Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 26 kwi 2024, o 13:16




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 14 lip 2010, o 12:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 maja 2010, o 10:14
Posty: 332
Podziękował : 3
Otrzymał podziękowań: 10
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
http://www.jko.opole.pl/prz_2009-2012_p ... kladka.pdf może się komuś przyda :wink:

_________________
pozdrawiam - Maciek - http://kz.nysa.pl/



Za ten post autor joker470 otrzymał podziękowania - 2: elektryczny, Wojciech
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lip 2010, o 18:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 maja 2009, o 15:22
Posty: 1910
Podziękował : 235
Otrzymał podziękowań: 118
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
joker470 napisał(a):
http://www.jko.opole.pl/prz_2009-2012_p ... kladka.pdf może się komuś przyda

Dzięki, że to zamieściłeś, mnie się przyda. I od razu do regatowców mam pytanie. W zamieszczonym materiale występuje taki zapis w pkt.18,2 (c)
Cytuj:
NA TYM SAMYM HALSIE; KURS WŁAŚCIWY
Gdy jacht swobodny z tyłu osiąga krycie po zawietrznej jachtu
będącego na tym samym halsie w zasięgu dwóch długości swojego
kadłuba nie wolno mu żeglować powyżej swojego kursu właściwego,
dopóki obydwa jachty pozostają na tym samym halsie i w kryciu w
odległości określonej wyżej chyba, że w wyniku takiego manewru jacht
zawietrzny natychmiast znajdzie się za rufą drugiego. Przepis ten nie
obowiązuje, jeżeli krycie rozpoczyna się w chwili, gdy jacht nawietrzny
musi ustąpić na podstawie przepisu 13.

Jak to rozumieć? Bo biorąc udział w ubiegłym sezonie w ostatnich moich a zarazem pierwszych w życiu regatach, prawdopodobnie przez brak zrozumienia tego zapisu przegrałem te regaty zajmując tyko 3 miejsce* :) Na odprawie przed regatami sędzia właśnie, szczególną uwagę zwracał na ten przepis, na koniec swojego ekspose jeszcze zapytał czy wszystko rozumiemy i czy są jakieś pytania. Kiedy powiedziałem, że tego nie rozumiem to mi odpowiedział, że tu nie czas i miejsce na takie tłumaczenie, i że na regaty to trzeba przyjeżdżać przygotowanym i wygonił nas na wodę. No i przegrałem :P
Jeśli ktokolwiek w sposób graficzny połączony z opisem potrafi przedstawić o co chodzi, to będę wdzięczny. We wrześniu zapewne znowu stawię się do tych regat i chciałbym być przygotowany :D
* - Wydaje mi się, że czasami niesłusznie ustępowałem przed bojką, tłok był cholera a ja puszczałem zamiast twardo ciąć jak przecinak :?

_________________
Lubię robić rzeczy, na których się nie znam, zresztą jak większość ludzi w naszym kraju" :) By Filip Jaślar - polski skrzypek, członek Grupy MoCarta
e sławek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lip 2010, o 19:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 maja 2010, o 10:14
Posty: 332
Podziękował : 3
Otrzymał podziękowań: 10
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
Kurs właściwy : "Swobodny z tyłu i swobodny z przodu; Krycie.
Jacht jest swobodny z tyłu w stosunku do drugiego, gdy jego kadłub i osprzęt będąc w normalnej pozycji, znajdują się poza wyobrażalną linią prostopadłą do tego drugiego jachtu, przechodzącą przez jego najbardziej do tyłu wysunięty punkt kadłuba i osprzętu w normalnej pozycji. Ten drugi jacht jest swobodny z przodu.
Jachty są w kryciu, gdy żaden z nich nie jest swobodny z tyłu lub, gdy jacht pomiędzy nimi jest w kryciu z nimi obydwoma.
Określeń tych nie stosuje się do jachtów na przeciwnych halsach chyba, że ma zastosowanie przepis 18.
Ustępowanie.
Jeden jacht ustępuje drugiemu, gdy ten drugi może żeglować wybranym przez siebie kursem bez potrzeby podejmowania manewru unikającego lub, gdy jachty są w kryciu na tym samym halsie, jeżeli jacht zawietrzny może zmienić kurs w obydwu kierunkach bez natychmiastowego spowodowania kontaktu z jachtem nawietrznym.
Zawietrzna i nawietrzna.
Zawietrzną nazywa się tę stronę jachtu, która jest lub, gdy jacht znajduje się w linii wiatru, była dalsza od wiatru.
Jednakże, gdy jacht żegluje dokładnie kursem z wiatrem, lub „fałszywym bagsztagiem” zawietrzną jachtu jest strona, po której niesiony jest jego grot.
Strona przeciwna jest stroną nawietrzną.
Gdy dwa jachty na tym samym halsie są w kryciu, to jacht po zawietrznej stronie drugiego jachtu jest jachtem zawietrznym. Ten drugi jest jachtem nawietrznym.
Przeszkoda.
Przeszkodą jest obiekt, którego jacht żeglujący bezpośrednio w jego kierunku i znajdujący się w odległości jednej długości swego kadłuba od niego, nie mógłby ominąć tego obiektu bez zasadniczej zmiany swego kursu. Obiekt, który może być bezpiecznie ominięty tylko po jednej stronie oraz obszar tak określony w instrukcji żeglugi także są przeszkodami. Jednakże jacht w wyścigu nie jest przeszkodą dla innych jachtów chyba, że mają one obowiązek ustępować lub dawać mu miejsce lub, gdy obowiązuje przepis 21, unikać go.
Krycie.
patrz Swobodny z tyłu oraz Swobodny z przodu; krycie
Kurs właściwy.
Kursem właściwym jachtu jest kurs, jakim żeglowałby on w celu jak najszybszego ukończenia pod nieobecność innych jachtów, do których odnosi się przepis zawierający to określenie. Jacht nie ma kursu właściwego przed sygnałem startu.
Miejsce.
Miejsce jest to przestrzeń potrzebna jachtowi w panujących warunkach do niezwłocznego wykonania manewru zgodnie z zasadami sztuki żeglarskiej.
Start.
Jacht startuje, gdy po jego sygnale startu i wypełnieniu wymogów przepisów 29.1 i 30.1 (gdy mają zastosowanie) jakakolwiek częścią kadłuba, załogi lub osprzętu będącą w normalnym położeniu przekracza linię startu.
Na halsie; prawy hals; lewy hals.
Jacht jest na halsie, prawym lub lewym odpowiednio do swej strony nawietrznej
Strefa dwu długości.
Obszar wokół znaku lub przeszkody w zasięgu dwu długości kadłuba jachtu bliższego do znaku lub przeszkody.
Nawietrzny.
patrz Zawietrzny i Nawietrzny"
a tutaj tak dla początkujących : http://www.szkwalleg.republika.pl/taktyka.html , ale najlepsza jest praktyka :)

_________________
pozdrawiam - Maciek - http://kz.nysa.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lip 2010, o 19:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 maja 2009, o 15:22
Posty: 1910
Podziękował : 235
Otrzymał podziękowań: 118
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Noo joker470, teraz dałeś mi popalić. Oczywiście dzięki, już studiuję wszystkie sytuacje. Trochę się zapoznam i wrócę do dyskusji, jeszcze raz dziękuję :)
Zapewne zrodzą się kolejne pytania. Tylko co ja biedny żuczek będę miał na swoje usprawiedliwienie jak znowu przegram znając wszelakie tajniki regat? :D

_________________
Lubię robić rzeczy, na których się nie znam, zresztą jak większość ludzi w naszym kraju" :) By Filip Jaślar - polski skrzypek, członek Grupy MoCarta
e sławek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lip 2010, o 19:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sty 2010, o 15:19
Posty: 100
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 6
Otrzymał podziękowań: 4
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
Definicje już znamy, teraz czas na wyjaśnienie przepisu 17, o który pyta Elektryczny.

Jeśli osiągasz krycie po zawietrznej innego jachtu w zasięgu dwóch długości łodzi od niego doganiając go to nie wolno Ci go wywozić ostrząc do wiatru powyżej kursu właściwego czyli dla uproszczenia najszybszego kursu na kolejny znak. Jeśli natomiast ktoś Cię dogania i osiąga krycie po nawietrznej (chce Ci zabrać wiatr przy wyprzedzaniu) to masz prawo ostrzyć go do łopotu.

_________________
A moim morzem jest Solina...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lip 2010, o 05:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 maja 2010, o 10:14
Posty: 332
Podziękował : 3
Otrzymał podziękowań: 10
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
Generalnie chodzi tu o tak zwane miejsce przy bojce -o to zawsze były awantury ,a tak naprawdę to tej odległości pomiędzy jachtami w trakcie regat nie zmierzysz ,a sędziowie przy znaku mogą widzieć sytuację z innego kąta -zawsze można protestować:) -ja w takich sytuacjach po prostu staram się być mądrzejszy i unikam kontaktu ,ale co nawrzucam sternikowi który nie ustąpił to moje:) -pozdrawiam
właśnie zaraz wyjazd na wyścigi:)

_________________
pozdrawiam - Maciek - http://kz.nysa.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lip 2010, o 05:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2010, o 21:11
Posty: 201
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 19
Otrzymał podziękowań: 12
Uprawnienia żeglarskie: kpt. j.
tu nie ma co gadać, sam poćwicz:
http://game.finckh.net/indexpol.htm

_________________
Pozdrawiam
Konrad Futera



Za ten post autor Konrad.futera otrzymał podziękowania - 3: elektryczny, joker470, Wojciech
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lip 2010, o 08:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 maja 2010, o 10:14
Posty: 332
Podziękował : 3
Otrzymał podziękowań: 10
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
Konrad -super sprawa :) +

_________________
pozdrawiam - Maciek - http://kz.nysa.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lip 2010, o 08:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 maja 2009, o 15:22
Posty: 1910
Podziękował : 235
Otrzymał podziękowań: 118
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Konrad.futera napisał(a):
tu nie ma co gadać, sam poćwicz:

Wspaniałe animacje, już zacząłem ćwiczyć. Tylko teraz na urlopie jestem, ale wieczorami jak dopadnę komputer to pooglądam co nieco.
Chotomów górą :D

_________________
Lubię robić rzeczy, na których się nie znam, zresztą jak większość ludzi w naszym kraju" :) By Filip Jaślar - polski skrzypek, członek Grupy MoCarta
e sławek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lip 2010, o 09:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2010, o 21:11
Posty: 201
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 19
Otrzymał podziękowań: 12
Uprawnienia żeglarskie: kpt. j.
Kilka sytuacji mnie mocno zaskoczyło :).

_________________
Pozdrawiam
Konrad Futera


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lip 2010, o 10:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2010, o 21:11
Posty: 201
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 19
Otrzymał podziękowań: 12
Uprawnienia żeglarskie: kpt. j.
Ciekawe jest, jak się kliknie w ten rysunek z trasą wyścigu, można wtedy ćwiczyć sytuacje w konkretnych miejscach.

_________________
Pozdrawiam
Konrad Futera


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lut 2011, o 22:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13383
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1526
Otrzymał podziękowań: 2214
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
No dziewczęta...warto poćwiczyć na sucho przed sezonem...chłopaki wiedzą, że warto. :wink:

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 31 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL