Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 19 cze 2021, o 20:03




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 10 mar 2021, o 15:17 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 17:17
Posty: 9565
Podziękował : 1197
Otrzymał podziękowań: 3847
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
W toku ciekawych żeglarskich dyskusji wyszedł na jaw pewien błąd w tłumaczeniu przepisów regatowych żeglarstwa na język Polski, który to błąd przez lata pozostał niezauważony i pojawił się w kolejnej edycji.

Po konsultacjach z bardzo szanowanymi sędziami (m.in. Zosią Truchanowicz, arbitrującą obecnie wyścigi America's Cup) i zeposłem KS PZŻ udało się doprowadzić do oficjalnej erraty do drukowanego wydania nowych przepisów.

Dokument załączam poniżej. Powinien on wkrótce pojawić się na stronach PZŻ.

Skąd się pojawił błąd i jaki miał wpływ na żeglugę? Otóż zobaczcie:
wersja angielska przepisu brzmi następująco:
„Competitors shall use no device designed to position their bodies outboard, other than hiking straps and stiffeners worn under the thighs”.

W wydaniu 2017-2020 PRŻ, polska wersja przepisu brzmi: „Zawodnikom nie wolno stosować innych urządzeń niż pasy do balastowania lub usztywnienia pod udami w celu wystawiania swoich ciał na zewnątrz”.

Jak widać, pominięto w tłumaczeniu słowo "designed", co skutkuje kluczową zmianą w interpretacji przepisu. W dużym uproszczeniu: wg angielskiej wersji nie można używać środków zaprojektowanych do balastowania celem wychylenia ciała poza obrys kadłuba, a wg polskiej wersji – nie można używać żadnych innych środków niż pasy czy usztywnienia. Tym samym angielska wersja pozwala na użycie, przykładowo, wanty lub też relingu do wychylenia się poza obrys kadłuba (gdyż nie są to urządzenia zaprojektowane do balastowania), a wersja polska nie pozwala na to.

Idąc tym tropem dalej, możnaby było stwierdzić, że nawet umieszczenie w trakcie wyścigu załoganta na otwartej lub zamontowanej na stałe platformie rufowej nie stanowiącej części kadłuba, stałym bukszprycie (np. tak zwanym kaczym dziobie), drabince burtowej lub pawężowej jest niezgodne z polską wersją przepisu 49.1, co wydaje się być sprzeczne z ideą tego samego przepisu w oryginalnym brzmieniu.

Po potwierdzeniu właściwej analizy problemu przez bardzo szanowanych przeze mnie sędziów, za ich sugestią swoją argumentację przesłałem do zespołu odpowiedzialnego za przepisy w PZŻ, na skutek czego związek opublikował oficjalną erratę do nowej edycji przepisów.


Załączniki:
Q&A2021_01_RULE 49.pdf [190.3 KiB]
Pobrane 22 razy

Za ten post autor plitkin otrzymał podziękowania - 3: mancunian, waliant, Wrona
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 86 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL