Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Trym foka
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=5&t=8891
Strona 1 z 1

Autor:  akuradek [ 4 lip 2011, o 13:35 ]
Tytuł:  Trym foka

Prosze o pomoc,
Jak ustawic foka na sztywnym sztagu? Fok jest ok 20-30cm krotszy od sztagu i nie wiem czy dociagnac go do gory, czy ile sie da do pokladu? Ma to jakies znaczenie dla pracy foka? Mysle ze rozsadniejsze byloby dociagniecie go do gory, co zwiekszy widocznosc nad pokladem, ale jak to jest z tech punktu widzenia?
Dzieki

Autor:  Catz [ 4 lip 2011, o 14:06 ]
Tytuł:  Re: Trym foka

Jak ci wygodniej.... ;)
Jedynym naprawde istotnym kryterium jest polozenie blokow szotow foka i zakresu ich regulacji - teraz sa zwykle duze.
Catz

Autor:  M@rek [ 4 lip 2011, o 14:28 ]
Tytuł:  Re: Trym foka

Dodalbym jeszcze sile wiatru :)

Autor:  Catz [ 4 lip 2011, o 14:33 ]
Tytuł:  Re: Trym foka

To i kierunek! ;)
Catz

Autor:  akuradek [ 4 lip 2011, o 14:45 ]
Tytuł:  Re: Trym foka

Wygodniej nie znaczy dobrze, ale skoro twierdzisz ze to nie ma znaczenia to musze wierzyc, ale ciezko

Autor:  robhosailor [ 4 lip 2011, o 15:09 ]
Tytuł:  Re: Trym foka

akuradek napisał(a):
Fok jest ok 20-30cm krotszy od sztagu i nie wiem czy dociagnac go do gory, czy ile sie da do pokladu? Ma to jakies znaczenie dla pracy foka? Mysle ze rozsadniejsze byloby dociagniecie go do gory, co zwiekszy widocznosc nad pokladem, ale jak to jest z tech punktu widzenia?

Teoretycznie, o ile dolny lik żagla jest krojony poziomo, czyli circa wzdłuż pokładu, to stawiając go jak najniżej zmniejszasz wyrównywanie ciśnień, czyli opór indukowany i poprawiasz skuteczność foka. Pokład jachtu działa wtedy, jak rodzaj płyty brzegowej zapobiegającej wyrównywaniu ciśnień po obu stronach żagla. Tak starają się stawiać przedni żagiel regatowcy np. w klasie FD. Wymaga to dobrego i dużego okna w foku i na jachtach z koszem i sztormrelingami dochodzą sprawy związane z zaczepianiem się żagla o nie.

Jeśli fok ma podcięty lik dolny, to wysokość jego zamocowania nad pokładem, prawie nie ma znaczenia dla aerodynamiki ożaglowania. Wtedy ważniejsza jest wygoda, widoczność, mniej możliwości, że fala rozedrze żagiel...

Autor:  akuradek [ 4 lip 2011, o 15:20 ]
Tytuł:  Re: Trym foka

Lik dolny jest rzeczywiscie troche podciety, i jezeli to nie ma znaczenia to postawie na lepsza widocznosc nad pokladem,
Dzieki sliczne, bardzo pomocne

Autor:  M@rek [ 4 lip 2011, o 19:19 ]
Tytuł:  Re: Trym foka

Ale jak bedzie "kulo" to nizej postawiony fok mniej lodke przechyla itd..
Jak bedzie slabo wialo to wyzej postawiony bedzie lepiej "lapal" wiatr.

Na Wsopmnianym FD beben bul pod pokladem a i Harken takie rozwiazanie stosuje dla duzych regatowych jachtow.

Autor:  Catz [ 4 lip 2011, o 19:23 ]
Tytuł:  Re: Trym foka

O ile? ;)
Catz

Autor:  M@rek [ 5 lip 2011, o 22:42 ]
Tytuł:  Re: Trym foka

O tyle, ze dla mnie to istotne :) Biegli w teorii znajac typ lodki i wielkosc zagla moga policzyc i dla kursu i sily wiatru :)

Autor:  Catz [ 5 lip 2011, o 22:59 ]
Tytuł:  Re: Trym foka

Tez to potrafie obliczyc! :D
Warto tracic czas na doliczenie sie poltora deko sily przechylajacej i deko sily ciagu zgodnie ze wzrostem gradientu predkosci wiatru w metrach n.p.m ?
Skoro sympatyczny akuradek widziec chcial pod fokiem, to tenze musi byc podciety.....
Skoro w ogole zadal takie pytanie, to raczej nie nalezy do elity regatowcow wytrawnych i dla niego istotne to nie jest.
Dla mnie tez nie... ;)
Catz

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/