Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Code 0 czy spinaker - oto jest pytanie...
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=5&t=29482
Strona 6 z 6

Autor:  waliant [ 13 lis 2018, o 00:20 ]
Tytuł:  Re: Code 0 czy spinaker - oto jest pytanie...

bury_kocur napisał(a):
bo sądzę, że do mnie adresujesz tą wypowiedź

No właśnie nie do Ciebie. Bo naprawdę rozumiem Twoje akurat uwarunkowania.
To była wypowiedź do wszystkich czytających i wahających się. Oraz swoisty komentarz do artykułu zacytowanego przez Annę.
Po prostu pokazuję, że się da bez rolerów. Tylko tyle.

Autor:  Kurczak [ 13 lis 2018, o 07:16 ]
Tytuł:  Re: Code 0 czy spinaker - oto jest pytanie...

Tomku ! Jeśli będę miał genakera to będzie stawiany z worka.

A teraz oczekuję pochwały w jadłospisie. :D

Autor:  waliant [ 13 lis 2018, o 07:25 ]
Tytuł:  Re: Code 0 czy spinaker - oto jest pytanie...

Kurczak napisał(a):
A teraz oczekuję pochwały

Udzielam pochwały! Takiej drobnej, ale zawsze... :mrgreen:

Autor:  bury_kocur [ 13 lis 2018, o 09:01 ]
Tytuł:  Re: Code 0 czy spinaker - oto jest pytanie...

waliant napisał(a):
nie do Ciebie. Bo naprawdę rozumiem Twoje akurat uwarunkowania.


Ufff.... :D

Dziękuję Tomku - bardzo. :D

Autor:  piotr6 [ 13 lis 2018, o 10:50 ]
Tytuł:  Re: Code 0 czy spinaker - oto jest pytanie...

Żeby było jasne ja Kocura też rozumiem ale tak na moje oko to ten żagiel z worka jest łatwiejsze do postawienia niż z rollera? Tak czysto teoretycznie rozważając bo praktyki nie mam

Autor:  waliant [ 13 lis 2018, o 10:58 ]
Tytuł:  Re: Code 0 czy spinaker - oto jest pytanie...

piotr6 napisał(a):
jest łatwiejsze

Moim zdaniem tak, ale kwestia tego, jak się zdefiniuje "łatwiejsze". Moim zdaniem jest i szybciej i łatwiej i bezpieczniej (w sensie mniej awaryjnie). I taniej. ;)
Ale chyba nie ma co drążyć tego tutaj. Albo inny wątek, albo zakończyć temat worek v. wspomagacze.

Autor:  01_Anna [ 13 lis 2018, o 11:04 ]
Tytuł:  Re: Code 0 czy spinaker - oto jest pytanie...

piotr6 napisał(a):
Żeby było jasne ja Kocura też rozumiem ale tak na moje oko to ten żagiel z worka jest łatwiejsze do postawienia niż z rollera? Tak czysto teoretycznie rozważając bo praktyki nie mam

Piotrze,
nie ma jednoznacznej odp. na takie pytanie. Jaki żagiel? Ile osób, jaki wiatr, kurs...
tak można gdybać.
Ja nie mam rolerów, mam "tuff luff". Który używa sie do sztaksli ale można też na nim stawiać asymetryczny spinaker z wszyta lina.
Nie mam zdjęcia ze spinakerem; ale może to trochę pokaże o co chodzi:
Obrazek
Obrazek
http://ifotos.pl/z/qwhsrqs
na dole jest taka metalowa prowadnica, i potem taka podwójna plastikowa listwa.
https://www.yachtsandyachting.com/news/ ... -Headfoils
Moźna przygotować to tak, że masz normalny żagiel przedni podpięty pod fał i szoty; a obok niejako gotowy (w torbie) ten asymetric; też "olinowany" czyli gotowy do postawienia. Jeden w górę -drugi w dół.
przy czym, jeśli my stawiamy z dziobu (bo można też z kokpitu, z takiej torby "wiszącej" na środku zejściówki; to wtedy stawiamy za pracującym fokiem/genuą; dopiero jak spinaker "zapali" to zrzucamy żagiel przedni. Opis jest chyba dłuższy niż samo wykonanie.

P.S. nie wiem dla czego na podgladzie pojawiaja sie tylko dwie fotografie, a wkleilam trzy ; 1. zagiel; 2. zblizenie 3. torba spinakera

Autor:  vaginal [ 13 lis 2018, o 11:12 ]
Tytuł:  Re: Code 0 czy spinaker - oto jest pytanie...

01_Anna napisał(a):
ale można też na nim stawiać asymetryczny spinaker z wszyta lina.

Pokaż fotki, będzie weselej.
v

Autor:  Andrzej Kolod [ 13 lis 2018, o 11:20 ]
Tytuł:  Re: Code 0 czy spinaker - oto jest pytanie...

Pro i contra rolerów, rękawów i dwóch łapek czytam z zapartym tchem.
Brakuje mi wypowiedzi kogoś, kto w pojedynkę na łódce 10-12 m w warunkach
żeglugi morskiej, nie regatowej wszystkie te metody wypróbował.
W różnych warunkach pogodowych, z autopilotem.

Przyjemność pływania jest niezaprzeczalna.
Powiększenie kątów efektywnego pływania również nie ulega wątpliwości.
Chcę, aby było miło i bezpiecznie (cytując klasyka).

Z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że w przypadku problemów z rękawem czy rolerem zdjęcie żagla asymetrycznego metodą tradycyjną nie jest wykluczone.

Autor:  01_Anna [ 13 lis 2018, o 11:27 ]
Tytuł:  Re: Code 0 czy spinaker - oto jest pytanie...

vaginal napisał(a):
01_Anna napisał(a):
ale można też na nim stawiać asymetryczny spinaker z wszyta lina.

Pokaż fotki, będzie weselej.
v

Umiesz czytac ze zrozumieniem? NIE MAM zdjecia z asymetrycznym spinakerem (mam z symetrycznymi na spinakerbomie, i te fotografie podawalam). Ale da sie ten asymetryczny tak postawic, i jest to alternatywa i dla rolera, i dla spinakerbomu.
I o pokazanie tej alternatywy mi chodzilo.
Jesli nie masz nic konstuktywnego do dodania to prosze, nie wypowiadaj sie. Tylko zasmiecasz ten watek. Z gory dziekuje!

Autor:  vaginal [ 13 lis 2018, o 11:31 ]
Tytuł:  Re: Code 0 czy spinaker - oto jest pytanie...

01_Anna napisał(a):
Ale da sie ten asymetryczny tak postawic

Gadać każdy może, co z tego że bez sensu.
01_Anna napisał(a):
Z gory dziekuje!

Nie dziękuj, zluzuj gumkę.
v

Autor:  01_Anna [ 13 lis 2018, o 11:34 ]
Tytuł:  Re: Code 0 czy spinaker - oto jest pytanie...

Cytat:
01_Anna napisał(a):
Ale da sie ten asymetryczny tak postawic

Gadać każdy może, co z tego że bez sensu.


Stawiałam, nie przyszlo mi do glowy, ze bede kiedykolwiek potrzebowac zdjecia.

Ode mnie w dyskusji z Toba EOT.
Dobrze ze istnieje funkcja ignorowania uzytkownika....:rotfl:

Autor:  ins [ 13 lis 2018, o 11:53 ]
Tytuł:  Re: Code 0 czy spinaker - oto jest pytanie...

Andrzej Kolod napisał(a):
W różnych warunkach pogodowych, z autopilotem.

Typowy autopilot może nie nadążyć za zmianą kierunku wiatru pozornego, przy wzroście siły wiatru.
Położyło mnie kiedyś na Elanie 43 z postawionym genakerem, po uderzeniu niewielkiego podmuchu z 3-4 B na 5 B.
Autopilot nie zdążył skontrować ostrzenia w wyniku początkowego przechyłu na zawietrzną.

Piotr Siedlewski

Autor:  vaginal [ 13 lis 2018, o 11:57 ]
Tytuł:  Re: Code 0 czy spinaker - oto jest pytanie...

No i zaczęło się.
Wywózki...
Teraz nic już nie kupią i po PKB.
v

Autor:  ins [ 13 lis 2018, o 12:03 ]
Tytuł:  Re: Code 0 czy spinaker - oto jest pytanie...

vaginal napisał(a):
No i zaczęło się.
Wywózki...

Nie jest tak źle.
Jak ktoś ma swój jacht to ma możliwość dobrego skalibrowania wiatromierza/wskaza, i autopilota z nim, oraz autopilota z serwomechanizmem.
Jeśli żeglować będzie na auto na obszarze gdzie wiatr jest czysty to nie powinno się to niczym złym skończyć.

Piotr Siedlewski

Autor:  Andrzej Kolod [ 13 lis 2018, o 14:06 ]
Tytuł:  Re: Code 0 czy spinaker - oto jest pytanie...

ins napisał(a):
Andrzej Kolod napisał(a):
W różnych warunkach pogodowych, z autopilotem.

Typowy autopilot może nie nadążyć za zmianą kierunku wiatru pozornego, przy wzroście siły wiatru.
Położyło mnie kiedyś na Elanie 43 z postawionym genakerem, po uderzeniu niewielkiego podmuchu z 3-4 B na 5 B.
Autopilot nie zdążył skontrować ostrzenia w wyniku początkowego przechyłu na zawietrzną.

Piotr Siedlewski


Tez to przerobiłem na Librze.
Nawet nie posądzam autopilota o brak umiejętności.
Podmuch był tak silny, że wychylanie steru nic nie dało.
Na szczęście szekla się otworzyła przy rolerze i łódka się wyprostowała.
Potem była łapanka na dziobie.

Autor:  Andrzej Kolod [ 13 lis 2018, o 14:18 ]
Tytuł:  Re: Code 0 czy spinaker - oto jest pytanie...

To był autopilot najnowszej generacji.
Przy przechyle > ileś tam stopni zabrzmiał alarm, a następnie autopilot przeszedł
na stand by blokując wychylony ster.
Dostałem nauczkę, aby będąc samemu nie przesadzać z powierzchnią żagla.

Stabilność kursową przy długim kilu nie mogłem polepszyć.
Minimalne powiększenie i polepszenie profilu płetwy sterowej poprawiło sterowność łódki.

Przemyślenia o żaglu na pełne i lekkie wiatry na Loung Avela już zacząłem.
Nie będę jednak nic „ulepszał” na łódce.
Dla mnie jest ważne, aby pobyt na dziobie łódki ograniczyć do minimum.

Autor:  ins [ 13 lis 2018, o 14:28 ]
Tytuł:  Re: Code 0 czy spinaker - oto jest pytanie...

Andrzej Kolod napisał(a):
To był autopilot najnowszej generacji.
Przy przechyle > ileś tam stopni zabrzmiał alarm, a następnie autopilot przeszedł
na stand by blokując wychylony ster.

Miałeś wtedy ustawiony auto na kurs rzeczywisty czy na kurs względem wiatru?

Piotr Siedlewski

Autor:  Andrzej Kolod [ 13 lis 2018, o 17:34 ]
Tytuł:  Re: Code 0 czy spinaker - oto jest pytanie...

kurs rzeczywisty.
Libra próbowała wyostrzyć a pilot odpaść. No i stało się.

Na Loung Avel będzie albo porządny wiatromierz albo Windpilot.

Autor:  bury_kocur [ 31 lip 2019, o 22:09 ]
Tytuł:  Re: Code 0 czy spinaker - oto jest pytanie...

01_Anna napisał(a):
Różnica między zwijaczami Code Zero i top down; polega na linie antyskretnej,
Top down lina jest NIEZALEŻNA od żagla;
w code zero jest wszyta w lik.


Odgrzeję trochę dyskusję ...

A co się będzie działo w sytuacji, kiedy żagiel ma kieszeń na liku przednim na przeprowadzenie przez nią liny przeciwskrętnej i lina ta przeprowadzona jest bez wszywania jej w żagiel a jedynie prowadzona jest luzem ?

Pytam bo tak mam uszyty żagiel i próbowaliśmy wszelkich sposobów na rolowanie, aby szło lżej.

W efekcie wyjęliśmy ostatnio linę przeciw-skrętną z owej kieszeni żagla i puściliśmy ją luzem i całość działa OK tyle, że po wyjściu tej liny przeciwskrętnej z owej kieszeni możemy żeglować trochę mniej ostro do poprzedniej wersji...

A sam żagiel wygląda tak:
Załącznik:
IMG_0025.JPG
IMG_0025.JPG [ 125.95 KiB | Przeglądane 6496 razy ]

Autor:  bury_kocur [ 5 sie 2019, o 16:13 ]
Tytuł:  Re: Code 0 czy spinaker - oto jest pytanie...

bury_kocur napisał(a):
A sam żagiel wygląda tak:


To jeszcze dodam fotki z sobotniej sesji pod Helem:
Załącznik:
IMG_9824.jpg
IMG_9824.jpg [ 120.9 KiB | Przeglądane 6430 razy ]

Załącznik:
IMG_9832.jpg
IMG_9832.jpg [ 91.16 KiB | Przeglądane 6430 razy ]

Trochę małe, ale albo mam za małe albo za wielkie.

I znaczy się - łuczę się tej bestii co nie jest jeszcze proste :D

PS czy ktoś z modów byłby tak miły i przekręcił fotki do poziomu za co dziękuję :kiss: bo nie wiem jak to zrobić...

Ale jak się kliknie w fotkę to jest OK - nie kumam tego ...

Autor:  piotr6 [ 5 sie 2019, o 17:39 ]
Tytuł:  Re: Code 0 czy spinaker - oto jest pytanie...

Napisz czego się uczysz i jaka prędkość na tym zaglu jest

Autor:  bury_kocur [ 5 sie 2019, o 21:19 ]
Tytuł:  Re: Code 0 czy spinaker - oto jest pytanie...

piotr6 napisał(a):
Napisz czego się uczysz i jaka prędkość na tym zaglu jest


Piotrze - uczę się pływać i obsługiwać tego olbrzyma czego wcześniej nie robiłem.

A co do prędkości - prosty przykład - szliśmy w Szwecji tylko na tym żaglu baksztagiem na wietrze rzędu 8 kn.

I mieliśmy prędkość w szkierach (bez fali wprawdzie) ok. 5 kn.

Bez tego żagla na takim wietrze - na ożaglowaniu grot + genua - szedłbym pewnie ok 2 kn i w końcu odpaliłbym silnik.

Także chyba nie jest źle :mrgreen:

Autor:  piotr6 [ 5 sie 2019, o 22:01 ]
Tytuł:  Re: Code 0 czy spinaker - oto jest pytanie...

Nie jest źle .Pytam,bo sam mam sraczkę pomysłów jaki żagiel dokupić. Stąd też pytanie z jakimi problemami się borykasz czy też uczysz. Kawał żagla jest ,nie ma co gadać

Autor:  bury_kocur [ 5 sie 2019, o 22:13 ]
Tytuł:  Re: Code 0 czy spinaker - oto jest pytanie...

piotr6 napisał(a):
Pytam,bo sam mam sraczkę pomysłów jaki żagiel dokupić. Stąd też pytanie z jakimi problemami się borykasz czy też uczysz. Kawał żagla jest ,nie ma co gadać


Żagiel jest fajny - nie ma co mówić - choć jego zwinięcie wymaga uczciwego przyłożenia siły w rękawiczkach i zaparcia się kopytami siedząc na zrębnicy kokpitu.

Ale jak ciągnie to aż miło patrzeć.

Tyle, że to jest żagiel słabo-wiatrowy i nie ma co próbować jeździć na nim > 15 kn.

Ale > 15 kn to ja już jadę całkiem szparko na żaglach podstawowych.

Także wypełnia mi on dziurę "napędową" w przedziale od ok. 5 do ok. 10 kn. - no - może ciut więcej.

Autor:  waliant [ 7 sie 2019, o 18:17 ]
Tytuł:  Re: Code 0 czy spinaker - oto jest pytanie...

piotr6 napisał(a):
pomysłów jaki żagiel dokupić.

Masz mały i klasyczny okręt, nad czym tu myśleć?

Tabarly sam stawiał spinakery na jachcie o długości 17 metrów.

Strona 6 z 6 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/