Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 21 lip 2025, o 17:03




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 22 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 4 paź 2012, o 12:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4814
Podziękował : 656
Otrzymał podziękowań: 355
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
Wbrew tytulowi najczesciej plywamy w bajdewindzie. Ten dzial czyta wielu profesjonalistow. Chcialbym, abyscie podzieli sie czastka swojej wiedzy. Czyli: co zrobic, aby dla zyklego zeglarza rekreacyjnego zegluga pod wiatr byla latwa, przyjemna i w miare mozliwosci szybka. Co robicie w regatach takiego, ze plyniecie lepiej od rywali? Co Waszym zdaniem ma szczegolnie duze znaczenie?

Przepraszam za brak polskich liter ale pisze z komputera lotniskowego.

pzdr,
Andrzej Kurowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 paź 2012, o 12:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2793
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
Kuracent napisał(a):
Wbrew tytulowi

Wcale nie wbrew, a raczej z wynikającymi z niego imlikacjami.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 paź 2012, o 12:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4814
Podziękował : 656
Otrzymał podziękowań: 355
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
Dodam jeszcze aby zawezic dyskusje, ze proponuje ograniczyc sie do:

a) srodladowej lodki 26ft.
b) morskiej 33ft.

oraz:
a) duza genua i maly grot
b) odwrotnie duzy grot i maly fok

pzdr,
Andrzej Kurowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 paź 2012, o 14:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 kwi 2011, o 08:07
Posty: 580
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 93
Otrzymał podziękowań: 67
Uprawnienia żeglarskie: kj
Ostatni mój rejs bałtycki to było:
~99,5% z wiatrem,
~0,5% półwiatr i ostro na wiatr.

Inne - różnie bywa - więc nie wiem skąd sugestia, że większość to bajdewindy....

...a w regatach pływa się z reguły "w kółko" więc jest mniej więcej tyle samo pływania z wiatrem i na wiatr.

_________________
Piotr "Kefas" Gryko


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 paź 2012, o 15:08 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
A Kapitan Baksztag Dobra Pogoda nie uważa, że nie powinien wypowiadać się w tematach o bajdewindzie? :lol: :lol: :lol: :lol:

Andrzejku, zadałeś pytanie, w odpowiedzi na które oczekujesz wirtualnego teoretycznego mocno ogólnikowego szkolenia z technicznych i taktycznych umiejętności pływania bajdewindem. To trudne zadanie, ale jak ktoś się podejmie - chętnie poczytam! :lol: :lol:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 paź 2012, o 15:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Ograniczę się do wód morskich, albowiem na polskim śródlądziu nie wystepuje fala powodująca istotny dryf.
1/ Należy sterować pełniej, tzn nie piłować maksymalnie na wiatr. Lepsza stabilna, większa prędkość, niż wysokość, którą nam i tak z naddatkiem zabierze większy dryf.
2/ Warto użyć silnika, da nam nawet do 30 stopni.
3/ Tylko genua odpowiedniej wielkości.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 paź 2012, o 16:24 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:46
Posty: 1818
Lokalizacja: Rumia
Podziękował : 357
Otrzymał podziękowań: 299
Uprawnienia żeglarskie: kpt. jacht.
Cape napisał(a):
2/ Warto użyć silnika, da nam nawet do 30 stopni.

to jest oszustwo

pytanie brzmiało

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Kuracent napisał(a):
Co robicie w regatach takiego, ze plyniecie lepiej od rywali? Co Waszym zdaniem ma szczegolnie duze znaczenie?


na silniku nie wolno :D

_________________
pozdro Zbyszek
PUMA 42 S/Y SINE METU
http://www.maxiskippers.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 paź 2012, o 16:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 paź 2011, o 18:24
Posty: 3405
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 256
Otrzymał podziękowań: 1141
Uprawnienia żeglarskie: galernik
Hej Cape! Wracam do starej dobrej tradycji - nie zgadzania się z tobą. O ile punkt 1 O.K. Punkt 2. nie wypowiadam się bo sporadycznie wspomagam się silnikiem i wtedy jest to dosyć "oszukany" bajdewind (na morzu "wolno" a czasami należy - tyle że nie na regatach :-? ). Natomiast w trzecim punkcie zdecydowanie doradzam używać i grota i genui. Nie jestem wybitnym teoretykiem, ale z praktyki obydwa żagle po dobraniu odpowiednich proporcji (jeśli siła wiatru wymaga refowania) dają stabilny przechył, "lepszy" kształt kadłuba nacierający na falę, większą prędkość a więc mniejszy dryf. Ktoś kto "siedzi" w temacie, albo świeżo po studiowaniu teori żeglowania, sił działających na jacht może pewnie coś powiedzieć o Panu Bernoullim... o nawietrzności, zawietrzności.
Ja chętnie "posłuchałbym" o naciąganiu sztagami masztu celem przesunięcia przód-tył masztu/grota w regatowych łódkach :-?

_________________
Tomek Sosin - +48 724 334 721
... jakby było lepiej - to by sie nie dało wytrzymać!


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 paź 2012, o 17:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
junak73 napisał(a):
to jest oszustwo

Warto czytać dokładnie, zanim się komuś coś zarzuci :evil:
Kuracent napisał(a):
Czyli: co zrobic, aby dla zyklego zeglarza rekreacyjnego zegluga pod wiatr byla latwa, przyjemna i w miare mozliwosci szybka
.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 paź 2012, o 19:13 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:46
Posty: 1818
Lokalizacja: Rumia
Podziękował : 357
Otrzymał podziękowań: 299
Uprawnienia żeglarskie: kpt. jacht.
nadal jeat to oszustwo, :D w sensie oszukiwanie innych uczestników regat
Kuracent napisał(a):
co zrobic, aby dla zyklego zeglarza rekreacyjnego zegluga pod wiatr byla latwa, przyjemna i w miare mozliwosci szybka

nawet po wklejeniu tego cytatu na silniku to nie żegluga :-(

_________________
pozdro Zbyszek
PUMA 42 S/Y SINE METU
http://www.maxiskippers.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 paź 2012, o 19:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12593
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1767
Otrzymał podziękowań: 4263
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Kuracent napisał(a):
Wbrew tytulowi najczesciej plywamy w bajdewindzie.


Niekoniecznie, ale akurat bajdewind, a już w ogóle halsówka, najbardziej spowalnia jacht i poprawienie tego kursu do wiatru ma kluczowe znaczenie w ogólnej szybkości jachtu (sprawdzić, czy to nie żegluga w passatach).

Kuracent napisał(a):
Czyli: co zrobic, aby dla zyklego zeglarza rekreacyjnego zegluga pod wiatr byla latwa, przyjemna i w miare mozliwosci szybka. Co robicie w regatach takiego, ze plyniecie lepiej od rywali? Co Waszym zdaniem ma szczegolnie duze znaczenie?


To proste, trzeba mieć jacht, który jest dobrze dostosowany do żeglugi pod wiatr i fale (jak na morzu) i mieć do niego komplet dobrych żagli na szeroki zakres warunków pogodowych.
To pierwsze to sam jacht w sensie konstrukcji, kształtu oraz jego wyposażenie.

Zresztą, jak się zastanowić, to żegluga ze słabym wiatrem też wymaga choćby wytyku/spinakerbomu do foka/genuy a najlepiej żagli dodatkowych.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Cape napisał(a):
Ograniczę się do wód morskich, albowiem na polskim śródlądziu nie wystepuje fala powodująca istotny dryf.
1/ Należy sterować pełniej, tzn nie piłować maksymalnie na wiatr. Lepsza stabilna, większa prędkość, niż wysokość, którą nam i tak z naddatkiem zabierze większy dryf.


W zasadzie racja, ale wszystko zależy od sytuacji. Oczywiście takie piłowanie pod wiatr, że jacht faktycznie niemal stoi w miejscu jest bez sensu. Ale bardzo często opłaca się iść wolniej i ostrzej. Wszystko zależy od warunków i celu jaki chcemy osiągnąć.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 paź 2012, o 23:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 sty 2012, o 00:16
Posty: 441
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 95
Otrzymał podziękowań: 69
Uprawnienia żeglarskie: mate
Jeśli dla zwykłego żeglarza rekreacyjnego, żegluga pod wiatr nie jest łatwa i przyjemna to znaczy, że prawdopodobnie nie spojrzał na prognozę pogody ;)

Z patentów regatowych - łódka, na której ostatnio płynąłem, miała szoty genuy poprowadzone miedzy masztem a wantami, przez specjalnie zamontowane oczka/przelotki, których odległość od masztu i want była regulowana.


pozdrawiam
Paweł

ps. cruise to windward -> cruise upwind lub sail upwind


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 paź 2012, o 00:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 lut 2011, o 02:02
Posty: 226
Lokalizacja: Eire
Podziękował : 15
Otrzymał podziękowań: 36
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz
Kuracent napisał(a):
Gentlemen don't cruise to windward

Moze od jednak Gentleman does not cruise close hauled, no chyba ze chciales napisac : Gentleman! do not cruise to windward islands :lol: :

_________________
Pozdrawiam Sebastian


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 paź 2012, o 06:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4814
Podziękował : 656
Otrzymał podziękowań: 355
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
SebEire napisał(a):
Kuracent napisał(a):
Gentlemen don't cruise to windward

Moze od jednak Gentleman does not cruise close hauled, no chyba ze chciales napisac : Gentleman! do not cruise to windward islands :lol: :


Cytat jest z brytyjskiego źródła.

I jeszcze jedno uściślenie - aby nie rozciągać zbytnio dyskusji. Prędkość wiatru 12-18kn.
Najbardziej zależałoby mi na przeniesieniu Waszych doświadczeń regatowych do zwykłego rekreacyjnego żeglarstwa. Zatem zakładamy, że mamy dokładnie dwa żagle i żadnych zapasowych.

Wiem, że przestawia się różne rzeczy na jachcie (jakieś wózki itp. ?). Ale co dokładnie? I jak?

pzdr,
Andrzej Kurowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 paź 2012, o 08:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 wrz 2011, o 10:05
Posty: 3409
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 255
Otrzymał podziękowań: 309
Uprawnienia żeglarskie: blond bezpatencie
Kuracent napisał(a):
Najbardziej zależałoby mi na przeniesieniu Waszych doświadczeń regatowych do zwykłego rekreacyjnego żeglarstwa.

Jak pływałam regatowo, to w niczym nie przypomina to mojego turystycznego pływania. Regatowo zwykle inny skład załogi, wszystko maxymalnie wyżyłowane.. Turystycznie - luz blues, i raczej nie zdarzyło mi się regatowej napinki przenosić na rekreację. A wózki przestawia się - przód tył. Inaczej dla ostrych i pełnych, inaczej w mocnym wietrze inaczej w słabym.. Reguluje się też obciągacz bomu i szkentlę. Miecz jeśli to mieczówka też. Niektóre żagle mają też linkę trymującą wolny lik żagla. Tu też można powalczyć. Pracuje się także balastem. Czy ty chcesz żeby Ci przedstawić teorię żeglowania w kilku słowach? Przecież masz jsm, a tego uczą na zwykłego żeglarza podobno (nie wiem czy na pewno, bo nie byłam ;) )

_________________
Narcyza
Nobody's perfect. Call me Nobody.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 paź 2012, o 08:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4814
Podziękował : 656
Otrzymał podziękowań: 355
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
Tak jak zwykle pomysł na wątek nie był mój - lecz zostałem zainspirowany. Przykładowe odpowiedzi na pytania wkrótce napiszę. Jestem jednak ciekaw Waszych opinii i nie chcę nic sugerować.

Jeśli jednak uważacie, że to zły dział na takie pytanie, to przenieście gdzieś np. do działu ogólnego.

pzdr,
Andrzej Kurowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 paź 2012, o 09:18 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9036
Podziękował : 4120
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Kuracent napisał(a):
Co robicie w regatach takiego, ze plyniecie lepiej od rywali? Co Waszym zdaniem ma szczegolnie duze znaczenie?


Moim zdaniem najwieksze znaczenie ma poprawne sterowanie a tego warto ciale sie uczyc :) W przypadku jachtu sterowanego rumplem ( moja preferencja) od razu na sterze czuje bledy w ustawieniu zagli.Po prostu warto uczyc sie sterowania a nie trwac w blednym przekonaniu ze robi sie to znakomicie ale lodka jest wolniejsza :)



Za ten post autor M@rek otrzymał podziękowanie od: plitkin
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 paź 2012, o 10:05 

Dołączył(a): 18 paź 2011, o 10:49
Posty: 58
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Nikt nie wspomniał o wstążkach na żaglach po stronie nawietrznej/zawietrznej ?!
Dariusz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 paź 2012, o 10:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 wrz 2011, o 10:05
Posty: 3409
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 255
Otrzymał podziękowań: 309
Uprawnienia żeglarskie: blond bezpatencie
Wimplu, chodzi Ci o wimple? :lol: :lol: :lol:

_________________
Narcyza
Nobody's perfect. Call me Nobody.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 paź 2012, o 11:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13170
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2698
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
junak73 napisał(a):
na silniku to nie żegluga
A co?

Czy przedsiębiorstwo Polska Żegluga Morska eksploatuje żaglowce?

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 paź 2012, o 12:51 

Dołączył(a): 18 paź 2011, o 10:49
Posty: 58
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Bardziej chodzi mi o:
http://www.raksa.ath.bielsko.pl/index.p ... 8&Itemid=9

chociaż Wimpel na topie masztu kto wie , kto wie :-)

Dariusz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 paź 2012, o 13:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 wrz 2011, o 10:05
Posty: 3409
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 255
Otrzymał podziękowań: 309
Uprawnienia żeglarskie: blond bezpatencie
Icki są nazywane wimpelkami ;)

_________________
Narcyza
Nobody's perfect. Call me Nobody.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 22 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 15 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL