Sławas, są różne klasy, różne akweny. Jako że nie opisujesz co chcesz zrobić - trudno jednoznacznie Tobie odpowiedzieć. Dlatego podpowiem ścieżkę poszukiwań: skoro fala ma być istotnym czynnikiem - chodzi Ci o morze. W tej chwili w Polsce funkcjonują właściwie tylko 2 formuły morskie: KWR i ORC. Spotyka się też (bardzo rzadko) regaty w klasie open - np. Wyścig o Bursztynowy Puchar Neptuna i Błękitna Wstęga Zatoki Gdańskiej. Fala nie zawsze tam jest (w tym roku na Neptunie nie było, w ubiegłym nieznaczna). Poszukaj więc w przepisach tych formuł czy jest możliwość stosowania ruchomego balastu. Z pewnością nie ma ograniczeń co do kształtu kila, niemniej, formuła ORC uwzględnia kształt w obliczeniach, a KWR uwzględnia zanurzenie (niekorzystnie dla współczynnika). Wiele formuł zakazuje używania balastu ruchomego. KWR uwzględnia poprawkę na "podnoszony kil", a ORC nie pamiętam jak traktuje kwestię ruchomego balastu. AFAIR (tu mogę się mylić) obie formuły zabraniają używania balastu wodnego.
Na morzu w poważnych regatach jacht musi spełniać Offshore Special Regulations. Najczęściej 3 lub 4 kategorię. W tych przepisach jest mnóstwo ograniczeń co do budowy jachtu. M.in. obowiązek posiadania szczelnej skrzynki mieczowej w przypadku takowej. Nie wiem czy to ważne dla Ciebie. Przepisy te znajdziesz na stronie ISAFu (
www.sailing.org)
Teraz co do przepisów regatowych. W zależności od tego co chcesz zrobić same przepisy nie wzbraniają wprost zabawy z kształtem części podwodnej. Wzbraniają używania do napędu innei siły niż wiatr i woda. Zabraniają też bujania, pompowania i td. Przeanalizuj przepis 42 i zastanów się czy go nie łamiesz. Dostępne są też księgi przypadków, w których znajdziesz sporo interpretacji.
42 ŚRODKI NAPĘDOWE
42.1 Przepis podstawowy
Z wyjątkiem, gdy jest to dozwolone przez przepis 42.3 lub przepis 45
jacht musi współzawodniczyć wykorzystując jedynie wiatr i wodę do
zwiększania, zachowania lub zmniejszania swej prędkości. Załoga
jachtu może regulować trym żagli i kadłuba oraz dokonywać innych
działań z zakresu sztuki żeglarskiej, ale nie może wykonywać innych
ruchów ciałem w celu napędzania jachtu.
42.2 Czynności zakazane
Nie ograniczając zastosowania przepisu 42.1 podane niżej czynności są
zakazane:
22
(a) pompowanie: powtarzające się wachlowanie którymkolwiek
żaglem przez jego wybieranie i luzowanie, albo przez pionowe lub
poprzeczne przemieszczanie ciała;
(b) kołysanie: powtarzające się przechylanie jachtu wywoływane
przez:
(1) ruchy ciała;
(2) powtarzające się regulowanie żagli lub położenia miecza, lub
(3) sterowanie;
(c) rozpędzanie: nagłe przemieszczenie ciała w przód z gwałtownym
zatrzymaniem;
(d) rumplowanie: powtarzające się ruchy steru, które są albo
gwałtowne albo, które napędzają jacht w przód lub zapobiegają
jego ruchowi wstecz;
(e) powtarzające się zwroty na wiatr lub z wiatrem niespowodowane
zmianami wiatru lub względami taktycznymi.
42.3 Wyjątki
(a) jacht może zostać przechylony dla ułatwienia sterowania.
(b) załoga jachtu może przemieszczać swoje ciała, aby spowodować
przesadny przechył ułatwiający sterowanie jachtem w czasie
wykonywania zwrotu na wiatr lub zwrotu z wiatrem pod
warunkiem, że bezpośrednio po zakończeniu takiego zwrotu na
wiatr lub z wiatrem, prędkość jachtu nie będzie większa niż ta,
jaka byłaby gdyby nie wykonano zwrotu na wiatr lub z wiatrem.
(c) z wyjątkiem kursu na wiatr, gdy możliwy jest surfing (to znaczy
gwałtowne przyśpieszanie na zawietrznym zboczu fali) lub ślizg,
załoga jachtu może zapompować szotem i brasem prowadzącym
dowolny żagiel celem zainicjowania ślizgu, ale tylko raz dla
każdej fali lub podmuchu wiatru.
(d) gdy jacht znajduje się powyżej kursu ostro na wiatr i jest, albo
nieruchomy lub porusza się wolno, może zarumplować dla
obrócenia się do kursu ostro na wiatr.
(e) jacht może zmniejszać swą prędkość przez powtarzane ruchy
sterem.
(f) dozwolone jest wykorzystanie każdego środka napędowego dla
udzielenia pomocy statkowi lub osobie w niebezpieczeństwie.
23
(g) Jacht może wykorzystać siłę wywieraną przez załogę
któregokolwiek z jachtów oraz dowolne wyposażenie inne niż
silnik napędowy celem uwolnienia się po wejściu na mieliznę lub
po kolizji z innym jachtem lub przedmiotem.
(h) Instrukcja Żeglugi może w określonych okolicznościach, zezwolić
na użycie silnika lub innej metody napędu pod warunkiem, że
jacht nie uzyska znaczącej przewagi w wyścigu
Uwaga: Interpretacje przepisu 42 są dostępne na stronie internetowej
ISAF (
www.sailing.org) lub pocztą na prośbę.