Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
Sciągnięcie zabytkowego stateczku do PL https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=5&t=30594 |
Strona 1 z 2 |
Autor: | romanewas [ 21 lip 2019, o 11:30 ] |
Tytuł: | Sciągnięcie zabytkowego stateczku do PL |
Witam Mam taki problem, że chcę ściągnąć do PL z okolic Dortmundu stary holownik (obecnie houseboat zarejestrowany jako motorówka sportowa - wcześniej statek pasażerski). Niestety brakuje w nim silnika - tzn teraz już jest ale nie podłączony i nie wiadomo w jakim stanie. Steteczek ma prawie 23m i pewnie waży kilkadziesiąt ton. Czy ktoś ma pomysł jak to ściągnąć do PL? Może są jakieś opcje aby go jakoś zaholować inną jednostką (jaką?)? Wszelkie sugestie mile widziane... Załącznik:
|
Autor: | Kurczak [ 21 lip 2019, o 11:48 ] |
Tytuł: | Re: Sciągnięcie zabytkowego stateczku do PL |
Jaki jest szeroki ? Kto wie czy nie byłoby najtaniej i najsprawniej zlecić transport lądem. |
Autor: | Andrzej Kolod [ 21 lip 2019, o 12:08 ] |
Tytuł: | Re: Sciągnięcie zabytkowego stateczku do PL |
23 m długości, kilkanaście-dziesiąt ton. Transport lądowy pochłonie majątek. |
Autor: | Kurczak [ 21 lip 2019, o 12:24 ] |
Tytuł: | Re: Sciągnięcie zabytkowego stateczku do PL |
A holowanie przez pół Europy ? |
Autor: | romanewas [ 21 lip 2019, o 12:31 ] |
Tytuł: | Re: Sciągnięcie zabytkowego stateczku do PL |
Chyba nie musiał by to być jakiś super duży holownik? Czy legalne jest holowanie inną jednostką sportową po wodach śródlądowych w UE? ps. szerokość 3,75m to by jeszcze dało radę ogarnąć ale wysokość z kabiną już na pewno nie jeśli ktoś myśli o drogowym. Tylko drogą wodną da radę... |
Autor: | Kurczak [ 21 lip 2019, o 12:56 ] |
Tytuł: | Re: Sciągnięcie zabytkowego stateczku do PL |
Specjalistyczny transport na specjalnej niskopodwoziówce ? Maszt zawsze można uciąć i później odtworzyć jako składany. Takie holowanie nawet jeśli jest legalne także pochłonie kupę forsy. Samo paliwo. Najtaniej byłoby odpalić ten silnik i przypłynąć o własnych siłach. |
Autor: | reed [ 21 lip 2019, o 13:40 ] |
Tytuł: | Re: Sciągnięcie zabytkowego stateczku do PL |
Kurczak, nawet na przepłynięcie musi mieć "papiery" że jest dopuszczona do pływania. W Szczecinie jest 30 metrowa Dziewanna do sprzedania... gotowa do pływania. |
Autor: | romanewas [ 21 lip 2019, o 14:01 ] |
Tytuł: | Re: Sciągnięcie zabytkowego stateczku do PL |
Papiery ma - jak napisałem jest to obecnie jacht sportowy motorowy. Kolego Reed - Dziewanna po pierwsze mi się zupełnie nie podoba a po drugie nie nadaje się do moich potrzeb (nie wspominając o cenie - kosztuje pewnie kilkukrotnie lepiej niż ELDENA). Tak chyba zacznę kombinować kolego Kurczak - może uda się ten silnik odpalić - nie wygląda źle. Pytanie tylko w jakim jest stanie wał i łożyska po grubo ponad 20 latach nieużywania (śruba i sterowanie też?)... Załącznik: Załącznik: Załącznik:
|
Autor: | Kurczak [ 21 lip 2019, o 14:52 ] |
Tytuł: | Re: Sciągnięcie zabytkowego stateczku do PL |
Z zewnątrz silnik wygląda solidnie. Sprawdzić olej, baterie, spróbuj obrócić silnikiem. Jak kręci to połowa sukcesu. Jak stoi lata może będzie potrzeba czyszczenia układu paliwowego i i wymiana samego paliwa. Zawsze możesz mu na próbę przy rozruchu psiknąć "plaku" do kolektora ssącego. Powinien odpalić. Plak jest bezpieczniejszy od kupnych samostartów, tj. mniej agresywny dla silnika a działa tak samo. Wałem zawsze można pokręcić kluczem czy innym narzędziem. |
Autor: | Waldi_L_N [ 21 lip 2019, o 15:40 ] |
Tytuł: | Re: Sciągnięcie zabytkowego stateczku do PL |
Żadnego odpalania po tylu latach na sucho! Zanim spróbujesz odpalić wlej trochę oleju silnikowego do cylindrów, odczekaj trochę i na wykręconych wytryskach lub otwartym odprężniku zakręć ręcznie silnikiem. |
Autor: | M@rek [ 21 lip 2019, o 21:14 ] |
Tytuł: | Re: Sciągnięcie zabytkowego stateczku do PL |
No, krecenie reczne starym 6 cylindrowcem to chyba Pudzianowski ![]() |
Autor: | reed [ 22 lip 2019, o 00:33 ] |
Tytuł: | Re: Sciągnięcie zabytkowego stateczku do PL |
A jaka jest moc silnika ? |
Autor: | romanewas [ 22 lip 2019, o 01:13 ] |
Tytuł: | Re: Sciągnięcie zabytkowego stateczku do PL |
To jest MWM 226 TD. Więc chyba 226KM (albo kW)?? Nie mogę nigdzie w necie znaleźć żadnej dokumentacji do tego silnika ![]() ps. Ten stateczek jest z 1909r - więc jest starszy niż Titanic ![]() ![]() |
Autor: | Kurczak [ 22 lip 2019, o 06:43 ] |
Tytuł: | Re: Sciągnięcie zabytkowego stateczku do PL |
M@rek napisał(a): No, krecenie reczne starym 6 cylindrowcem to chyba Pudzianowski ![]() Przekładnią, nie silnikiem. ![]() |
Autor: | marcin_palacz [ 22 lip 2019, o 07:07 ] |
Tytuł: | Re: Sciągnięcie zabytkowego stateczku do PL |
romanewas napisał(a): Nie mogę nigdzie w necie znaleźć żadnej dokumentacji do tego silnika Taki link, jako pierwszy, google mi wyrzuciło. https://old.motofocus.pl/media/file/201 ... td226b.pdf Jest to jakiś punkt zaczepienia do dalszych poszukiwań.... Marcin |
Autor: | bartoszek [ 22 lip 2019, o 08:22 ] |
Tytuł: | Re: Sciągnięcie zabytkowego stateczku do PL |
MWM silniki, i czesci zamienne produkuje firma DEUTZ. Popularne w traktorach czy chlodziarkach. Czesci zamienne mozna kupic w kazdym warsztacie naprawiajacym maszyny rolnicze. MWM montowne tez byly w malych holownikach. http://vieux.tracteurs.free.fr/pdf/MWM_D226_moteur.pdf https://www.ms-motorservice.com/fileadm ... _54436.pdf https://adrijversdieselmotoren.nl/en/pr ... mwm-parts/ pozdrowienia bartoszek |
Autor: | romanewas [ 22 lip 2019, o 11:05 ] |
Tytuł: | Re: Sciągnięcie zabytkowego stateczku do PL |
Ok super. Kolega mi podpowiada, że na tych zdjęciach widać iż brakuje tylko jakiegoś Vulcana aby to chodziło... Chociaż ja widzę, że tam jeszcze chyba dolot powietrza czy coś jest wybrakowany? |
Autor: | Kurczak [ 22 lip 2019, o 11:31 ] |
Tytuł: | Re: Sciągnięcie zabytkowego stateczku do PL |
Brakuje sprzęgła elastycznego lub podpory wału oraz samego wału między silnikiem a przekładnią. Na podstawie widać ślady miejsca, w którym ten element był przykręcony. Załącznik: file.jpg [ 24.87 KiB | Przeglądane 7329 razy ] |
Autor: | romanewas [ 22 lip 2019, o 19:00 ] |
Tytuł: | Re: Sciągnięcie zabytkowego stateczku do PL |
No dokładnie - mam tu mechanika okrętowego mówi, że to porządne silniki. Ma to 200KM i to solidna kataryna. Ten stateczek przy takim napędzie będzie ładnie szedł jeśli śruba jest dobrze dobrana... Prędkość teoretycznie mi wychodzi nawet 12 knots! |
Autor: | reed [ 22 lip 2019, o 19:32 ] |
Tytuł: | Re: Sciągnięcie zabytkowego stateczku do PL |
Przy tej mocy musisz mieć conajmniej uproszczone świadectwo zdolności żeglugowej wydane przez UŻŚ niestety lub Kartę Bezpieczeństwa wydaną przez UM. |
Autor: | Stara Zientara [ 23 lip 2019, o 19:47 ] |
Tytuł: | Re: Sciągnięcie zabytkowego stateczku do PL |
To jest jednostka sportowa, więc papiery PZŻ powinny wystarczyć. Kurczak napisał(a): Na podstawie widać ślady miejsca, w którym ten element był przykręcony. Ja bym jeszcze sprawdził, czy wał nie jest wysunięty. Może to sprzęgło było znacznie mniejsze - Vulcany nie są takie grube.
|
Autor: | reed [ 23 lip 2019, o 22:36 ] |
Tytuł: | Re: Sciągnięcie zabytkowego stateczku do PL |
W Szczecinie jest holownik równie historyczny "Kuter.szczecin.pl" do sprzedania gotowy do drogi z papierami |
Autor: | Były_User 934585 [ 24 lip 2019, o 09:07 ] |
Tytuł: | Re: Sciągnięcie zabytkowego stateczku do PL |
A z Niemiec do Polski barki nie pływają? Może dla sprawdzenia warto zapytać jakąś firmę spedycyjną? |
Autor: | romanewas [ 25 lip 2019, o 12:14 ] |
Tytuł: | Re: Sciągnięcie zabytkowego stateczku do PL |
Barki pewnie pływają ale to już grube koszty. Wolał bym to jakoś odpalić mimo wszystko... Jeszcze kwestia negocjacji ceny - tam wychodzi, że blachy poszycia są częściowo niestety do sporej wymiany... Myślałem, że te stare blachy dają radę a jednak nie (to jest pomiar sprzed 4 lat): Załącznik:
|
Autor: | romanewas [ 25 lip 2019, o 12:59 ] |
Tytuł: | Re: Sciągnięcie zabytkowego stateczku do PL |
Okazuje się także, że te stare blachy nie da się pospawać za bardzo z nitowanymi (kwestia uszczelnień) a nikt się już nie zajmuje nitowaniem blach... |
Autor: | reed [ 26 lip 2019, o 14:58 ] |
Tytuł: | Re: Sciągnięcie zabytkowego stateczku do PL |
spawanie nitowanych blach to niewybaczalny błąd i utrata historycznej wartości !!! |
Autor: | Kurczak [ 27 lip 2019, o 06:45 ] |
Tytuł: | Re: Sciągnięcie zabytkowego stateczku do PL |
W kopenhaskich kanałach stoi zylion takich zabytków przebudowanych na hausboty a niektóre wręcz na piękne apartamenty. ![]() Niemal wszystkie z wyglądu są bardzo stare. ![]() |
Autor: | tomasz piasecki [ 27 lip 2019, o 20:29 ] |
Tytuł: | Re: Sciągnięcie zabytkowego stateczku do PL |
reed napisał(a): spawanie nitowanych blach to niewybaczalny błąd i utrata historycznej wartości !!! Np. w Niemczech czy Holandii jest bardzo dużo rożnej wielkości stateczków żaglowych i motorowych, pochodzących z przełomu XIX i XX wieku. Jednostki te mają z reguły kadłuby nitowane, ale w poszyciu kadłuba w wielu miejscach, podczas remontów, do starych blach przyspawano nowe blachy, tworzące nieraz spore partie kadłuba żywego. Np. stateczki armatorów zrzeszonych w TSC (Traditional Sailing Charter BV), pochodzące z pierwszych lat XX w., naturalnie o poszyciu nitowanym - mają spawane w opisany sposób nie tylko blachy poszycia kadłuba, ale również duże nadbudowy, mieszczące kabiny dla turystów. Nie wydaje się, aby armatorów czy stosunkowo licznych turystów, żeglujących na tych statkach w jakimkolwiek stopniu interesowała utrata wartości historycznej jednostki - oni przede wszystkim zwracają uwagę na żagle, manewry, rozrywki i rozkosze kulinarne ![]() _______________________________ Pozdrawiam tomasz |
Autor: | romanewas [ 28 lip 2019, o 22:57 ] |
Tytuł: | Re: Sciągnięcie zabytkowego stateczku do PL |
Po rozmowie w stoczni zaproponowano mi nadspawanie blach do tego oryginalnego kadłuba. Jednak nie ma pewności co do szczelności żadnej. Dopiero na wodzie po tygodniu stania np okaże się czy nie cieknie. Chłop mi powiedział, że generalnie taniej wyjdzie zbudować nowy niż ten remontować ![]() |
Strona 1 z 2 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |