Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 27 kwi 2024, o 11:22




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 65 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 17 lut 2012, o 12:29 

Dołączył(a): 5 gru 2009, o 21:40
Posty: 1276
Podziękował : 145
Otrzymał podziękowań: 336
Uprawnienia żeglarskie: jachtowy sternik morski, m.s.morski.
Bury Kocur się nie liczy bo On z całej okolicy lód wytopił prądem. Widziałem kadłub nowej motorówki po zimowaniu i swojej bym nie zostawił, pełno pajączków w żelkocie na poziomie wody powstało.

_________________
Kto ma statki ten ma wydatki.
Pozdrawiam Michał aka Szkodnik
Usługi szkutnicze


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lut 2012, o 14:39 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 389
Uprawnienia żeglarskie: nikt
Maar napisał(a):
Wacław stawał :-)

BTW ciekawe czy odcięli, zmienili leki czy może coś innego? :-)


Natychmiast ciepnij za siebie czarnego kota przez lewę ramie i spluń solą...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 sty 2024, o 13:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13386
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1526
Otrzymał podziękowań: 2214
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Właściciel jachtu opowiada również o tym co stało się z jego jachtem, który utknął w lodzie



_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 sty 2024, o 16:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14011
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2011
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
https://e-kg.pl/artykul/w-porcie-zatona ... igkS6DLRkw

Nie to, że jestem za lub przeciw, ale to już drugi taki wypadek w Kołobrzegu w ciągu ostatnich kilku lat.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 sty 2024, o 17:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4487
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 761
Otrzymał podziękowań: 1538
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
e-KG.pl napisał(a):
możliwą przyczyną zdarzenia mogła być awaria zaworu pompy grzewczej
Co to jest "pompa grzewcza"?

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 sty 2024, o 17:51 

Dołączył(a): 3 lis 2021, o 10:02
Posty: 229
Podziękował : 20
Otrzymał podziękowań: 55
Uprawnienia żeglarskie: szuwarowe lekko posolone
Latem masz zawór pompy obiegu wody chłodzącej no to jakiej ma być zimą?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 sty 2024, o 23:06 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1095
Podziękował : 406
Otrzymał podziękowań: 397
Uprawnienia żeglarskie:
bartoszek napisał(a):
W Holandii wiele lodzi zimuje w wodzie(lodzie).Opinie sa podzielone polowa wyciaga, polowa zostawia.Ogolnie lajbie to nie szkodzi.Wiosna sie wyciagnie polozy farbe przeciwporostowa, i na wode. Ma to swoje zalety ze sezon jest dlugi,od stycznia do stycznia, a i bigos w sylwestra jest gdzie podgrzac.

wszystkiego najlepszego w NOWYM ROKU


Fakt, w Holandii mnóstwo ludzi trzyma łódki w wodzie i przeważnie nic się z tego tytułu nie dzieje.
Przy okazji trzeba dodać, że chyba nikt (ostatecznie - może jeden na tysiąc) nie używa tam żadnych pompek wodnych czy powietrznych do utrzymania ruch wody wokół kadłuba, jak to się czyta na forum.

_________________________________________

Pozdrawiam
tomasz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sty 2024, o 00:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13386
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1526
Otrzymał podziękowań: 2214
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Kurczak napisał(a):
https://e-kg.pl/artykul/w-porcie-zatona ... igkS6DLRkw
Nie to, że jestem za lub przeciw, ale to już drugi taki wypadek w Kołobrzegu w ciągu ostatnich kilku lat.

Nawet woda nie zamarzła do porządku wokół jachtu w Kołobrzegu i poszedł na dno.

Z netu kilka fotek. A jest tego więcej...


Załączniki:
stock-photo-fishing-boats-boat-in-the-small-harbor-during-winter-time.jpg
stock-photo-fishing-boats-boat-in-the-small-harbor-during-winter-time.jpg [ 258.33 KiB | Przeglądane 3382 razy ]
stock-photo-small-private-yachts-pier-in-winter-small-private-boats-in-foreground-with-deep-blue-water.jpg
stock-photo-small-private-yachts-pier-in-winter-small-private-boats-in-foreground-with-deep-blue-water.jpg [ 143.74 KiB | Przeglądane 3382 razy ]
stock-photo-ilulissat-pier-with-fisherman-boats-at-greenland.jpg
stock-photo-ilulissat-pier-with-fisherman-boats-at-greenland.jpg [ 255.28 KiB | Przeglądane 3382 razy ]
stock-photo-dutch-winter-landscape-in-twilight.jpg
stock-photo-dutch-winter-landscape-in-twilight.jpg [ 122.83 KiB | Przeglądane 3382 razy ]

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sty 2024, o 08:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4487
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 761
Otrzymał podziękowań: 1538
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Aarhus (dawniej: Århus) w Dani, 56° szerokości północnej, 15 stycznia 2024:


Załączniki:
Zdjęcie 2024-01-15 o 16.38.12.jpg
Zdjęcie 2024-01-15 o 16.38.12.jpg [ 99.62 KiB | Przeglądane 3308 razy ]
Zdjęcie 2024-01-15 o 16.38.11.jpg
Zdjęcie 2024-01-15 o 16.38.11.jpg [ 116.28 KiB | Przeglądane 3308 razy ]

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sty 2024, o 13:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13386
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1526
Otrzymał podziękowań: 2214
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Gdyby jachty tonęły w lodowatej wodzie nikt by nie żeglował w rejony podbiegunowe...

https://tvn24.pl/tvnmeteo/najnowsze/dot ... -ls4894957






_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sty 2024, o 13:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13386
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1526
Otrzymał podziękowań: 2214
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
tomasz piasecki napisał(a):
Przy okazji trzeba dodać, że chyba nikt (ostatecznie - może jeden na tysiąc) nie używa tam żadnych pompek wodnych czy powietrznych do utrzymania ruch wody wokół kadłuba, jak to się czyta na forum.

Na tym filmiku viewtopic.php?p=657124#p657124 właściciel jachtu mówi, że lepiej gdy jacht stabilnie w lodzie stoi gdyż nie ma problemu z ruchem kadłuba podczas wiatru gdy ten burtą obija się o krawędzie lodu gdy stosowana jest metoda napowietrzania w celu wywołania ruchu cząsteczek wody. Jeszcze wspominał o tym, że nie miał ryzyka uszkodzenia steru czy śruby napędowej, ale dokładnie co powiedział, to polecam obejrzeć filmik.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sty 2024, o 15:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Co to jest "pompa grzewcza"?


To jest pompa, która - wg dziennikarza Kołobrzeskiego Serwisu Informacyjnego - spowodowała zatonięcie jachtu...

Wytłumaczyłem ? :rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 sty 2024, o 19:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12957
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2916
Otrzymał podziękowań: 2587
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Wypowiem się wiosną.

Gdy Wymówka przeżyje (lub nie) pierwszą polską zimę na wodzie.;-)
Na razie stoi i nic się nie dzieje.


Załączniki:
Komentarz: Zdjęcie od Szamana z kamery na Polonium. Wymówka w lewym górnym rogu.
Zdjęcie WhatsApp 2024-01-10 o 08.08.53_c14ce40e.jpg
Zdjęcie WhatsApp 2024-01-10 o 08.08.53_c14ce40e.jpg [ 244.64 KiB | Przeglądane 3176 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 sty 2024, o 07:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14011
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2011
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Miałem w tym roku rozterkę, wyjąc, czy nie. Na szczęście wymiana kibelka i montaż zbiornika na fekalia a co się z tym wiąże likwidowanie zbędnych zaworów spowodowały, że zasadniczo nie miałem wyboru.

Co będzie w przyszłym roku ? Mam jeszcze trochę czasu do przemyśleń, choć przy obecnych cenach za usługi w kołobrzeskiej marinie ma to sens wówczas, gdy nie trzeba dokonywać np. poprawek antyporostu.

Usługa bramownicą kosztuje tyle, co wyjecie Don Kichota dźwigiem i postawienie na stojaku i to tylko wówczas, gdy się z robotą wyrobie w godzinę (750 zł niezależnie od wagi jachtu), każda następna godzina jest płatna 150 zł extra.

Po wyrównaniu cen postoju w basenie i na lądzie coraz mniej jachtów zimuje na brzegu.

Fakt, że w wyniku awarii zaworu lub przejścia zatonął kilka lat temu
"Ark", na dno poszła także "Bara Bara" no i ta jednostka, która zatonęła w styczniu. Przynajmniej dwa z nich w zimie i z tego co mi wiadomo nie wówczas, gdy baseny były zamarznięte, tylko wówczas gdy przyszła odwilż i puściły lody.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 sty 2024, o 08:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13386
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1526
Otrzymał podziękowań: 2214
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Stara Zientara napisał(a):
Wypowiem się wiosną.

Gdy Wymówka przeżyje (lub nie) pierwszą polską zimę na wodzie.;-)
Na razie stoi i nic się nie dzieje.

Temperatura lodu wynosi 0 st.C do ostatniej kostki lodu podczas topnienia.
Powietrze zimą jest chłodniejsze od temperatury lodu. Eskimosi wpadli na to już dawno budując iglo, gdzie przy minusowych temperaturach na zewnątrz w środku chaty jest na plusie;)
Temperatura wody pod jachtami/ pod lodem jest dodatnia.

Gdyby było np. minus 30 st.C to lód będzie
miał jaką temperaturę?

Czy lód będzie "izolatorem" albo śnieg, który leży na pokładzie?

0d 2017 roku zlewajka zamarza u mnie podczas tęgich mrozów z tym, że nie na całej powierzchni https://youtu.be/rKda2RLnt1s?si=eATX4vNk4Dbb-FyX
Tej zimy fabryka prądu odstawiła kolejne dwa, łącznie 4 bloki energetycznie i morze rybnickie zamarzło całe...


Załączniki:
received_399688792625405.jpeg
received_399688792625405.jpeg [ 182.24 KiB | Przeglądane 3112 razy ]

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 sty 2024, o 10:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14011
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2011
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Wojtuś, tego uczyli w podstawówce... :D

Nie chodzi o temperaturę lodu, tylko o zwiększanie się objętości wody podczas przechodzenia w stan stały. To powoduje rozsadzanie zaworów, przejść burtowych, skał, i wszystkiego, gdzie woda się miała okazję dostać i zamarznąć. :)

Tego też uczyli w podstawówce. :)

I co ciekawe, dopóki takie pęknięcie jest zamarznięte nie musi być widocznych objawów awarii, problem się zaczyna wówczas, gdy lód zamienia się z powrotem w wodę i bul, bul, bul... :-(

Czyli, że łódka stała w lodzie całą zimę i nic się ne działo, przyszła odwilż lody puściły, a łódka poszła nagle na dno.

Dlatego ważne jest wysuszenie łódki zaatakowanej osmozą, ponieważ zamarzająca, uwięziona wewnątrz LPS woda powoduje destrukcję laminatu.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 sty 2024, o 11:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13386
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1526
Otrzymał podziękowań: 2214
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Piotr, nie każdy był na wszystkich lekcjach ;)
Są tacy, którzy wiedzą inaczej

Kurczak napisał(a):
I co ciekawe, dopóki takie pęknięcie jest zamarznięte nie musi być widocznych objawów awarii, problem się zaczyna wówczas, gdy lód zamienia się z powrotem w wodę i bul, bul, bul...

Statystyki nie mówią o wielu przypadkach zatonięć jachtów z powodu pękniętych zaworów podczas odwilży. Jeżeli w ogóle, to margines zdarzeń

Kurczak napisał(a):
Dlatego ważne jest wysuszenie łódki zaatakowanej osmozą, ponieważ zamarzająca, uwięziona wewnątrz LPS woda powoduje destrukcję laminatu.

Dlatego lepiej nie wyciągać przemoczonego jachtu z laminatu aby nie stał na mrozie.
W zimnej wodzie nic mu nie powinno się stać.
Jednakże przypadki osmozy w dostępie do epoksydowej chemii jachtowej i antyfoulingów, to tak jak z ilością zatopionych statków

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 sty 2024, o 16:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4487
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 761
Otrzymał podziękowań: 1538
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Wojciech napisał(a):
Powietrze zimą jest chłodniejsze od temperatury lodu. Eskimosi wpadli na to już dawno budując iglo, gdzie przy minusowych temperaturach na zewnątrz w środku chaty jest na plusie;)
NIE! Temperatura lodu jest taka sama jak otaczającego go powietrza (czy wody). Eskimosi budowali igloo z bloków śniegu, a nie lodu. Wyższa temperatura wewnątrz bierze się z ogrzewania (lampa tłuszczowa), a nie "od magicznie utrzymującego zero stopni lodu". Uwięzione w śnieżnych blokach powietrze zapewnia jej łatwiejsze utrzymywanie - stanowi izolację termiczną. :roll:
Chyba pomerdało Ci się z temperaturą topnienia lodu (zamarzania wody). Ona rzeczywiście wynosi zero stopni Celsjusza. Ale dla czystej wody. Dla wody słonej jest niższa i zależy od stopnia zasolenia. :cool:
Wojciech napisał(a):
Gdyby było np. minus 30 st.C to lód będzie
miał jaką temperaturę?
Dokładnie -30°C. :-? Zakładając, że od zmiany temperatury (powietrza lub lodu) upłynęła dostateczna ilość czasu dla jej wyrównania. (czy-temperatura-lodu-sie-zmienia)

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************



Za ten post autor Wojtek Bartoszyński otrzymał podziękowanie od: Kurczak
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 sty 2024, o 23:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13386
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1526
Otrzymał podziękowań: 2214
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
NIE! Temperatura lodu jest taka sama jak otaczającego go powietrza (czy wody).

Trudniejszy przypadek gdy do policzenia mamy dane tj. temperatura powietrza i temperatura wody otaczającej lód. Wcale lód nie musi mieć temperatury powietrza, i raczej dane są stale zmienne w warunkach zewnętrznych- nie laboratoryjnych.
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Eskimosi budowali igloo z bloków śniegu, a nie lodu. Wyższa temperatura wewnątrz bierze się z ogrzewania (lampa tłuszczowa), a nie "od magicznie utrzymującego zero stopni lodu". Uwięzione w śnieżnych blokach powietrze zapewnia jej łatwiejsze utrzymywanie - stanowi izolację termiczną.

Mówią, że z lodu, i ze śniegu https://youtu.be/dZjWJL8fg0I?si=EKKzirk07ItOZd6C&t=94, i napisali: Igloo albo iglu to budowane przez Eskimosów z Grenlandii i Kanady małe budowle, które zimą służyły im za schronienie. Budulcem dla igloo są wycinane z lodu i zbitego śniegu bloki. https://www.medianauka.pl/igloo?fbclid= ... YGhXeobB6k
O temperaturach w iglo też było tam.

Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Chyba pomerdało Ci się z temperaturą topnienia lodu (zamarzania wody). Ona rzeczywiście wynosi zero stopni Celsjusza. Ale dla czystej wody. Dla wody słonej jest niższa i zależy od stopnia zasolenia.

Niekoniecznie pomerdało;)
Po jakim czasie lód osiągnie temperaturę powietrza, tym bardziej, że w tym rozważaniu mamy dodatkowy czynnik jakim jest temperatura wody, i ile czasu akumuluje uzyskaną niską temperaturę?!

Faktem jest, że brałem pod uwagę topnienie lodu wody słodkiej mając na uwadze 0stC.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 sty 2024, o 07:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4487
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 761
Otrzymał podziękowań: 1538
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Wojciech napisał(a):
Wcale lód nie musi mieć temperatury powietrza, i raczej dane są stale zmienne w warunkach zewnętrznych- nie laboratoryjnych.
Wojtku, walnąłeś fizyczną bzdurę pisząc, że lód jest cieplejszy od powietrza i że Eskimosi wykorzystują to "zjawisko" do utrzymywania wyższej niż zewnętrzna temperatury wewnątrz igloo.
Oczywistym jest, że jak było -5°C i temperatura powietrza spadła gwałtownie do -15°C, to lód i śnieg przez jakiś czas będą miały temperaturę wyższą od powietrza. Tak, jak oczywistym jest, że gdy temperatura wzrośnie z np -25°C do -15°C to lód zawarty w śniegu będzie przez jakiś czas zimniejszy od powietrza. Dotyczy to każdego materiału: kamienia, betonu, cegły... Ale nie dlatego buduje się z nich domy, by one "ogrzewały" wnętrze. Tak jak nie dlatego igloo powstawały ze śniegu (będącego fizycznie mieszaniną lodu i powietrza).

Wojciech napisał(a):
Po jakim czasie lód osiągnie temperaturę powietrza, tym bardziej, że w tym rozważaniu mamy dodatkowy czynnik jakim jest temperatura wody
Ale igloo nie budowano w wodzie... :roll:
Lód morski unoszący się w wodzie ma wprawdzie jej temperaturę -1°C -2°C (dzięki temu samemu co z powietrzem zjawisku transferu energii), ale uogólnianie tego na każdy lód jest... no bzdurą jest. A jeszcze większą - snucie na tej podstawie teorii o ogrzewnictwie Inuitów... :oops: I tylko to chciałem zdementować.

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************



Za ten post autor Wojtek Bartoszyński otrzymał podziękowanie od: jgrz
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 sty 2024, o 14:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13386
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1526
Otrzymał podziękowań: 2214
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Ale igloo nie budowano w wodzie...
Lód morski unoszący się w wodzie ma wprawdzie jej temperaturę -1°C -2°C (dzięki temu samemu co z powietrzem zjawisku transferu energii), ale uogólnianie tego na każdy lód jest... no bzdurą jest. A jeszcze większą - snucie na tej podstawie teorii o ogrzewnictwie Inuitów... I tylko to chciałem zdementować.

Trudno aby nie uogólnić rozważań o lodzie mając do wyboru lód z wody słodkiej i lód z wody morskiej o właściwościach fizyczno-chemicznych zbliżonych, i nie moim jak zwykle celem było sprowokowanie do wyciągania wniosków innych niż moje gdyż w żadnym miejscu nie pisałem o ogrzewnictwie Inuitów, li tylko na ich przykładzie budowy igloo wskazałem, że lód w istocie (także śnieg) stanowi dobrą/ jak nie doskonałą izolację termiczną. Skąd przypuszczenia jakie wywiodłeś, nie wiem?!

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 sty 2024, o 16:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14011
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2011
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Wojtek nie brnij w to dalej, plisss. Nie bez powodu pisałem wcześniej o podstawówce. :)

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.



Za ten post autor Kurczak otrzymał podziękowanie od: Wojtek Bartoszyński
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 sty 2024, o 16:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4487
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 761
Otrzymał podziękowań: 1538
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Wojciech napisał(a):
Skąd przypuszczenia jakie wywiodłeś, nie wiem?!
Wojtku, stąd:
Wojciech napisał(a):
Temperatura lodu wynosi 0 st.C do ostatniej kostki lodu podczas topnienia.
Powietrze zimą jest chłodniejsze od temperatury lodu. Eskimosi wpadli na to już dawno budując iglo, gdzie przy minusowych temperaturach na zewnątrz w środku chaty jest na plusie;)

Nic tu nie pisałeś o izolacji termicznej tylko o tym, że lód jest zimą cieplejszy od powietrza, co wykorzystali Inuici i dzięki czemu "w środku chaty jest na plusie".

ATSD
Wojciech napisał(a):
wskazałem, że lód w istocie (także śnieg) stanowi dobrą/ jak nie doskonałą izolację termiczną.
Nie wiem co znaczy dla Ciebie "dobra" czy "doskonała" izolacja termiczna, ale nie wkładałbym śniegu i lodu do jednego worka. Wszystko jest względne oczywiście, a kiepską izolacyjność materiału można kompensować jego grubością...
Jednak przechodząc do liczb:
przewodność cieplna śniegu to (zależnie od stopnia ubicia) 0,05 - 0,25 W/mK
wody - 0,6 W/mK
lodu (w temp -10°C) to... 2,2 W/mK (źródło)
żelbetu = 1,7 W/mK
styropianu = 0,036 W/mK

Tak więc izolacyjność lodu jest gorsza niż żelbetu (20 cm żelbetu = 26 cm lodu)

A porównując śnieg - lód: różnicę mamy od 44 do 9 razy. Ponieważ igloo buduje się ze zbitego śniegu - przyjmijmy 9. Czyli ściana ze śniegu o grubości 22 cm zapewnia taką samą izolację jak ściana lodowa o grubości 2 m (200 cm).
Tak wiec ja bym powiedział, że o ile śnieg jest "niezłą" izolacją termiczną to lód "raczej słabą". Ale nie dlatego igloo budowano ze śniegu, a nie z lodu.

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 sty 2024, o 17:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13386
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1526
Otrzymał podziękowań: 2214
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
My się nie rozumiemy.
Napisałem o izolacji termicznej lodu jak i śniegu na okrętach/statkach/jachtach (wymieniam więcej rodzajów dla ewentualnego kontrataku;) ), które zimują na wodzie i dla porównania podałem przykład z północy u Eskimosów chaty. Do głowy mi nie przyszło aby jacht zimujący na wodzie zabezpieczać termicznie czym innym o lepszych parametrach, bo sensu w tym nie widziałem.
Nawet nie wydaje mi się już teraz, ale jestem pewien, że powinienem dać za przykład zupełnie co innego niż iglo, może gawra zasypana śniegiem?! :roll:

Poddaje się... nie strzelać

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 sty 2024, o 20:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4487
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 761
Otrzymał podziękowań: 1538
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Wojciech napisał(a):
Napisałem o izolacji termicznej lodu jak i śniegu na okrętach/statkach/jachtach (wymieniam więcej rodzajów dla ewentualnego kontrataku;) ), które zimują na wodzie
O czym Ty piszesz? Poważnie uważasz, że ta odrobina śniegu na pokładzie (przejrzałem wszystkie wrzucone przez Ciebie i nie tylko zdjęcia, na większości nie ma go wcale lub jest w ilościach homeopatycznych) ma jakiekolwiek znaczenie i zapewnia przechowywanie jachtu w temperaturze wyższej niż temperatura powietrza? A może nawet gwarantuje 0°C? Naprawdę? :-o Przy pozbawionych w ogóle śniegu i lodu burtach? Musiałbyś "kopcować" jacht w śniegu (albo budować nad nim... igloo), aby w ogóle rozważać wpływ śniegu na temperaturę jachtu. A i tak wątpię by ten wpływ był mierzalny... :-?

Nie prościej napisać: "walnąłem głupotę z tym igloo"? :D
Załącznik:
Izolacja_śniegowa.jpg
Izolacja_śniegowa.jpg [ 94.51 KiB | Przeglądane 2702 razy ]

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 sty 2024, o 21:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13386
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1526
Otrzymał podziękowań: 2214
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Wykorzystujesz moje zdjęcie w celu udowodnienia innych/ własnych racji. Zdjęcie nie stanowiło dowodu na izolację termiczną jaka mogła by się wytworzyć przy opadach śniegu na jacht, nie biorąc pod uwagę faktu, albo go pomijając, iż mój post z tym zdjęciem miał pokazać, że zalew Rybnicki zamarzł w całości.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 sty 2024, o 21:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4487
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 761
Otrzymał podziękowań: 1538
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Wojciech napisał(a):
Wykorzystujesz moje zdjęcie w celu udowodnienia innych/ własnych racji. Zdjęcie nie stanowiło dowodu na izolację termiczną jaka mogła by się wytworzyć przy opadach śniegu na jacht
Tak. wykorzystuję. Nie wolno? Bo to zdjęcie stanowi dowód na brak takiej izolacji.
Jaka mogła by się wytworzyć? Czyli piszemy o hipotetycznej możliwości? W rogu basenu to jacht hipotetycznie mógłby zostać przysypany kawałkami styropianu... :rotfl:
Pytanie brzmi: czy jachty zimujące w wodzie są obsypywane zaspami śnieżnymi (albo lodem) w statystycznie istotnym procencie wypadków? Analiza Twoich, moich czy dostępnych w Internecie zdjęć wykazuje, że nie są. Więc po grzyba w ogóle zastanawiać się jaki to ma wpływ na ich zimowanie? :roll:


Załączniki:
co_izoluje.jpg
co_izoluje.jpg [ 33.69 KiB | Przeglądane 2690 razy ]

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 sty 2024, o 23:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13386
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1526
Otrzymał podziękowań: 2214
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
(...)Więc po grzyba w ogóle zastanawiać się jaki to ma wpływ na ich zimowanie?


No trudno kontynuujemy :rotfl:

Dla mnie ma wpływ gdyż od kilku lat zimuje jachty na wodzie.
Uważam, że lód i śnieg stanowią dobry izolator od mrozów, które jedynie na wysokości burt nie osłaniają kadłuba. Jednakże w dużej części pokrywa śnieżna i lód osłania kadłub. Zaś pod linią KLW jacht zanurzony jest w wodzie o temperaturze wyższej od lodu z wody słodkiej i wyższej od temperatury lodu w przypadku wody słonej/morskiej.

Opracowania Wydziału Budownictwa i Inżynierii Środowiska na przykładzie przemarzania gruntu udowadniają, że grubość pokrywy śnieżnej ma wpływ na wartość temperatur. Tym samym jestem przekonany, że pokrywający kadłub jachtu śnieg chroni go od mrozów...

3. Analiza otrzymanych wyników
Analizując zestawione w tabelach 1 i 2 oraz na wykresach
(rys. 1-5) wartości temperatur w zamarzających gruntach
na różnych głębokościach, uzyskane z pomiarów
bezpośrednich, jak i z obliczeń można stwierdzić,
że grubość pokrywy śnieżnej ma istotny wpływ na wartość
tych temperatur zwłaszcza w strefie wahań dobowych
(od 0,8 do 1,0 m).

Załącznik:
ickiewicz_wplyw_BiIS_1_15.pdf [698.86 KiB]
Pobrane 15 razy



Zima w marinie...
https://www.dlmarina.com/gallery/winter-at-the-marina/

Załącznik:
zima w marinie.jpg
zima w marinie.jpg [ 90.05 KiB | Przeglądane 2650 razy ]

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sty 2024, o 09:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4487
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 761
Otrzymał podziękowań: 1538
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Wojciech napisał(a):
Dla mnie ma wpływ gdyż od kilku lat zimuje jachty na wodzie.
I co? Jachty w bezśnieżne zimy przechowują się gorzej? Gniją jak ziemniaki w nieokrytym kopcu? :D
Wojciech napisał(a):
Jednakże w dużej części pokrywa śnieżna i lód osłania kadłub.
Osłania? Przed czym? Raczej niszczy przez swoje zamarzanie/odmarzanie co w połączeniu z właściwością wody (lód ma większą objętość od wody) powoduje degradację porowatej (jak każda) powierzchni (właśnie omijałem dziury w asfalcie po roztopach).
Wojciech napisał(a):
Opracowania Wydziału Budownictwa i Inżynierii Środowiska na przykładzie przemarzania gruntu udowadniają, że grubość pokrywy śnieżnej ma wpływ na wartość temperatur.
Zaraz, zaraz! To Ty te jachty na wodzie zimujesz czy w gruncie? Jak głęboko zakopujesz? Jak sobie radzisz z kamieniami/rysami? Stosujesz piasek rzeczny, czy jakąś matę? :rotfl:
Wojtku, sam napisałeś (i to prawda jest) o tym, że mieszanina wody z lodem ma (od pierwszego kryształku lodu do ostatniej kropli wody) stałą temperaturę wynosząca 0°C dla wody słodkiej. Jak i czym byś nie okrywał (izolował) tej mieszaniny - niczego to nie zmieni = dalej będzie 0°C. Ba, możesz nawet do tej mieszaniny dostarczyć (lub odebrać) sporo energii (93 kWh/m³ - to tyle co potrzeba do ogrzania tego samego m³ od 0 do 80°C) - temperatura wciąż nie zmieni się ANI O STOPIEŃ! przykład praktycznego wykorzystania zjawiska

OK. Zakładając, że mamy temperaturę powietrza -10°C a transfer energii z zęzy jachtu (~0°C) przez powietrze zamknięte w kadłubie (powietrze jest "doskonałym" izolatorem lepszym od śniegu [od 2 ("puch") do 10 (zbity) razy lepszym] - 0,025 W/mK) przy zaleganiu pokrywy śnieżnej na pokładzie, powoduje że temperatura tuż pod pokładem wynosi... -9°C albo nawet -3°C to... CO TO ZMIENIA?

Przecież dla przechowywania jachtu znaczenia nie ma temperatura jako taka (przecież laminat, drewno, stal... nie "zaziębi się", nie "zmarznie", jachtu nie pochłonie "zaraza cynowa". Destrukcja następuje przez zamarzanie wody:
Destrukcja materiałów przez lód
Nasiąkliwe materiały budowlane zwykle nie wytrzymują zmian temperatur od dodatnich do ujemnych, bowiem zamarzająca w nich woda, przekształcając się w lód rozsadza ich strukturę. Tylko materiały nienasiąkliwe są odporne na działanie lodu. Największe spustoszenia w nasiąkliwych materiałach budowlanych powstają w okresie wiosennym i jesiennym, bowiem w tym czasie występuje częste „przechodzenie” temperatury przez 0°C. W nocy występuje temperatura ujemna i cząstki lodu rozsadzają pory materiału (powstają pęknięcia i rysy), zaś w dzień podczas działania temperatury dodatniej, lód topi się, a woda wnika w rysy coraz głębiej. Podczas kolejnej nocy woda zamarza a lód rozsadza kolejne strefy w materiale. Działające siły odpychają słabsze fragmenty materiału od podłoża i w rezultacie, skrajne warstwy materiału są odrywane
Załącznik:
gęstość_wody_temp.jpg
gęstość_wody_temp.jpg [ 29.02 KiB | Przeglądane 2556 razy ]

Jachty, aby zapobiec zimowej destrukcji przez lód (pomijam mechaniczne kolizje czy tarcie kadłuba o lód [temu zapobiegać mają bąbelki czy śmigiełka]), powinny być przechowywane:
1) suche (jak nie ma wody - nie będzie lodu - nie będzie destrukcji)
2) w miejscu o temperaturze zawsze dodatniej (np. ogrzewany hangar, ciepłe kraje) (woda nie zamarznie - nie będzie destrukcji)

Jak przechowujemy jacht mokry na mrozie to najlepiej gdyby raz zamarzł (a potem może być i -50°C. Destrukcyjne jest wielokrotne zamarzanie/rozmarzanie - czyli temperatury około zera°C! Jednak dzięki niskiej nasiąkliwości i porowatości współczesnych materiałów (laminat, a właściwie żelkot) w stosunku do tradycyjnych (drewno) stopień niszczenia przez mróz jest niewielki i akceptowalny (albo niedostrzegalny) przez właścicieli. Ale nie znaczy to że nie występuje.

PS. Od przechowywania jachtów w gruncie ("kopcowania") łatwiejszym wydaje się przechowywanie ich... pod wodą. Mniej roboty, a temperatury dodatnie (ok. +4°C na dnie) zapewnione! :-P :rotfl:

PPS. Twój upór w brnięciu budzi mój autentyczny podziw! :respekt: Z odrobinką zdumienia jednak. :oops:

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************



Za ten post autor Wojtek Bartoszyński otrzymał podziękowania - 2: jgrz, Stara Zientara
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sty 2024, o 16:11 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1095
Podziękował : 406
Otrzymał podziękowań: 397
Uprawnienia żeglarskie:
Wojciech napisał(a):
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
(...)Więc po grzyba w ogóle zastanawiać się jaki to ma wpływ na ich zimowanie?


No trudno kontynuujemy :rotfl:

...Dla mnie ma wpływ gdyż od kilku lat zimuje jachty na wodzie.
Uważam, że lód i śnieg stanowią dobry izolator od mrozów, które jedynie na wysokości burt nie osłaniają kadłuba. Jednakże w dużej części pokrywa śnieżna i lód osłania kadłub. Zaś pod linią KLW jacht zanurzony jest w wodzie o temperaturze wyższej od lodu z wody słodkiej i wyższej od temperatury lodu w przypadku wody słonej/morskiej.

Opracowania Wydziału Budownictwa i Inżynierii Środowiska na przykładzie przemarzania gruntu udowadniają, że grubość pokrywy śnieżnej ma wpływ na wartość temperatur. Tym samym jestem przekonany, że pokrywający kadłub jachtu śnieg chroni go od mrozów...


No rzesz Wojciech, na miłość Boską, zastanów się jednakowoż choć trochę !

Przewodność cieplną materiałów określamy porównując ich współczynniki przenikalności, lub. przewodzenia ciepła.

Izolacyjnością cieplną, czy oporem cieplnym nazywamy odwrotność przewodzenia dla danego materiału.

Im większa zdolność przewodzenia - tym mniejszy opór cieplny, i vice versa: im większy opór, tym mniejsze przewodnictwo cieplne.

Porównaj poniższe współczynniki przewodności cieplnej lambda dla różnych materiałów: lodu i jeszcze śniegu i wody, które wynoszą odpowiednio:

LÓD w temperaturze -10° C - λ = 2.30 W/mK,
LÓD w temperaturze 0° C - λ = 2.00 W/mK,
ŚNIEG ubity (warstwa 200 mm) - λ = 0.60 W/mK
WODA w temperaturze 10° C - λ = 0.60 W/mK

I tylko trzy materiały budowlane, dla porównania:

MUR Z CEGŁY CERAMICZNEJ - λ = 0.77 W/mK
BETON ZBROJONY (1% stali) - λ = 2.30 W/mK
DESKA SOSNOWA - λ = 0.16 W/mK (w poprzek włókien)

Mam nadzieję, ze to najprostsze możliwe porównanie wielkości przewodnictwa cieplnego lodu, wody i śniegu z murem z cegły i z żelbetu jasno pokazuje, czemu nie używamy lodu, śniegu czy wody jako izolatorów.

Żeby nie było żadnych wątpliwości - wymienione materiały, z wyjątkiem sosny, dodanej dla porównania, nie są żadnymi izolatorami tylko całkiem niezłymi przewodnikami ciepła.
Lód jest równie złym izolatorem jak beton, o czym wiadomo, bo betonowa ściana jest zwyczajnie "zimna" - i tyle.
Woda też nie jest wiele lepsza, bo prawie równie "zimna" jak ściana z litej cegły.

Może, mam nadzieję już na koniec, jeszcze jedno: przykładowa deska sosnowa jest prawie pięć razy lepszym izolatorem niż cegła, bo jej przewodność cieplna jest 0.16, podczas gdy cegły - blisko 0.80 W/mK.
To że coś ma wpływ na rozkład temperatur, samo w sobie nic nie znaczy, bo jest pomijane, czy dana temperatura różni się o parę procent od takiej lub innej wartości referencyjnej.
Mówimy o zasadzie ogólnej: o izolatorach i przewodnikach ciepła


Z tego powodu nie używamy lodu, śniegu, wody ani betonu, stali czy cegły do izolacji cieplnej.
C.B.D.O.

________________________________________

Pozdrawiam
tomasz



Za ten post autor tomasz piasecki otrzymał podziękowania - 2: Kurczak, robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 65 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: mancunian i 224 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL