Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 6 sie 2025, o 18:29




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 101 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 12 sty 2011, o 22:36 

Dołączył(a): 19 sie 2009, o 08:55
Posty: 68
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Jachtowy sternik morskii
Prośba do fachmanów od zasilania jachtowego w energię elektryczną. Założenia: Jacht sasanka 660, akweny śródlądowe, rejsy weekendowe ale i dwu trzy tygodniowe. Zachcianki załogi: 1. lodówka (najlepiej z możliwością robienia lodu), ale od biedy może być też zwykła chłodziarka, dająca wyłącznie chłodek by świeżonki dłużej się trzymały i piwko nie było grzane (bo takie to pijemy teraz w zimie). Zachcianka nr 2: Oświetlenie tj. kilka lampek, ale wymienię w tym roku żaróweczki na ledowe, więc nie będą już aż takie zachłanne na energię. Dodatkowe zachcianki: możliwość posłuchania szant na radyjku samochodowym, podładowania telefonu, ewentualnie laptopa, no i oczywiście odpalenia silnika, eletrycznego zaworu gazu, echosondy i paru innych drobiazgów nie wymagających wielkich nakładów energii. Aha i na koniec chciałbym dokupić jakiś mały zestaw z elektryczną pompką na wodę zaburtową do mycia pokładu.
Dotychczas na łódeczce były: dwa zwykłe akumulatory 100 i 150 ładowane z sieci w noc przed wypłynięciem. Na kilka dni energia była, a od czasu do czasu silnik podładowywał akumulatory. Nie było jednak ani prądożernej lodówki ani nawet chłodziarki. Nie ładowaliśmy też komórek, nie uzywaliśmy laptopa. Za to było prądożerne oświetlanie, którego już nie będzie. Zakładam też, co ważne, że nie będę często nocował w portach gdzie będę mógł z sieci podładować akumulator.
I teraz prośba o poradę: Jakiej mocy akumulatory kupić? Jeden czy dwa? I czy warto inwestować w zestaw baterii słonecznej do doładowywania? Jeśli tak, to jakiej mocy? W internecie pełno takich zestawów. Niby wszystkie idealne na camping, yacht itd. ale nie mam pojęcia co wybrać? Zbyt mało wiem na temat elektryczności by potrafić poobliczać moje potrzeby i niewiele wiem o bateriach słonecznych i ich możliwościach. Może nawet dwa porządne akumulatory załatwią sprawę i nie będzie porzebna bateria słoneczna? Z góry dzięki za fachową pomoc.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sty 2011, o 09:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1960
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Zmień lodówkę na absorpcyjną gazową. Takie lodówki są montowane w camperach i przyczepach. Na jachtach pewnie też. Są też hybrydy gazowo-elektryczne, które w rejsie chodzą na gaz z butli , a przy kei na prąd ze słupka.
Lodówka sprężarkowa pobiera tyle prądu ile na tabliczce znamionowej (moc w Watach lub natężenie w Amperach pobieranego prądu). Ale ogólnie dużo.....
Poszukaj w szukajce, podawaliśmy wzory jak obliczyć takie parametry....

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sty 2011, o 11:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 maja 2009, o 15:22
Posty: 1910
Podziękował : 235
Otrzymał podziękowań: 118
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Chelo napisał(a):
Może nawet dwa porządne akumulatory załatwią sprawę i nie będzie porzebna bateria słoneczna? Z góry dzięki za fachową pomoc.

Ja polecam do ładowania akumulatorów to:
Załącznik:
agregat01.jpg
agregat01.jpg [ 102.67 KiB | Przeglądane 7961 razy ]

To żart oczywiście :D

_________________
Lubię robić rzeczy, na których się nie znam, zresztą jak większość ludzi w naszym kraju" :) By Filip Jaślar - polski skrzypek, członek Grupy MoCarta
e sławek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sty 2011, o 11:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1960
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Piękny agregat :D

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 sty 2011, o 23:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 mar 2006, o 17:51
Posty: 1188
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 187
Otrzymał podziękowań: 261
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz polodowcowy
Piotr K napisał(a):
Zmień lodówkę na absorpcyjną gazową. Takie lodówki są montowane w camperach i przyczepach. Na jachtach pewnie też. Są też hybrydy gazowo-elektryczne, które w rejsie chodzą na gaz z butli , a przy kei na prąd ze słupka.
Lodówka sprężarkowa pobiera tyle prądu ile na tabliczce znamionowej (moc w Watach lub natężenie w Amperach pobieranego prądu). Ale ogólnie dużo.....
Poszukaj w szukajce, podawaliśmy wzory jak obliczyć takie parametry....

Niestety lodówka na gaz nie sprawdza się na łódce, głównie przechyły jej nie służą.

_________________
Pozdrawiam !
Zbyszek "Zgrzyb" Przybyszewski
http://www.samoster.org.pl/index.php?dzial=7


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 sty 2011, o 20:43 

Dołączył(a): 19 sie 2009, o 08:55
Posty: 68
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Jachtowy sternik morskii
no dobra czyli nadal nic nie wiem...Muszę wymienić akumulatory na nowe i nie wiem jakiej mocy kupić. Nie chodzi tylko o lodówkę. Może znajdzie się jednak ktoś kto doradzi? tak bez robienia sobie jaj...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 sty 2011, o 21:01 

Dołączył(a): 11 sty 2011, o 11:58
Posty: 48
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 11
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
A tak bez robienia sobie jaj to proponuję znaleźć "Praktykę bałtycką na małym jachcie" Kulińskiego albo artykuł w starszych "Żaglach" (też Kulińskiego) i tam jest pięknie krok po kroku jak sobie to policzyć, czyli zestawiamy wszystkie odbiorniki, długość poboru, czy mamy rozruch na silnik czy nie itp. i na koniec nam wychodzi ile potrzebujemy.

Sporo też jest na ten temat u p. Jerzego Sychuta http://www.sychut.com
Tam jest dużo więcej informacji i może nie aż tak kompaktowo podane, ale za to super praktyczna wiedza.

Pozdro


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 sty 2011, o 22:02 

Dołączył(a): 19 sie 2009, o 08:55
Posty: 68
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Jachtowy sternik morskii
Dzięki, poszperam i może coś uda się znaleźć ...i podliczyć. Nadal jednak nie wiem co sądzicie o bateriach słonecznych? Czy te drogie zabawki mają sens? Jeśli np. zamontuję dwa akumulatory 150 to będę miał troche energii, ale jaki panel słoneczny musiałby być żeby je podładować? Pytania dla fachowców pewnie infantylne ale ja naprawdę się na tym nie znam (i chyba nawet tak bardzo nie chcę się znać...bo inne rzeczy mnie bardziej fascynują) Wystarczyłoby mi info w stylu: akumulatory o łącznej mocy XXXX plus panel słoneczny dający XXXX powinny dać radę.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 sty 2011, o 22:12 

Dołączył(a): 11 sty 2011, o 11:58
Posty: 48
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 11
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
To ja powiem prosto od siebie. To bardzo subiektywna opinia.

Jezeli na rejsach spedzalbym 2 tygodnie w roku i to na srodladziu, to dla mnie baterie sloneczne sa zbedna inwestycja. Przeznaczylbym te pieniadze np. na ogrzewanie lodki zeby sobie wydluzyc sezon.
Baterie glownie sa po to, ze jak na przelocie jestesmy na wodzie kilka(nascie) dni to taka bateria potrafi przejac na siebie drobne pobory energii ktore sa stale, jak np. maly gps uzywany jako track.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 sty 2011, o 22:52 

Dołączył(a): 19 sie 2009, o 08:55
Posty: 68
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Jachtowy sternik morskii
Ok rozumiem. Ogrzewanie mam już od kilku lat i sprawdza się świetnie...Spędzam na wodzie jednak trochę czasu. W roku pewnie ponad dwa miesiące na śródlądziu plus trochę słonej wody ale na innych jednostkach. Liczę na to, że dwa spore akumulatory powinny dać prąd na moje potrzeby choć na kilka dni (może tydzień?) Raz na kilka dni można gdzieś na noc dopłynać gdzie jest sieć i podładować znów na kilka dni. Może w ten sposób obejdzie się bez bat. słonecznych? Tego właśnie nie wiem? Albo spytam jeszcze inaczej - jakie baterie będą potrzebne jeśli zamontuję dwa akumulatory po 150 ? Odpowiedź na to pytanie byłaby jakimś punktem wyjścia do dalszych przemyśleń.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 sty 2011, o 23:10 

Dołączył(a): 11 sty 2011, o 11:58
Posty: 48
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 11
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
To ja może teraz inaczej :)

1. Baterie zabierają miejsce na pokładzie. Na morzu to bez znaczenia bo i tak w kokpicie zasiada się jak trzeba, a żadko jest pogoda na wylegiwanie się i opalanie (przynajmniej na Bałtyku), ale na śródlądziu szkoda tego miejsca.

2. Baterie musiały by być niezwykle duże (bo żadko się będzie zdarzać, że będą pracować efektywnie - ich ustawienie do słońca będzie przecież różne, a obracane panele to byłyby jak połowa żagla Sasanki - szkoda psuć piękną linie tej łódki) żeby w istotny sposób podładowywać 2 spore akumulatory. Ni wiem czy jest sens. Poważnie. Jakie, to trzeba policzyć, z głowy nie powiem.

Myślę, że można się obejść bez baterii słonecznych na śródlądziu.
Wiatraki na rufie też bym sobie darował.

Jeżeli ktoś dużo pływa na silniku, ładowanie aku z silnika jest dobre i skuteczne.

A poza tym ten pomysł z ledami jest super. Zużycie zejdzie bardzo istotnie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 sty 2011, o 23:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17688
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4533
Otrzymał podziękowań: 4288
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
przemor napisał(a):
To ja może teraz inaczej :)

/.../ żadko/.../ żadko

Na żadko, to nawet nie można się zes... ;-) :lol:

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 sty 2011, o 23:30 

Dołączył(a): 19 sie 2009, o 08:55
Posty: 68
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Jachtowy sternik morskii
Dzięki za info. Wiatraki odpadły już w przedbiegach po tym jak trochę o nich poczytałem. Zostały bat. słoneczne ale chyba rzeczywiście postawie na 2 dobre akumulatory a ładowanie pozostawię silnikowi i marinom z siecią. A już miałem nadzieję, że zdobędę trochę niezależności energetycznej...no cóż pewnie kolejne pokolenia będą już mogły cieszyć się małymi tanimi i wydajnymi bateriami słonecznymi na jachtach, ale nas to pewnie ominie. Jeszcze nie do końca sobie odpuszczam, bo marzenie o niezależności na wodzie jest bardzo kuszące. Do rozpoczecia sezonu jeszcze troche czasu i może uda się ustalić jakieś optymalne rozwiązanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 sty 2011, o 23:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 maja 2009, o 15:22
Posty: 1910
Podziękował : 235
Otrzymał podziękowań: 118
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Producenci ogniw fotowoltaicznych najczęściej posługują się takimi parametrami jak moc baterii wyrażaną w watach [W], napięciem wyrażanym w woltach [V], oraz ilością wyprodukowanej energii w czasie, najczęściej na dobę, wyrażaną w watogodzinach na dobę Wh/dobę.
I tak niektórzy podają, że bateria fotowoltaiczna o mocy 55W (12 V DC, napięcie stałe) jest w stanie wyprodukować w okresie letnim ok 240Wh/dobę energii. Teoretycznie podłączając do akumulatora urządzenie o mocy 100W wykorzystasz to co zostało naładowane przez kolektor w czasie 2,4h. Przez analogię, 40W laptop spożytkuje tę energię w 6h. Diodowe oświetlenie o mocy ok 10W będzie na tym świeciło 24h itd, itd. Teraz spróbuj sam sobie niektóre parametry policzyć znając moc w watach urządzeń na 12 V napięcia stałego DC. Baterie fotowoltaiczne dostępne w sprzedaży mają różne moce, od kilku watów, nawet do kilkuset. Na Twój jacht pewnie większe niż 55W się nie pomieszczą.

_________________
Lubię robić rzeczy, na których się nie znam, zresztą jak większość ludzi w naszym kraju" :) By Filip Jaślar - polski skrzypek, członek Grupy MoCarta
e sławek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2011, o 00:24 

Dołączył(a): 19 sie 2009, o 08:55
Posty: 68
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Jachtowy sternik morskii
Dzięki za konkrety. Biorę sie do podliczania, ale pewnien już jutro bo późno się zrobiło...pozdrawiam.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2011, o 00:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 maja 2009, o 15:22
Posty: 1910
Podziękował : 235
Otrzymał podziękowań: 118
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Jeszcze zerknij sobie tutaj elastyczne panele

_________________
Lubię robić rzeczy, na których się nie znam, zresztą jak większość ludzi w naszym kraju" :) By Filip Jaślar - polski skrzypek, członek Grupy MoCarta
e sławek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2011, o 01:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
to podpowiem tylko, że wg zgodnych opinii przedstawicieli firm tymi panelami handlujących i ogólnie zajmujących się elektryką jachtową (tu, w UK) zbieranych na London Boat Show, na moje maleństwo wystarczą dwie sztuki 55W. Tyle, że ono będzie w innej strefie klimatycznej jakby... :)

Przy czym warto dodać, skąd się wzięło cytowane 240 Wh/dobę (lub coś koło tego) podawane dla takiego panelu w katalogach. Otóż dla naszej (UK i Polska) strefy klimatycznej instalatorzy i producenci przyjmują do obliczeń 4-4,5 h przy pełnej mocy na dobę.

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D



Za ten post autor Moniia otrzymał podziękowanie od: elektryczny
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2011, o 07:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 maja 2009, o 15:22
Posty: 1910
Podziękował : 235
Otrzymał podziękowań: 118
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Moniia napisał(a):
Przy czym warto dodać, skąd się wzięło cytowane 240 Wh/dobę (lub coś koło tego) podawane dla takiego panelu w katalogach. Otóż dla naszej (UK i Polska) strefy klimatycznej instalatorzy i producenci przyjmują do obliczeń 4-4,5 h przy pełnej mocy na dobę.

Jes, ofkors, naturliś, apsolimą :D
@Chelo, jest to o tyle istotna informacja, że znając moc panela fotowoltaicznego będziesz mógł określić tę ilość wyprodukowanej przez niego wciągu doby energii. 55W x 4h = 220Wh, 27W x 4h = 108Wh itd. itd.
A bez tego ani rusz :D

_________________
Lubię robić rzeczy, na których się nie znam, zresztą jak większość ludzi w naszym kraju" :) By Filip Jaślar - polski skrzypek, członek Grupy MoCarta
e sławek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2011, o 13:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 maja 2009, o 15:22
Posty: 1910
Podziękował : 235
Otrzymał podziękowań: 118
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Teraz trochę o akumulatorach i ich doborze.
Z pojemności znamionowej podawanej przez producentów akumulatorów w [Ah], możemy wyliczyć prąd rozładowania akumulatora. Wartość w [Ah] podawana jest dla prądu 20 godzinnego. I tak dla akumulatora 45[Ah] / 20[h] = 2,25[A].
Oznacza to, że akumulator obciążony prądem rozładowania o natężeniu 2,25[A] powinien dostarczyć energię elektryczną przez 20 godzin nie przekraczając granicy dopuszczalnego poziomu rozładowania a więc takiego, w którym akumulator nie ulegnie zniszczeniu lub trwałemu pogorszeniu swoich właściwości fizycznych.
I znowu, dla utrwalenia prosty przykład, weźmy akumulator 150 [Ah], 150/20=7,5A.
Teraz zobaczmy jak to się ma do sumarycznej mocy zastosowanych na jachcie odbiorników.
Wzór na moc P[W]=U[V] x I[A]
P-moc
U-napięcie 12V
I- sumaryczny prąd mierzony w A
Podstawiamy do wzoru P= 12 x 7,5 = 90[W]
To oznacza, że w ciągu 20h odbiorniki o łącznej mocy 90[W] doprowadziłyby akumulator do granicy stanu eksploatacji i dalsze jego użytkowanie, bez doładowania, mogłoby doprowadzić do jego uszkodzenia.
Stąd wniosek, że pojemność rzeczywista akumulatora zależy od wielkości prądu rozładowującego. Czas wyładowania zmienia się w zależności od prądu wyładowania.
Wystarczy, że moc odbiorników będzie dwa razy mniejsza a czas rozładowania zwiększa się dwukrotnie. Przekroczenie prądu znamionowego skraca czas eksploatacji.
Jeszcze należy pamiętać o t.zw. współczynniku jednoczesności. Określa on stopień wykorzystania prądu rozładowania czy też stopień wykorzystania mocy przyjęty dla prądu rozładowania akumulatora wywołanego poborem tegoż w wyniku pracy urządzeń elektrycznych włączonych w danej chwili na jachcie. Jaśniej, rzadko bywa, ażeby na jachcie wszystkie urządzenia elektryczne pracowały jednocześnie, a więc wszystkie wyniki powyższych działań możemy przemnożyć przez wsp. jednoczesności przyjęty np. na poziomie 0,6.
To oczywiście w każdym przypadku wydłuża nam czas pracy takiego akumulatora bez konieczności doładowywania

_________________
Lubię robić rzeczy, na których się nie znam, zresztą jak większość ludzi w naszym kraju" :) By Filip Jaślar - polski skrzypek, członek Grupy MoCarta
e sławek



Za ten post autor elektryczny otrzymał podziękowania - 3: kusza, Maar, Moniia
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2011, o 14:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2006, o 20:35
Posty: 844
Lokalizacja: Ruda Śląska
Podziękował : 29
Otrzymał podziękowań: 47
elektryczny, można u Ciebie wziąć korepetycje??
jeszcze kilka twoich postów i uwierzę, że elektryczności na łódce nie ma się co bać...
Dzięki



Za ten post autor kusza otrzymał podziękowanie od: elektryczny
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2011, o 14:34 

Dołączył(a): 19 sie 2009, o 08:55
Posty: 68
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Jachtowy sternik morskii
Ja też dziękuję. Trochę dużo tego obliczania jak dla mnie, ale może jak zacisnę mocno zęby to jakoś przez to przebrnę...i wreszcie dojdę do tego co potrzebuję.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2011, o 15:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 maja 2009, o 15:22
Posty: 1910
Podziękował : 235
Otrzymał podziękowań: 118
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Teraz o łączeniu akumulatorów.
Aby zwiększyć napięcie z 12V do 24V należy akumulatory połączyć szeregowo, t.zn klemę (+) jednego akumulatora z klemą (-) drugiego akumulatora. Na pozostałych dwóch klemach otrzymamy wówczas napięcie 24VDC. Zapewne rzadko na małych jachtach będziemy dokonywali takich czynności. Częściej natomiast zdarzało nam się będzie połączyć dwa akumulatory równolegle, czyli klemę (+) jednego akumulatora z klemą (+) drugiego i klemę (-) jednego z klemą (-) drugiego, chociażby po to aby zwiększyć opisaną powyżej pojemność tym samym wydłużając czas pracy akumulatora bez konieczności doładowywania. Akumulatory 12 woltowe połączone równolegle dalej na wyjściu będą miały 12V. Ponadto dwa równolegle połączone akumulatory pozwalają bardziej ergonomicznie je posadowić a także rozłożyć obciążenie rozumiane jako balast. Jest jednak w tym pewne "ale". Otóż łącząc dwa akumulatory równolegle, mając na uwadze to co napisałem o prądzie rozładowanie w poście powyżej, nie należy łączyć w takie kaskady akumulatorów o różnych pojemnościach a także akumulatorów o pojemnościach (tych wyszczególnionych na tabliczkach znamionowych) identycznych, lecz o różnym stopniu zużycia akumulatora. Dlaczego? Dlatego bo prądy ich rozładowania, w przypadku dwóch różnych pojemności są różne a więc ich stopień rozładowania również będzie różny. Nie chcę tu wnikać w budowę i opis napięcia na ogniwach danego akumulatora aby nie zaciemniać obrazu, ale powiem, że w takiej sytuacji jak w naczyniach połączonych akumulator większy, mocniejszy będzie doładowywał, aż do wyrównania napięć ten mniejszy a więc słabszy. W taki sposób część energii większego akumulatora zostanie stracona na pokrycie strat w tym mniejszym. Podobnie będzie jeśli połączymy dwa akumulatory równolegle o różnym stopniu zużycia. A więc najlepiej łączyć ze sobą dwa identyczne akumulatory i w tym samym czasie nabyte (u jednego dostawcy).
Chelo napisał(a):
i wreszcie dojdę do tego co potrzebuję.

Tak, że sam widzisz Chelo, że jak będziesz się upierał przy tych kostkach lodu do drinków, to pozostaje wozić z sobą na jachcie ten ww. agregat.
Tylko, że pod Twoim nickiem wówczas, powinien ukrywać się nie przeciętny Kowalski, tylko John D. Rockefeller :lol:

_________________
Lubię robić rzeczy, na których się nie znam, zresztą jak większość ludzi w naszym kraju" :) By Filip Jaślar - polski skrzypek, członek Grupy MoCarta
e sławek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2011, o 17:11 

Dołączył(a): 19 sie 2009, o 08:55
Posty: 68
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Jachtowy sternik morskii
Elektryczny zapraszam w wolnej chwili do siebie na łódkę...Wykończysz mnie i wpędzisz całkiem w kompleksy energetyczne (tutaj w dosłownym znaczeniu...)
Popraw mnie proszę jeśli źle rozumuję. Postanowiłem wziąć się za obliczanie prądu jaki będą pobierać moje sprzęty i wpadłem popłoch. Albo jestem za głupi do tych obliczeń albo czegoś nie kapuję. Mianowicie:
Jeżeli producent podaje „Chłodziarka 48 Watt” to byłoby (przy jachtowym napięciu 12 Volt) w Amperach 4 Ah. Czyli jeżeli będzie chodzić taka chłodziarka 24h na dobę to wyjdzie 94 Ah. Więc jeśli akumulator będzie 240 Ah to sama chłodziarka wykończy go już w weekend? Nie wspominając już o innych sprzętach, które miałyby dodatkowo działać…To byłby dramat! i wiecznie ciepłe piwo na pokładzie...brrr

*****

no chyba że taka chłodziarka nie musi koniecznie chodzić 24 na dobę?? tego nie wiem


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2011, o 17:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
nie musi. Przyjmij ok. 35%, tyle niektórzy producenci podają jako czas pracy (zależy od temperatury zewnętrznej i izolacji - lepsza izolacja, mniejszy czas pracy)

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2011, o 17:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 maja 2009, o 15:22
Posty: 1910
Podziękował : 235
Otrzymał podziękowań: 118
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Zakładamy, że producent chłodziarki podał tę moc jako moc średnią potrzebną do utrzymania stale obniżonej temperatury w komorze chłodniczej. Bo jak się orientuję to chłodziarka pracuje z przerwami, ale my przyjmujemy tę średnią czyli te 48W. Stosując podaną wyżej formułę dotyczącą prądu rozładowania w 20 godzinnym czasie, wyliczamy ten prąd:
240/20=12A
Czyli pobierając 12A rozładowałbyś lub doprowadził do stanu w którym trzeba zacząć ponowne ładowanie po ok. 20 godzinach. Tak jak pisałem wyżej, tu zacytuję sam siebie:
elektryczny napisał(a):
Czas wyładowania zmienia się w zależności od prądu wyładowania. Wystarczy, że moc odbiorników będzie dwa razy mniejsza a czas rozładowania zwiększa się dwukrotnie.

Wyliczyłeś prawidłowo, że prąd pobierany przez lodówkę wynosi 4A czyli trzykrotnie mniej niż wynosi znamionowy prąd rozładowania, w naszym przypadku te 12A. Tym samym akumulator powinien powinien, w sposób nie zagrożony dla siebie samego, dostarczać nam energię 3x20h=60h a to jest 2,5 doby. Tak najprościej można to ująć.
Moniia napisał(a):
(zależy od temperatury zewnętrznej i izolacji - lepsza izolacja, mniejszy czas pracy)

Moniia, nie wiem czy dobrze zrozumiałem, ale chyba dłuższy czas pracy? ( w kontekście tej izolacji, oczywiście) :?

Edit
no nieee, odniosłem się do izolacji elektrycznej a Moniia pisze o izolacji termicznej :D
Nie no wszystko OK Moniia :D

*****

Chelo napisał(a):
/.../no chyba że taka chłodziarka nie musi koniecznie chodzić 24 na dobę?? tego nie wiem

Chłodziarkę możesz wyłączyć jak się piwo skończy, a to może nastąpić po kilkudziesięciu minutach. W końcu ile tego piwa wejdzie do 48 watowej chłodziarki? :D

_________________
Lubię robić rzeczy, na których się nie znam, zresztą jak większość ludzi w naszym kraju" :) By Filip Jaślar - polski skrzypek, członek Grupy MoCarta
e sławek


Ostatnio edytowano 16 sty 2011, o 23:48 przez elektryczny, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2011, o 20:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2006, o 20:35
Posty: 844
Lokalizacja: Ruda Śląska
Podziękował : 29
Otrzymał podziękowań: 47
elektryczny, pozwalam sobie na kopiowanie i zbieranie w pliku Twoich wywodów i rad nt. elektryczności. nigdy nie wiadomo, czy jak będą mi potrzebne, będzie możliwość zajrzenia na forum. mam nadzieję, że nie masz nic przeciwko temu


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2011, o 20:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 maja 2009, o 15:22
Posty: 1910
Podziękował : 235
Otrzymał podziękowań: 118
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
kusza napisał(a):
mam nadzieję, że nie masz nic przeciwko temu

A co będzie jak się mylę i jeszcze kogoś qrna prąd trzepnie? :D

_________________
Lubię robić rzeczy, na których się nie znam, zresztą jak większość ludzi w naszym kraju" :) By Filip Jaślar - polski skrzypek, członek Grupy MoCarta
e sławek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2011, o 20:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2006, o 20:35
Posty: 844
Lokalizacja: Ruda Śląska
Podziękował : 29
Otrzymał podziękowań: 47
elektryczny napisał(a):
kusza napisał(a):
mam nadzieję, że nie masz nic przeciwko temu

A co będzie jak się mylę i jeszcze kogoś qrna prąd trzepnie? :D


po prostu w kolejnym poście napisz, że autor tych postów, nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne urazy, czy skutki, wynikające ze stosowania ich w praktyce :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2011, o 23:45 

Dołączył(a): 19 sie 2009, o 08:55
Posty: 68
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Jachtowy sternik morskii
Dzięki i Monii i Elektrycznemu. Będę dalej bawił się w obliczenia i jak nie skoczę z okna to ponękam Was jeszcze pewnie pytaniami. Spadł mi kamień z serca, że nie musi taka chłodziarka chodzić nonstop. To zmienia postać rzeczy i zostawia trochę energii innym odbiornikom...Pozdrawiam Was


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2011, o 23:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 maja 2009, o 15:22
Posty: 1910
Podziękował : 235
Otrzymał podziękowań: 118
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
kusza napisał(a):
elektryczny, pozwalam sobie na kopiowanie i zbieranie w pliku Twoich wywodów i rad nt. elektryczności. nigdy nie wiadomo, czy jak będą mi potrzebne, będzie możliwość zajrzenia na forum.

Wiesz, Ty masz rację. Zacznę robić to samo, nigdy nic nie wiadomo wszak :D
Może i ja kiedyś będę instalował taki system, będzie jak znalazł :lol:

_________________
Lubię robić rzeczy, na których się nie znam, zresztą jak większość ludzi w naszym kraju" :) By Filip Jaślar - polski skrzypek, członek Grupy MoCarta
e sławek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 101 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 244 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL