprawnienia żeglarskie: bez sensu
Koledzy trochę głupoio mi wciąż o tym samym, ale :
"dlaczego wąski dziób", "Czy jacht musi mieć dziób", "czy szeroka rufa"; " pustaki" od lat nakręca gorące dyskusje:
Zajrzyj "brodaczu" do wątków o podobnej tematyce, albo też i do "Knur na sztorc"; "PIP-550" , "Vip" i kilku innych "gorących" tematów: ( z obu opss... (z trzech?) forumów);


... Ale przecież jeszcze nie sezon ogórkowy
aby "mielić" to samo od nowa. :-P

MJS

ps może lepiej przeczytać jakąś książkę o teorii żeglowania: np "Budowa jachtów" Sołtyka lub: "Budowa i Projektowanie..." Milewskiego.

_________________
Czasem jest tak, że to, co się liczy, nie da się policzyć,
a to, co daje się policzyć – nie liczy się wcale.
Albert Einstein


Zapraszam do realu;
... i na "Fejsa":
"Marian Strzelecki"
i "Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"


MJS


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 kwi 2018, o 21:47 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 11:14
Posty: 7591
Podziękował : 3345
Otrzymał podziękowań: 1557
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Moze lepiej "Podstawy projektowania jachtow" Larsona, Eliasona i Orycha, jest juz po polsku :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 kwi 2018, o 21:53 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 11:14
Posty: 7591
Podziękował : 3345
Otrzymał podziękowań: 1557
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Mir napisał(a):
Z tym, że pionowe dziobnice są dobre na płaską wodę, a gdy pojawi się fala, to zaczyna chlapać aż do pawęży. Chlapać górą, nad i po pokładzie. Dochodzi też bardzo istotny zapas wyporności, który hamuje rozkołys wzdłużny (zapas przy nawisach). Zalet skośnodziobych jest dużo, ale marketing dziobnice wypionował.


Mam odmienne doswiadczenia :) Jeszcze raz polecam wspolczesne ksiazki o projektowaniu jachtow :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 kwi 2018, o 21:54 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 17:17
Posty: 8147
Podziękował : 1046
Otrzymał podziękowań: 3232
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Marian Strzelecki napisał(a):
Koledzy trochę głupoio mi wciąż o tym samym, ale :
"dlaczego wąski dziób", "Czy jacht musi mieć dziób", "czy szeroka rufa"; " pustaki" od lat nakręca gorące dyskusje:
Zajrzyj "brodaczu" do wątków o podobnej tematyce, albo też i do "Knur na sztorc"; "PIP-550" , "Vip" i kilku innych "gorących" tematów: ( z obu opss... (z trzech?) forumów);


... Ale przecież jeszcze nie sezon ogórkowy
aby "mielić" to samo od nowa. :-P

MJS

ps może lepiej przeczytać jakąś książkę o teorii żeglowania: np "Budowa jachtów" Sołtyka lub: "Budowa i Projektowanie..." Milewskiego.


Marianka, ale w tym wątku nikt nie pytał się o szeroki dziób czy wąską rufę. Autor pytał o nawisy. ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 kwi 2018, o 22:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 17:10
Posty: 12566
Podziękował : 8502
Otrzymał podziękowań: 2013
Uprawnienia żeglarskie: bez sensu
plitkin napisał(a):
Marianku, ale w tym wątku nikt nie pytał się o szeroki dziób czy wąską rufę. Autor pytał o nawisy. ;)


:rotfl:
Jak utniesz nawisy w "szkierowcu" to dostaniesz szeroki dziob i wąską rufę:
...chyba. :-P

MJS

_________________
Czasem jest tak, że to, co się liczy, nie da się policzyć,
a to, co daje się policzyć – nie liczy się wcale.
Albert Einstein


Zapraszam do realu;
... i na "Fejsa":
"Marian Strzelecki"
i "Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"


MJS


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 kwi 2018, o 07:51 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 11:14
Posty: 7591
Podziękował : 3345
Otrzymał podziękowań: 1557
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Widzial ktos z dyskutantow z bliska takie Tango 30 i Caravele 950 ? Najlepiej w akcji na wodzie :) I tyle w temacie :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 kwi 2018, o 10:41 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 11:53
Posty: 1949
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
brodaty napisał(a):
Dziobowy i rufowy. [...] Czy nie wystarczyłoby obciąć nawisy tworząc pionową dziobnicę i rufę by jacht nadal dobrze pływał bo ma np. idealną sylwetkę kadłuba tą poniżej KLW.
Jeśli chodzi o rufę, to sprawa dość jasna: pionowa pawęż poniżej linii wodnej "ciągnęłaby" wodę za rufą. Do tego zwróć uwagę, że prędkość maksymalna kadłuba na wodzie jest proporcjonalna do któregoś tam pierwiastka z długości linii wodnej (efekt falowy), więc nawisy są także i po to, żeby tę długość wydłużyć (np. w przechyle) niewielkim nakładem konstrukcji i ciężaru.



Za ten post autor 666 otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 kwi 2018, o 10:58 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 17:17
Posty: 8147
Podziękował : 1046
Otrzymał podziękowań: 3232
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
666 napisał(a):
Jeśli chodzi o rufę, to sprawa dość jasna: pionowa pawęż poniżej linii wodnej "ciągnęłaby" wodę za rufą.


A dlaczego miałaby być poniżej linii wodnej?

666 napisał(a):
Do tego zwróć uwagę, że prędkość maksymalna kadłuba na wodzie jest proporcjonalna do któregoś tam pierwiastka z długości linii wodnej (efekt falowy), więc nawisy są także i po to, żeby tę długość wydłużyć (np. w przechyle) niewielkim nakładem konstrukcji i ciężaru.


To już w ogóle jakaś totalna abstrakcja. Pozostaje mi jedynie skwitować to dowcipem:
Jeżeli chcesz by całe życie składało się z magii - wystarczy się nie uczyć fizyki w szkole.

Może to nie był jednak dowcip?...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 kwi 2018, o 12:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 09:43
Posty: 10428
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 4459
Otrzymał podziękowań: 1936
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Jak zwykle w okrętownictwie na to proste pytanie odpowiedź nie jest prosta.
Warto popatrzeć jak zmieniały się dzioby i rufy statków z biegiem historii. Przy czym wtedy trzeba jeszcze analizować możliwości materiałowe i technologiczne ówcześnie dostępne. Ale przejdźmy do jachtów:
Jedną z przyczyn stosowania "patologicznie" długich nawisów w jachtach regatowych było omijanie formuł pomiarowych służących wyrównaniu szans różnych jachtów. Ktoś tu już wspominał o roli rzeczywistej długości w linii wodnej w stosunku do "pomiarowej".
Generalnie statek, a więc i jacht, powinien mieć opływową część podwodną, a to oznacza zazwyczaj "ostre" dziób i rufę.
Przy jachtach o małej wolnej burcie oznaczało to "zapadanie" się dziobu i rufy w fale i "zatapianie" jachtu. Dla zwiększenia zapasu wyporu poszerzano i wychylano końce kadłuba nad wodą, tworząc umiarkowane nawisy.
Ten efekt jest mniej istotny przy stosunkowo wysokich i lekkich jachtach współczesnych, a także na maszynach regatowych, gdzie komfortem, a nawet bezpieczeństwem załogi mniej się przejmujemy.
Po za tym współczesne metody obliczeń i możliwości wykonywania badań modelowych pozwalają na więcej.
No jest kwestia tradycjonalizmu. Wśród klientów stoczni dominują ludzie o pewnych nawykach estetycznych.
(Marian, nie mieszaj tu pustaków pliiis).
Obrazek

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl



Za ten post autor Colonel otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 kwi 2018, o 13:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 17:10
Posty: 12566
Podziękował : 8502
Otrzymał podziękowań: 2013
Uprawnienia żeglarskie: bez sensu
plitkin napisał(a):
To już w ogóle jakaś totalna abstrakcja. Pozostaje mi jedynie skwitować to dowcipem: ...

Plitkinie , gdzie w wypowiedzi "666" widzisz nieuctwo w szkole? - bo ja widzę tylko pewien skrót myślowy, oczywisty w takiej wypowiedzi, a podobny do skrótów typu stateczność ciężaru i kształtu.
Zwłaszcza, że takie długie nawisy powiększają stateczność zwłaszcza końcową.
Inną rolą nawisów jest zmiana (zwiększenie) długości fali tworzonej przez kadłub, a także zjawisko ssania ( jeśli zostało takie przewidziane) w tylnej części kadłuba.
Istnieje także zjawisko dynamicznej linii wodnej, i to ono może powodować zawirowania za rufą: czyli pod linią wodną dynamiczną.
Piszemy tu o klasycznych jachtach z nawisami, ale i we współczesnych bywa, że przy pionowej dziobnicy rufę podnosi się ponad wodę: to wynika także ze współczesnych wyników symulacji komputerowych.
Pisałem o tym w dyskusjach jakie toczyliśmy na obu forach.
A bywa , że było projektowane całkiem intuicyjnie.


Załączniki:
co to za łódka.jpg
co to za łódka.jpg [ 43.84 KiB | Przeglądane 1630 razy ]

_________________
Czasem jest tak, że to, co się liczy, nie da się policzyć,
a to, co daje się policzyć – nie liczy się wcale.
Albert Einstein


Zapraszam do realu;
... i na "Fejsa":
"Marian Strzelecki"
i "Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"


MJS

Za ten post autor Marian Strzelecki otrzymał podziękowania - 2: Alterus, plitkin
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 kwi 2018, o 15:42 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 11:14
Posty: 7591
Podziękował : 3345
Otrzymał podziękowań: 1557
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Ja zapytam , czu koledzy zapoznali sie z podstawowa pozycja z zakresu projektowania jachtow o ktorej wspomnialem wyzej ? Chyba nie :) Tam to zagadnienie jest szeroko opisane i pewne rzeczy wyjasnione.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 kwi 2018, o 16:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 17:10
Posty: 12566
Podziękował : 8502
Otrzymał podziękowań: 2013
Uprawnienia żeglarskie: bez sensu
A ja odpowiem: nie zapoznałem się, (także dlatego), że już mnie namówiłeś do kupienia kilku wiekopomnych książek, z których nie wynikało nic innego, niż to co już wiedziałem przedtem (tylko napisane innymi słowami). Tak samo nie zapoznałem się z książką J. Pieśniewskiego o teorii jachtu. Mam inne wydatki... i tyle w temacie. :kiss:

Jeśli twierdzisz, że w książce jest prościej i mądrzej przedstawione zagadnienie nawisów, to przekaż nam tą wiedzę, bez potrzeby wydawania pieniędzy, na: (na pewno) dogłębne dzieło panów L. E. i Orycha.


MJS

PS
Na dzień dzisiejszy studiuję książkę Tadeusza Sołtyka, a tam też jest conieco , i to po mojej myśli. (Tak! wiem, cofam: się w rozwoju). :-P

_________________
Czasem jest tak, że to, co się liczy, nie da się policzyć,
a to, co daje się policzyć – nie liczy się wcale.
Albert Einstein


Zapraszam do realu;
... i na "Fejsa":
"Marian Strzelecki"
i "Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"


MJS



Za ten post autor Marian Strzelecki otrzymał podziękowania - 2: Wojtasbis, 666
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 kwi 2018, o 16:49 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 17:17
Posty: 8147
Podziękował : 1046
Otrzymał podziękowań: 3232
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Marian Strzelecki napisał(a):
Plitkinie , gdzie w wypowiedzi "666" widzisz nieuctwo w szkole?


W cytacie. Jesteś w stanie wytłumaczyć jak można wydłużyć linię wodną bardziej niż pomiędzy dwoma pionami? Jak w tym mają pomóc nawisy? Zakładamy 2 jachty o identycznej długości kadłuba: nie ma moim zdaniem możliwości na to by jacht z nawisami miał dłuższą linię wodną niż jacht o tej samej dlugości kadłuba bez nawisu (choćby dziobowego). To prosta geometria.



Za ten post autor plitkin otrzymał podziękowanie od: Jaromir
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 kwi 2018, o 17:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 17:10
Posty: 12566
Podziękował : 8502
Otrzymał podziękowań: 2013
Uprawnienia żeglarskie: bez sensu
plitkin napisał(a):
Marian Strzelecki napisał(a):
Plitkinie , gdzie w wypowiedzi "666" widzisz nieuctwo w szkole?


W cytacie. Jesteś w stanie wytłumaczyć jak można wydłużyć linię wodną bardziej niż pomiędzy dwoma pionami? Jak w tym mają pomóc nawisy? Zakładamy 2 jachty o identycznej długości kadłuba: nie ma moim zdaniem możliwości na to by jacht z nawisami miał dłuższą linię wodną niż jacht o tej samej długości kadłuba bez nawisu (choćby dziobowego). To prosta geometria.

Z samej definicji linii wodnej : jest ona mierzona na poziomie wody. Jeśli kadłub tworzy falę, to nawisy zanurzając cie w wodzie dodają długości w dynamicznej linii wodnej w stosunku do statycznej. W kadłubie z pionowymi (dziobnicą i pawężą) takie cuś nie występuje. Tak więc jacht z nawisami ma zmienną długość linii wodnej w zależności od prędkości płynięcia. Przy małych prędkościach ma natomiast dużo mniejszą powierzchnię zmoczoną.


Załączniki:
Wind dolina fali2jpg.jpg
Wind dolina fali2jpg.jpg [ 42.93 KiB | Przeglądane 1580 razy ]
Fala tworzona  klasyczna.jpg
Fala tworzona klasyczna.jpg [ 114.3 KiB | Przeglądane 1580 razy ]
USA_61.JPG
USA_61.JPG [ 13.02 KiB | Przeglądane 1580 razy ]

_________________
Czasem jest tak, że to, co się liczy, nie da się policzyć,
a to, co daje się policzyć – nie liczy się wcale.
Albert Einstein


Zapraszam do realu;
... i na "Fejsa":
"Marian Strzelecki"
i "Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"


MJS

Za ten post autor Marian Strzelecki otrzymał podziękowanie od: reed
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 kwi 2018, o 17:37 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 17:17
Posty: 8147
Podziękował : 1046
Otrzymał podziękowań: 3232
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Marianie, przestań. Ja mówię "A", a Ty "B".
Jeżeli wg Ciebie trapez z kątami przy podstawie >90 stopni ma dłuższą podstawę niż prostokąt wprowadzony z dłuższego boku trapezu - to nie będę przekonywał, że jest inaczej.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 kwi 2018, o 17:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 17:10
Posty: 12566
Podziękował : 8502
Otrzymał podziękowań: 2013
Uprawnienia żeglarskie: bez sensu
plitkin napisał(a):
Marianie, przestań. Ja mówię "A", a Ty "B".
Jeżeli wg Ciebie trapez z kątami przy podstawie >90 stopni ma dłuższą podstawę niż prostokąt wprowadzony z dłuższego boku trapezu - to nie będę przekonywał, że jest inaczej.

Nie rozumiem, co trapez ma do rzeczonych nawisów.

MJS

PS
Oczywiście, że mówię co innego niż Ty, ale od lat wiesz, że się nie potrafimy porozumieć, mówimy (i myślimy) przecież innymi językami, mimo, że obaj po Polsku.
Ja mówię po "artystytcznemu", a Ty po "regatowemu". ;)

_________________
Czasem jest tak, że to, co się liczy, nie da się policzyć,
a to, co daje się policzyć – nie liczy się wcale.
Albert Einstein


Zapraszam do realu;
... i na "Fejsa":
"Marian Strzelecki"
i "Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"


MJS


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 kwi 2018, o 17:52 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 11:14
Posty: 7591
Podziękował : 3345
Otrzymał podziękowań: 1557
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Marianie, kazdego powaznie zainteresowanego zagadnieniami dotyczacymi konstrukcji jachtow jako calosci namawialem i dalej namawiac bede do zapoznania sie z dwiema pozycjami ktore nie tylko dla mnie sa w tej dziedzinie najwazniejsze. O pierwszej bylo wyzej, druga jest niezyjacego juz Fabio Fossetiego Aero-hydrodynamics and the performnce of sailing yachts. Niestety jedynie w lengłydzu :)
Oczywiscie kazdy moze miec swoje wlasne teorie i bronic ich do upadlego, mamy przeciez swobode wypowiedzi :) Ja juz stary jestem, przezylem rozne teorie z zakresy budowy jachtow i zasad zeglowania ale poniewaz jestem czynnym praktykiem wole isc z postepem :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 kwi 2018, o 18:56 

Dołączył(a): 5 lip 2015, o 11:01
Posty: 937
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 159
Uprawnienia żeglarskie: starszy sternik motorowodny
Ale znowu swą ciekawością naważyłem bigosu !!! Dla mnie wystarczyła by odpowiedz Colonela i byłoby po zawodach. Przyrzekam uroczyście ze już nigdy o nic nie zapytam !!!


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 kwi 2018, o 19:26 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 11:14
Posty: 7591
Podziękował : 3345
Otrzymał podziękowań: 1557
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Polecam, z polskiej stoczni :) http://www.bente24.com/wp/39ben/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 kwi 2018, o 19:32 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 11:53
Posty: 1949
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
Marian Strzelecki napisał(a):
Oczywiście, że mówię co innego niż Ty, ale od lat wiesz, że się nie potrafimy porozumieć, mówimy (i myślimy) przecież innymi językami, mimo, że obaj po Polsku.
Odpuść, Twój wybitny regatowy interlokutor nie rozumie pojęcia "długość między pionami" (Lpp) i ma wyjątkową godną studiów akademika Łysenki zdolność odchodzenia od tematu, który brzmiał:
brodaty napisał(a):
Różnica pomiędzy długością jachtu z nawisami a długością KLW wynosi niekiedy nawet i 1.5 metra lub więcej. Czy nie wystarczyłoby obciąć nawisy tworząc pionową dziobnicę i rufę by jacht nadal dobrze pływał bo ma np. idealną sylwetkę kadłuba tą poniżej KLW. Zakładamy że użytkownikowi nie zależy na wielkości i komforcie tego co nad linią wodną.
A wiesz, przy obcięciu nawisów straciłbyś jeszcze możliwość wysunięcia sztagu(-ów) (choćby dla powiększenia trójkąta przedniego) i cofnięcia achtersztagu(-ów) (choćby dla większej sztywności takielunku), i musiałbyś zadawać pytania "po co na jachtach takie rury z dziobu i rufy, i dlaczego ich nie obciąć" :kiss:.



Za ten post autor 666 otrzymał podziękowania - 3: Marian Strzelecki, nauaag, Wojtasbis
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 kwi 2018, o 20:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 11:24
Posty: 10160
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 847
Otrzymał podziękowań: 1620
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Marian Strzelecki napisał(a):
Nie rozumiem, co trapez ma do rzeczonych nawisów.

Proste: trapez jest jednowymiarowym schematem profilu lodki, pozbawionym szerokosci, ksztaltu i geometrii, czyli cech podstawowych jachtu.
Bez nich trudno sobie wyobrazic, ze np. plaski nawis rufowy w przechyle istotnie zwieksza dlugosc KLW, nie tylko dynamiczną.
Nawisy maja inne zalety: oszukiwanie formuly bazowanej na dlugosci KLW, mozliwosc noszenia wiekszej pow. zagla, wiekszą statecznosc koncowa - bylo to kiedys istotne.
Wiekszosc moich lodek ma dzioby proste ( 4:1 )* albo i "negatywne", ale nawisy rufowe maja spore, dokladnie tak, jak bente24: na flaucie moge je wynurzyc bardzo ( wtedy kroluje opor tarcia = pow. zmoczona), przy duju zanurzyc ( dlugosc na KLW)
W ratingu regat klasycznych, aktualna formula przewiduje "kare" za nawisy: do dlugosci KLW trzeba dodac 1/3 sumy dlugosci obu nawisow. Po co? Dlaczego?? Gdyby byly zbedne, raczej faworyzowano by piekno starych jednostek i podkreslano to, co je wyroznia.
W nowoczesnych podrecznikach niewiele o tym, bo sa skierowane do nowoczesnych nabywcow.
O ile wiem, nikt tu nie bronil nawisow, odpowiadal tylko. Rzeczowo.
Konstrukcje Mariana nawisow dziobowych nie maja duzych, moje zadnych.*
Catz O Wyobrazni Przestrzennej
* jedna ma spory, zeby przechytrzyc formule: korzystniejszy byl ket, ale nawis pozwolil zamontowanie sporego "balonfoka". Okazalo sie, ze skutecznie ;)

_________________
Księgi Jakubowe albo Wielka Podróż przez siedem granic, pięć języków i trzy duże religie, nie licząc tych małych



Za ten post autor Catz otrzymał podziękowania - 3: M@rek, MarekSCO, nauaag
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 kwi 2018, o 20:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 11:24
Posty: 10160
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 847
Otrzymał podziękowań: 1620
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
M@rek napisał(a):
Ale znowu swą ciekawością naważyłem bigosu !!!

Do tej pory jest bardzo strawny, czyli pytaj dalej! ;)

_________________
Księgi Jakubowe albo Wielka Podróż przez siedem granic, pięć języków i trzy duże religie, nie licząc tych małych


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 kwi 2018, o 20:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 17:10
Posty: 12566
Podziękował : 8502
Otrzymał podziękowań: 2013
Uprawnienia żeglarskie: bez sensu
Catz napisał(a):
Konstrukcje Mariana nawisow dziobowych nie maja duzych, moje zadnych.*
Catz O Wyobrazni Przestrzennej
???


Załączniki:
03 dno.JPG
03 dno.JPG [ 161.72 KiB | Przeglądane 1513 razy ]

_________________
Czasem jest tak, że to, co się liczy, nie da się policzyć,
a to, co daje się policzyć – nie liczy się wcale.
Albert Einstein


Zapraszam do realu;
... i na "Fejsa":
"Marian Strzelecki"
i "Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"


MJS
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 kwi 2018, o 21:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 11:24
Posty: 10160
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 847
Otrzymał podziękowań: 1620
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Marian Strzelecki napisał(a):
Catz napisał(a):
Konstrukcje Mariana nawisow dziobowych nie maja duzych, moje zadnych.*
Catz O Wyobrazni Przestrzennej
???

To jest obrazek "wystawania z wody" i jest nieduzy :roll:
Brodaty pytal o klasyczne nawisy ( no chyba... :roll: ) - tak to wynikalo z odpowiedzi.
Hipoteza, ze znowu kazdy o czyms innym, nie jest jednak do wykluczenia ;)
Catz
U mnie "odciski" wody sa wieksze na dziobie i krotsze na rufie.

_________________
Księgi Jakubowe albo Wielka Podróż przez siedem granic, pięć języków i trzy duże religie, nie licząc tych małych



Za ten post autor Catz otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 kwi 2018, o 22:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 17:50
Posty: 6150
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1279
Otrzymał podziękowań: 1502
Uprawnienia żeglarskie: sternik
M@rek napisał(a):
Aero-hydrodynamics and the performnce of sailing yachts

Ale oni nie chcą, żebyśmy czytali po polsku... :roll:

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 kwi 2018, o 22:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 11:24
Posty: 10160
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 847
Otrzymał podziękowań: 1620
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Maja racje. To wszystko juz napisano we wszystkich jezykach jezykami roznymi.
Catz

_________________
Księgi Jakubowe albo Wielka Podróż przez siedem granic, pięć języków i trzy duże religie, nie licząc tych małych


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 kwi 2018, o 22:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 09:43
Posty: 10428
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 4459
Otrzymał podziękowań: 1936
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Wiktor, w kwestii przedłużania przeczytaj to co napisałem.
Brodaty, zadawaj pytania, zadawaj.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl



Za ten post autor Colonel otrzymał podziękowania - 2: Jacek Woźniak, M@rek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 56 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Kurczak, plitkin i 22 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Senior | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Projektowanie graficzne | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Ośrodek Żeglarski AM | Setką przez Atlantyk | Opieka Senioralna | Kapiszonownik


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL