Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Wózek talii grota
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=5&t=4069
Strona 1 z 1

Autor:  pimplak [ 24 lis 2009, o 18:36 ]
Tytuł:  Wózek talii grota

Witam

Czy mogłby ktoś wyjaśnić w jaki sposób najefektywniej korzystać z wózka talii grota?(chętnie poczytałbym troche teorii ;) ) Jaki wpływ ma on na wypłaszczenie i skręt żagla? Jakie jest odzwierciedlenie korzystania z niego w praktyce?

Pozdrawiam
Piotrek

Autor:  Cape [ 24 lis 2009, o 19:31 ]
Tytuł:  Re: Wózek talii grota

Przy wiatrach słabych wynosisz wózek na nawietrzną. Powoduje to "zamkniecie" żagla i możliwość ostrzejszej żeglugi. Przy wiatrach silnych, odwrotnie. Wózek na nawietrznej, to żagiel otwarty na liku wolnym. Jest to szczególnie korzystne przy wiatrach szkwalistych. To są ogólne zasady.

Autor:  Szaman3 [ 24 lis 2009, o 22:59 ]
Tytuł:  Re: Wózek talii grota

Krzysiek, to nie tak do końca. T. zn. wiem, że taka jest praktyka, ale tak naprawdę, to do efektywnego pływania ustawienia są dokładnie odwrotne.
Rajzbelka z wózkiem talii grota jest przydatna do uzyskania właściwego trymu grota w bajdewindzie. To co Ty opisałeś, nie ma wiele wspólnego z własciwym trymem. Jak wykorzystujemy wózek talii grota?
Przy silnym wietrze żagiel powinien być maksymalnie wypłaszczony (płytki profil). Uzyskuje się to poprzez zwiększenie napręzenia w likach zagla. W przypadku grota, wybieramy mocniej fał bądź cuningham i mamy załatwiony lik przedni. Wybieramy mocniej szkentlę i mamy załatwiony lik dolny. A co z likeim tylnym? Trzeba dociągnąc bom w dół aby zwiększyc naprężenie w tym liku. Można to zrobić obciągaczem bomu albo talią. Tyle tylko, ze gdy talia nie jest na wózku, a zamocowana do dna kokpitu, to nie tylko ciągniemy bom w dół, ale jeszcze dociągamy go do osi jachtu i tym samym zmieniamy kąt natarcia grota. Najczęściej grot jest wtedy przebrany i przez to mniej efektywny.
Gdy mamy wózek talii grota, to mozemy w dużej mierze rozdzielić te funkcje. Wybraniem talii uzyskujemy właściwe napręzenie liku tylnego, a położeniem wózka szotowego regulujemy kąt natarcia grota i tym samym grot nie będzie przebrany, jeśli bom nie bedzie zbyt blisko osi jachtu. Oczywiscie właściwe położenie wózka będzie gdzieś między osią jachtu a zawietrzną i będzie zależało od kursu względem wiatru.

Przy słabym wietrze pogłebiamy profil żagla. Zatem luzujemy liki przedni i dolny grota(pojedyncze cm na fale i na szkentli) i kasujemy napręzenie liku tylnego luzując talię, a nawet lekko (minimalnie) podbieramy topenantę równoważąc masę bomu. Również można nieco skręcić żagiel przesuwając wózek szotowy na nawietrzną i dociagając talią bom do osi jachtu.

Autor:  kwak [ 25 lis 2009, o 11:22 ]
Tytuł:  Re: Wózek talii grota

Niezależnie od tego, który z Was ma rację, położenie wózka w zależności od warunków macie zbieżne :lol:

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/