Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 24 kwi 2024, o 03:16




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 41 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 25 lut 2020, o 20:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 maja 2018, o 10:18
Posty: 138
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 30
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Cześć!
Nawet nie bardzo umiem nazwać o co pytam...
Mały katamaran, a na nim mały maszt z 2m średnicy śmigłem wiatrowym.
Przełożenie na śrubę 25cm średnicy.
Czy są gdzieś jakieś wyliczenia co taki układ może zdziałać przy wiatrach 3-4B.
Czy da się płynąć pod jakimś kątem do wiatru.
Pomysł nowy, bo chcę latem katkiem mini z napędęm solarnym wyruszyć na Zatokę,
ale jak sie zachmurzy i zawieje to może byc różnie.
Aku 100Ah da rade kilka- kilkanascie minut, a taki układ wstepnie licząc to 10kg na pokładzie.
Niestety, w obcych językach mocny nie jestem bo na pewno ktoś coś takiego rzeźbił.
Jak znacie linki to tego to dzięki z góry.
Pozdrowionka.


Załączniki:
napęd.jpg
napęd.jpg [ 12.28 KiB | Przeglądane 7344 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 lut 2020, o 21:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7523
Podziękował : 5924
Otrzymał podziękowań: 2282
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
hangman :)
To ja Ci podpowiem w ten sposób...
Ten układ ma się poruszać - tak ?
No to - bazując na Twoim rysunku - Jeśli śmigło pod wpływem wiatru będzie się obracało w prawo ( kierunek dla ustalenia uwagi ) Zaś śruba będzie generowała ciąg też kręcąc się w tę sama stronę... To Twój układ popłynie.
Ale jeśli wyeliminujesz śrubę - popłynie o wiele szybciej :mrgreen:
Sugerowałbym zastosowanie tego... No... Jak mu tam... Żagla ? ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 lut 2020, o 22:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10301
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1232
Otrzymał podziękowań: 2361
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
MarekSCO napisał(a):
Sugerowałbym zastosowanie tego... No... Jak mu tam... Żagla ?

Wiosła jeszcze są.
Catz O Gęstościach

_________________
W hamaku na huśtawce



Za ten post autor Catz otrzymał podziękowanie od: MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lut 2020, o 00:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 8774
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1746
Otrzymał podziękowań: 2024
Uprawnienia żeglarskie: sternik
I motorek: https://www.olx.pl/oferta/silnik-zaburt ... C6Lj7.html.

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lut 2020, o 01:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7523
Podziękował : 5924
Otrzymał podziękowań: 2282
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Mir :)
A zauważyłeś, że ten Tummler z linku ma modyfikowany zapłon ?

Obrazek
Te Tummlery w oryginale ( bez przeróbek ) to kompletna porażka jest...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lut 2020, o 10:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1100
Podziękował : 57
Otrzymał podziękowań: 624
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
Da się policzyć.
Zakładam, że chodzi Ci o płynięcie pod wiatr, bo z wiatrem wystarczy prześcieradło na kiju od szczotki (albo w ogóle tylko opór łódki i załogi).

Wieje 3-4B, powiedzmy dla równego rachunku, że 8m/s. Chcielibyśmy płynąć pod wiatr przynajmniej jakieś 2 węzły (dla równego rachunku, 1m/s). W najbardziej niekorzystnym przypadku, czyli dokładnie pod wiatr, wmordewindem.

Moc, wytworzona przez śmigło, zależy od jego skoku, powierzchni łopatek itd., a w konsekwencji od tego, jaką prędkość zostawimy za tarczą śmigła. Intuicyjnie, dobrze jest pozostawić za śmigłem powietrze nieruchome względem wody i jest to bliskie optimum.

W tych warunkach, z 1m^2 tarczy śmigła wyciągniemy maksymalnie około 92 watów mocy. Z drugiej strony, wyhamowanie powietrza generuje opór, na którego pokonanie przy założonej prędkości zużyjemy 47 watów na metr kwadratowy. Zostaje niecała połowa - niemniej, na razie pozytywnie, o ile akurat tej połowy nie zeżrą straty energii.

Oszacujmy bilans. Mamy śmigło o powierzchni nieco ponad 3m^2 (przy 2m średnicy). Jeżeli będzie dobrze zrobione, to sprawność wyniesie około 80%. Dalej przekładnia, przy doskonałym wykonaniu 90%. Dalej śruba, sprawność (na razie bez uwzględnienia poślizgu) też 80%. Razem 58%. Moc uzyskana ze śmigła prawie 300W, ale oddana przez śrubę już tylko 167W.

Jaką średnicę może mieć śruba? Z grubsza, im większa tym lepsza w tym przypadku, ale weźmy rozsądnie 30cm. Przy prędkości 1m/s i dostarczonej mocy 167W, siła ciągu wyniesie 110N (trzeba rozwiązać równanie 3-go stopnia, numerycznie bardzo szybko się zbiega), a prędkość wody za śrubą będzie 2m/s.

Z drugiej strony:
Siła oporu śmigła to 147N i już mamy ujemny bilans.
Do tego opór powietrza łódki. Pewnie specjalnie jej nie optymalizowałeś pod tym względem, powierzchnię czołową szacuję na 1m^2, opór wyniesie 50N.
Do tego opory wody - przy tej prędkości minimalne, jakieś 7N.
Razem zabrakło nam prawie 100N ciągu. W dodatku, same opory stawiane przez śmigło, zżerają nam więcej niż cały ciąg.

Żeby poprawić bilans, trzeba radykalnie zwiększyć ciąg śruby. Zwiększając jej średnicę do absurdalnych 80cm, uzyskujemy ciąg 147.5N, czyli ledwie tyle co opory śmigła.
Zwiększając następnie sprawność śmigła i śruby do fantastycznej wartości 90% (co będzie wymagać zastosowania zmiennego skoku i idealnej jego regulacji), a sprawność przekładni do 95% (też niełatwe do uzyskania), dostajemy ciąg 190N.
Łączny bilans nadal ujemny, ale można go już poprawić przez powiększenie śmigła. I śruby, niestety.

Na plus wychodzimy przy średnicy śmigła 3m i śruby 90cm, przy podanych powyżej, wyśrubowanych sprawnościach.

I to jest dobra odpowiedź na pytanie, dlaczego tak rzadko stosuje się podobne napędy - jest je po prostu dużo trudniej zrobić niż żaglowy.

pozdrowienia

krzys

ps. w wersji kołowej i z wiatrem - poguglaj DDWFTTW :)



Za ten post autor myszek otrzymał podziękowania - 3: Marian Strzelecki, Ryś, tomasz piasecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lut 2020, o 13:56 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8026
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2413
Uprawnienia żeglarskie: -
hangman napisał(a):
Czy są gdzieś jakieś wyliczenia co taki układ może zdziałać przy wiatrach 3-4B.
Czy da się płynąć pod jakimś kątem do wiatru.
Może poszukaj u AYRS https://www.ayrs.org/booklets/
Na szybko -
http://www.sailwings.net/art.html

I "Revelation" - coś w tem stylu: https://www.jstor.org/stable/43749026
Znaczy ten:


"The maximum boat-speeds reached were, 4 knots upwind in a windspeed of 6 m/s, 4.2 knots across the wind in a windspeed of 8.3 m/s, 3.7 knots downwind in a windspeed of 7.3 m/s and 5.5 knots on a broad reach (150° to the wind) in a windspeed of 8.8 m/s. The maximum boatspeed to windspeed ratios reached were just over 0.4 and these occurred on upwind courses."


A testowane bywało. Nawet od dawna dość.
Obrazek
http://www.friedensblitz.de/sterne/schm ... midt3.html
https://www.boatdesign.net/threads/sail ... ard.27000/

A możesz i próby basenowe uskutecznić. http://www.sailwings.net/windspinner.html


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lut 2020, o 18:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 8774
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1746
Otrzymał podziękowań: 2024
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Jest jeszcze turbina powietrzna, która pod wpływem wiatru spręża go i wydmuchuje z ogromną prędkością...
Załącznik:
airpower.jpg
airpower.jpg [ 50.26 KiB | Przeglądane 7065 razy ]


ps.
Cytuj:
Marek SCO: A zauważyłeś, że ten Tummler z linku ma modyfikowany zapłon ?
Nie zauważyłem, przyglądałem się cenom, bo jeden był za 50 zł. i trzy noce nie spałem, aż wreszcie ktoś go wziął. Taka okazja... :lol:

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie



Za ten post autor Mir otrzymał podziękowanie od: MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lut 2020, o 18:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7523
Podziękował : 5924
Otrzymał podziękowań: 2282
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Mir napisał(a):
Nie zauważyłem, przyglądałem się cenom, bo jeden był za 50 zł. i trzy noce nie spałem, aż wreszcie ktoś go wziął. Taka okazja...

Całkiem możliwe, że to byłem ja ;) Kupiłem w zeszłym roku za 50 złociszy Tummlera bez gaźnika...
Potem kupiłem chinski gaźnik za 60 złociszy... I to był mój drugi błąd :lol:
Z tego gaźnika w drodze zmudnej obróbki skrawaniem, wymiany dysz, powtórnego
przewiercania i deklowania kanałów... etc... Udało mi się zrobić gaźnik ;)
Potem udało mi się naprawić szarpankę ( wymiana sprężyny i napawanie obudowy w miejscu gdzie sznurek wychodzi... Widać "odpalali" go setki razy - ciekawe ile razy z pozytywnym skutkiem...
Następnie dorobiłem zapłon CDE kluczowany istniejącym przerywaczem - pomogło...
Zasilałem go z cewki WN... Następnie dorobiłem zapłon bateryjny kluczowany tymże przerywaczem i przetwornicę, która ładuje 12V akumulator z uzwojeń "oświetleniowych" tego cholernego Tummlerka...
Kolejnym modem był zamknięty obieg chłodzenia. Zrobiłem eksperyment w wymiennikiem ciepła z jakiejś chłodniczki oleju dużego samochodowego silnika. Temperatura pracy wzrosła i już nawet spala mieszankę prawie do końca ;)
Ale to ciągle jeszcze nie jest silnik spalinowy :lol:
Moje zdanie takie. Jak masz ochotę "ładnie" stracić 150 złociszy - kupuj ten na aukcji ;)

Co do tematu wątku, to ja Koledzy pozwolę sobie "odpaść". Za mało wiem o śmigłach itp
historiach :D



Za ten post autor MarekSCO otrzymał podziękowania - 3: 01_Anna, Mir, Ryś
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lut 2020, o 19:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2018, o 18:25
Posty: 949
Podziękował : 166
Otrzymał podziękowań: 349
Uprawnienia żeglarskie: posiadam, rzecz dziwna...
Marku...historia...piękna. :kiss:
Dawno się tak nie uśmiałam....

_________________
Pozdrawiam, Anna


"Arkę zbudowali amatorzy, Titanica -zawodowcy" Czeremcha



Za ten post autor 01_Anna otrzymał podziękowanie od: MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lut 2020, o 20:07 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8026
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2413
Uprawnienia żeglarskie: -
No śmigło jednak prostsze siem zdaje :D
Obrazek

A dla Hangmana: http://fionamsinclair.co.uk/yachts/auto/index.htm

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... iZv86DB0si
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... GTQ5W-pgyn


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lut 2020, o 20:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 maja 2018, o 10:18
Posty: 138
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 30
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Qrła po lekturze mam mętlik.
Chodzi mi o to, że 5-6km od brzegu zachmurzenie, panele siadają, wiatr spory no i własnie
chciałoby się posterować do brzegu pod kątem do wiatru,
a nie kwitnąć na 150m kotwicy.
Może coś takiego:
https://allegro.pl/oferta/elektrownia-w ... 8859212924
lekkie to, jakoś bym upchnał na "dalszy" rejs.

Żagiel odpada bo z autopsji wiem, że maszt rzuca cień, który potrafi wyłączyć panele o 50%.
To wszystko łącza szeregowo- równoległe, a jak szeregowe to zacienienie 1 zespołu ogniw to
jak wyjęcie bateryjki z szeregu, czyli dooopa.
A opcja masztu transportowanego wzdłuż kadłuba też odpada bo zamontowanie go na pokładzie w czasie rejsu jest awykonalne realnie.
Będzie też windpaddle, ale na razie nie mam w tym praktyki.
Spoko, za miesiąc - dwa potestuje te windpaddle na jeziorach, Bytyńskim lub Chrzypskim.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lut 2020, o 22:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 8774
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1746
Otrzymał podziękowań: 2024
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Oj, chyba lepiej wrócić do klasyki wiosłowej, ta nigdy nie zawodzi. A i gimnastyka przednia przy tym jest.
Obrazek
Built by Dave Gillette

Tummlera da się przykręcić, Wietieroka 8 https://www.olx.pl/oferta/silnik-zaburt ... d31d831182 też, a gdy zasponsorujesz sobie panele i śmigło na maszcie, to i jaka Minnkota da radę popchać do brzegu...

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lut 2020, o 23:13 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8026
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2413
Uprawnienia żeglarskie: -
hangman napisał(a):
Żagiel odpada bo z autopsji wiem, że maszt rzuca cień, który potrafi wyłączyć panele o 50%.
A opcja masztu transportowanego wzdłuż kadłuba też odpada bo zamontowanie go na pokładzie w czasie rejsu jest awykonalne realnie.
Aby nie przesadzasz?
Żagla użyjesz wszak awaryjnie gdy ładowanie i tak szło się paść.
A jakisi mały powiedzmy maszcik, z nawiniętym nań żagielkiem - bezbomowo, toć nie o regaty idzie - jakoś bys zmieścił. Ba, pych lub solidny bosak i szmatka? A chyba to najprostsze, jednakoż.
I nie przesadzajmy, jak na maczku (303) czy figielku można było maszt w dziurę wsadzić, a nawet we szkwale wyjąć, to na stabilnym kacie nie uradzisz?
(jak dziś pamiętam, na maczku trzeba było najpierw ów maszt (sosnowy ;) ) złożyć z połówek, a potem nawlec nań żagiel jako tę skarpetę; jeźli na wodzie to interesującem było zajęciem, i owszem :mrgreen: )


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lut 2020, o 18:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 maja 2018, o 10:18
Posty: 138
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 30
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Katek ma maszt nasadzany na kulę i linkowe odciągi, ni cholery tego
bez położenia na boku nie zrobisz bo naciąg sztagu jest na górze.
Na dole rolfok. Wypróbuję na jeziorze taki windpaddle. Jak bedzie cos działał
to zawsze można uszyć większy. Dzisiaj dałem do szycia nowy fartuch kajakowy,
kupić nie problem, ale chcę mieć w barwach camo :-)

A co do wioseł spoko.
Prawie całą Zatokę na starej desce ogarnąłem :D

Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lut 2020, o 18:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7523
Podziękował : 5924
Otrzymał podziękowań: 2282
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Może szukaj wiatru tam, gdzie on rzeczywiście wieje ? ;)

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lut 2020, o 19:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 maja 2018, o 10:18
Posty: 138
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 30
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Znam trochę to. Moje stare skrzydło.
Niestety to dawne czasy. Skrzydło było na 75kg, a Żonka Kochana doprowadziła
że przy 90 musiałem je sprzedać. Nowego już nie kupiłem bo "nie było zgody" :-(

Obrazek



Za ten post autor hangman otrzymał podziękowanie od: MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lut 2020, o 22:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7523
Podziękował : 5924
Otrzymał podziękowań: 2282
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
hangman :D
Całkiem poważnie - próbowałbym latawca na Twoim miejscu. Masztu nie potrzebuje...
Generuje sporą moc akurat wtedy, kiedy panele słoneczne najmniejszą...
Trochę trudny w obsłudze ale pozwala płynąć pod bardzo korzystnym kątem do wiatru...



Za ten post autor MarekSCO otrzymał podziękowanie od: Ryś
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lut 2020, o 13:57 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8026
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2413
Uprawnienia żeglarskie: -
hangman napisał(a):
Katek ma maszt nasadzany na kulę i linkowe odciągi, ni cholery tego
bez położenia na boku nie zrobisz bo naciąg sztagu jest na górze.
A kto mówi o oryginalnem takielunku?
A umocuj se gdzie rurkę, do której wstawi wolnostojący kij. Mozna i w pływaku, boć symetria obowiązkową nie jest ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lut 2020, o 14:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 maja 2018, o 10:18
Posty: 138
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 30
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Cytuj:
Całkiem poważnie - próbowałbym latawca na Twoim miejscu. Masztu nie potrzebuje...
Generuje sporą moc akurat wtedy, kiedy panele słoneczne najmniejszą...


A teraz mnie zaciekawiłeś...
Coś takiego na próbę warto kupić?

https://allegro.pl/oferta/latawiec-tren ... 8419417003


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lut 2020, o 17:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7523
Podziękował : 5924
Otrzymał podziękowań: 2282
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Nie. Szukaj takiego o powierzchni czynnej 4m^2 ( Ani mniej ani więcej )
I o smukłym kształcie płata ( łatwiej manewrować, co w Twoich warunkach może być jednoznaczne z możliwością manewrowania jako takiego )...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lut 2020, o 18:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 maja 2018, o 10:18
Posty: 138
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 30
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
A mógłbyś zapodać linka zakupowego?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lut 2020, o 19:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7523
Podziękował : 5924
Otrzymał podziękowań: 2282
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Trudno kupić w dobrej cenie. Może na początek rzuć okiem na to:
https://allegro.pl/oferta/latawiec-kite ... 7488802187
Ale, jak bardzo Ci się nie spieszy, to ja przeglądam czasem różne ogłoszenia z ciekawymi latawcami i jak wpadnie mi w oko coś ciekawego to dam Ci znać :D
W przypadku łódki jest trochę inna specyfika niż w przypadku kitesurfingu na desce...
Pewne detale "grają" inaczej w pewne ( depower przykładowo ) w ogóle nie grają :D
Jeśli Ci się nie spieszy, to poczekajmy na jakieś ciekawe propozycje na aukcjach :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lut 2020, o 21:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 maja 2018, o 10:18
Posty: 138
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 30
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
OK, będę szukał bo napęd natury jest cool...

Kiedyś popełniłem takie kretyństwo. Idiotyzm polegał na tym, że nie
zabrałem trapezu i wszystko na Zatoce w łapkach.
Było fajnie, ale ...zerwane ścięgna zrastały się półtora roku...

Obrazek



Za ten post autor hangman otrzymał podziękowanie od: MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lut 2020, o 21:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7523
Podziękował : 5924
Otrzymał podziękowań: 2282
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Z latawcem będziesz miał podobnie - tylko do kwadratu ;)
Najważniejsze, żebyście się potem ( Ty i łódka ) nie szukali tydzień po zatoce ;)
Fajny katamaran :D Lubie takie klimaty. Szybkość i minimalizm :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lut 2020, o 21:54 

Dołączył(a): 22 gru 2012, o 20:57
Posty: 3857
Podziękował : 441
Otrzymał podziękowań: 754
Uprawnienia żeglarskie: dostateczne plus
Jednego nie kumam.
Ludzie którzy mają czas, mogą przyjąć założenie pływania nie ostrzej niż 80 st. do rzeczywistego. To daje im 220 st bezproblemowej rzeczywistości wodnej.
Świat wielkich możliwości.
v


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lut 2020, o 22:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7523
Podziękował : 5924
Otrzymał podziękowań: 2282
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
vaginalu :)
Kajf w tym, ze zwiększając sprawność napędu zmniejszasz jednocześnie zakres jego
swobodnego użytkowania. W sensie - zakres wiatrowy. Nie tylko kąt ale i prędkość wiatru...
No co ja Ci powiem. Wyzwanie? Nie wiem jak to traktować, ale wciąga jak szlag ;)
A jeszcze w trzech wymiarach :lol: Jest jazda...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 mar 2020, o 11:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1100
Podziękował : 57
Otrzymał podziękowań: 624
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
Przepraszam, zdaje się, że pomyliłem się w rachunkach: z rozpędu podzieliłem moc śmigła przez 2.

Skorygowany wynik jest znacznie bardziej zachęcający.
A mianowicie:

moc z metra kwadratowego powierzchni śmigła - 260W
opór, stawiany przez 1m^2 śmigła - 52N

ciąg śruby o średnicy 0.4m, przy średnicy śmigła 2m,
sprawności śmigła 0.8, śruby 0.8, przekładni 0.9 - 282N

opór aerodynamiczny łódki przy powierzchni czołowej 2m^2 - 105N
opór hydrodynamiczny przy 1m/s prędkości - 6.6N

Razem nadwyżka siły ciągu 6N - czyli można płynąć.
Jednak co ciekawe, opłaca się zrobić mniej wydajne śmigło.
Przy 100% sprawności napędu, zostawianie za sobą nieruchomego powietrza jest optymalne. Przy niższej już nie - warto zmniejszyć opór stawiany przez śmigło kosztem mniejszej mocy napędu.

Przy założonych warunkach optimum wychodzi przy prędkości powietrza za śmigłem 5m/s, wówczas nadwyżka ciągu wynosi 51N. Pozwala ona, jak się okazuje, płynąć nawet z prędkością 3 węzłów pod wiatr 8m/s, więc całkowicie spełnia założenia.
2 węzły wyciągniemy pod wiatr 6m/s.

Niemniej: trzeba mieć naprawdę dobrze zaprojektowane śmigło i śrubę, dobrze działającą przekładnię, a zalecany jest regulowany skok śmigła.

pozdrowienia

krzys


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 mar 2020, o 12:13 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4173
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Myszek, nie zrozumialem (jako nie unżynier). Chcesz powiedziec, że jest możliwe swego rodzaju perpetum-mobile? W sensie, że generowana przez śmigło moc oddana na śrubę potrafi napędzać nasz środek transportu równo pod wiatr?
Tylko i wyłącznie przez zmianę środowiska (powietrze - woda)? Bo na logikę wydaje się to być totalną abstrakcją. Czy źle zrozumiałem?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 mar 2020, o 13:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1100
Podziękował : 57
Otrzymał podziękowań: 624
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
plitkin napisał(a):
W sensie, że generowana przez śmigło moc oddana na śrubę potrafi napędzać nasz środek transportu równo pod wiatr?


Jak najbardziej. Przecież potrafisz zrobić to samo, halsując. Kiedyś może spalonoby Cię za to na stosie :)

Zauważ, że zarówno łopata śmigła jak i łopata śruby robią dokładnie to co żagiel i część podwodna halsującej łódki: poruszają się skośnie względem wiatru. Ruch do przodu to ruch całej łódki, a składowa w bok pochodzi od obrotów śmigła/śruby.
Tak więc zasada jest dokładnie taka sama, jak przy normalnej halsówce.

Co zabawne, na podobnej zasadzie można poruszać się dokładnie z wiatrem szybciej od wiatru (ang. skrót DDWFTTW) Udaje się to raczej na pojazdach kołowych, a w tym wypadku źródłem energii są koła, a poruszane przez nie śmigło napędza pojazd - bo od wiatru wiejącego w rufę można odepchnąć się wydajniej niż od nieruchomej ziemi. Obecny rekord to ok. 2.5x prędkość wiatru.

Na wodzie VMG z wiatrem większe od prędkości wiatru to raczej ewenement, ale się zdarzało. Np. katamaran z pucharu Ameryki potrafił whalsować się pod prąd rzeki przy absolutnie bezwietrznej pogodzie.

pozdrowienia

krzys



Za ten post autor myszek otrzymał podziękowanie od: robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 41 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 181 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL