Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 29 mar 2024, o 16:31




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 23 wrz 2020, o 10:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1091
Podziękował : 55
Otrzymał podziękowań: 615
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
Cześć

Jak powinna wyglądać łódź rybacka do łowienia z plaży, wszyscy wiedzą - jak nasz pomeranka, szpicgat z przekrojami V na dziobie i rufie, wypłaszczone dno na śródokręciu i miecz to ustępstwa na rzecz lądowania na plaży. W każdym razie szerokie pawęże są wykluczone. Anglicy, naród konserwatywny i z tradycjami morskimi, też powinni to wiedzieć, nieprawdaż?

Przedstawiam otóż tradycyjną sztrandującą łódź rybacką z wybrzeży północno-wschodniej Anglii. Nazywa się Coble, a wygląda tak:
Załącznik:
coble.jpg
coble.jpg [ 56.75 KiB | Przeglądane 3109 razy ]

Wysoki dziób, żeby fale przyboju nie zalały wnętrza. OK. A teraz seria zaskoczeń: dziób jest bardzo głęboki. Dalej dno się wypłaszcza aż do samej rufy, ba - bywa lekko wklęsłe. Na śródokręciu centralna stępka zanika, a pojawiają się dwie boczne, dające stabilność na lądzie. Całość wygląda jak nie przymierzając Alcyone komandora Cousteau. Na końcu szeroka, mocno pochylona pawęż. Na niej olbrzymi ster, skośny "pod włos", stanowiący, wraz z głębokim dziobem, opór boczny. Miecza dzięki temu nie potrzeba.

Co równie ciekawe, wraz z zastąpieniem żagli przez napęd motorowy kształt kadłuba zrobił się jeszcze bardziej radykalny: stało się już wyraźnie wklęsłe, tworząc tunel dla śruby.
Załącznik:
coble_moto.jpg
coble_moto.jpg [ 301.94 KiB | Przeglądane 3109 razy ]


Ot, taka ciekawostka - jak różne od naszych wyobrażeń mogą być tradycyjne łodzie.

pozdrowienia

krzys

ps. a tę wersję da się zwinąć ze sklejki :)
Załącznik:
coble1.fbm [29.68 KiB]
Pobrane 105 razy



Za ten post autor myszek otrzymał podziękowania - 2: baoo, Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 wrz 2020, o 11:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4066
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Niejaki Peter Fisher (Selway Fisher Designs) od lat projektuje sklejkowe łódki oparte na kształtach tradycyjnych "cobles" - można zobaczyć, jak to wygląda u niego:

https://www.selway-fisher.com/Cobles.htm

https://www.selway-fisher.com/OtherDB.htm#BRIAN

https://www.selway-fisher.com/OtherDB.htm#COB

Obrazek

Obrazek

Mniej radykalnie zanurza dziób i dodaje miecz... Anglik i konserwatysta, a nie wie, jak coble wygląda? ;)

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 wrz 2020, o 12:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1091
Podziękował : 55
Otrzymał podziękowań: 615
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
robhosailor napisał(a):
Mniej radykalnie zanurza dziób i dodaje miecz... Anglik i konserwatysta, a nie wie, jak coble wygląda? ;)


Pewnie rozmaicie wygląda, zależnie od regionu i wsi.
Zobacz, jak różne potrafią być dory: nie tylko płaskodenne koryta, ale bywają także bardziej okrągłodenne.

pozdrowienia

krzys


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 wrz 2020, o 13:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4066
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
myszek napisał(a):
Zobacz, jak różne potrafią być dory: nie tylko płaskodenne koryta, ale bywają także bardziej okrągłodenne.
Dory, to akurat moje hobby od lat.
Wspólną nazwą "dory" objęte są płaskodenne łódki o różnych kształtach z jedną cechą wspólną - dno wszystkich dory historycznie było budowane z podłużnie układanych desek - w odróżnieniu od płaskodennych "sharpies", "sharpie skiffs", "flatiron skiffs" i "flatties", które w tamtym czasie miały dno zbudowane z desek kładzionych w poprzek kadłuba. Dzisiaj ich repliki buduje się ze sklejki, co je konstrukcyjnie do siebie upodobniło.

Druga cecha wspólna łódek dory, to rozchylone burty.

Wąskie dno i wysokie, proste i rozchylone burty, to cechy m in łódek typu "banks dory", a ich kształty determinowała ładowność, dzielność ale i seryjna produkcja i sposób ich składowania, jedna w drugiej, na pokładach szkunerów rybackich.

Łodzie budowane w XIX i początkach XX wieku indywidualnie, znaczy nieseryjnie i nieprzemysłowo, w okolicach Swampscott* w Stanie Masachusetts, zwane stąd "swampscott dory", miały burty okrągłe i tylko wąski fragment płaskiego dna. Bardziej podobne do naszych "pomeranek" itp.

Budowane również do regat, żaglowe "swampscott dory" były szersze, zapokładowane z wąskimi kokpitami.

Można poczytać np. tam: https://www.woodenboatstore.com/products/dory-book-the-john-gardner

_____
*) https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=swampscott+google+maps

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowania - 2: Marian Strzelecki, myszek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 wrz 2020, o 15:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 8759
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1741
Otrzymał podziękowań: 2016
Uprawnienia żeglarskie: sternik
robhosailor napisał(a):
Druga cecha wspólna łódek dory, to rozchylone burty.

To dla rybaków wyciągających sieci lub wędkarzy podbierających rybę. Wąskie dno do wiosłowania.
Fajnie to widać w tej konstrukcji: http://www.northbayboatworks.com/BoatsD ... rrill.html

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie



Za ten post autor Mir otrzymał podziękowanie od: robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 wrz 2020, o 19:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4066
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
A jeszcze o coble...
Przypominam sobie artykuł w radzieckim pisemne Katera i Jachty, gdzie omawiane były te łodzie, właśnie zwrócono uwagę na pogłębiony dziób, wypłaszczoną rufę i głęboki, "odwrotnie" skośny ster. Jak znajdę, to wrzucę tu skan.


***
A o dory...
Kiedyś chciałem zbudować swampscott dory, ale nie znalazłem planów. Zacząłem własne przymiarki na podstawie dostępnych rysunków m in z przywołanej wyżej książki. To dość specyficzne łódki m in ze względu na bardzo małą stateczność początkową. Prościej było jednak zbudować GIS-a.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 171 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL