Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 28 mar 2024, o 19:58




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 895 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 26, 27, 28, 29, 30  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 21 paź 2021, o 22:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13327
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1509
Otrzymał podziękowań: 2196
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Vendée Globe 10 listopada 2024
https://www.vendeeglobe.org/en/news/22417/vision-2024

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 paź 2021, o 06:50 

Dołączył(a): 3 lip 2014, o 07:41
Posty: 837
Lokalizacja: Nju Soncz City
Podziękował : 73
Otrzymał podziękowań: 80
Uprawnienia żeglarskie: JSM + SM
No dobra wiadomość i zła jednocześnie - jeszcze ponad dwa lata... :-(
Ciekawe, czy uda się wszystkim 45 wystartować.
Niby aż dwa lata, ale na zaprojektowanie i budowę nowej łódki to niewiele.
Ciekawe też, czy staną do walki jakieś konstrukcje bez wąsów?
Póki co:
https://www.boatsnews.com/story/36903/v ... us-project

_________________
Mirek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 paź 2021, o 08:04 

Dołączył(a): 3 lip 2014, o 07:41
Posty: 837
Lokalizacja: Nju Soncz City
Podziękował : 73
Otrzymał podziękowań: 80
Uprawnienia żeglarskie: JSM + SM
Liczba uczestników jest ograniczona do 40.
Czasu rzeczywiście nie jest dużo. Pierwszy wyścig kwalifikacyjny już w połowie przyszłego roku i zapewne pierwsze nowe łódki już będą gotowe, pytanie tylko czy ktokolwiek zdąży z nową konstrukcją (pewnie jeśli już to na drugi wyścig w listopadzie 2022), czy tylko zmodyfikowane. Oczywiście nie muszą wszyscy startować już w pierwszych wyścigach, bo wymóg minimum to zaliczenie (w określonych warunkach) jednego wyścigu w 2023 i jednego w 2024. Tu jest ciekawy artykuł:
https://www.ouest-france.fr/sport/voile ... 8a63483124

_________________
Mirek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 paź 2021, o 21:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13327
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1509
Otrzymał podziękowań: 2196
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Alex Thomson potwierdził, że nie będzie startował w Vendée Globe 2024
https://www.vendeeglobe.org/en/news/224 ... e-a-father

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 paź 2021, o 07:41 

Dołączył(a): 3 lip 2014, o 07:41
Posty: 837
Lokalizacja: Nju Soncz City
Podziękował : 73
Otrzymał podziękowań: 80
Uprawnienia żeglarskie: JSM + SM
Wojciech napisał(a):
Alex Thomson potwierdził, że nie będzie startował w Vendée Globe 2024
https://www.vendeeglobe.org/en/news/224 ... e-a-father

Oczywiście, że szkoda, ale cóż - show must go on...

_________________
Mirek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 paź 2021, o 17:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10285
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1228
Otrzymał podziękowań: 2341
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Jeden wiecej, jeden mniej... Jego jacht juz zostal kupiony.
Catz

_________________
Wszyscy jestesmy winni - jak od zawsze pouczal Winniczek Slimak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 paź 2021, o 19:32 

Dołączył(a): 3 lip 2014, o 07:41
Posty: 837
Lokalizacja: Nju Soncz City
Podziękował : 73
Otrzymał podziękowań: 80
Uprawnienia żeglarskie: JSM + SM
No - to wystarczy zanabyć jakąś IMOKĘ, wpłacić 20 tysi ojro i ukończyć przynajmniej dwa wyścigi - jeden w 2022/2023 i jeden w 2024 z czasem +50% i jak nie będzie więcej niż 40 chętnych to można startować... Pestka... :D
Szkoda tylko, że nie można mieć ze sobą żadnego zwierzaka. A co jak jakiś się przypląta i udomowi?
Niektóre zasady są ciekawe - np. to, że na mecie powinno się mieć 20 litrów paliwa, albo stanu baterii na 5 godzin jazdy z prędkością 5 węzłów.
No i lepiej nie spóźnić się na żadną konferencję prasową, bo to kupa kasy... :D
Ale najgorsze jest to, że wszyscy skipperzy dostaną na dzień dobry karę 20 tys. ojro za absencję na starcie 10 listopada 2020 r. - tego warunku raczej nikt nie spełni :D

_________________
Mirek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lis 2021, o 15:54 

Dołączył(a): 5 sie 2011, o 06:55
Posty: 77
Podziękował : 67
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: jachtowy sternik morski
A tymczasem Clarisse Crémer wraz ze swoim sponsorem Banque Populaire kupiła Apivię od Charlie Dalina

https://www.voile.banquepopulaire.fr/ne ... oca-apivia

_________________
Pozdrawiam Marek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sty 2022, o 15:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10285
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1228
Otrzymał podziękowań: 2341
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Chinczyk na starcie?
https://voilesetvoiliers.ouest-france.f ... 524&alog=1
Podchodzi do rzeczy skromnie...
Przypomina mi to Gutka, ktoremu kibicowalem rownie zyczliwie, co i sceptycznie, za co znienawidzili mnie niektorzy.
Przy okazji: czy ktos wie co sie naprawde stalo? Byla jakas informacja, ktora przegapilem?
Jesli bezreki Jingkun Xu wystartuje, bede mu kibicowal rownie zyczliwie i z szacunkiem.
Catz

_________________
Wszyscy jestesmy winni - jak od zawsze pouczal Winniczek Slimak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 maja 2022, o 10:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13327
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1509
Otrzymał podziękowań: 2196
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Kevin Escoffier z nową IMOCA PRB
https://www.facebook.com/KevinEsco


Załączniki:
PRB 2.jpg
PRB 2.jpg [ 409.79 KiB | Przeglądane 9352 razy ]
PRB 1.jpg
PRB 1.jpg [ 816.44 KiB | Przeglądane 9352 razy ]
PRB.jpg
PRB.jpg [ 716.43 KiB | Przeglądane 9352 razy ]

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...

Za ten post autor Wojciech otrzymał podziękowania - 2: Colonel, Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2022, o 16:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
WspaniałyObrazek

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lip 2022, o 12:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10285
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1228
Otrzymał podziękowań: 2341
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Charal - inny nietypowy:
https://voilesetvoiliers.ouest-france.f ... id=1631524
Catz

_________________
Wszyscy jestesmy winni - jak od zawsze pouczal Winniczek Slimak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 paź 2022, o 19:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 mar 2018, o 10:11
Posty: 97
Lokalizacja: Hamburg / Borówiec, gmina Kórnik
Podziękował : 62
Otrzymał podziękowań: 73
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
Taki link pokazał mi się na FB:
https://voilesetvoiliers.ouest-france.f ... dG5Q_LEboM

Jean Le Cam wystartuje w Vendee Globe 2024!!!
Już wiem komu będę kibicował!
(Catz, napisz coś, bo ja to sobie przez google translator tłumaczyłem)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 paź 2022, o 20:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 mar 2018, o 10:11
Posty: 97
Lokalizacja: Hamburg / Borówiec, gmina Kórnik
Podziękował : 62
Otrzymał podziękowań: 73
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
Hm... dostałem przetłumaczony tekst (odnośnik powyżej):
"For the Vendée Globe 2024 Jean le Cam needs 4 millions euros for a new boat. The Finistère département will pay him half it means 2 millions. The new boat without foils will be a sistership of Éric Bellion boat designed by David Raison who is very well known for his scow Class40".
Więc Jean le Cam potrzebuje 4 miliony euro na projekt. Dostał 2 miliony euro z Finistère département a pozostałe 2 miliony potrzebne na realizację projektu musi sobie zorganizować. Przypuszczam, że to jest do zrobienia, bo inaczej Finistère département by w to nie wchodził.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 paź 2022, o 20:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10285
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1228
Otrzymał podziękowań: 2341
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Nic do dopisania... Raczej znajdzie, bo to wielka figura regatowa i... mediatyczna.
Bez foils, ale z filozofia pustaka.
Zycze mu jak najlepiej!
Swoja droga ma facet zdrowie!
Catz

_________________
Wszyscy jestesmy winni - jak od zawsze pouczal Winniczek Slimak



Za ten post autor Catz otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 lis 2022, o 21:19 

Dołączył(a): 6 lis 2014, o 17:57
Posty: 272
Podziękował : 29
Otrzymał podziękowań: 104
Uprawnienia żeglarskie: Starego typu, z lat 80-tych.
Nowa Malizia III Borysa (od lipca na wodzie) i jej pierwszy test. Start w Route du Ruhm:

https://www.ndr.de/sport/mehr_sport/Rou ... n1324.html

tutaj tracker:

https://www.routedurhum.com/en



Za ten post autor J-23 nadaje otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lis 2022, o 20:52 

Dołączył(a): 6 lis 2014, o 17:57
Posty: 272
Podziękował : 29
Otrzymał podziękowań: 104
Uprawnienia żeglarskie: Starego typu, z lat 80-tych.
Dashboard Malizi:
https://exocet.cloud/grafana/d/bsbc_6NH ... 5&kiosk=tv

Boris ma problemy z "prundem"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2022, o 14:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10285
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1228
Otrzymał podziękowań: 2341
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Nie pasuje to bardziej do watku "Route du Rhum?
Nastepne VG za dwa lata...
Catz

_________________
Wszyscy jestesmy winni - jak od zawsze pouczal Winniczek Slimak



Za ten post autor Catz otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lis 2022, o 13:20 

Dołączył(a): 3 lip 2014, o 07:41
Posty: 837
Lokalizacja: Nju Soncz City
Podziękował : 73
Otrzymał podziękowań: 80
Uprawnienia żeglarskie: JSM + SM
Pip Hare opowiada nieco o swojej nowej łódce:
https://youtu.be/ik-0G30Bvew

_________________
Mirek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 mar 2023, o 13:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1091
Podziękował : 55
Otrzymał podziękowań: 615
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
A tu się podepnę.
Ponieważ uczę się chodzić po zdjęciu gipsu z nogi, więc nadaję się chwilowo wyłącznie do zajęć jałowych. W ramach tychże, zagłębiłem się waktualne przepisy klasy IMOCA. Czegoś tak głupiego dawno nie widziałem!

Skrzydła. Nie zdążyli zabronić, więc są. Nawet całkiem pokaźne, do 8m^2 każde. Nie wiadomo dlaczego, muszą mieć kształt zadartych ku górze wąsów, nie mogą być podwinięte pod spód, nie mogą być w układzie T, nie mogą składać się do góry, tylko muszą wsuwać w szczelinę w kadłubie, koniecznie w kadłubie, a nie mogą być np. zamocowane do okuć na zewnątrz...
cała masa debilnych ograniczeń, mających na celu tylko to, żeby już nikt nic nowego nie wymyślił.

Gwoździem programu jest wszakże to, że dozwolona jest tylko jedna para symetrycznych skrzydeł i żadnych innych powierzchni nośnych! Żadnych płatów na sterach, chociaż wypróbowano je już kilka lat temu na przerobionej imoce. Jachty mają szorować rufą po wodzie. Bo tak.
Szorowanie rufą po wodzie jest skrajnie niekorzystne, ponieważ jest niestateczne podłużnie. Rufa jest "przylepiona" do powierzchni. Przy wzroście prędkości, skrzydła wynoszą z wody dziób, rufa zostaje. Zwiększa się kąt natarcia. Zwiększa się siła nośna, a nie powinna. Mamy tendencję do wychodzenia z wody całego skrzydła, wentylacji, wzrostu oporów. Owszem, ludzkie paniska, pozwalają na zmniejszenie kąta nastawienia skrzydeł o 5 stopni - ale dla prawidłowej stateczności podłużnej potrzeba byłoby dobrych 10...

Ogólnie, dla zapewnienia statecności, przednie hydroskrzydła powinny być silniej "związane" z powierzchnią wody niż tylne. Dlatego w wodolotach robi się tylne płaty w układzie odwróconego T, którym jest zupełnie wszystko jedno, na jakiej głębokości pracują. Ale w imoce nie wolno.

Stery muszą być dwa. Nie mogą być projektowane "z myślą" o wytwaraniu sił pionowych - żeby koniecznie szorować tą rufą... Do jakiego momentu płetwy sterów odchylone od pionu (zawsze są trochę odchylone) są dopuszczalne, a od jakiego są już "z myślą", tego detalicznie nie wiadomo.

Maszt jest monotypowy, jedynie słusznego producenta. O 1/3 za wysoki i dwukrotnie cięższy niż potrzeba. Już współczesne imoki żeglują przez większość czasu na zredukowanych żaglach, maszty sterczą im po próżnicy. Maszt, dla dopełnienia absurdu, musi stać 8 metrów od pawęży. Dlaczego nie 7 ani nie 10? Jakiemuż nadużyciu miałoby to zapobiec? Nie wiadomo. Takielunek niby pozostawia się inwencji konstruktora, ale
muszą być 5-metrowe salingi pokładowe. Których nie wolno wykorzystać do żadnych innych zadań, np. do podparcia hydroskrzydeł. Bom zresztą też jest monotypowy. To już dla mnie zupełna abstrakcja.

Monotypowy jest kil, a właściwie jego płetwa i mechanizm do jej wychylania. Bo kil musi być uchylny, czy to potrzebne czy nie. Nawet jeżeli chiałoby się zablokować płetwę na głucho w pionie, trzeba wozić ze sobą całą obowiązkową hydraulikę.

Nawet poszerzeniu dziobów, wszak korzystnemu ze względu na dzielność morską (a imoki pływaja przecież w ryczących czterdziestkach), postanowiono zapobiec. Dziób ma być ostry i wąski, pustaki są niesłuszne ideowo.

W rezultacie wychodzą łódki z natury swej nieoptymalne, żeby nie powiedzieć pokraczne, za to drogie jak nieszczęście.

Co można z tym zrobić?
Krytyczne jest wleczenie rufy. Może zamiast rufy, prowadzić po powierzchni wody pogłębiony dziób z jakimś redanem? Niestety, taki układ, jakkolwiek stateczny podłużnie, jest niestateczny poprzecznie. W przechyle, zawietrzne skrzydło zaczyna mieć mniejszy kąt natarcia i grozi nam dynamiczna wywrotka.

Więc dobrze, wleczmy tę rufę, ale nie może ślizgać się sztywno po powierzchni. W miarę spadku obciążenia, musi się wynurzać, i to o kilkadziesiąt centymetrów. A zatem część rufowa powinna być w formie wąskiego, głębokiego V, ewentualnie wyposażonego w serię podłużnych redanów. Głębokość stępki powinna rosnąć od dziobu do pawęży. W połączeniu z pięciostopniową ruchomością skrzydeł, powinno się dać uzyskać sensowną stateczność podłużną przy wyporności zanurzonej części rufy poniżej 1 tony.

Momentem prostującym w ogóle nie ma się co przejmować, od tego mamy skrzydła i uchylny kil na dodatek. To całe szczęście, bo kadłub przy założonej linii stępki wychodzi bardzo wąski, niecałe 3m szerokości. Pewnym problemem jest wybór odpowiedniego kształtu skrzydeł, tak żeby oba dały się podnieść i nie kolidowały ze sobą przy tym. Chyba najlepszy i naprostszy jest kształt łuku okręgu (czyli kłów mamuta ;) ), z mocno zwężonymi końcówkami. Ludziom od Hugo Bossa też zresztą tak wyszło...
Możemy podnieść nawietrzne skrzydło, tak żeby w wodzie została tylko zwężona końcówka, i mamy solidny moment prostujący. Wystarczający, pod warunkiem nie za wysokiego ożaglowania.

To co w takim razie zrobić z przerośniętym masztem? Ano, jak nauczał stary Prandtl (a później Tom Speer), optymalny obrys żagla przy ograniczonym momencie przechylającym nie jest eliptyczny, tylko zbliżony do trójkąta. Stawiamy więc trójkątne żagle, 160m^2 powierzchni, czyli połowę dozwolonego maksimum. Wystarczy.

No i wyszło coś takiego (na rysunku nie ma bomu ani salingów pokładowych, żeby nie zaciemniały obrazu).

Załącznik:
imoczek.jpg
imoczek.jpg [ 24.3 KiB | Przeglądane 2317 razy ]


Załącznik:
imoczek_Linesplan.jpg
imoczek_Linesplan.jpg [ 39.86 KiB | Przeglądane 2317 razy ]


Przy rozwiązaniu pokładu nie upieram się, kształt części nadwodnej kadłuba narysowałem jak najprostszy. Na upartego dałoby się zrobić kadłub ze sklejki, co byłoby niezłym numerem :) Oczywiście skrzydła muszą być węglowe, nic innego nie wytrzyma obciążeń.
A osiągi? Obliczeniowe są takie:

Załącznik:
biegunowa_imoczek.jpg
biegunowa_imoczek.jpg [ 251.65 KiB | Przeglądane 2317 razy ]


Można je porównać z typową biegunową współczesnej imoki:

Załącznik:
biegunowa imoca60.jpg
biegunowa imoca60.jpg [ 64.48 KiB | Przeglądane 2317 razy ]


Chyba wyszło lepiej :)
A łódeczkę nazwałem Imoczek. Też mi się podoba...

pozdrowienia

krzys



Za ten post autor myszek otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 mar 2023, o 17:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10285
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1228
Otrzymał podziękowań: 2341
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Moze chodzi im o to, by startujace jachty byly jednak dosc podobne?
VG to nie poletko doswiadczalne. I tak ksztalty ( dziobu zwlaszcza ) zmienily sie bardzo i to korzystnie.
Zbyt szybka ewolucja przepisow musi wyeliminowac niewiele starsze jednostki - nowych nie ma zbyt wiele i oby tak trwalo - rewolucje rob w swoich slawnych juz i oderwanych od rzeczywistosci "modelizacjach".
Do pieknych czasow regat VG miedzy slupami, keczami i jolami, "waskimi" i "szerokimi", powrotu raczej nie bedzie.
Zycze szbkiego powrotu do zdrowia! Akurat jestem po trzech operacjach ( oba kolana i kregoslup ) ale jakos nie sklonilo mnie to do pisania o prywatnych fantazjach, czyli o niczym.
Catz
Przy okazji: niedawno pewien typ kupil to i owo... Widocznie jest mniej wybredny...
Albo kolekcjoner moze jakis?
https://voilesetvoiliers.ouest-france.f ... d=1631524y:

_________________
Wszyscy jestesmy winni - jak od zawsze pouczal Winniczek Slimak


Ostatnio edytowano 25 mar 2023, o 17:27 przez Catz, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 mar 2023, o 17:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13704
Podziękował : 10172
Otrzymał podziękowań: 2414
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Zdaje się Alex rozpoczął kampanię wraz z Claris... przeciwko banksterom.

A tymczasem popatrzcie jak można wapaniale nic nie pokazać w trwającym ponad 2 minuty filmie reklamowym :


PS

A Myszek znów wyszedł przed szereg o kilkanaście lat do przodu. :cool:

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 mar 2023, o 17:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1091
Podziękował : 55
Otrzymał podziękowań: 615
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
Catz napisał(a):
Moze chodzi im o to, by startujace jachty byly jednak dosc podobne?
VG to nie poletko doswiadczalne. I tak ksztalty ( dziobu zwlaszcza ) zmienily sie bardzo i to korzystnie.
Zbyt szybka ewolucja przepisow musi wyeliminowac niewiele starsze jednostki - nowych nie ma zbyt wiele i oby tak trwalo [...]


Rzecz w tym, że to co pokazałem jest ściśle zgodne z obecną wersją przepisów. Wygląda tak jak wygląda, bo stara się możliwie zniwelować ich słabe punkty.

Dlaczego nikt tego jeszcze nie zrobił?
Hm, albo zrobi za parę lat
albo wszyscy czekają na zmianę przepisów, żeby jednak dopuściły tylne płaty. Zauważ, że przeróbka jachtu po takiej zmianie jest banalna - dodanie skrzydełek typu T na sterach - i wówczas to, co opisałem, traci sens.

pozdrowienia

krzys


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 mar 2023, o 17:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10285
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1228
Otrzymał podziękowań: 2341
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
No straszne!
Ups! To bylo do Mariana.

_________________
Wszyscy jestesmy winni - jak od zawsze pouczal Winniczek Slimak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 mar 2023, o 17:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10285
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1228
Otrzymał podziękowań: 2341
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
myszek napisał(a):
Dlaczego nikt tego jeszcze nie zrobił?

Moze dlatego, ze ich mysli kraza po innych orbitach?
Znam z bliska wielu zacieklych regatowcow ( panie i panowie ) szczesliwych na swoich Slonkach ( Snipe ) z innej epoki i po co im spinakery i skrzydla i cuda na sterze?
Nie zapytam ich, bo akurat wiem.
myszek napisał(a):
albo wszyscy czekają na zmianę przepisów, żeby jednak dopuściły tylne płaty.

Watpie.
Co zmieni w sensie regat mozliwosc, ze wszyscy pozegluja o 1-2 knota szybciej?
Do eksperymentow bardziej nadaja sie klasy male, czyli nieskonczenie tansze.
Catz

_________________
Wszyscy jestesmy winni - jak od zawsze pouczal Winniczek Slimak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 mar 2023, o 19:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1091
Podziękował : 55
Otrzymał podziękowań: 615
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
Catz napisał(a):
myszek napisał(a):
Dlaczego nikt tego jeszcze nie zrobił?

Moze dlatego, ze ich mysli kraza po innych orbitach?
Znam z bliska wielu zacieklych regatowcow ( panie i panowie ) szczesliwych na swoich Slonkach ( Snipe ) z innej epoki i po co im spinakery i skrzydla i cuda na sterze?
Nie zapytam ich, bo akurat wiem.
myszek napisał(a):
albo wszyscy czekają na zmianę przepisów, żeby jednak dopuściły tylne płaty.

Watpie.
Co zmieni w sensie regat mozliwosc, ze wszyscy pozegluja o 1-2 knota szybciej?
Do eksperymentow bardziej nadaja sie klasy male, czyli nieskonczenie tansze.
Catz


Jednak ktoś zaczął na 60-tkach montować foile, teraz ten i ów próbuje poszerzać dzioby na ile tylko się da, wcześniej były fikuśnych kształtów boczne miecze, a oprócz tego uchylne kile, obrotowe maszty, salingi pokładowe... Ewolucja jachtów tej klasy była i jest bardzo radykalna, a skrócenie czasu trwania regat Vendee Globe zaprawdę imponujące. Nie była to bynakmniej kwestia 1-2 węzłów, oj nie.

Oczywiście mogliby wszyscy ścigać się tylko i wyłącznie na PDRacerach, ale świat byłby chyba wtedy mniej ciekawy :)

pozdrowienia

krzys


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 mar 2023, o 19:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10285
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1228
Otrzymał podziękowań: 2341
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
myszek napisał(a):
Ewolucja jachtów tej klasy była i jest bardzo radykalna

Zgoda! Jest ewolucja. Cecha ewolucji jest niejaka powolnosc.
Ale rewolucji juz nie.
Chcesz powyginac skrzydla, usprawnic stery, krytykujesz miejsce piety masztu i inne przepisy.
Nie wiem ile tysiecy przeroznych regat rozgrywa sie na swiecie - interesuje mnie tylko kilka, ale nigdy nie mialem tupetu, by organizatorom ( i ich kibicom ) regat, ktore mam w nosie, napisac, ze ich przepisy sa do dupy.
O ile wiem, nie ma obowiazku obserwowania...
Wydaje mi sie, ze organizatorzy po juz dobrych trzech dekadach maja pewne doswiadczenie.
Wsrod nich i wsrod tworcow przepisow jest wielu regatowcow i uczestnikow VG i dyskusje sa bardzo demokratyczne.
Rozumiem teoretyczne fantazje, jednak powaznie traktuje tylko profesjonalistow.
Przynajmniej w takich regatach, jak te. Oni tam byli i beda.
Catz

_________________
Wszyscy jestesmy winni - jak od zawsze pouczal Winniczek Slimak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 mar 2023, o 20:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1091
Podziękował : 55
Otrzymał podziękowań: 615
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
Catz napisał(a):
Chcesz powyginac skrzydla, usprawnic stery, krytykujesz miejsce piety masztu i inne przepisy.
Nie wiem ile tysiecy przeroznych regat rozgrywa sie na swiecie - interesuje mnie tylko kilka, ale nigdy nie mialem tupetu, by organizatorom ( i ich kibicom ) regat, ktore mam w nosie, napisac, ze ich przepisy sa do dupy.


Czy mógłbym Cię prosić o próbę, chociaż próbę, przeczytania ze zrozumieniem tego co napisałem? A nie imputowania mi czegoś co istnieje wyłącznie w Twojej fantazji?

Pokazuję, co można zrobić zgodnie z obecnymi przepisami. Jakie w nich tkwią rezerwy i możliwości, gdyby się nimi przejąć i zbudować łódkę wykorzystującą je do granic.
Wydało mi się to na tyle ciekawe, żeby napisać na forum.

Przy okazji, moja refleksja jest taka, że ograniczenia są bezprzedmiotowe, bo gdyby nie one, można byłoby to samo osiągnąć przy znacznie mniejszych modyfikacjach obecnych jachtów. Zatem, jeśli mają zniechęcać do rewolucji, są one przeciwskuteczne.

Jeszcze przy okazji, wysunąłem hipotezę, że brak rewolucyjnych konstrukcji wynika z liczenia na zmianę przepisów z przeciwskutecznych na bardziej rozsądne.

A jakie jest właściwie Twoje stanowisko?
Że gdzieś się pomyliłem i moja koncepcja nie będzie zgodna z przepisami? - to pokaż z którymi.
Że gdzieś się pomyliłem i moja kocepcja nie zadziała w ogóle? - to wytłumacz, dlaczego tak uważasz.
Że moja koncepcja jest sprzeczna z duchem regat, zgodnie z którym wolno robić tylko to co aktualnie wszyscy? - to w takim razie Tobie a nie mnie byłaby potrzebna zmiana przepisów, żeby takie aberracje usunąć.
Że jestem bluźniercą przeciw Wielkim i Mądrym, którzy stworzyli najwspanialsze przepisy, najwspanialsze jachty i w ogóle żeglarską The Science (tm), która wczoraj co prawda wygladała zupełnie inaczej niż dzisiaj, ale zawsze jest nieomylna niczym papież? - a to przepraszam, wydawało mi się że to forum dyskusyjne.

Zatem, druga prośba: spróbuj, w miarę możliwości, wyartykułować o co Ci właściwie chodzi.

pozdrawiam

krzys



Za ten post autor myszek otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 mar 2023, o 21:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10285
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1228
Otrzymał podziękowań: 2341
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
myszek napisał(a):
Zatem, druga prośba: spróbuj, w miarę możliwości, wyartykułować o co Ci właściwie chodzi.

Tylko o to, ze piszesz o niczym.
Wszystko mozna zmienic i poprawic. Tylko po co?
Zona cos wspomina o ulepszeniu kuchni...
Imoca ewoluuje - tu sie chyba zgadzamy - w dobrym kierunku.
Tak, jest to forum dyskusyjne i wlasnie dlatego zabieram tu jeszcze czasem glos. Twoje pomysly bywaly ciekawe: czytalem z zainteresowaniem wizje klasy Minitransat 650, bo cos tam kombinowales z Moniia. Klasa rozwinela sie bardzo i bardzo inaczej. Nie byl to zwrot podyktowany zmiana przepisow, tylko postepem praktykow.
Parafrazujac Asnyka: "Bezsilne gniewy, próżny żal! Świat poszedl swoją drogą".
Teoria tak! Ale poprawianie swiata przez teoretykow juz mniej....
Catz

_________________
Wszyscy jestesmy winni - jak od zawsze pouczal Winniczek Slimak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 mar 2023, o 22:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1091
Podziękował : 55
Otrzymał podziękowań: 615
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
Catz napisał(a):
Tylko o to, ze piszesz o niczym.
Wszystko mozna zmienic i poprawic. Tylko po co?


Wszystko się w końcu zmienia i poprawia. Mnie się czasami udaje pokazać, jakie możliwości tkwią w rzeczywistym świecie, jeśli tylko zdejmie się klapki z oczu i zacznie patrzeć bez uprzedzeń.

Dlatego od zawsze było dla mnie oczywiste, że optymalny przekrój masztu nieobrotowego jest zbliżony do litery D, a nie do odrywającej się kropli. Dzisiaj to dla już oczywiste dla wszystkich, a w latach 90-tych uważano ten pomysł za dziwactwo.
Dziwactwem były żagle dwuwarstwowe, chociaż ich zalety - i zakres możliwych zastosowań - był równie oczywisty. Dzisiaj pływają pod nimi jachty w pucharze Ameryki, właśnie wpasowujące się w rzeczony zakres zastosowań.
Tu, na tym forum, pokazałem lata temu "mamucie miecze", nawet mniej więcej o tych samych proporcjach co we współczesnym Hugo Bossie. To nie przypadek ani żadne proroctwo, po prostu takie rozwiązanie ma sens fizyczny.

Teraz pokazuję kadłub foilera, który zapewnia stateczność podłużną mimo braku tylnego płata. Przewiduję, że - prędzej niż można się spodziewać - pojawi się w klasie IMOCA albo coś podobnego, albo zostaną dopuszczone tylne płaty. I niektórzy będą się dziwić, chociaż zupełnie nie ma czemu.

A Mini, owszem, powoli, ale się buduje. Dwa miesiące temu, jak złamałem sobie nogę, był już polakierowany kadłub.

pozdrowienia

krzys



Za ten post autor myszek otrzymał podziękowania - 2: Catz, Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 895 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 26, 27, 28, 29, 30  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 90 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL