Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
Co Wy na to ? https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=57&t=28462 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | M@rek [ 28 kwi 2018, o 08:32 ] |
Tytuł: | Co Wy na to ? |
Pojawilo sie juz zawiadomienie o regatach Unity Line. Nie ukrywam ze po zmianie Sedziego rozwazam start w tej imprezie ale czytajac Zawiadomienie natknalem sie na cos takiego "2. Protesty pomiarowe składane przez jachty będą przyjmowane w ciągu dwóch godzin po udostępnieniu ostatecznych świadectw i wywieszeniu list startowych. " |
Autor: | plitkin [ 28 kwi 2018, o 08:44 ] |
Tytuł: | Re: Co Wy na to ? |
Protest pomiarowy a protest techniczny to dwa różne tematy. |
Autor: | M@rek [ 28 kwi 2018, o 17:30 ] |
Tytuł: | Re: Co Wy na to ? |
Mozesz szerzej wyjasnic ? |
Autor: | plitkin [ 28 kwi 2018, o 19:47 ] |
Tytuł: | Re: Co Wy na to ? |
Marku, tłumaczę jak ja to widzę (z tym, że nie jestem jakimś organem rozstrzygającym w tej sprawie, oczywiście, więc piszę swój prywatny pogląd). W grę wchodzi kilka aspektów: 1. Zapis z NOR jest mało precyzyjny. Najprościej rzecz ujmując, rozumiem go tak, że protestem pomiarowym jest protest, na skutek którego ma być na jachcie powtórzony jakiś pomiar. Czyli niejako potwierdzenie, że dane w świadectwie są niezgodne ze stanem faktycznym. Oczywistym jest fakt, że w tak ograniczonym czasie jesteśmy to w stanie stwierdzić tylko częściowo - np. widzimy jak wygląda maszt i kadłub. Przykładowo: z doświadczenia wiemy, że ten kadłub przy zadeklarowanej masie powinien być zanurzony 10 cm bardzej - składamy protest na pomiar masy. Albo patrzymy, że wymiar P w świadectwie jest 10m, a w realu obok stoi nasz 14-to metrowy maszt z P=13m i ten podejrzany jest wyższy. Zgłaszamy protest pomiarowy (samo z siebie to chore sformułowanie, bo przepisy nie definiują czegoś takiego jak "protest pomiarowy", ale niech tam będzie). 2. Jachty wychodzą na wodę i jacht X stawia spinaker, który nie jest zadeklarowany w świadectwie. Robimy zdjęcie, na brzegu zgłaszamy protest na ten jacht. Tego prawa nikt nam nie może zabrać. Ba, zgłoszenie takiego protestu należy również do obowiązków komisji pomiarowej (przepis 60.4). Przepis 60.1 mówi wyraźnie na co konkretnie jacht może złożyć protest i w tym przypadku protest dotyczyłby przepisu 78 (zgodność z przepisami klasowymi). Zauważmy, że ten przepis należy spełniać wyłącznie kiedy jacht jest w wyścigu, czyli nie ma możliwości złożenia takiego protestu na jacht stojący w porcie, ani nie ma możliwości ograniczenia czasu na złożenie takiego protestu do czasu kiedy jacht zacznie być w wyścigu. 3. Ten zapis jest w ogóle nie wiążący moim zdaniem. Otóż: przepisy regatowe bardzo szczegółowo definiują co konkretnie może być przedmiotem protestu i kiedy (przepis 60). Przepisy regatowe definiują również to jakie przepisy i na skutek jakiej procedury i kiedy mogą być zmienione (przepisy 86 i 87). Przepis 87 mówi wyraźnie: "zawiadomienie o regatach lub instrukcja żeglugi mogą zmienić przepis klasowy tylko wtedy, gdy przepisy klasowe pozwalają na taką zmianę lub gdy pisemna zgoda związku klasy na zmianę jest umieszczona na oficjalnej tablicy ogłoszeń". W tym przypadku żadna z tych okoliczności nie nastąpiła, zatem nie można wprowadzić żadnych odstępstw od przepisów klasowych. Czyli jacht w wyścigu musi spełniać przepisy klasowe i mamy prawo do protestu jeżeli tak nie jest. Teraz idziemy dalej: przeis 85.1 mówi, że zmiana przepisów musi się do niego bezpośrednio odnieść. Tutaj to nie nastąpiło. Czyli zapis w NOR jest nieważny - nie wiadomo co konkretnie zmienia, zwłaszcza, że żadne "protesty pomiarowe" w przepisach nie istnieją. Podsumowując - zapis w NOR dotyczy: - jakiejś nie zdefiniowanej bliżej zmiany w przepisach, tylko nie wiadomo jakiej, gdyż nie odnosi się do konkretnego przepisu (czyli na mocy tych przepisów nie jest to zmiana przepisów, a więc zapis sam z siebie nie stanowi żadnego prawa i jest nieważny); - niezdefiniowanego w przepisach pojęcia "protest pomiarowy". Nie musisz takiego protestu zgłaszać. Zgłaszasz zwykły protest na weryfikację zgodności jachtu w wyścigu z przepisami klasowymi. Taki prostest w slangu żeglarskim nazywamy protestem technicznym (na sprzęt, a nie na działanie załogi). Ba, zgłoszenie takiego protestu jest OBOWIĄZKIEM komisji pomiarowej (i jednocześnie Twoim prawem). - złożenia protestu w czasie, w którym przepisy regatowe nie dają nam jeszcze prawa do złożenia protestu, gdyż protest na zgodność z przepisami klasowymi możemy złożyć jedynie na jacht w wyścigu. Jeżeli uznamy ten zapis za wiążący, to chwilę po upływie czasu mógłbym teoretycznie wnieść na jacht dowolne żagle, których nie mam w świadectwie, wymontować silnik (lub śrubę), i nikt nie mógłby mi nic zrobić. Co byłoby, oczywiście, absurdem. A to z prostego powodu: przepis 87 mówi, że przepisy klasowe można zmienić w NOR lub SI tylko wtedy kiedy same te przepisy pozwalają na taką zmianę lub jest pisemna zgoda związku klasy i jest ona umieszczona na oficjalnej tablicy ogłoszeń (której jeszcze nie ma). Zatem podany przez Ciebie zapis jest zwyczajnie nie ważny i nie wiadomo do czego się w ogóle odnosi. Można jedynie domniemywać, że dźwig lub mierniczy będą dostępne przez krótki czas i w ten sposób organizator chce zniechęcić osoby, które nie mają o przepisach pojęcia i protestują tylko po to by wydłużyć regaty czy utrudnić komuś życie. Albo można to potraktować jako swego rodzaju luźną informację o możliwości dokonania pomiarów jachtów konkurentów i wniosek o taki pomiar można zgłosić w ograniczonym czasie. Nic więcej. Uf... rozpisałem się. |
Autor: | M@rek [ 28 kwi 2018, o 20:11 ] |
Tytuł: | Re: Co Wy na to ? |
Wiktorze, wielkie dzieki, widze ze mamy podobne zdanie co do tego ZOR ![]() Widze ze niektorzy jeszcze wiele musza sie nauczyc ![]() |
Autor: | waliant [ 28 kwi 2018, o 20:26 ] |
Tytuł: | Re: Co Wy na to ? |
A czy tym razem regaty będą miały licencję? Jeżeli są w PBP to muszą mieć. Wracając do pytania, to osobiście sądzę, że chodzi o protesty związane z listą startową. Czyli ten nie ma świadectwa, ten nie pasuje do grupy i tak dalej. Ale to tylko moja interpretacja, bo zapis jest faktycznie dziwny. |
Autor: | M@rek [ 28 kwi 2018, o 20:34 ] |
Tytuł: | Re: Co Wy na to ? |
Pelny tekst ZOR wyglada tak, o licencji slowa nie ma ![]() http://regaty-unityline.pl/unity_line_1 ... mienie.pdf Od Kolegow slyszalem ze SG ma byc ktos z Trojmiasta |
Autor: | waliant [ 28 kwi 2018, o 20:44 ] |
Tytuł: | Re: Co Wy na to ? |
M@rek napisał(a): o licencji slowa nie ma Można zapytać. Ale skoro są w PBP, do tego nominowane do MŻPP to licencję powinny mieć. M@rek napisał(a): ze SG ma byc ktos z Trojmiasta Ciekawe jak to wyjdzie i ciekawe kto będzie SG. |
Autor: | plitkin [ 28 kwi 2018, o 21:03 ] |
Tytuł: | Re: Co Wy na to ? |
waliant napisał(a): A czy tym razem regaty będą miały licencję? Jeżeli są w PBP to muszą mieć. Wracając do pytania, to osobiście sądzę, że chodzi o protesty związane z listą startową. Czyli ten nie ma świadectwa, ten nie pasuje do grupy i tak dalej. Ale to tylko moja interpretacja, bo zapis jest faktycznie dziwny. Jak w regatach klasowych może startować ktoś bez świadectwa i pomiarów? Abstrakcja. Co do licencji: żaden organizator nie ma prawa stosować PRŻ bez licencji. Żaden licencjonowany sędzia nie ma prawa sędziował takich regat w oparciu o przepisy regatowe World Sailing. |
Autor: | waliant [ 28 kwi 2018, o 21:09 ] |
Tytuł: | Re: Co Wy na to ? |
plitkin napisał(a): Jak w regatach klasowych może startować ktoś bez świadectwa i pomiarów? Abstrakcja. Były takie przypadki, więc... Nie chce mi się teraz rozpisywać, ale bywa różnie. plitkin napisał(a): Żaden licencjonowany sędzia nie ma prawa sędziował takich regat w oparciu o przepisy regatowe World Sailing. A jak sędzia nie jest licencjonowany? Albo jak ma to w nosie? Były takie przypadki, więc... Nie chce mi się teraz rozpisywać, ale bywa różnie. |
Autor: | Jaromir [ 29 kwi 2018, o 01:17 ] |
Tytuł: | Re: Co Wy na to ? |
M@rek napisał(a): Od Kolegow slyszalem ze SG ma byc ktos z Trojmiasta A ja przeczytałem, że ma nim być Tomasz Sawukinas - raczej nie z Trójmiasta. * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * plitkin napisał(a): Jak w regatach klasowych może startować ktoś bez świadectwa i pomiarów? Abstrakcja. "w regatach jest duża ilość grup: z pomiarem ORC, z pomiarem KWR, bez pomiarów, żeglarze samotni, oldtimery, a od tego roku również załogi dwuosobowe. " |
Autor: | plitkin [ 29 kwi 2018, o 08:12 ] |
Tytuł: | Re: Co Wy na to ? |
Jaromir napisał(a): plitkin napisał(a): Jak w regatach klasowych może startować ktoś bez świadectwa i pomiarów? Abstrakcja. "w regatach jest duża ilość grup: z pomiarem ORC, z pomiarem KWR, bez pomiarów, żeglarze samotni, oldtimery, a od tego roku również załogi dwuosobowe. " Oczywiście "protest pomiarowy" miałby dotyczyć jachtów z grupy "bez pomiarów" wg Ciebie? |
Autor: | waliant [ 29 kwi 2018, o 19:57 ] |
Tytuł: | Re: Co Wy na to ? |
plitkin napisał(a): Oczywiście "protest pomiarowy" miałby dotyczyć jachtów z grupy "bez pomiarów" wg Ciebie? A czemu nie? Np. jeżeli klasa open jest dzielona na kilka grup wg długości, to można się czepiać, że dany jacht ma być w innej grupie, bo jego długość jest inna niż... Było? Było! Jaromir napisał(a): raczej nie z Trójmiasta. Nie wiem skąd faktycznie pochodzi i gdzie mieszka, ale "regatowo przynależy", na morzu oczywiście, do Zatoki Gdańskiej. Tak czy owak, dla Unity Line (i dla M@rka) dobra wiadomość. |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |