Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 23 lip 2025, o 13:37




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 20 lip 2012, o 08:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 cze 2009, o 07:49
Posty: 4953
Lokalizacja: 50°1'N 22°3'E
Podziękował : 191
Otrzymał podziękowań: 114
Uprawnienia żeglarskie: kiper patentowany
Co prawda doopa ze mnie, a nie regatowiec, znaczy nieregatowiec, ale coś mi chodzi po głowie.
Mam proste pytanie.
Czy są jakieś ograniczenia w projektowaniu kształtu części podwodnej kadłuba? Tzn., czy można pod wodą umieszczać coś na kształt... no... czy można umieszczać coś? ;) Cel ćwiczenia - wykorzystanie energii falowania jako dodatkowy napęd. Są duże siły gibające jachtem, a z tego co wiem, nie jest to korzystne. Chciałbym te siły wykorzystać w projekcie. Przy okazji mniej będzie gibało. Może wyjść masło maślane, ale jakby ludzie nie próbowali, Ziemia by do dzisiaj była płaska. :cool:
Uprzedzając oczywiste oczywistości, to coś nie będzie miało dostarczanej energii z wnętrza łódki. Nic co kojarzy się z wiosłowaniem bądź rumplowaniem... :lol:

_________________
Słаwek vel Wąski
"Mаrynаrz powinien być chlujny i mrаwy..."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 lip 2012, o 08:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2008, o 18:57
Posty: 2300
Lokalizacja: WZ
Podziękował : 491
Otrzymał podziękowań: 406
Uprawnienia żeglarskie: Xero z kota
Ale w jakiej klasie regatowej? We wszelkiego rodzaju Open-ach, dozwolone jest chyba wszystko a limitem jest tylko długości utki.

_________________
Pozdrawiam
ŁJ


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 lip 2012, o 09:46 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Sławas, są różne klasy, różne akweny. Jako że nie opisujesz co chcesz zrobić - trudno jednoznacznie Tobie odpowiedzieć. Dlatego podpowiem ścieżkę poszukiwań: skoro fala ma być istotnym czynnikiem - chodzi Ci o morze. W tej chwili w Polsce funkcjonują właściwie tylko 2 formuły morskie: KWR i ORC. Spotyka się też (bardzo rzadko) regaty w klasie open - np. Wyścig o Bursztynowy Puchar Neptuna i Błękitna Wstęga Zatoki Gdańskiej. Fala nie zawsze tam jest (w tym roku na Neptunie nie było, w ubiegłym nieznaczna). Poszukaj więc w przepisach tych formuł czy jest możliwość stosowania ruchomego balastu. Z pewnością nie ma ograniczeń co do kształtu kila, niemniej, formuła ORC uwzględnia kształt w obliczeniach, a KWR uwzględnia zanurzenie (niekorzystnie dla współczynnika). Wiele formuł zakazuje używania balastu ruchomego. KWR uwzględnia poprawkę na "podnoszony kil", a ORC nie pamiętam jak traktuje kwestię ruchomego balastu. AFAIR (tu mogę się mylić) obie formuły zabraniają używania balastu wodnego.

Na morzu w poważnych regatach jacht musi spełniać Offshore Special Regulations. Najczęściej 3 lub 4 kategorię. W tych przepisach jest mnóstwo ograniczeń co do budowy jachtu. M.in. obowiązek posiadania szczelnej skrzynki mieczowej w przypadku takowej. Nie wiem czy to ważne dla Ciebie. Przepisy te znajdziesz na stronie ISAFu (www.sailing.org)

Teraz co do przepisów regatowych. W zależności od tego co chcesz zrobić same przepisy nie wzbraniają wprost zabawy z kształtem części podwodnej. Wzbraniają używania do napędu innei siły niż wiatr i woda. Zabraniają też bujania, pompowania i td. Przeanalizuj przepis 42 i zastanów się czy go nie łamiesz. Dostępne są też księgi przypadków, w których znajdziesz sporo interpretacji.


42 ŚRODKI NAPĘDOWE
42.1 Przepis podstawowy
Z wyjątkiem, gdy jest to dozwolone przez przepis 42.3 lub przepis 45
jacht musi współzawodniczyć wykorzystując jedynie wiatr i wodę do
zwiększania, zachowania lub zmniejszania swej prędkości. Załoga
jachtu może regulować trym żagli i kadłuba oraz dokonywać innych
działań z zakresu sztuki żeglarskiej, ale nie może wykonywać innych
ruchów ciałem w celu napędzania jachtu.
42.2 Czynności zakazane
Nie ograniczając zastosowania przepisu 42.1 podane niżej czynności są
zakazane:
22
(a) pompowanie: powtarzające się wachlowanie którymkolwiek
żaglem przez jego wybieranie i luzowanie, albo przez pionowe lub
poprzeczne przemieszczanie ciała;
(b) kołysanie: powtarzające się przechylanie jachtu wywoływane
przez:
(1) ruchy ciała;
(2) powtarzające się regulowanie żagli lub położenia miecza, lub
(3) sterowanie;
(c) rozpędzanie: nagłe przemieszczenie ciała w przód z gwałtownym
zatrzymaniem;
(d) rumplowanie: powtarzające się ruchy steru, które są albo
gwałtowne albo, które napędzają jacht w przód lub zapobiegają
jego ruchowi wstecz;
(e) powtarzające się zwroty na wiatr lub z wiatrem niespowodowane
zmianami wiatru lub względami taktycznymi.
42.3 Wyjątki
(a) jacht może zostać przechylony dla ułatwienia sterowania.
(b) załoga jachtu może przemieszczać swoje ciała, aby spowodować
przesadny przechył ułatwiający sterowanie jachtem w czasie
wykonywania zwrotu na wiatr lub zwrotu z wiatrem pod
warunkiem, że bezpośrednio po zakończeniu takiego zwrotu na
wiatr lub z wiatrem, prędkość jachtu nie będzie większa niż ta,
jaka byłaby gdyby nie wykonano zwrotu na wiatr lub z wiatrem.
(c) z wyjątkiem kursu na wiatr, gdy możliwy jest surfing (to znaczy
gwałtowne przyśpieszanie na zawietrznym zboczu fali) lub ślizg,
załoga jachtu może zapompować szotem i brasem prowadzącym
dowolny żagiel celem zainicjowania ślizgu, ale tylko raz dla
każdej fali lub podmuchu wiatru.
(d) gdy jacht znajduje się powyżej kursu ostro na wiatr i jest, albo
nieruchomy lub porusza się wolno, może zarumplować dla
obrócenia się do kursu ostro na wiatr.
(e) jacht może zmniejszać swą prędkość przez powtarzane ruchy
sterem.
(f) dozwolone jest wykorzystanie każdego środka napędowego dla
udzielenia pomocy statkowi lub osobie w niebezpieczeństwie.
23
(g) Jacht może wykorzystać siłę wywieraną przez załogę
któregokolwiek z jachtów oraz dowolne wyposażenie inne niż
silnik napędowy celem uwolnienia się po wejściu na mieliznę lub
po kolizji z innym jachtem lub przedmiotem.
(h) Instrukcja Żeglugi może w określonych okolicznościach, zezwolić
na użycie silnika lub innej metody napędu pod warunkiem, że
jacht nie uzyska znaczącej przewagi w wyścigu
Uwaga: Interpretacje przepisu 42 są dostępne na stronie internetowej
ISAF (www.sailing.org) lub pocztą na prośbę.



Za ten post autor plitkin otrzymał podziękowanie od: Wąski
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 lip 2012, o 20:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12595
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1768
Otrzymał podziękowań: 4264
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
plitkin napisał(a):
KWR uwzględnia poprawkę na "podnoszony kil", a ORC nie pamiętam jak traktuje kwestię ruchomego balastu. AFAIR (tu mogę się mylić) obie formuły zabraniają używania balastu wodnego.

W ORC można stosować balasty wodne, jest nawet na świadectwie rubryka "Water ballast".

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 39 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL