Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
Katamaran Lagoon 500 - opis użytkowanika https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=5&t=7039 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | Piotr Kasperaszek [ 30 sty 2011, o 22:37 ] | |||
Tytuł: | Katamaran Lagoon 500 - opis użytkowanika | |||
Rozpocząłem temat jachtów, opisu itp. ale chyba ten temat nikogo za bardzo nie interesuje, ale podejmę jeszcze jedną próbę, tym razem podejmując nowy wątek Katamaran Lagoon 500, w zasadzie to statek wycieczkowy prawie. Specyfikacja techniczna wersji charterowej powierzchnia żagli (m2) 154,2 długość 15.54 m szerokość 8.53 m zanurzenie max 1.40 m ilość kabin 6 (5 dwuosobowych + skipper ) koi 10+1 max załogi 16 moc silnika (KM) 2x54 Posiada 4 duże, klimatyzowane kabiny z 2-osobowym łożem małżeńskim ( naprawdę duże ) z łazienkami ( osobne kabina prysznicowa, kibelki z elektr. pompami, oczywiście ciepła woda) 1 kabinę z piętrowym łóżkiem - też z łazienką i klimą Łódka posiada odsalarkę, więc wody nie trzeba oszczędzać. 1 kabinę na dziobie dla skipera z kibelkiem i umywalką - osobne wejście z pokładu. Rzut wnętrza w załączniku niżej. Zejścia do kabin po prawej i po lewej stronie z messy. W jednym z takich „korytarzy” w szafce pralka Bardzo duża messa połączona z kambuzem. W mesie duży stół ( L-kanapa + krzesła składane ) TV lcd 37 cali, dvd, radio, play station 2, klima. Kambuz: 2 lodówki, zamrażarka, ciśnieniowy ekspres do kawy, toster, piekarnik, kuchenka, mikrofalówka, zlewozmywak i nie pamiętam jeszcze co Messa połączona dużymi rozsuwanymi drzwiami z kokpitem ( jeśli na katamaranie można to tak nazwać ) a tam duży stół i krzesła, zlewozmywak, zamrażarka z kostkarką lodu. Żeby to wszystko mogło działać łódka posiada agregat prądotwórczy i ten w zasadzie cały czas musi pracować (w marinie jak podłączymy się do prądu możemy wyłączyć ) Całość (kokpit) zakryta z góry dachem z tworzywa. Z kokpitu 2 zejścia ( po prawej i lewej burcie )po schodkach na rufy oświetlone lampkami schodowymi a rufa ma wodzie podwodne, niebieskie światełka ( takie jak na luksusowych jachtach motorowych). Z kokpitu także 2 wejścia na pokład sterowy (tzw.flybridge). Na Lagoon'ie 500 możemy sterować z górnego pokładu, w zasadzie musimy bo drugie miejsce do sterowania jest w messie a tam tylko joystick do sterowania. Chartploter na górze i drugi w messie, zresztą wszystkie elementy sterowania zdublowane na górze i na dole. W części dziobowej duża siatka pomiędzy kadłubami po środku element z laminatu wzmacniający całość, w niej wnęka na łańcuch kotwiczny. W dziobowej części nadbudówki wkomponowane w nią 2 fotele z laminatu. Na rufie drabinka do zejścia do wody i elektrycznie wysuwany trapik ( bajer ) Wrażenia z pływania: Pomimo rozmiarów manewrowanie łatwe ( 2 silniki, obraca się w miejscu). Doskonała widoczność ze stanowiska sternika ( jedynie dochodząc rufą, normalka w Grecji, nie widzimy końca łódki i wtedy ktoś z załogi musi nam podawać odległość – dach nad kokpitem zasłania, przydałyby się tam luki). Łódka dość szybka, ale nie rewelacyjnie. 2 silniki trochę palą + agregat, razem jakieś 10 litrów na godzinę trzeba liczyć. Grot na lazy jack’u trochę trudny w refowaniu i zrzucaniu. Genua na rolfoku, idelanie działa. Nadbudówka pomiędzy pływakami duża, wysoka i mocno wyoblona z dołu powoduje, że na większej fali z dziobu łódka chodzi mokro. Fale uderzające w obło przechodzą nad nadbudówką, przez co sternik jest ochlapywany. Jest co prawda mały sprayhood, ale niekoniecznie pomaga. Przy większych falach uderzenia takie powodują spowolnienie a nieraz wręcz zatrzymanie łódki. Niestety w zatłoczonych portach trudno znaleźć miejsce na taki „krążownik”. Największy kłopot miałem z pompką elektryczną przepompowującą paliwo z jednego zbiornika paliwa do drugiego. Dziwna rzecz, każdy silnik ma swój niezależny zbiornik paliwa i w związku z tym przydarzyła mi się dziwna rzecz. Płynęliśmy tygodniowy rejs z Aten, na miejsce dotarliśmy dość późno, wieczorny Easy Jet z Berlina. Wcześniej uzgodniłem, że chcę koniecznie wypłynąć wieczorem, więc check’in chcę zrobić ok. 23.00. Sprawna odprawa, może trochę niedokładna, ale podstawowe rzeczy obgadane ( podstawowe ale nie cholerna pompka przepompowująca paliwo). Wyszliśmy z Kalamaki ok. północy i kurs na Poros. Doszliśmy na Poros ok. 4 nad ranem i poszliśmy od razu spać. Pracujący agregat prądotwórczy nie dał mi spać, więc nie namyślając się wyłączyłem wszystkie bezpieczniki i poszedłem spać. Rano włączyłem bezpieczniki, odpaliłem silniki i ruszyłem, ale coś zaczęło śmierdzieć dieslem. Patrzę po prawej, po lewej i widzę, że gubimy paliwo. Okazało się, że włączyłem też pompkę przepompowującą diesla z jednego zbiornika do drugiego a z tego przez odpowietrznik szło za burtę. Całe szczęście, że szybko to zauważyłem i nie skaziłem POROSU. Gdybyście pływali czymś takim to uważajcie na to, szkoda pięknej Grecji. W tydzień zrobiliśmy Ateny – Poros – Hydra – Milos – Santorini – Ios – Antiparos – Kithnos – Aegina – Ateny. Link na youtube http://www.youtube.com/watch?v=lx-daj0couE i na stronę producenta http://www.cata-lagoon.com/500_pres_uk.php
|
Autor: | przemor [ 1 lut 2011, o 22:43 ] |
Tytuł: | Re: Katamaran Lagoon 500 - opis użytkowanika |
Fajnie, że to napisałeś. Dodałbym tylko jeszcze dwie rzeczy: - fala obijające bezlitośnie jacht od dziobu powoduje w środku hałas, który przy dłuższych przelotach może być uciążliwy, - łódka jest ciężka i ma duży windage tak, że bardzo ostro do wiatru nie chodzi (co oczywiście nie jest wielką wadą bo jak mówią starsi ode mnie "dżentelmeni pływają baksztagiem" ![]() Pozdrawiam Cię serdecznie. |
Autor: | Piotr Kasperaszek [ 2 lut 2011, o 08:46 ] |
Tytuł: | Re: Katamaran Lagoon 500 - opis użytkowanika |
No to się cieszę, że chociaż ktoś się tym zainteresował. Może napiszę coś o Lagoon 420 i 380 bo też nimi pływałem. Piotr Marek |
Autor: | przemor [ 2 lut 2011, o 11:20 ] |
Tytuł: | Re: Katamaran Lagoon 500 - opis użytkowanika |
Super. Na mniejszych Lagoon'ach to ja nie mam doświadczeń, chętnie posłucham. Na pierwszy rzut oka to ta sama linia konstrukcyjna. Napisz proszę jak widzisz ich przydatność na dłuższe wyprawy, bo moim zdaniem Lagoon to fajna łódka do czarteru w określonych regionach. Dzięki |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |