Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 18 kwi 2024, o 09:14




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 86 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 6 lis 2018, o 19:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11628
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1624
Otrzymał podziękowań: 3873
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Jak wiecie, określenie z tematu drażni mnie bardzo. Dyskusja o tym przewija się już od lat, a ja to pojęcie tępię jak tylko mogę i gdzie mogę. Przy czym nie chodzi o to, że ktoś dodaje do jachtu jakiś spowalniacz, bo tak chce. Chce to chce, nie mój cyrk nie moje małpy. Konkretnie nie mój jacht.
Ale chodzi o to, żeby to robić świadomie. Bez oszukiwania siebie i innych. Czyli dodajemy do jachtu to i tamto, często dodajemy głupio, bo można mądrzej i oszukujemy sami siebie, oraz innych, że to ma nieistotny wpływ na prędkość.
I o to oszukiwanie siebie i innych mi chodzi. Oraz o to, że jednak walka o prędkość ma sens, a czasami wystarczy tylko pomyśleć.
Powiedzmy że chodzi o zmianę o 0,5 węzła. Ta wielkość nie została wybrana przypadkowa. Te pół węzła zabiera nam wiele elementów wyposażenia a my to często olewamy. Przy czym pół węzła, gdy jachty nasze pływają z prędkościami kilku węzłów, to jest bardzo duży procent.
I nie walczymy z tym. Niektórzy walczą. Np regatowcy. Np świadomi turyści. Albo nieleniwi turyści ;)
Albo, np. kiedyś, Japończycy. Właśnie czytam sobie historię japońskich pancerników typu Fuso. Z początku XX wieku, rzecz jasna, projektowanych po wojnie rosyjsko-japońskiej (1905 rok, dla przypomnienia). Wybudowane w latach 1913-1917. Już w trakcie budowy wyszło, że te okręty, a raczej ich projekt, jest do d... niczego. Między innymi są za wolne.
Jedną z propozycji było wydłużenie kadłubów w końcu wielkich okrętów o 3 metry, co dałoby wzrost prędkości o właśnie 0,5 węzła. Przy czym projektowana prędkość wynosiła 22,5, to jest jakby "ciut" więcej niż prędkość naszych jachtów. A mimo to ktoś, a konkretnie wiceadmirał Kondo, uznał, że warto.
Jest mi miło, że myślę podobnie. Gorzej, że jego postulaty zostały zignorowane. Widzę tu pewną analogię... ;)
Czemu o tym piszę? Wiadomo że nikogo nie przekonam. Podaję to jako ciekawostkę :)

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl



Za ten post autor waliant otrzymał podziękowania - 3: krzychuAPIA, M@rek, PioBia
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lis 2018, o 19:51 

Dołączył(a): 3 wrz 2007, o 18:09
Posty: 151
Lokalizacja: Salinko
Podziękował : 14
Otrzymał podziękowań: 69
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
waliant napisał(a):
Ale chodzi o to, żeby to robić świadomie.


To zdanie jest tu najważniejsze. Należy mieć świadomość swoich wyborów oraz ich konsekwencji.

_________________
Szkutnictwo tradycyjne - projekty, usługi, materiały


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lis 2018, o 20:02 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 12:49
Posty: 1633
Podziękował : 272
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: Morskie-turystyczne
Piszesz o „spowalniaczach” czy „przyśpieszaczach”?
Można nawet spróbować to usystematyzować.
W pogoni za „boosterami” zapominamy o tym co nas spowalnia.... bo przecież tak zawsze było.... bo wpłynie negatywnie na jakiś przelicznik, gdy pozbędziemy się „opóźniacza”.
Nie należę do ścigantów (konkurencja, walka, zaciśnięte zęby ..... ;) ).
Nie przeszkadza mi to jednak w próbach doskonalenia jachtu, tak aby pływanie sprawiało przyjemność.
W danym czasie płynąc szybciej danym kursem zapłyniemy dalej. To moje motto.
Przyznaję, że czasami szukam kursów niekoniecznie zgodnych z celem, ale dającymi frajdę
Galopu na fali. Chociaż po to aby utwierdzić się, że łódka potrafi.

_________________
—————————
Søren Kierkegaard:
Ironia życia leży w tym, że żyje się je do przodu, a rozumie do tyłu.
http://bobbyschenk.de/yacht2020_1.html#sp16


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lis 2018, o 20:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11628
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1624
Otrzymał podziękowań: 3873
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Andrzej Kolod napisał(a):
Piszesz o „spowalniaczach” czy „przyśpieszaczach”?

Generalnie miałem na myśli spowalniacze i przeszkadzajki. Ale oczywiście o przyspieszaczach też warto myśleć, np. o żaglach dodatkowych.
Andrzej Kolod napisał(a):
W danym czasie płynąc szybciej danym kursem zapłyniemy dalej.

Bardzo fajne motto! :)

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lis 2018, o 20:07 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
waliant napisał(a):
Ale chodzi o to, żeby to robić świadomie. Bez oszukiwania siebie i innych.

Konkretnie to o co chodzi?
Może o to. Znam paru twardzieli, którzy roler foka uznawali za efekt spółkowania k... z diabłem, ale kiedy przestali pływać jako kapuściarze i zaczęli bawić się w skipperkę, zarobkową na rejsach turystycznych szybko docenili roler foka, sprawny silnik, dwie toalety z prysznicami, piekarnik etc.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lis 2018, o 20:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
waliant napisał(a):
Czemu o tym piszę? Wiadomo że nikogo nie przekonam.


Ale miej Tomek nadzieję bo jak wiadomo kropla drąży skałę.

Ja po rozmowach z Tobą zacząłem baczniej zwracać uwagę np. na ustawienie bloczków genuy, na co - przyznam się bez bicia - uwagi nie zwracałem za wiele.

Poza tym skorygowałem u siebie naciągi lików wolnych grota i genuy, na co nigdy też nie zwracałem uwagi.

Zainspirowany artykułem Mariusza zacząłem baczniej zwracać uwagę na napięcie topenanty i obciągacza bomu.

Takie pierdoły, ale zauważam po wielu Twoich artykułach miejsca gdzie nawet jako zwykły leń/turysta mogę coś tam usprawnić nautycznie.

Zacząłem myśleć - poważnie bardzo - o żaglu dodatkowym...

Także Twoje ględzenie :D coś tam Tomek daje :mrgreen:

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell



Za ten post autor bury_kocur otrzymał podziękowania - 2: plitkin, waliant
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lis 2018, o 20:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2015, o 15:50
Posty: 897
Podziękował : 891
Otrzymał podziękowań: 436
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
bury_kocur napisał(a):
waliant napisał(a):
Czemu o tym piszę? Wiadomo że nikogo nie przekonam.


...

Także Twoje ględzenie :D coś tam Tomek daje :mrgreen:


jak wywalisz bramkę to zacznę myśleć, że w regatach samotników zamierzasz zwyciężać ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lis 2018, o 20:14 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8822
Podziękował : 3986
Otrzymał podziękowań: 1916
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Napiecie topenanty ???


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lis 2018, o 20:17 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 12:49
Posty: 1633
Podziękował : 272
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: Morskie-turystyczne
Bury Kocur to bardzo szybka łódka (przeliczniki!) nawet jeżeli Włodek udaje, że o tym nie wie.
Trafiła się pewnie takim małym przypadkiem.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

M@rek napisał(a):
Napiecie topenanty ???

Pewnie obciągacza bomu....

_________________
—————————
Søren Kierkegaard:
Ironia życia leży w tym, że żyje się je do przodu, a rozumie do tyłu.
http://bobbyschenk.de/yacht2020_1.html#sp16


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lis 2018, o 20:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11628
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1624
Otrzymał podziękowań: 3873
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
ins napisał(a):
Konkretnie to o co chodzi?

Konkretnie chodzi o to, że lepiej mieć jacht szybszy o pół węzła. Tak jak lepiej mieć pancernik szybszy o pół węzła. ;)

Kurczak napisał(a):
To się przełożyło na przydatność w boju.

No to właśnie mówię, były między innymi za wolne. CBDO
:)

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lis 2018, o 20:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
M@rek napisał(a):
Napiecie topenanty ???


Naciąg ...

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

kooniu napisał(a):
jak wywalisz bramkę


A co zrobię z radarem, dwoma antenami VHF, dwoma solarami pod 100 W, anteną RTV, anteną LTE i trylionem rzeczy na niej wiszącymi ? :rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lis 2018, o 21:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10301
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1232
Otrzymał podziękowań: 2361
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
waliant napisał(a):
Jak wiecie, określenie z tematu drażni mnie bardzo. Dyskusja o tym przewija się już od lat, a ja to pojęcie tępię jak tylko mogę i gdzie mogę.

Obawiam sie, ze niepotrzebnie i ze bedzie to kolejne pieprzenie w czapke. Jestem regatowcem i nawet na lodce rodzinnej mam wszystkie regulacje wyrafinowane. Korzystam z nich bardzo rzadko - ot, kogos nie moge dogonic i przegonic zbyt latwo ( kazdy plynacy w tym samym kierunku jest przeciwnikiem ), co zreszta bardzo bawi Zone.
A jesli jest pusto? Zagle ustawione przyzwoicie i "na srednia". Regulacje olewam.
Tak, zawsze warto miec lodke sprawna i szybka. Jak bardzo i za jaka cene? Nie wiem. Jako ze udka ma miec i inne zalety.
Zycze owocnej dyskusji,
Catz

_________________
W hamaku na huśtawce


Ostatnio edytowano 6 lis 2018, o 21:05 przez Catz, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lis 2018, o 21:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11628
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1624
Otrzymał podziękowań: 3873
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Catz napisał(a):
Zycze owocnej dyskusji,

Ale ja wcale nie liczę na dyskusję. Po prostu podałem ciekawostkę, co też i napisałem.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lis 2018, o 21:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10301
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1232
Otrzymał podziękowań: 2361
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Liczysz, czy nie, dyskusja pewnie bedzie, bo i temat dobry. Ciekawe po ktorej stronie slusznej sprawy bronic bede? :roll:
Catz

_________________
W hamaku na huśtawce


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lis 2018, o 21:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11628
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1624
Otrzymał podziękowań: 3873
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Catz napisał(a):
bo i temat dobry

Temat już strasznie ograny i w wielu wątkach innych się pojawiał. Może znudzić, nie powiem że zniechęcić.
Choć post Kocura jest pewnym pocieszeniem ;)

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lis 2018, o 21:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10301
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1232
Otrzymał podziękowań: 2361
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
wait and see ;)
Catz

_________________
W hamaku na huśtawce


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lis 2018, o 22:04 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4173
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
bury_kocur napisał(a):
M@rek napisał(a):
Napiecie topenanty ???


Naciąg ...


Obawiam sie, że nie o lingwistyczne szczegóły Markowi chodziło. Topenanta podczas żeglugi nie spełnia żadnej funkcji, więc powinna być wyluzowana. Zawsze.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lis 2018, o 22:13 

Dołączył(a): 29 paź 2017, o 16:50
Posty: 586
Podziękował : 134
Otrzymał podziękowań: 124
Uprawnienia żeglarskie: lipcowe
plitkin napisał(a):
Obawiam sie, że nie o lingwistyczne szczegóły Markowi chodziło. Topenanta podczas żeglugi nie spełnia żadnej funkcji, więc powinna być wyluzowana. Zawsze.


Myślę, że Włodek to wie.

Co do meritum wątku, to mimo wszystko ważne jest, żeby nakład środków był adekwatny do osiągniętego celu. Jaki by on nie był.

Jakby Kurczak stwierdził, że spoleruje sobie Dulcie, żeby zyskać ułamek węzła, to... ?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lis 2018, o 22:21 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
plitkin napisał(a):
Topenanta podczas żeglugi nie spełnia żadnej funkcji, więc powinna być wyluzowana. Zawsze.

Doprawdy? Przy grocie o powierzchni 50 -100 m/2 i większej też, w każdych warunkach, na każdym jachcie i każdym dystansie?

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lis 2018, o 23:04 

Dołączył(a): 29 paź 2017, o 16:50
Posty: 586
Podziękował : 134
Otrzymał podziękowań: 124
Uprawnienia żeglarskie: lipcowe
Wiktor, z artykułu, o którym dzisiaj była mowa:

Cytuj:
Wiele współczesnych jachtów turystycznych ma talię mocowaną w dnie kokpitu i przy próbie dociągnięcia bomu do osi jachtu bardziej ciągniemy go w dół niż w bok, do osi, i tym samym deformujemy skręt grota. Aby tego uniknąć, po wytrymowaniu grota możemy skasować luz na topenancie i zablokować ją w stoperze. Jeśli lina nie jest zbyt rozciągliwa, może zapobiec deformacji skrętu żagla.


Osobiście się z tym nie zgadzam, ale ja nie mam topenanty.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lis 2018, o 08:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
saywiehu napisał(a):
chodzi o okręty


Mam nieśmiałą propozycję aby Kurczak wyodrębnił osobny wątek dotyczący okrętów a wątek Tomka pozostawił z treściami żeglarskimi.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lis 2018, o 08:51 

Dołączył(a): 7 sie 2015, o 08:47
Posty: 860
Podziękował : 271
Otrzymał podziękowań: 225
Uprawnienia żeglarskie: morski
Catz napisał(a):
Tak, zawsze warto miec lodke sprawna i szybka. Jak bardzo i za jaka cene?

I wszystko w temacie.
Co do ceny jaką przyjdzie za to zapłacić ? Przecież wiemy , że nasze hobby jest kompletnie irracjonalne z punktu ekonomicznego , ale wydamy prawie każde pieniądze na nasze jachty . Więc jeśli pompujemy te ciężko zarobione pieniążki w jachty to chociaż wykorzystujmy ich potencjał , nie tylko hotelowy ale też , a może przede wszystkim potencjał nautyczny ( czyli tę mityczną prędkość ).
Niektórzy spoglądają na Tomka jak na jakiegoś fanatyka regatowego , a On po prostu podpowiada jak "zmieniać biegi na jachcie" co by cały czas nie piłować na "jedynce"
Krzychu.



Za ten post autor krzychuAPIA otrzymał podziękowanie od: Colonel
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lis 2018, o 08:55 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8822
Podziękował : 3986
Otrzymał podziękowań: 1916
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
ins napisał(a):
plitkin napisał(a):
Topenanta podczas żeglugi nie spełnia żadnej funkcji, więc powinna być wyluzowana. Zawsze.

Doprawdy? Przy grocie o powierzchni 50 -100 m/2 i większej też, w każdych warunkach, na każdym jachcie i każdym dystansie?

Piotr Siedlewski


Akurat dyskutujemy o nieistotnym ulamku wezla czyli regulacjach zagli i w tym przypadku topenanta nie spelnia zadnej funkcji mimo ze niektorzy turysci uwazaja inaczej :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lis 2018, o 09:05 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
M@rek napisał(a):
Akurat dyskutujemy o nieistotnym ulamku wezla czyli regulacjach zagli i w tym przypadku topenanta nie spelnia zadnej funkcji mimo ze niektorzy turysci uwazaja inaczej

Znam takich specjalistów, szybko im wybito tego rodzaju mądrości przy "zwrocie" kaucji.
Na jachtach na których bom jest parometrowa rurą, topenanta ( lub dirk ) może być całkowicie luźna tylko w przypadku zastosowania sztywnego obciągacza z amortyzatorem.


Piotr Siedlewski


Ostatnio edytowano 7 lis 2018, o 09:16 przez ins, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lis 2018, o 09:13 

Dołączył(a): 29 paź 2017, o 16:50
Posty: 586
Podziękował : 134
Otrzymał podziękowań: 124
Uprawnienia żeglarskie: lipcowe
Ins, mógłbyś to wyjaśnić, może być w innym wątku ? O co chodzi ?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lis 2018, o 09:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11628
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1624
Otrzymał podziękowań: 3873
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
krzychuAPIA napisał(a):
Co do ceny jaką przyjdzie za to zapłacić ?

Problem polega na tym, że płacimy często sporo kasy, żeby osiągi jachtu pogorszyć. Drugi problem jest taki, ze często wystarczy tylko trochę pomyśleć montując cokolwiek na jachcie, żeby minimalizować straty.
Montować to co się da jak najniżej, jak najbliżej śródokręcia, jak najbliżej osi jachtu.
Przykłady można mnożyć i nie raz o tym była mowa.
Ot. montowałem poprzedniej zimy koc gaśniczy. Znaczy koc pływał cały sezon, upchnięty w szafce na burcie, bo być musi (przepisy OSR i rozsądek). Ale nie podobało mi się to, rzecz jasna. Więc po pewnym namyśle znalazłem mu miejsce za oparciem koi. W miejscu suchym, w miarę pod ręką, i niżej niż w szafce. Podobnie nożyce do cięcia takielunku. Z szafki wyleciały pod koję. Są znacznie niżej, tuż nad dnem jachtu, przykręcone do ścianki koi nakrętką motylkową. Czyli w razie czego nie będą w wodzie, są nisko i niemal na środku jachtu, i nie latają po jachcie.
To niby drobiazgi, ale suma drobiazgów... Reasumując, często nie trzeba inwestować, tylko trzeba po prostu pomyśleć.
Inwestycje to zupełnie inna rzecz i jakby oddzielny etap.
krzychuAPIA napisał(a):
jak na jakiegoś fanatyka regatowego

Do fanatyka to mi bardzo daleko ;)
Relaks podczas wypadu turystycznego:
http://zpokladu.pl/glowna/relacje/zdjec ... 5672_2.jpg

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lis 2018, o 09:24 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4173
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
ins napisał(a):
Doprawdy? Przy grocie o powierzchni 50 -100 m/2 i większej też, w każdych warunkach, na każdym jachcie i każdym dystansie?


Tak, na wszystkich jachtach na jakich pływałem i widziałem pracę grota miała być luźna. Mimo, że kiedyś ją wykorzystywałem do trymu (a doświadczeni regatowcy zwracali mi uwagę na to, że jest to błędem) - zweryfikowałem swoje stanowisko w praktyce i więcej jej nie używam.


Ostatnio edytowano 7 lis 2018, o 09:27 przez plitkin, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lis 2018, o 09:24 

Dołączył(a): 29 paź 2017, o 16:50
Posty: 586
Podziękował : 134
Otrzymał podziękowań: 124
Uprawnienia żeglarskie: lipcowe
waliant napisał(a):
Do fanatyka to mi bardzo daleko
Relaks podczas wypadu turystycznego:
http://zpokladu.pl/glowna/relacje/zdjec ... 5672_2.jpg


Wyraznie widać, że czytasz "Advanced Computational Fluid and Aerodynamics" :mrgreen:



Za ten post autor burzum otrzymał podziękowanie od: waliant
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lis 2018, o 09:34 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8822
Podziękował : 3986
Otrzymał podziękowań: 1916
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
ins napisał(a):
M@rek napisał(a):
Akurat dyskutujemy o nieistotnym ulamku wezla czyli regulacjach zagli i w tym przypadku topenanta nie spelnia zadnej funkcji mimo ze niektorzy turysci uwazaja inaczej

Znam takich specjalistów, szybko im wybito tego rodzaju mądrości przy "zwrocie" kaucji.
Na jachtach na których bom jest parometrowa rurą, topenanta ( lub dirk ) może być całkowicie luźna tylko w przypadku zastosowania sztywnego obciągacza z amortyzatorem.


Piotr Siedlewski


Widze ze dalej nie rozumiesz o czym jest ta dyskusja :)



Za ten post autor M@rek otrzymał podziękowanie od: Colonel
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lis 2018, o 09:46 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
plitkin napisał(a):
Mimo, że kiedyś ją wykorzystywałem do trymu

Nie chodzi o trym, tylko o zabezpieczenie liku tylnego i trymlinki przed nadmiernym rozciągnięciem, przed wyrwaniem okuć na żaglu, gdy płyniesz na martwej fali przy słabym wietrze i bom zwłaszcza na obecnie spotykanych konstrukcjach - zamocowany bardzo wysoko - swoimi dynamicznymi ruchami obciąża żagiel.
Topenantę/dirk luzuje się tego stopnia by w takich warunkach przejmowała ciężar bomu w jego skrajnej dolnej pozycji, którą determinuje długość liku tylnego.
Z kolei nadmiernie wyluzowana topenanta może zahaczyć się o elementy osprzętu.

Cytuj:
Topenanta podczas żeglugi nie spełnia żadnej funkcji, więc powinna być wyluzowana. Zawsze.

To zdanie jest po prostu bzdurą, zresztą topenantę jak najbardziej też się wykorzystuje do trymowania zwłaszcza gdy mamy ciężki bom z linowym obciągaczem , który w słabym wietrze deformuje grota.

To jak się traktuje osprzęt wynika z warunków żeglowania i przeznaczenia, a nie z tego czy płynę turystycznie czy regatowo.

Piotr Siedlewski



Za ten post autor ins otrzymał podziękowanie od: burzum
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 86 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 149 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL