Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 29 mar 2024, o 12:42




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 651 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 18, 19, 20, 21, 22
Autor Wiadomość
PostNapisane: 23 gru 2022, o 09:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11602
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1618
Otrzymał podziękowań: 3848
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
M@rek napisał(a):
Mimo wszystko widze roznice miedzy czolowymi jachtami zblizonej wielkosci w roznych formulach.

Skoro formuły się różnią, to nic dziwnego ;)

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 sie 2023, o 09:22 

Dołączył(a): 19 wrz 2013, o 08:58
Posty: 771
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 111
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Gdyby ktoś był zdziwiony świetnymi wynikami Wind Whisper na obecnych Mistrzostwach Swiata ORC to zrobilem male dochodzenie internetowe. Z tego co ustalilem za projektem stoi Pan Marcin Sutkowski, który jest głównym udziałowcem firmy Bumech działającej w górnictwie. Wartość jego udziałów to 38 mln pln. To jest dość spory potęcjał do budowy konkretnego zespołu. W załodze są światowej klasy żeglarze zagraniczni oraz utytułowani polscy żeglarze.

Czekałem na jakiegoś polskiego biznesmena, który by miał żyłkę regatowca i zainwestował poważne pieniądze w taki projekt i jak widać się doczekałem. Szkoda że zmienił nazwę z Sailing Poland na Wind Whisper. Z chęcią przeczytał bym jakiś wywiad z Panem Marcinem oczywiście przeprowadzony przez kogoś ogarniętego. Może w magazynie Wiatr coś się pojawi?

Tak czy inaczej mamy kolejny fajny projekt regatowy, któremu będę kibicował.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 sie 2023, o 11:50 

Dołączył(a): 17 lis 2014, o 20:08
Posty: 1419
Podziękował : 516
Otrzymał podziękowań: 643
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
kuban99 napisał(a):
Gdyby ktoś był zdziwiony świetnymi wynikami Wind Whisper na obecnych Mistrzostwach Swiata ORC ......

........Szkoda że zmienił nazwę z Sailing Poland na Wind Whisper.


Gdzieś dzwonią ale nie wiadomo.....

Kolego "Kuban". Windwhisper to dokładnie "Sailing Poland" klasy VO 65 i dalej ma się dobrze po Fasnet Race 2023, stoi w Walencji.

Natomiast na obecnie trwających MŚ ORC w Kilonii startuje pod polską banderą "Windwhisper 44" typu Grand Soleil 44, dwukrotny Mistrz Świata ORC grupa B (2021, 2022) pod banderą Rumunii.

https://zeglarski.info/artykuly/windwhi ... wiata-orc/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 sie 2023, o 12:32 

Dołączył(a): 19 wrz 2013, o 08:58
Posty: 771
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 111
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Tyle to wiem. Jak rozumiem to jest ten sam projekt żeglarski prowadzony lub współprowadzony przez Pana Marcina Sutkowskiego, który ma dwie łódki. Jak rozumiem VO65 Sailing Poland został kupiony lub dofinansowany i wtedy nazwa została zmieniona na Wind Whisper.



Za ten post autor kuban99 otrzymał podziękowanie od: cors
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2023, o 09:25 

Dołączył(a): 19 wrz 2013, o 08:58
Posty: 771
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 111
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Ciekawe zmiany na 2024 rok. Ciekawe czy u nas zaimplementują. Będzie o czym rozmawiać na zakończeniu regat w sobotę.


"Rozwijana jest także nowa dywizja ORC Classic, aby zaspokoić potrzeby starszych grup łodzi, które chcą cieszyć się uczciwymi regatami opartymi na VPP – są to między innymi jachty Veteran zaprojektowane i zbudowane przed 1950 rokiem, jachty Classic z lat 1950-1973 oraz jachty IOR z lat 1970-1995.

Kierownik projektu w dziale Classic, Nicola Sironi, informuje, że w bazie danych ORC znajdują się tysiące łodzi pochodzących z tych epok. Informacje na temat tych projektów można zatem przywrócić przy użyciu nowoczesnych narzędzi oceny ORC."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2023, o 09:56 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8807
Podziękował : 3978
Otrzymał podziękowań: 1915
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Ja jestem mocno steptyczny widzac jak slabo obsadzone byly regaty w ostatnim sezonie.
Bez wzrostu ilosci uczestnikow trudno nawet zebrac wystarczajaca ilosc chetnych zeby sie 3 grupy zebraly a co dopiero jeszcze dzielic na grupy w zaleznosci od wieku konstrukcji.
Ja mam nadzieje ze w przyszlym sezonie MP Samotnikow ktore byly najliczniej obsadzone beda mialy podzial na grupy jak MP zalogowe.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2023, o 10:13 

Dołączył(a): 19 wrz 2013, o 08:58
Posty: 771
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 111
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Ja myślę, że powinno być tak, że startujemy wszyscy razem, a wyniki Classic podawane są równolegle. To mogłoby przyciągnąć do ORC żeglarzy z mniejszymi budżetami i z czasem można by wprowadzić osobną grupę. Z resztą u nas starsze konstrukcje doskonale dają sobie radę w zwykłym ORC.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2023, o 10:24 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8807
Podziękował : 3978
Otrzymał podziękowań: 1915
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Jesli w ostatnich MP Zalogowych z trudem zebrano po 5 jachtow w grupach to Ty jeszcze chcesz to dzielic ? W imie czego ?
Sezon juz za nami, moze czas zaczac przekonywac Organizatorow ze mnozenie grup i klasyfikacji wcale nie przeklada sie na liczebnosc startujacych. Z naszego podworka masz przyklady w UL i Etapowych gdzie mimo tego ze jachtow przybywa ilosc uczestnikow wcale nie rosnie i stanowi ok 60% tego co bylo w najlepszych latach.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2023, o 11:15 

Dołączył(a): 19 wrz 2013, o 08:58
Posty: 771
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 111
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
M@rek napisał(a):
Jesli w ostatnich MP Zalogowych z trudem zebrano po 5 jachtow w grupach to Ty jeszcze chcesz to dzielic ? W imie czego ?
Sezon juz za nami, moze czas zaczac przekonywac Organizatorow ze mnozenie grup i klasyfikacji wcale nie przeklada sie na liczebnosc startujacych. Z naszego podworka masz przyklady w UL i Etapowych gdzie mimo tego ze jachtow przybywa ilosc uczestnikow wcale nie rosnie i stanowi ok 60% tego co bylo w najlepszych latach.


Frekwencja na regatach to jest temat ma bardzo długą dyskusję. Jachtów przybywa, ale żeglarze się zmieniają, że tak powiem mentalnie i to nie tylko w Polsce bo w Szwecji jest tak samo - dlatego mniejsza frekwencja na regatach. U nas i tak frekwencja jest rewelacyjna. W moim odczuciu spowodowane jest to wspaniałą atmosferą na regatach.

Wprowadzić Classic równolegle tak jak w MŚ jest równoległa grupa corinthians (załogi bez zawodowców). Jak organizatorzy bedą chcieli wręczć nagrody to czemu nie. Jeżeli dzięki Classic uda się przyciągnąć do ORC kolejne jachty to będzie to też wpływać korzystnie na ORC bo Ci z Classic będą też klasyfikowani w zwykłym ORC.

Jak rozumiem to cały koszt takiej operacji to wydrukowanie przez sędziego dodatkowego zestawu wyników bo dane i tak będą wprowadzone do zwykłego ORC. Powiedzmy startuje 15 jachtów z czego 10 jest wybudowanych przed 1995 rokiem. Główną klasyfikacją jest ORC, a dodatkowo podawane są wyniki w kategori Classic. Co w tym złego?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2023, o 11:44 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8807
Podziękował : 3978
Otrzymał podziękowań: 1915
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Jesli bedzie po min.5 jachtow w Classic to nic. Jesli beda 2 to bedzie lipa. Mozna rowniez zwiekszyc atrakcyjnosc regat ( ilosc konkurentow) przez klasyfikacje wszystkich jachtow spelniajacych warunki we wszystkich grupach jesli start i trasa sa wspolne. Czyli ten am jacht moze zostac sklasyfikowany w ORC, KWR, Yardstick i Open . Mnie osobiscie wcale nie przeszkadza jesli wygra wszystkie klasyfikacje :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2023, o 14:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11602
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1618
Otrzymał podziękowań: 3848
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
M@rek napisał(a):
Czyli ten am jacht moze zostac sklasyfikowany w ORC, KWR, Yardstick i Open .

Zgoda, z wyjątkiem open. Niech open zniknie i nigdy nie wraca.
M@rek napisał(a):
Mnie osobiscie wcale nie przeszkadza jesli wygra wszystkie klasyfikacje

Kiedyś na Pallasie wygraliśmy KWR i ORC w jednych regatach (Puchar Mariny chyba). Nagrody były rzeczowe i przyzwoite. Szum się zrobił, ehhh.
Mnie to też nie przeszkadza, ale sporej części przeszkadza.

A problem zlikwidowania wspólnych klasyfikacji już podawałem. W różnych klasach wiele jachtów ma różne konfiguracje np. żagli. I co wtedy?
Pilnowanie kto w jakiej klasie spełniał świadectwo albo nie spełniał stało się trudne.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sty 2024, o 10:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11602
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1618
Otrzymał podziękowań: 3848
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Przenoszę się tutaj z innego wątku:
viewtopic.php?f=5&t=21246&start=780
żeby myszek się nie czepiał. :)
myszek napisał(a):
Skoro tak, to może jeszcze wyjaśnicie, dlaczego właściwie tak uparcie trollujecie akurat w wątku o kształtach kadłubów, a nie założycie własnego o tych naprawdę ważnych niuansach trymu regatowego?...


kuban99 napisał(a):
A co do ORC dla nowych jachtów to nie ma najmniejszego sensu bo jachty, które wygrywają w ORC są mocno okrojone na żaglach przednich, a w turystyce wywalasz sobie wielką genuę i jedziesz w słabym wietrze. W ORC z wielką genuą nie masz szans.
kuban99 napisał(a):
To zdjęcie wykonano na MŚ ORC 2023. Wszystkie, żagle przednie sięgają max do want

Co do projektowania nowych jachtów, to z tego co widzę, to generalnie nowe jachty odchodzą od genui.
Bo nie tylko w ORC sztaksle sięgają do masztu, w innych klasach także. Co pewnie wynika głównie z optymalizacji podziału powierzchni żagli na dwa. W sensie maksymalnego wykorzystania każdego metra kwadratowego. Czyli z badań aerodynamicznych. Drugi powód to kwestie użytkowe. Genuy są upierdliwe w użytkowaniu.
Czyli małe sztaksle to trend w projektowaniu ogólnie, wcale nie tylko pod ORC. Mogą być wyjątki w pewnych klasach czy warunkach. Może się mylę, to poproszę o przykłady.

Natomiast sprawa się zmienia, gdy mówimy o już istniejących konstrukcjach.
Jeżeli jacht był oryginalnie zaprojektowany z genuą, to podążanie za trendem typu „nowe jachty mają małe sztaksle to my też” może być zwodnicze. Bo jacht w słabym wietrze będzie zwyczajnie niedożaglowany.
I wtedy zaczynają się niuanse. Na ile zysk na świadectwie i na obsłudze zrównoważy gorsze osiągi w słabym wietrze? Na ile poprawimy ostrość chodzenia na wiatr a na ile stracimy prędkość?
Indywidualna sprawa i do sprawdzenia na danym jachcie i dla danych regat.
No, zawsze można zmienić jacht, ale to drogo wychodzi. ;)

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl



Za ten post autor waliant otrzymał podziękowanie od: M@rek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sty 2024, o 11:01 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8807
Podziękował : 3978
Otrzymał podziękowań: 1915
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Dodam jeszcze ze kiedy projektowano starsze konstrukcje nie bylo jeszcze takich materialow zeby zaprojektowac i wykonac trwale zagle typoszeregu Code.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sty 2024, o 12:10 

Dołączył(a): 19 wrz 2013, o 08:58
Posty: 771
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 111
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
waliant napisał(a):
Czyli małe sztaksle to trend w projektowaniu ogólnie, wcale nie tylko pod ORC. Mogą być wyjątki w pewnych klasach czy warunkach. Może się mylę, to poproszę o przykłady.


Pierwsza z brzegu marka turystyczna. Czas wyszukiwania w google 30 sekund: https://www.beneteau.com/sailing-yachts/oceanis

Jak ktoś ma kasę na dodatkową dużą genuę i konstrukcja jachtu pozwala na taką to głupotą jest ją wywalać bo w lekkich wiatrach to jest bardzo pożądany żagiel.

M@rek napisał(a):
Dodam jeszcze ze kiedy projektowano starsze konstrukcje nie bylo jeszcze takich materialow zeby zaprojektowac i wykonac trwale zagle typoszeregu Code.


A to ciekawe. Dlaczego się nie dało? Możesz napisać coś więcej?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sty 2024, o 12:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11602
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1618
Otrzymał podziękowań: 3848
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
kuban99 napisał(a):
Pierwsza z brzegu marka turystyczna.

Miałem na myśli raczej regaty, ale ok. Jeszcze pytanie, jak bardzo zachodzi taka genua. 105? 110%?
Kiedyś bywało jednak więcej.
kuban99 napisał(a):
bo w lekkich wiatrach to jest bardzo pożądany żagiel.

Otóż to, zwłaszcza jak jacht był tak zaprojektowany. Więc może jednak czasami warto?
Generalnie sprawa jest indywidualna i wiele czynników wchodzi w grę.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 sty 2024, o 01:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13705
Podziękował : 10172
Otrzymał podziękowań: 2415
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Generalnie duża genua nie jeździ na ostrych a i potem ma niezbyt aerodynamiczny kształt. Dlatego (na to potem) wymyślono Genakery.

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 sty 2024, o 08:10 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8807
Podziękował : 3978
Otrzymał podziękowań: 1915
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Szymonie, nie dalo sie bo z bawelny czy nylonu taki zagiel kiepsko trzymal ksztalt. Teraz mamy materialy na to pozwalajace.
Duza genua ( byly takie 155% trojkata przedniego) to wynik po czesci przepisow pomiarowych ktore do pomiaru braly jedynie powieszchbie trojkata przedniego i to co ponad dawalo czysty zysk przy slabszych wiatrach. Skutek byl taki ze u nas wiekszosc najlepszych pelnomorskich jachtow przerabiano z takielunku ulamkowego na topowy ( poza "Szkwalem II i szczecinskim Conradem).
Wbrew temu co Marian napisal, w odroznieniu od wczesniejszych balonfokow genua byla przeznaczona na kursy ostre a dobrze zaprojektowana i uszyta dawala bardzo dobra ostrosc i daje do dzis co niedawno napisal w innym watku Tomek Konnak. Ja z mojego podworka nie jestem w stanie isc tak ostro, jak Skampi 30 "Lisica" czy Polo 86 "Harry" .


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 sty 2024, o 10:19 

Dołączył(a): 20 cze 2014, o 20:09
Posty: 76
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 36
Uprawnienia żeglarskie: st.j.
Z moim Firstem31.7, przeszedłem ścieżkę od 140% do 115%. Mimo że ta transformacja wyszła niejako przypadkowo, pierwotny fok 140% z jakim zakupiłem łódkę zaczął się sypać na liku wolnym ciągle zachowując dobrą jakość pozostałej części, więc go skróciłem. Natychmiast odczułem korzyści. Podstawowa korzyść poprawa współczynników przeliczeniowych, ale nie mniej dla mnie ważna; łódkę dawało się opanowywać w załodze 3-4 osobowej, a nie jak z dużym żaglem przednim w minimum 5 osób. Wielki zysk, zarówno w kontekście zbierania załogi , jak i wygody - przyjemniej wypłynąć na 3 dni regat do sąsiedniego portu w 3-4 osoby niż w choćby piątkę, liczbie już znacznie obniżającej komfort bytowania. Mimo że po tamtym żaglu pozostało już tylko wspomnienie, nowy uszyłem jako 115% i cały czas cieszą się opisanymi powyżej zyskami. A do turystyki używam jeszcze mniejszego foka ok 105%.



Za ten post autor zrembiewski otrzymał podziękowania - 2: M@rek, waliant
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 sty 2024, o 10:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11602
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1618
Otrzymał podziękowań: 3848
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
zrembiewski napisał(a):
Wielki zysk, zarówno w kontekście zbierania załogi , jak i wygody - przyjemniej wypłynąć na 3 dni regat do sąsiedniego portu w 3-4 osoby niż w choćby piątkę

My np. przeszliśmy inną drogę. Ale dopiero po zmianie kabestanów dało się to sensownie obsługiwać.
Nasza genua jest większa niż wcześniej (minimalnie), ale obsługujemy ją bez problemów dwuosobowo. Natomiast jest minus, polegający na tym, że wcześniej jacht się robi przeżaglowany i trzeba (a raczej warto) żagiel wcześniej zmienić. Za to lepiej pływamy w słabym wietrze. Coś za coś, jak zawsze.
Czy to się per saldo, w przekroju sezonu, opłaca? A to zależy, na ile załoga jest zdeterminowana, żeby walczyć z żaglami - chodzi o zmiany.

Wpis Zbyszka mówi o tym, że sprawa jest indywidualna. To jest to, co napisałem wcześniej, że trzeba sprawę rozważyć i przeliczyć wszystkie plusy i minusy. To zależy od jachtu, od załogi, od regat (trasy, sposobu liczenia wyników).

Reasumując: temat jest złożony, indywidualny i znów zacytuję klasyka z filmu „to nie jest takie proste”.

BTW W turystyce częściej używamy genuy nr 2, albo starej jedynki bez listew (jeżeli jest na pokładzie, czyli w dalszej turystyce).

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 sty 2024, o 11:17 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8807
Podziękował : 3978
Otrzymał podziękowań: 1915
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Moj laser 28 zostal zaprojektowany jako lekki jacht ( ok 2 tony) ze stosunkowo pladkim dnem i szerokosci 3 m. Do tego ze sporym ozaglowaniem ( genua 153 % z grotem razem ok 45 m2 zagla na wiatr)dla zalogi 1000 lbs czyli 454 kg ( 5 chlopa po 90 kg) . W takiej konfiguracji scigaja sie w klasie w USA.
Ja czesto plywam sam a najczesciej w 2 osoby ( ok 170 kg razem) i do tego dostosowalem zarowno pletwe balastowa ( glebsza z bulbem L ) i ozaglowanie ( grot mniejszy od klasowego o 2,5 m2 i fok 105% zamiast genuy 153 %. Inaczej musialbym sie refowac ponad 2 Bf.
Na ciezszych jachtach o bardziej klsycznej konstrukcji wplyw masy zalogi jest znaznie mniejszy.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 sty 2024, o 11:19 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8807
Podziękował : 3978
Otrzymał podziękowań: 1915
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Dodam jeszcze ze poniewaz nie moge skutecznie zmieniac trymu przy pomocy zalogi dodalem w dno, przed masztem ponad 60 kg balastu wewnetznego.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 651 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 18, 19, 20, 21, 22


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 55 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL