Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 14 paź 2019, o 01:46




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 56 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 1 maja 2018, o 09:24 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 11:14
Posty: 7582
Podziękował : 3338
Otrzymał podziękowań: 1556
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
A ja sie zapytam, kto mial okazje poplywac po morzu w trudniejszych warunkach klasycznymi jachtami z dlugimi nawisami ? W swoim czasie bylo ich sporo ? Kto mial okazje skonfrontowac terorie o roli nawisow z praktyka ?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2018, o 10:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 16:04
Posty: 13470
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 554
Otrzymał podziękowań: 4575
Oj, miałem, miałem! Najlepsza łódka, na jakiej miałem okazję pływać:
Załącznik:
Zew Morza.jpg
Zew Morza.jpg [ 263.17 KiB | Przeglądane 1536 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski



Za ten post autor Zbieraj otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2018, o 13:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 17:10
Posty: 12563
Podziękował : 8492
Otrzymał podziękowań: 2013
Uprawnienia żeglarskie: bez sensu
Zbieraj napisał(a):
Najlepsza łódka, na jakiej miałem okazję pływać:

Nawet od Zawiasa??? :shock:

MJS

ps A czym się różni Zaruski od Zewu?


Załączniki:
Gen. Zaruski wodowanie.jpg
Gen. Zaruski wodowanie.jpg [ 99.22 KiB | Przeglądane 1495 razy ]

_________________
Czasem jest tak, że to, co się liczy, nie da się policzyć,
a to, co daje się policzyć – nie liczy się wcale.
Albert Einstein


Zapraszam do realu;
... i na "Fejsa":
"Marian Strzelecki"
i "Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"


MJS
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2018, o 14:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 16:04
Posty: 13470
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 554
Otrzymał podziękowań: 4575
Najkrócej: "Zew" pływał bardzo chętnie, a "Zaruski" - niechętnie. :D

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski



Za ten post autor Zbieraj otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2018, o 16:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 09:43
Posty: 10425
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 4446
Otrzymał podziękowań: 1936
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Marian, zupelnie inny kształt kadłuba, co dziś jest niezaważane.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl



Za ten post autor Colonel otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2018, o 17:32 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 11:14
Posty: 7582
Podziękował : 3338
Otrzymał podziękowań: 1556
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Mialem na mysli klasyczne 11-15 m dlugosci takie jak "Passat"Miranda"Swantewid" Conrad"Bałtyk" Kapitan"Bosman"Bosmat"Kneż" itp.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2018, o 18:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 17:10
Posty: 12563
Podziękował : 8492
Otrzymał podziękowań: 2013
Uprawnienia żeglarskie: bez sensu
M@rek napisał(a):
Mialem na mysli klasyczne 11-15 m dlugosci takie jak "Passat"Miranda"Swantewid" Conrad"Bałtyk" Kapitan"Bosman"Bosmat"Kneż" itp.

Pływałem: Venus-ką, Orionem, Gwiazdą Mórz.
Obok Swantewida, Kapitana, Knezia itp - był tam chyba jeszcze Admirał... , ale po oceanie raczej nie pływaliśmy. :mrgreen:

I jaki mam wyciągnąć z tego wniosek pasujący do Twoich regat? :rotfl:


Załączniki:
VENUS Admirał Kapitan itp 60. XX w m.jpg
VENUS Admirał Kapitan itp 60. XX w m.jpg [ 222.91 KiB | Przeglądane 1460 razy ]

_________________
Czasem jest tak, że to, co się liczy, nie da się policzyć,
a to, co daje się policzyć – nie liczy się wcale.
Albert Einstein


Zapraszam do realu;
... i na "Fejsa":
"Marian Strzelecki"
i "Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"


MJS
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2018, o 18:28 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 11:14
Posty: 7582
Podziękował : 3338
Otrzymał podziękowań: 1556
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
"Admiral" byl wtedy, kiedy plywal na nim Papa Siwiec, jak sie przesiadl na "Hetmana" to "Amiral " zmienil nazwe :)
Watek nie jest o regatach a o nawisach i zachowaniu jachtow z takimi nawisami :)



Za ten post autor M@rek otrzymał podziękowanie od: Maar
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2018, o 18:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 17:10
Posty: 12563
Podziękował : 8492
Otrzymał podziękowań: 2013
Uprawnienia żeglarskie: bez sensu
[youtube][/youtube]No więc zachowywały się dobrze, jeśli nie bardzo dobrze.
Jedyne kłapanie nawisami było na sztilu z solidną falą z rufy.

MJS

ps
Ja znam tylko Admirała, jak nas mijał (ale nie zawsze wyprzedzał) to było dobrze widać. :cool:

_________________
Czasem jest tak, że to, co się liczy, nie da się policzyć,
a to, co daje się policzyć – nie liczy się wcale.
Albert Einstein


Zapraszam do realu;
... i na "Fejsa":
"Marian Strzelecki"
i "Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"


MJS


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2018, o 19:13 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 11:14
Posty: 7582
Podziękował : 3338
Otrzymał podziękowań: 1556
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
A ja mam takie wspomnienia ze od 3B w gore, na morzy ply.walo sie "na peryskopowej".
Fala podbijajaca dziob i rufe powodowala pitching. Na szczescie teraz tak jachtow sie nie projektuje :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2018, o 20:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 17:10
Posty: 12563
Podziękował : 8492
Otrzymał podziękowań: 2013
Uprawnienia żeglarskie: bez sensu
M@rek napisał(a):
Na szczęście teraz tak jachtów się nie projektuje :)

Sądzę, że na dzisiejszych nie ma pisingu ;-), ale za to wtedy nie wypadały plomby. :-P

MJS

_________________
Czasem jest tak, że to, co się liczy, nie da się policzyć,
a to, co daje się policzyć – nie liczy się wcale.
Albert Einstein


Zapraszam do realu;
... i na "Fejsa":
"Marian Strzelecki"
i "Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"


MJS


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2018, o 22:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 11:24
Posty: 10160
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 847
Otrzymał podziękowań: 1620
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
M@rek napisał(a):
kto mial okazje poplywac po morzu w trudniejszych warunkach klasycznymi jachtami z dlugimi nawisami ?

M@rek napisał(a):
Mialem na mysli klasyczne 11-15 m

Zaweżasz ;)
Zaraz bedzie o 11-9 i 9-7.
O nawisach przesadnych w zegludze oceanicznej wypowiedzial sie sam wielki Slocum, bardzo dawno temu. Pragmatyk.
Nawisy zanikaja, bo i priorytety inne: hotel, oplaty portowe, formuly regatowe i ich nieduzy i coraz mniejszy wplyw. I prawie dobrze.
Catz

_________________
Księgi Jakubowe albo Wielka Podróż przez siedem granic, pięć języków i trzy duże religie, nie licząc tych małych



Za ten post autor Catz otrzymał podziękowania - 4: M@rek, Marian Strzelecki, reed, Wojtasbis
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2018, o 23:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 17:50
Posty: 6145
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1279
Otrzymał podziękowań: 1501
Uprawnienia żeglarskie: sternik
M@rek napisał(a):
Moze lepiej "Podstawy projektowania jachtow" Larsona, Eliasona i Orycha, jest juz po polsku

Ale słowa nawis, dziób i rufa w indeksie tam nie znajdziesz...
W dziale o Dzielności morskiej jest jedynie wzmianka ogólna, która jakoby naprowadza na temat, ale też jakby w domyśle... :roll:
Jacht przyjazny załodze jest wtedy, gdy kołysanie na takim jachcie jest na tyle łagodne, aby umożliwiło załodze pracę i odpoczynek po pracy.

I bądź tu mądry.

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie



Za ten post autor Mir otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 maja 2018, o 07:33 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 11:14
Posty: 7582
Podziękował : 3338
Otrzymał podziękowań: 1556
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
No to jeszcze poszukaj sobie o wplywie nawisow na bezwladnosc i eplywie nawisow na kolysanie wzdluzne spowodowane fala.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 maja 2018, o 07:56 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 11:14
Posty: 7582
Podziękował : 3338
Otrzymał podziękowań: 1556
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Catz napisał(a):
M@rek napisał(a):
kto mial okazje poplywac po morzu w trudniejszych warunkach klasycznymi jachtami z dlugimi nawisami ?

M@rek napisał(a):
Mialem na mysli klasyczne 11-15 m

Zaweżasz ;)
Zaraz bedzie o 11-9 i 9-7.
O nawisach przesadnych w zegludze oceanicznej wypowiedzial sie sam wielki Slocum, bardzo dawno temu. Pragmatyk.
Nawisy zanikaja, bo i priorytety inne: hotel, oplaty portowe, formuly regatowe i ich nieduzy i coraz mniejszy wplyw. I prawie dobrze.
Catz


Widzisz, komu, jak komu ale Tobie nie musze wyjasniac jak duze znaczenie ma dlugosc lodki na zachowanie na morskiej fali w roznych warunkach. Mam spore doswiadczenie w zeglowaniu na 12 metrowym jachcie z dlugimi nawisami w roznych warunkach dlatego do tego chcialbym sie ograniczyc. Choc to byla ii polowa lat 60 tych dobrze to pamietam bo swoje dostalem :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 maja 2018, o 12:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 17:50
Posty: 6145
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1279
Otrzymał podziękowań: 1501
Uprawnienia żeglarskie: sternik
M@rek napisał(a):
No to jeszcze poszukaj sobie o wplywie nawisow na bezwladnosc i eplywie nawisow na kolysanie wzdluzne spowodowane fala.

Jest taki fragment, ale szału tam nie ma:
Duży nawis dziobowy może przyczynić się do wzmożonego kiwania, z uwagi na powstawanie sporej siły w momencie uderzenia fali w nawis znajdujący się daleko od środka ciężkości. Podobny problem może dotyczyć również nawisu rufowego przy żegludze, jednak częstość występowania takich uderzeń jest znacznie mniejsza, zatem i problem mniej istotny. Z drugiej strony, nawis rufowy może mieć również wpływ korzystny, ponieważ ogranicza kiwanie w żegludze na falę. Wysoka wolna burta w przedniej części jachtu, w szczególności ze zwężeniem wręgowym, zapobiega wdzieraniu się wody na pokład oraz chroni kokpit przed bryzgami wody. Zatem żegluga na takim jachcie jest bardziej "sucha".
Nie napisali jednak, że wysoka burta na dziobie stanowi większy opór dla wiatru, w wyniku czego jacht taki będzie podatny na większe przechyły oraz zjawisko zawietrzności, co się ujawni w postaci większych sił na sterze, jak i turbulencji na płetwie sterowej, co spowoduje z kolei nieco większy dryf.
A wracając do uderzenia nawisu dziobowego o falę, to on wzmaga czy umarza kiwanie? :roll:
Przecież nie na darmo uknuto slogan: dziób pruje fale.

Dalej jest ciekawy wywód o pełnotliwości rufy. :D
Wiele nowoczesnych jednostek ma bardzo pełną część rufową i bardzo wąską część dziobową. Jest to korzystne z punktu widzenia zdolności kadłuba do ślizgania się po falach, ale może mieć niekorzystny wpływ na stateczność kursową przy kołysaniu jachtu. Gdy jacht przechyla się, środek wyporu przesuwa się również w kierunku rufy. Siła potrzebna do przesunięcia objętości wody w bok pochodzi z kadłuba, na który zgodnie z prawami fizyki działa taka sama siła od wody, ale w kierunku przeciwnym. Dotyka to bardziej rufy niż dziobu i kadłub zmienia kurs w kierunku przechyłu zarówno na lewą jaki na prawą stronę, co powoduje problemy z utrzymaniem kursu. Pomocne staje się zaprojektowanie mniej kanciastej rufy. Przy bardziej okrągłej pawęży pole przekroju wodnicowego nie przesuwa się przy przechyle tak bardzo w bok. To również zmniejsza moment przegłębiający w kierunku dziobu często występujący na jachtach o szerokich rufach.

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie



Za ten post autor Mir otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 maja 2018, o 16:59 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 11:53
Posty: 1949
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
Mir napisał(a):
Jest taki fragment, ale szału tam nie ma[/i]
Przecież to jakiś bełkot :oops:.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 maja 2018, o 18:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 09:43
Posty: 10425
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 4446
Otrzymał podziękowań: 1936
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Jeśli to z Larsona etc. to dziękuję. Oszczędziłem sobie kupna

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl



Za ten post autor Colonel otrzymał podziękowania - 2: Marian Strzelecki, Ryś
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 cze 2019, o 15:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 17:10
Posty: 12563
Podziękował : 8492
Otrzymał podziękowań: 2013
Uprawnienia żeglarskie: bez sensu
Ciekawe...aczkolwiek nie jestem do końca przekonany:
https://menway.interia.pl/militaria/new ... Id,3050830


Załączniki:
00085JFGI8ORSQ81-C124.jpg
00085JFGI8ORSQ81-C124.jpg [ 309.99 KiB | Przeglądane 581 razy ]

_________________
Czasem jest tak, że to, co się liczy, nie da się policzyć,
a to, co daje się policzyć – nie liczy się wcale.
Albert Einstein


Zapraszam do realu;
... i na "Fejsa":
"Marian Strzelecki"
i "Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"


MJS
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 cze 2019, o 19:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2013, o 15:47
Posty: 1285
Podziękował : 817
Otrzymał podziękowań: 226
Uprawnienia żeglarskie: jkżb
Żyletki są kochane i elegankie....pływałem na przeszło 11 metrowej z 15 sezonów. Jak elegancko wysadzało się załoganta z rufy w czasie zwrotu... ech... żal tylko.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 cze 2019, o 21:04 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 11:43
Posty: 724
Podziękował : 275
Otrzymał podziękowań: 265
Uprawnienia żeglarskie:
Mir napisał(a):
brodaty napisał(a):
Czy nie wystarczyłoby obciąć nawisy tworząc pionową dziobnicę i rufę

....Albo wydłużyć KLW do pionu dziobowego i rufowego....


W najprostszym ujęciu - pion dziobowy jest to linia przechodząca przez przednie przecięcie płaszczyzny diametralnej kadłuba z konstrukcyjną linią wodną; odpowiednio - pion rufowy to tylne przecięcie obu tych płaszczyzn.

Długość KLW to właśnie odległość obu pionów - dziobowego i rufowego.

Formalnie rzecz biorąc - definicje obu pionów są dosyć złożone i zależne nawet od materiału i kształtu kadłuba, ale cała zasada definicji jest na tyle zbliżona, że przedstawione wyżej uproszczenie nie wprowadza w błąd.

Dokładne definicje pionu dziobowego i rafowego można znaleźć w podręcznikach architektury okrętu, teorii okrętu oraz budowy kadłuba okrętowego.

Na marginesie - nasza jedyna jak dotąd - Encyklopedia Żeglarstwa PWN wydana w 19996 roku nie zawiera pojęć "pion dziobowy" ani "pion rufowy".

Jak przypuszczam, pomysł miałby polegać na poprowadzeniu stew dziobowej i rufowej przez punkty przecięcia płaszczyzny diametralnej jachtu i pokładu, czyli przez miejsca które wyznaczają długość kadłuba "over all".

Ale wtedy mielibyśmy nową, dłuższą KLW...
___________________________

Pozdrawiam
tomasz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 cze 2019, o 22:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 05:47
Posty: 12342
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2178
Otrzymał podziękowań: 1610
Uprawnienia żeglarskie: ...
tomasz piasecki napisał(a):
pion rufowy to tylne przecięcie obu tych płaszczyzn.
Niezupełnie.

Pion rufowy to linia pionowa przechodząca przez punkt przecięcia wodnicy konstrukcyjnej i osi trzonu sterowego.

M.in. dlatego oś steru jest niemal zawsze na wręgu 0 (zero).

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
http://wojtekzientara.pl/



Za ten post autor Stara Zientara otrzymał podziękowanie od: cors
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 cze 2019, o 09:30 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 11:43
Posty: 724
Podziękował : 275
Otrzymał podziękowań: 265
Uprawnienia żeglarskie:
Stara Zientara napisał(a):
tomasz piasecki napisał(a):
pion rufowy to tylne przecięcie obu tych płaszczyzn.
Niezupełnie.

Pion rufowy to linia pionowa przechodząca przez punkt przecięcia wodnicy konstrukcyjnej i osi trzonu sterowego.

M.in. dlatego oś steru jest niemal zawsze na wręgu 0 (zero).


Wojtku, masz formalnie rację, ale tylko dla typowych kadłubów okrętowych, z jednym sterem.

Mnie chodziło o zasadę ogólną dla potrzeb żeglarzy, a nie o detal charakterystyczny dla formy kadłuba okrętowego, wyraźnie różniącego się od kadłuba jachtu, o czym zresztą wspomniałem.

Może to być np. zewnętrzna linia wpustu klepek dla kadłuba drewnianego albo punkt przebicia płaszczyzny symetrii wodnicą, dla kadłuba o głębokim i długim nawisie *) - a wtedy położenie osi steru nie ma nic do rzeczy.

*) "Teoria okrętu" - J. Staliński, WM Gdańsk, 1969.

___________________________

Pozdrawiam
tomasz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 cze 2019, o 12:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 09:43
Posty: 10425
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 4446
Otrzymał podziękowań: 1936
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Po prostu pojęcie "pion" dla jachtów ma średnie znaczenie.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 cze 2019, o 13:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 17:10
Posty: 12563
Podziękował : 8492
Otrzymał podziękowań: 2013
Uprawnienia żeglarskie: bez sensu
Colonel napisał(a):
Po prostu pojęcie "pion" dla jachtów ma średnie znaczenie.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

A pojęcie poziom dla żeglarzy takoż.
(to tyle w dyskusjach akademickich) ;)

Czy wiecie dlaczego ten jacht miał takie ładne nawisy?*
Załącznik:
betotron2.jpg
betotron2.jpg [ 142.52 KiB | Przeglądane 455 razy ]




*Bo nie wiedziałem ile będzie na prawdę ważył i bałem się, że betonowy prototyp utonie z przeciążenia samym sobą :rotfl:
Na szczęście Tomek Piasecki uratował goprzed zatonięciem jeszcze w fazie projektowania: karząc! mi go poszerzyć o co najmniej połowę w dzień kiedy zaczynały się roboty druciarskie.
Rozcciołem więc kalki (1:1) w połowie i rozsunąłem chyba o 40 cm. A początkowo miał być taki:
Załącznik:
Betotr. prot. klisza m.jpg
Betotr. prot. klisza m.jpg [ 41.7 KiB | Przeglądane 455 razy ]


MJS

_________________
Czasem jest tak, że to, co się liczy, nie da się policzyć,
a to, co daje się policzyć – nie liczy się wcale.
Albert Einstein


Zapraszam do realu;
... i na "Fejsa":
"Marian Strzelecki"
i "Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"


MJS



Za ten post autor Marian Strzelecki otrzymał podziękowanie od: tomasz piasecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 cze 2019, o 15:11 

Dołączył(a): 17 lis 2014, o 21:08
Posty: 998
Podziękował : 310
Otrzymał podziękowań: 477
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
tomasz piasecki napisał(a):
KLW


KLW, to Konstrukcyjna Linia Wodna

WL -wodnica pływania w stanie załadowania, przeważnie inna niż KLW.



Za ten post autor cors otrzymał podziękowanie od: tomasz piasecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 56 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 56 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Senior | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Projektowanie graficzne | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Ośrodek Żeglarski AM | Setką przez Atlantyk | Opieka Senioralna | Kapiszonownik


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL