Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
Ograniczenia konstrukcyjne https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=57&t=12445 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | Wąski [ 20 lip 2012, o 08:00 ] |
Tytuł: | Ograniczenia konstrukcyjne |
Co prawda doopa ze mnie, a nie regatowiec, znaczy nieregatowiec, ale coś mi chodzi po głowie. Mam proste pytanie. Czy są jakieś ograniczenia w projektowaniu kształtu części podwodnej kadłuba? Tzn., czy można pod wodą umieszczać coś na kształt... no... czy można umieszczać coś? ![]() ![]() Uprzedzając oczywiste oczywistości, to coś nie będzie miało dostarczanej energii z wnętrza łódki. Nic co kojarzy się z wiosłowaniem bądź rumplowaniem... ![]() |
Autor: | LukasJ [ 20 lip 2012, o 08:17 ] |
Tytuł: | Re: Ograniczenia konstrukcyjne |
Ale w jakiej klasie regatowej? We wszelkiego rodzaju Open-ach, dozwolone jest chyba wszystko a limitem jest tylko długości utki. |
Autor: | plitkin [ 20 lip 2012, o 09:46 ] |
Tytuł: | Re: Ograniczenia konstrukcyjne |
Sławas, są różne klasy, różne akweny. Jako że nie opisujesz co chcesz zrobić - trudno jednoznacznie Tobie odpowiedzieć. Dlatego podpowiem ścieżkę poszukiwań: skoro fala ma być istotnym czynnikiem - chodzi Ci o morze. W tej chwili w Polsce funkcjonują właściwie tylko 2 formuły morskie: KWR i ORC. Spotyka się też (bardzo rzadko) regaty w klasie open - np. Wyścig o Bursztynowy Puchar Neptuna i Błękitna Wstęga Zatoki Gdańskiej. Fala nie zawsze tam jest (w tym roku na Neptunie nie było, w ubiegłym nieznaczna). Poszukaj więc w przepisach tych formuł czy jest możliwość stosowania ruchomego balastu. Z pewnością nie ma ograniczeń co do kształtu kila, niemniej, formuła ORC uwzględnia kształt w obliczeniach, a KWR uwzględnia zanurzenie (niekorzystnie dla współczynnika). Wiele formuł zakazuje używania balastu ruchomego. KWR uwzględnia poprawkę na "podnoszony kil", a ORC nie pamiętam jak traktuje kwestię ruchomego balastu. AFAIR (tu mogę się mylić) obie formuły zabraniają używania balastu wodnego. Na morzu w poważnych regatach jacht musi spełniać Offshore Special Regulations. Najczęściej 3 lub 4 kategorię. W tych przepisach jest mnóstwo ograniczeń co do budowy jachtu. M.in. obowiązek posiadania szczelnej skrzynki mieczowej w przypadku takowej. Nie wiem czy to ważne dla Ciebie. Przepisy te znajdziesz na stronie ISAFu (www.sailing.org) Teraz co do przepisów regatowych. W zależności od tego co chcesz zrobić same przepisy nie wzbraniają wprost zabawy z kształtem części podwodnej. Wzbraniają używania do napędu innei siły niż wiatr i woda. Zabraniają też bujania, pompowania i td. Przeanalizuj przepis 42 i zastanów się czy go nie łamiesz. Dostępne są też księgi przypadków, w których znajdziesz sporo interpretacji. 42 ŚRODKI NAPĘDOWE 42.1 Przepis podstawowy Z wyjątkiem, gdy jest to dozwolone przez przepis 42.3 lub przepis 45 jacht musi współzawodniczyć wykorzystując jedynie wiatr i wodę do zwiększania, zachowania lub zmniejszania swej prędkości. Załoga jachtu może regulować trym żagli i kadłuba oraz dokonywać innych działań z zakresu sztuki żeglarskiej, ale nie może wykonywać innych ruchów ciałem w celu napędzania jachtu. 42.2 Czynności zakazane Nie ograniczając zastosowania przepisu 42.1 podane niżej czynności są zakazane: 22 (a) pompowanie: powtarzające się wachlowanie którymkolwiek żaglem przez jego wybieranie i luzowanie, albo przez pionowe lub poprzeczne przemieszczanie ciała; (b) kołysanie: powtarzające się przechylanie jachtu wywoływane przez: (1) ruchy ciała; (2) powtarzające się regulowanie żagli lub położenia miecza, lub (3) sterowanie; (c) rozpędzanie: nagłe przemieszczenie ciała w przód z gwałtownym zatrzymaniem; (d) rumplowanie: powtarzające się ruchy steru, które są albo gwałtowne albo, które napędzają jacht w przód lub zapobiegają jego ruchowi wstecz; (e) powtarzające się zwroty na wiatr lub z wiatrem niespowodowane zmianami wiatru lub względami taktycznymi. 42.3 Wyjątki (a) jacht może zostać przechylony dla ułatwienia sterowania. (b) załoga jachtu może przemieszczać swoje ciała, aby spowodować przesadny przechył ułatwiający sterowanie jachtem w czasie wykonywania zwrotu na wiatr lub zwrotu z wiatrem pod warunkiem, że bezpośrednio po zakończeniu takiego zwrotu na wiatr lub z wiatrem, prędkość jachtu nie będzie większa niż ta, jaka byłaby gdyby nie wykonano zwrotu na wiatr lub z wiatrem. (c) z wyjątkiem kursu na wiatr, gdy możliwy jest surfing (to znaczy gwałtowne przyśpieszanie na zawietrznym zboczu fali) lub ślizg, załoga jachtu może zapompować szotem i brasem prowadzącym dowolny żagiel celem zainicjowania ślizgu, ale tylko raz dla każdej fali lub podmuchu wiatru. (d) gdy jacht znajduje się powyżej kursu ostro na wiatr i jest, albo nieruchomy lub porusza się wolno, może zarumplować dla obrócenia się do kursu ostro na wiatr. (e) jacht może zmniejszać swą prędkość przez powtarzane ruchy sterem. (f) dozwolone jest wykorzystanie każdego środka napędowego dla udzielenia pomocy statkowi lub osobie w niebezpieczeństwie. 23 (g) Jacht może wykorzystać siłę wywieraną przez załogę któregokolwiek z jachtów oraz dowolne wyposażenie inne niż silnik napędowy celem uwolnienia się po wejściu na mieliznę lub po kolizji z innym jachtem lub przedmiotem. (h) Instrukcja Żeglugi może w określonych okolicznościach, zezwolić na użycie silnika lub innej metody napędu pod warunkiem, że jacht nie uzyska znaczącej przewagi w wyścigu Uwaga: Interpretacje przepisu 42 są dostępne na stronie internetowej ISAF (www.sailing.org) lub pocztą na prośbę. |
Autor: | waliant [ 20 lip 2012, o 20:41 ] |
Tytuł: | Re: Ograniczenia konstrukcyjne |
plitkin napisał(a): KWR uwzględnia poprawkę na "podnoszony kil", a ORC nie pamiętam jak traktuje kwestię ruchomego balastu. AFAIR (tu mogę się mylić) obie formuły zabraniają używania balastu wodnego. W ORC można stosować balasty wodne, jest nawet na świadectwie rubryka "Water ballast". |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |