Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 2 maja 2024, o 16:13




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 22 cze 2010, o 19:36 

Dołączył(a): 19 lut 2009, o 21:08
Posty: 532
Lokalizacja: łowicz
Podziękował : 38
Otrzymał podziękowań: 18
Witam wszystkich.
Mam pytanie na które w zasadzie nie znalazłem konkretnej odpowiedzi i nurtuje mnie od dawna.
Jakie według reguł powinno być prawidłowe pochylenie masztu .Czy lepiej gdy jest prosty, lekko pochylony do przodu, lekko pochylony do tyłu.Jaki ma to wpływ, jeśli ma na skuteczność pływania?Wiem iż odpowiednio pochylony maszt ma wpływ n.p na wypłaszczenie grota.
Czy pochylenie regulujemy odpowiednio napinając sztag i achtersztag(w osi wzdłużnej jachtu}?
Czy można uzyskać wstępne pochylenie masztu n.p podkładając metalową płytkę pod piętę masztu,a następnie napinając takielunek?

Jaki kształt jest najkorzystniejszy?

Mówię tu o jachcie turystycznym ,sztag ,achtersztag ,topenanta ,napinacz bomu ,wanty ,baksztagi.

_________________
Marek Gruhn


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 cze 2010, o 20:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16812
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4112
Otrzymał podziękowań: 3973
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
incoming napisał(a):
Jakie według reguł powinno być prawidłowe pochylenie masztu .Czy lepiej gdy jest prosty, lekko pochylony do przodu, lekko pochylony do tyłu.Jaki ma to wpływ, jeśli ma na skuteczność pływania?Wiem iż odpowiednio pochylony maszt ma wpływ n.p na wypłaszczenie grota.

Zapewne nie ma jednej reguły dla wszystkich jednostek, ale zwykle maszty bywają pochylone o kilka stopni w kierunku rufy. Maszty np. dżonek bywają czasami dość zdecydowanie pochylone do przodu...

Widziałem kiedyś serię obrazków pokazującą, jak należy pochylać maszt Solinga, albo innej regatowej jednostki w zależności od siły wiatru i od kursu względem wiatru... ale pytasz o jacht turystyczny (domyślam się, że o slup bermudzki). Zwykle jest on (maszt) zamocowany w gnieździe na stałe ale można go nieco pochylać naciągiem olinowania stałego i półstałego (baksztagów itp.). Z tego co wiem, to na kursach ostrych maszt można nieco pochylić do tyłu, ale np. na fordewindzie lepiej, gdy jest pionowo, bo jacht może stać się nieco niestabilny kursowo...

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 cze 2010, o 21:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 cze 2010, o 19:28
Posty: 38
Lokalizacja: Świdnica
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
Dokładnie, popieram- wychylenie kilka stopni do tyłu- wg teorii optymalnym kształtem dla żagla byłby elipsa- więc maszt lekko wygięty do tyłu zapewni teoretycznie lepsze właściwości aerodynamiczne żagla. Ale mówimy tu o poprawie sprawności o kilka procent najwyżej. Poza tym wygięcie ku tyłowi przesunie lekko środek ożaglowania, więc jacht będzie bardziej nawietrzny. Ale to miałoby znaczenie w regatach- myślę, że na jachcie turystycznym najlepiej zaufać inżynierom ze stoczni i zostawić maszt tak, jak jest.

_________________
Navigare necesse est, vivere est non necesse


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 cze 2010, o 21:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 cze 2010, o 19:28
Posty: 38
Lokalizacja: Świdnica
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
PS- jak już chcesz podziałac w czasie pływania na profil zagla, to raczej obciągaczem bomu- do tego służy ;)

_________________
Navigare necesse est, vivere est non necesse


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 cze 2010, o 07:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2010, o 21:11
Posty: 201
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 19
Otrzymał podziękowań: 12
Uprawnienia żeglarskie: kpt. j.
Polecam książki na ten temat o teorii żeglowania i o trymowaniu jachtów (jest ich sporo). Jednak chciałbym zwrócić uwagę na to, że koledzy chyba lekko pomieszali dwie rzeczy:

1. Pochylenie masztu - przez przesunięcie pięty (mające wpływ na przesunięcie środka ożaglowania).
2. Wygięcie masztu - przez regulację sztagów i want (mające wpływ na profil grota).

P.S. obciągacz bomu ma wpływ tylko na obniżenie bomu, a właściwie zwiększenia kąta pomiędzy bomem i masztem, i to dzięki temu zmienia się profil. Głównie ma to wpływ na zachowanie liku wolnego. Wygięcie lub pochylenie masztu powoduje inne zmiany.

_________________
Pozdrawiam
Konrad Futera


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 cze 2010, o 07:59 

Dołączył(a): 15 wrz 2008, o 07:54
Posty: 36
Lokalizacja: radomsko
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 2
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
Ładny artykuł na ten temat jest w miesięczniku ŻAGLE,nr05(maj).Polecam.Jest poruszona sprawa przesunięcia masztu oraz pochylenia i co się z tym wiąże...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 cze 2010, o 13:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 cze 2010, o 19:28
Posty: 38
Lokalizacja: Świdnica
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
Konrad.futera napisał(a):
P.S. obciągacz bomu ma wpływ tylko na obniżenie bomu, a właściwie zwiększenia kąta pomiędzy bomem i masztem, i to dzięki temu zmienia się profil. Głównie ma to wpływ na zachowanie liku wolnego. Wygięcie lub pochylenie masztu powoduje inne zmiany.



Racja, przepraszam, użyłem skrótu myslowego- oczywiście trzeba mówić o całym układzie obciągacz- szoty- topenanta, plus jeszcze uwzględnić krój żagla, kształt bomu itd... chodziło mi o to, ze znacznie łatwiej wpłynąć na profil zagla olinowaniem ruchomym niż stałym.

_________________
Navigare necesse est, vivere est non necesse


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 cze 2010, o 20:43 

Dołączył(a): 19 lut 2009, o 21:08
Posty: 532
Lokalizacja: łowicz
Podziękował : 38
Otrzymał podziękowań: 18
OK maszt pozostaje w pięcie w tym samym miejscu ,nie mam żadnego grzebienia by przesuwać go przód tył.Jedynie poprzez naciąg olinowania stałego mogę nieznacznie pochylać go przód tył prosto.

_________________
Marek Gruhn


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 cze 2010, o 06:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2010, o 21:11
Posty: 201
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 19
Otrzymał podziękowań: 12
Uprawnienia żeglarskie: kpt. j.
No to tak, z reguły masz pochyla się lekko do tyłu. Nie jak duży zakres pochylenia kolega ma na myśli. Najlepiej oczywiście wykreślić sobie środek ożaglowania, środek bocznego oporu i zrównoważyć sobie jacht. Żeby nie był za mocno na- ani zawietrzny. Jeśli zakładamy, że maszt będzie prosty, i nie ruszmy ruchomego olinowania. To pochylenie masztu nie wpłynie na profil żagla.

_________________
Pozdrawiam
Konrad Futera


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 130 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL