Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
Trym foka https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=5&t=8891 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | akuradek [ 4 lip 2011, o 13:35 ] |
Tytuł: | Trym foka |
Prosze o pomoc, Jak ustawic foka na sztywnym sztagu? Fok jest ok 20-30cm krotszy od sztagu i nie wiem czy dociagnac go do gory, czy ile sie da do pokladu? Ma to jakies znaczenie dla pracy foka? Mysle ze rozsadniejsze byloby dociagniecie go do gory, co zwiekszy widocznosc nad pokladem, ale jak to jest z tech punktu widzenia? Dzieki |
Autor: | Catz [ 4 lip 2011, o 14:06 ] |
Tytuł: | Re: Trym foka |
Jak ci wygodniej.... ![]() Jedynym naprawde istotnym kryterium jest polozenie blokow szotow foka i zakresu ich regulacji - teraz sa zwykle duze. Catz |
Autor: | M@rek [ 4 lip 2011, o 14:28 ] |
Tytuł: | Re: Trym foka |
Dodalbym jeszcze sile wiatru ![]() |
Autor: | Catz [ 4 lip 2011, o 14:33 ] |
Tytuł: | Re: Trym foka |
To i kierunek! ![]() Catz |
Autor: | akuradek [ 4 lip 2011, o 14:45 ] |
Tytuł: | Re: Trym foka |
Wygodniej nie znaczy dobrze, ale skoro twierdzisz ze to nie ma znaczenia to musze wierzyc, ale ciezko |
Autor: | robhosailor [ 4 lip 2011, o 15:09 ] |
Tytuł: | Re: Trym foka |
akuradek napisał(a): Fok jest ok 20-30cm krotszy od sztagu i nie wiem czy dociagnac go do gory, czy ile sie da do pokladu? Ma to jakies znaczenie dla pracy foka? Mysle ze rozsadniejsze byloby dociagniecie go do gory, co zwiekszy widocznosc nad pokladem, ale jak to jest z tech punktu widzenia? Teoretycznie, o ile dolny lik żagla jest krojony poziomo, czyli circa wzdłuż pokładu, to stawiając go jak najniżej zmniejszasz wyrównywanie ciśnień, czyli opór indukowany i poprawiasz skuteczność foka. Pokład jachtu działa wtedy, jak rodzaj płyty brzegowej zapobiegającej wyrównywaniu ciśnień po obu stronach żagla. Tak starają się stawiać przedni żagiel regatowcy np. w klasie FD. Wymaga to dobrego i dużego okna w foku i na jachtach z koszem i sztormrelingami dochodzą sprawy związane z zaczepianiem się żagla o nie. Jeśli fok ma podcięty lik dolny, to wysokość jego zamocowania nad pokładem, prawie nie ma znaczenia dla aerodynamiki ożaglowania. Wtedy ważniejsza jest wygoda, widoczność, mniej możliwości, że fala rozedrze żagiel... |
Autor: | akuradek [ 4 lip 2011, o 15:20 ] |
Tytuł: | Re: Trym foka |
Lik dolny jest rzeczywiscie troche podciety, i jezeli to nie ma znaczenia to postawie na lepsza widocznosc nad pokladem, Dzieki sliczne, bardzo pomocne |
Autor: | M@rek [ 4 lip 2011, o 19:19 ] |
Tytuł: | Re: Trym foka |
Ale jak bedzie "kulo" to nizej postawiony fok mniej lodke przechyla itd.. Jak bedzie slabo wialo to wyzej postawiony bedzie lepiej "lapal" wiatr. Na Wsopmnianym FD beben bul pod pokladem a i Harken takie rozwiazanie stosuje dla duzych regatowych jachtow. |
Autor: | Catz [ 4 lip 2011, o 19:23 ] |
Tytuł: | Re: Trym foka |
O ile? ![]() Catz |
Autor: | M@rek [ 5 lip 2011, o 22:42 ] |
Tytuł: | Re: Trym foka |
O tyle, ze dla mnie to istotne ![]() ![]() |
Autor: | Catz [ 5 lip 2011, o 22:59 ] |
Tytuł: | Re: Trym foka |
Tez to potrafie obliczyc! ![]() Warto tracic czas na doliczenie sie poltora deko sily przechylajacej i deko sily ciagu zgodnie ze wzrostem gradientu predkosci wiatru w metrach n.p.m ? Skoro sympatyczny akuradek widziec chcial pod fokiem, to tenze musi byc podciety..... Skoro w ogole zadal takie pytanie, to raczej nie nalezy do elity regatowcow wytrawnych i dla niego istotne to nie jest. Dla mnie tez nie... ![]() Catz |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |