Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Ciekawy wielokadłubowiec
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=5&t=30901
Strona 4 z 4

Autor:  YaYurek [ 15 paź 2019, o 22:22 ]
Tytuł:  Re: Ciekawy wielokadłubowiec

Królowa wszystkich proa, Te-puke

https://youtu.be/KXt4PL2R1aU



A...a


Y...k

Autor:  YaYurek [ 15 paź 2019, o 23:08 ]
Tytuł:  Re: Ciekawy wielokadłubowiec

pozwoliłem sobie zacytować wypowiedz Krzysia Mnicha "Myszka" nt. tego jak się pływa na proa.Dodam tylko że ta te-puke mająca 9,8m długości i 18 m/2 żagla,przy wietrze 3B ,z czterema osobami na pokładzie. bez problemu osiągała 6w.Jej maksymalna prędkość to lekko ponad 16w.Jej faktyczny ciężar (pustej) to 360 kg.


05.07.2009
Czesc
Plywalem podwodnym zaglowcem, i wcale nie byla to katastrofa.
Zaglowiec podwodny (no, prawie) zostal wymyslony kilkaset lat temu
na Wyspach Salomona i nazywa sie Te Puke. Opis mozna znalezc tu:
http://www.pacifictraditions.org/vaka/
Wyglada nieziemsko i mnie najbardziej kojarzy sie z 'Wodnym swiatem'
Costnera.

Otoz wczoraj mialem przyjemnosc uczestniczyc w pierwszym rejsie
pod zaglem pierwszej tego typu jednostki w Polsce, Europie
i w ogole wszedzie poza ich ojczyzna.

Zbudowal to cudo Jurek, ktorego poznalem w Szczecinie. Zwodowal
na razie na jeziorze Jamno, kiedy okret bedzie juz dobrze oswojony,
to do morza ma rzut beretem. Statek ma 8m dlugosci, kabinke,
w ktorej moga pomiescic sie na wcisk 3 osoby i kilkanascie m^2 zagla.

Jak toto plywa?
Pierwsze wrazenie: to nie jest canoe, to nie jest lodka. To jest
statek! Te puke byly w koncu statkami towarowymi i to sie czuje
od pierwszej chwili, czyli od momentu wejscia na poklad.
Wazy pewnie ze 400kg, niby niewiele, ale jest zaskakujaco stabilne.
Po zawietrznej znajduje sie platforma, wysunieta jakies 1.5m
od osi, mozna spokojnie wejsc na te platforme i nic sie nie rusza,
nie przechyla w zadnym odczuwalnym stopniu. Mozna zejsc z centralnego
pomostu na poklad dziobowy czy rufowy, przespacerowac sie po tym
pokladzie bez trzymanki, zero wrazen. Solidne, stabilne,
nie do ruszenia. Wrazenie powiekszaja jeszcze solidne belki
konstrukcji i grube liny, jakimi calosc jest powiazana.

Zagiel, ktory mial byc mozliwie najbardziej zblizony do oryginalu,
wymaga jeszcze sporo dotrymowywania, ale i tak lodz plynela
calkiem ostro do wiatru, tak jak kazdy inny jacht. Szybkosc
na dosc slabym wietrze nie byla imponujaca, dobrze wytrymowana
Sportina robila wokol nas koleczka, no ale w koncu to statek
a nie jakas wyscigowka ;-) Zrownowazenie zaglowe bez zarzutu,
potezne wioslo sterowe bylo rzadko uzywane; preferowalismy
raczej zmiane polozenia srodka bocznego oporu poprzez spacery
na dziob i rufe. Co ciekawe, te puke jest niezle zrownowazone
na kursach z wiatrem - moment sily aerodynamicznej, dzialajacej na
kabinke, rownowazy w duzym stopniu moment od wysokiego, smuklego
zagla.

Konstruktor zamknal kadlub dosc szerokim pokladem, co ma swoje wady
i zalety. Zaleta jest mozliwosc wygodnego przejscia na dziob i rufe,
wada - klapanie na fali. Przy wietrze 2B na jeziorze fali nijakiej
nie bylo, wiec lodz nie miala okazji wyprobowac swojej dzielnosci,
a to jest w tej konstrukcji najciekawsze. 'Podwodny' kadlub
jest malo wrazliwy na fale, przebija je na wylot bez specjalnych
sensacji. Mam nadzieje, ze kolejne proby pojda dobrze i niebawem
statek poplywa i po szerszych wodach, bardziej nierownych.

Zegluga jest bardzo spokojna, zadnej walki o zycie. Przy tych 2B
dwie osoby siedzialy caly czas na zawietrznej platformie, drugie
dwie tu i owdzie, ale raczej nie po nawietrznej, ani razu nie bylo
potrzeby jakiegokolwiek balastowania. Nie znaczy to, ze obsluga
jest prosta: wykonanie zwrotu wymaga (na razie) wspolnej pracy
4 osob, utrzymanie kursu tez wymaga uwagi, gdzie kto siedzi
czy stoi. A wlasnie - na wielu fotkach zaloga te puke stoi.
To nie pozowanie, po prostu taka jest naturalna pozycja na tym
statku. Niekoniecznie siedzaca, jak zwykle w jachtach, tylko
wlasnie stojaca. W kokpicie, na pomoscie, na pokladach, na belkach
obok kabiny... po 5 godzinach zeglowania troche nas nogi bolaly :-)
Z innych strat opalilismy sie na raczka, a Jurek utopil telefon.
Jak na oplyniecie calego jeziora, bilans chyba dodatni ;-)

Zdjecia beda niebawem (nie robilem za duzo, bom plywal...), reszta
zalogi plywala jeszcze dzisiaj, sam jestem ciekaw jak im szlo.
Wrazenie ogolne: bajka. Opowiesc z morz poludniowych, wlasnie
taka jak na tych fotkach z Taumako.

pozdrowienia

krzys


A...a

Y...k

Autor:  Mir [ 15 paź 2019, o 23:30 ]
Tytuł:  Re: Ciekawy wielokadłubowiec

Trafiłem na zupełne monstrum 62,5 ft proa w nowoczesnym ujęciu...

Autor:  Mir [ 18 paź 2019, o 11:03 ]
Tytuł:  Re: Ciekawy wielokadłubowiec

W innym egzotycznym zakątku świata też żeglują, na swoich wymyślnych konstrukcjach...

Autor:  robhosailor [ 18 paź 2019, o 11:17 ]
Tytuł:  Re: Ciekawy wielokadłubowiec

W naszym, egzotycznym zakątku, na targach pokazano właśnie m in nowe proa PJOA FOLK, do kupienia w elementach do montażu, lub same plany, do budowy ze sklejki:

Obrazekfot. Paweł Kowalski - PJOA

Autor:  YaYurek [ 20 paź 2019, o 20:48 ]
Tytuł:  Re: Ciekawy wielokadłubowiec

Mir napisał(a):
Trafiłem na zupełne monstrum 62,5 ft proa w nowoczesnym ujęciu...


Mir specjalnie dla Ciebie.....też 60 ft....


Załącznik:
nemo (2).jpg
nemo (2).jpg [ 449.64 KiB | Przeglądane 5880 razy ]




A...a

Y...k

Załączniki:
nemo2.jpg
nemo2.jpg [ 357.55 KiB | Przeglądane 5881 razy ]

Autor:  Mir [ 20 paź 2019, o 22:59 ]
Tytuł:  Re: Ciekawy wielokadłubowiec

Dzięki, gdzieś go widziałem. Ale tego chyba nikt nie widział - HARRYPROA - koncept, chociaż 5 lat już ma.

Mocno zaawansowana koncepcja współczesnego proa przyszłości. ;)

Autor:  YaYurek [ 21 paź 2019, o 19:57 ]
Tytuł:  Re: Ciekawy wielokadłubowiec

Mir napisał(a):
Dzięki, gdzieś go widziałem. Ale tego chyba nikt nie widział - HARRYPROA - koncept, chociaż 5 lat już ma.

Mocno zaawansowana koncepcja współczesnego proa przyszłości. ;)


Witaj Mir-u
dla (zatwardziałych :rotfl: ) proamaniaków koncepcje i konstrukcje HarryProa to klasyka.
Nasze czasy wyprzedzają inne konstrukcje.Takie jak koncept Volvo

Załącznik:
VolvoProa_03.jpg
VolvoProa_03.jpg [ 25.66 KiB | Przeglądane 5833 razy ]

Załącznik:
volvo2.jpg
volvo2.jpg [ 198.78 KiB | Przeglądane 5830 razy ]

Warto zajrzeć na stronę,naprawdę ciekawa.


A...a

Y...k

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

no i jeszcze to;
Załącznik:
volvo2.jpg
volvo2.jpg [ 198.78 KiB | Przeglądane 5830 razy ]


A...a

Y...k

Załączniki:
volvoproa_01.jpg
volvoproa_01.jpg [ 115.97 KiB | Przeglądane 5833 razy ]

Autor:  YaYurek [ 21 paź 2019, o 20:32 ]
Tytuł:  Re: Ciekawy wielokadłubowiec

Aha;adres strony

blurb with deep ww foil 006 - Harryproa


A...a

Y...k

Autor:  YaYurek [ 22 paź 2019, o 06:10 ]
Tytuł:  Re: Ciekawy wielokadłubowiec

Tytuł wątku brzmi "ciekawy wielokadłubowiec".Myślę że ten poniżej też jest ciekawy i dlatego pozwalam sobie go zamieścić.

Załącznik:
volvo tri.jpg
volvo tri.jpg [ 101.81 KiB | Przeglądane 5805 razy ]


Widać Volvo mocno zaangażowało się w tworzenie wizjonerskich konceptów.
można by pomyśleć że foile,to przyszłość żeglarstwa.Przynajmniej tego regatowego.

A...a

Y...k

Autor:  myszek [ 22 paź 2019, o 14:12 ]
Tytuł:  Re: Ciekawy wielokadłubowiec

YaYurek napisał(a):
Widać Volvo mocno zaangażowało się w tworzenie wizjonerskich konceptów.
można by pomyśleć że foile,to przyszłość żeglarstwa.Przynajmniej tego regatowego.


Ale chyba poza kilkoma koncepcjami nic z tego niestety nie wynikło.

Przy okazji: proa całkowicie latające jest akurat tak samo sensowne jak katamaran czy trimaran, może czasami bardziej. Zauważcie, że w wodzie są tylko ruchome skrzydełka, które - w propozycji Roba Deneya - halsują, wbrew pozorom, zupełnie normalnie.
Część nadwodna natomiast powinna być ustawiona tak, aby generować jak najmniejszy opór powietrza...

pozdrowienia

krzys

Autor:  Mir [ 1 lis 2019, o 16:45 ]
Tytuł:  Re: Ciekawy wielokadłubowiec

Aue, aue!

Autor:  YaYurek [ 2 lis 2019, o 00:18 ]
Tytuł:  Re: Ciekawy wielokadłubowiec

https://youtu.be/cPAbx5kgCJo


A...a

Y...k

Autor:  myszek [ 2 lis 2019, o 14:29 ]
Tytuł:  Re: Ciekawy wielokadłubowiec

Byłem zresztą pod wrażeniem dbałości twórców tego filmu o szczegóły i realia.
Łódka, na której bohaterowie odbyli swoją podróż, to co prawda normalnie halsujący outrigger, odpowiedni raczej do rejsów po lagunach, ale już w filmiku przytoczonym przez Mira mamy bardzo ładnie pokazane łodzi typu Ndrua z wysp Fidżi.

Ndrua to nie było zresztą proa z jednym głównym kadłubem i małym pływaczkiem do stabilizacji, lecz asymetryczny, wekslujący katamaran. Podobne konstrukcje były potem używane aż do wyspo Tuamotu.

Przy okazji: uważa się, że rzeczywiście, tak jak w filmie, Tahiti została zasiedlona przez mieszkańców wysp Fidżi, ale było to ok. 100r. n.e., raczej przed skonstruowaniem pierwszych ndrua.

pozdrowienia

krzys

Autor:  YaYurek [ 3 lis 2019, o 08:31 ]
Tytuł:  Re: Ciekawy wielokadłubowiec

Myszek napisał;
Ndrua to nie było zresztą proa z jednym głównym kadłubem i małym pływaczkiem do stabilizacji, lecz asymetryczny, wekslujący katamaran. Podobne konstrukcje były potem używane aż do wyspo Tuamotu

https://youtu.be/VpT5FsF2YOE


A...a

Y...k

Autor:  YaYurek [ 4 lis 2019, o 09:21 ]
Tytuł:  Re: Ciekawy wielokadłubowiec

Aloha

https://youtu.be/w8LjLIM3U4w

Jeśli ktoś przypadkiem ma kajak i kanadyjkę.....

A...a

Y...k

Autor:  YaYurek [ 7 lis 2019, o 13:23 ]
Tytuł:  Re: Ciekawy wielokadłubowiec

coś dla Mir-a
https://youtu.be/IgFM1f4es9U

A...a

Y...k

Autor:  Mir [ 7 lis 2019, o 19:45 ]
Tytuł:  Re: Ciekawy wielokadłubowiec

Eee, te zabawki muszą być trochę większe, żeby poczuć siłę na sterze. :D
https://www.youtube.com/watch?v=FJDYe7cweWw
2 metry, to już jest coś. ;)
Proa jest bardzo trudny do ujarzmienia przez RC. Właściwie, to musi być maszt w połowie długości (lub dwa) i wtedy da się tym jakoś sterować...
https://www.youtube.com/watch?v=NfmoYQBCa0A
Tak jak i w skali 1 : 1.
https://www.youtube.com/watch?v=h_ILYfWTEbk

Autor:  YaYurek [ 7 lis 2019, o 20:30 ]
Tytuł:  Re: Ciekawy wielokadłubowiec

Mir-u
A zwróciłeś uwagę na sposób prowadzenia żagla??? na filmie który Tobie dedykowałem?


A...a


Y...k

Autor:  Mir [ 7 lis 2019, o 22:11 ]
Tytuł:  Re: Ciekawy wielokadłubowiec

Widziałem, widziałem, spodobało mi się usztywnienie masztu wytykiem obrotowym. Żagiel prowadzony promieniowo od dziobu do dziobu, aż chciałoby się puścić go w szynie biegnącej od dziobu do dziobu po pokładzie. Generalnie takielunek główny w formie ruchomej nie należy do pewnych. Za dużo jest tam elementów podatnych na awarię i trudne do opanowania nawet w modelu sterowanym radiem. Ale podoba mi się szukanie nowego. :D

Autor:  Mir [ 8 lis 2019, o 23:21 ]
Tytuł:  Re: Ciekawy wielokadłubowiec

Jeszcze jeden innowacyjny trimaran (od 0:55 min.):

Autor:  YaYurek [ 13 lis 2019, o 10:42 ]
Tytuł:  Re: Ciekawy wielokadłubowiec

Ten też jest ciekawy

Załącznik:
WOLF 14 conept model rig-8-7-18 004 (1).JPG
WOLF 14 conept model rig-8-7-18 004 (1).JPG [ 446.07 KiB | Przeglądane 5339 razy ]



A...a


Y...k

Autor:  myszek [ 13 lis 2019, o 14:01 ]
Tytuł:  Re: Ciekawy wielokadłubowiec

YaYurek napisał(a):


Hi hi, ileż razy wymyślane jest to samo...
Załącznik:
model2.jpg
model2.jpg [ 21.55 KiB | Przeglądane 5320 razy ]

Model zbudowany w roku 1988. Testowany na Jezioraku, wychodził na hydroskrzydła i był w tej pozycji stabilny.

Jego wersja powiększona miała już nieco inne ożaglowanie...
Załącznik:
nietoperz.jpg
nietoperz.jpg [ 85.83 KiB | Przeglądane 5320 razy ]

(acz na bardzo podobnej zasadzie działające)

pozdrowienia

krzys

Strona 4 z 4 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/