Forum żeglarskie • Zobacz wątek - System rolowania grota do masztu Selden - opinie.
Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 15 sie 2018, o 06:49




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 68 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 8 sie 2018, o 23:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 23:06
Posty: 823
Podziękował : 119
Otrzymał podziękowań: 193
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
bury_kocur napisał(a):
Powiedz - gdzie masz tu te "prawdy objawione" ?

Napisałem jak jest u mnie i tyle.

Nikomu tego nie narzucam jako "prawd objawionych"

Jak ktoś chce liczyć inaczej to czy ja mu tego bronię ?

Jeżeli to nie są „prawdy objawione” to zapewne jesteś armatorem bardzo rzadkiego modelu Bavari. Większość (wszystkie katalogowe?) wersje Bavaria 40/41 standardowo posiadają zbiorniki paliwa o pojemności 210ltr(55gal).
https://www.google.com/search?client=sa ... 8&oe=UTF-8

Nie wdając się w szczegóły ciężar właściwy oleju napędowego to około 0,83 kg/ltr
https://www.google.com/search?client=sa ... 8&oe=UTF-8

Jak łatwo policzyć to do statystycznej 40sto stopowej Bavari zmieści się maksymalnie 175kg paliwa i to pod warunkiem, że pod dystrybutor podpłyniemy na żaglach. I raczej nie ma to nic wspólnego z bezpieczeństwem, wygodą czy ekonomią tylko raczej z rozsądkiem, fizyką i arytmetyką.

Co do silnika a raczej modułu monitorującego jego prace to także musi to być jakiś rzadki rarytas. W pierwszej z brzegu instrukcji możemy przeczytać;
Cytuj:
1. Tachometer and hour counter (accessory). Dis-plays engine speed. Multiply this value by 100 forrevolutions per minute. The hour counter displaysengine operating time in hours and tenths of anhour.


Cytuj:
Keep a log of the number of hours the engine is run each day and a log of the daily checks performed. Also note the date, type of repair (e.g., replaced alternator), and parts used for any service needed between the periodic maintenance intervals. Periodic maintenance intervals are every 50, 250, 500, 1000 and 2000 engine hours. Failure to perform periodic maintenance will shorten the life of the engine.

Można skontaktować się także z autoryzowanym serwisem gdzie wyjaśnią nam co oznacza „engine operating time” oraz jak i dlaczego powinniśmy liczyć „periodic maintenance intervals”. I tak jak już wcześniej napisałem dotyczy to każdego współczesnego silnika.

Co do tych statków na które tak się ochoczo powołujesz to cóż złośliwy nie będę i powiem jedynie, że one także były jakieś dziwne i rzadko spotykane. W każdej znanej mi sytuacji podstawą wszelkich statystyk serwisowych jest wyłącznie „operating/running time” i to także można bardzo łatwo udokumentować.

Pytanie „jak ty to w praktyce liczysz” dotyczyło zliczania drogi przebytej na żaglach lub silniku. Mając taki rozrzut przy określaniu ilości bunkrowanego paliwa jestem ciekawy na ile takie „pół na pół” jest wiarygodne, po co to robisz i ile to czasu zabiera?

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sie 2018, o 00:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 01:42
Posty: 9485
Lokalizacja: Cząstków Mazowiecki
Podziękował : 161
Otrzymał podziękowań: 1439
Uprawnienia żeglarskie: Kpt jacht., kpt mot., mech. statkowy
SIRK napisał(a):
Mając taki rozrzut przy określaniu ilości bunkrowanego paliwa jestem ciekawy na ile takie „pół na pół” jest wiarygodne, po co to robisz i ile to czasu zabiera?


Odpowiem od tyłu czyli najpierw na powyższe.

Żadnego rozrzutu bunkrowanego paliwa nie mam - napisałem Ci, że dla własnego ułatwienia tematu przyjmuję od lat, iż tona paliwa = 1000 litrów choć wiem, że to pewien błąd.

W końcu jestem u siebie - tankuję w litrach - płacę za litry - a że sobie dla siebie samego przyjmuję na szybko taki przelicznik co komu to przeszkadza ? :mrgreen:

Co do wyliczeń zużycia paliwa - ale licze już w litrach a nie w tonach :rotfl: - a wyliczenia takie robię tylko dla siebie - wyliczenia te zgadzają mi sie dość dokładnie od mniej/więcej 10 lat pływań - zabierają mi one jakieś dwie minuty czasy a co najważniejsze - do powyższego sposobu, logiki, sensu wykonywania owych wyliczeń nie zamierzam nikogo przekonywać.

Mnie się one zgadzają a jak mają inni - w tym także i Ty - znaczy - czy się komuś innemu także one zgadzają to jest mi to naprawdę obojętne.

Ja piszę jak jest u mnie.

SIRK napisał(a):
to zapewne jesteś armatorem bardzo rzadkiego modelu Bavari. Większość (wszystkie katalogowe?) wersje Bavaria 40/41 standardowo posiadają zbiorniki paliwa o pojemności 210ltr


Może jestem armatorem jakiegoś innego modelu Bavarii - nie wiem - kupiłem jacht od prywatnego właściciela - Niemca - i wiem, że był on robiony na prywatne zamówienie m.in. dla rejsu na Spitsbergen.

Wiem, że potrzebowali oni więcej paliwa, bo CPN-u po drodze nie mieli.

Z tego co widzę to jacht ten ma m.in. większy zbiornik paliwa i większe zbiorniki wody.

Ma również całkiem inne wyposażenie wnętrza - mi.in. nietypowe przyrządy w nawigacyjnej jak np. bardzo nietypową stację pogodową odbierającą m.in prognozy pogody tak niemieckie, jak i angielskie wraz z Gribami pogodowymi i sytuacjami barycznymi + komunikaty NAVTEX-u z całej Europy + wiele innych fajnych funkcji.

Ma także system monitorowania zasilania akumulatorów jachtu typu Phillipi - też tego nigdzie nie widziałem na tzw jachtach standartowych.

SIRK napisał(a):
Co do tych statków na które tak się ochoczo powołujesz to cóż złośliwy nie będę i powiem jedynie, że one także były jakieś dziwne i rzadko spotykane


Znów Ci odpowiem podobnie - może tak było - może były jakieś dziwne - np. z Marsa :rotfl:

Nie mam niestety zdjęcia zegara liczącego motogodziny statku, na którym ostatnio pływałem, ale wiem i pamiętam co było na nim napisane a co najważniejsze - nie zamierzam nikogo do tego przekonywać, że tam tak było...

Podobnie wiem, co mam napisane na zegarze obecnego silnika co do sposobu zliczania motogodzin i także nie zamierzam do tego nikogo przekonywać - Ciebie także.

W końcu to mój jacht i mój silnik - ja wiem co tam jest na liczniku motogodzin napisane a jak ktoś wie inaczej no to cóż mam mu na to powiedzieć ... ?

Pewnie wie lepiej ...

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

SIRK napisał(a):
I tak jak już wcześniej napisałem dotyczy to każdego współczesnego silnika.


Jak widać - niekoniecznie...

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888



Za ten post autor bury_kocur otrzymał podziękowanie od: Vela III
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sie 2018, o 05:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 23:03
Posty: 3550
Lokalizacja: Kielce
Podziękował : 180
Otrzymał podziękowań: 342
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Kocurze, mnie wydaje się, że ten "Twój" sposób zliczania motogodzin pozwala na rzetelniejsze i dokładniejsze zarówno policzenie jak i planowania zużycia paliwa. Za to licznik motogodzin pewnie jest bardziej skomplikowany niż "zwykły".

_________________
Pozdrawiam Jacek
http://www.klubhorn.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sie 2018, o 07:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 01:42
Posty: 9485
Lokalizacja: Cząstków Mazowiecki
Podziękował : 161
Otrzymał podziękowań: 1439
Uprawnienia żeglarskie: Kpt jacht., kpt mot., mech. statkowy
Jacek Woźniak napisał(a):
Kocurze, mnie wydaje się, że ten "Twój" sposób zliczania motogodzin pozwala na rzetelniejsze i dokładniejsze zarówno policzenie jak i planowania zużycia paliwa. Za to licznik motogodzin pewnie jest bardziej skomplikowany niż "zwykły".


Pewnie Jacku jest ten licznik trochę bardziej skomplikowany ale wiele rzeczy mam na jachcie inne niż w standardzie więc może i ten licznik taki jest.

Co do sposobu liczenia motogodzin to na pewno jest on bardziej dokładny bo zlicza je w zależności od obciążenia silnika.

Oczywiście widać na oko, że ten system liczenia jest jeszcze daleki od ideału, bo inne jest zużycie zarówno silnika jak i paliwa przy 1750 obr a inne przy 3000 obr., ale chociaż próbuje on zliczać te Mh w funkcji obciążenia czego liczniki liczące 1:1 na pewno nie robią.

Pzdr

Włodek

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sie 2018, o 08:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 23:03
Posty: 3550
Lokalizacja: Kielce
Podziękował : 180
Otrzymał podziękowań: 342
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Aboto Panie Kolego :D niektórzy chcieliby tak wszystko dokładnie, co do gramocząsteczki a mają tylko przeźmion.
http://skansen-cisownik.pl/kompendium/w-stodole/58/przezmion

_________________
Pozdrawiam Jacek
http://www.klubhorn.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sie 2018, o 22:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 23:06
Posty: 823
Podziękował : 119
Otrzymał podziękowań: 193
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
bury_kocur napisał(a):
Ma również całkiem inne wyposażenie wnętrza - mi.in. nietypowe przyrządy w nawigacyjnej jak np. bardzo nietypową stację pogodową odbierającą m.in prognozy pogody tak niemieckie, jak i angielskie wraz z Gribami pogodowymi i sytuacjami barycznymi + komunikaty NAVTEX-u z całej Europy + wiele innych fajnych funkcji.

Widzę, że do dyskusji wprowadzasz nowe elementy.
Nie odważę się jednak ocenić nigdzie nie spotykanych rozwiązań konstrukcyjnych twojego jachtu na podstawie tak wyszukanego wyposażenia elektronicznego. Sugeruje jednak abyś przeczytał instrukcje obsługi do tych swoich nietypowych stacji pogodowych gdyż stwierdzenia o odbiorniku NAVTEX potrafiącym odebrać komunikaty (aż) z całej Europy są także co najmniej dziwne.

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 sie 2018, o 00:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 01:42
Posty: 9485
Lokalizacja: Cząstków Mazowiecki
Podziękował : 161
Otrzymał podziękowań: 1439
Uprawnienia żeglarskie: Kpt jacht., kpt mot., mech. statkowy
SIRK napisał(a):
Nie odważę się jednak ocenić nigdzie nie spotykanych rozwiązań konstrukcyjnych twojego jachtu na podstawie tak wyszukanego wyposażenia elektronicznego. Sugeruje jednak abyś przeczytał instrukcje obsługi do tych swoich nietypowych stacji pogodowych gdyż stwierdzenia o odbiorniku NAVTEX potrafiącym odebrać komunikaty (aż) z całej Europy są także co najmniej dziwne.


Wiesz Krzysztofie - ja te instrukcje przeczytałem całkiem dobrze.

NAVTEX jako taki nie jest dla mnie niczym nowym bo widzę co on odbiera.

Odziedziczyłem po poprzednikach całkiem bogato wyposażony - niemiecki system odbioru wielu informacji - w tym pogodowych, ostrzeżeń nawigacyjnych, także owego NAVTEX-u - generalnie informacji odbieranych z połowy Europy za pomocą przekaźnika w Hamburgu.

Pomimo anteny do tego systemu zainstalowanego na topie to na Zatoce informacji tych dociera jednak od nadawcy skąpa ilość, ale będąc w z Kattegacie lub w Sundzie ilość odbieranych informacji zwiększyła się wielokrotnie.

Dostałem do tego urządzenia także program komputerowy, który zainstalowany na laptopie - po połączeniu laptopa z międzymordziem na tablicy kablem USB (nomen omen - kablem dwustronnie męskim) - przesyła te wszystkie informacje na dysk.

Ale to szczegół - elektronika jak elektronika - Ty natomiast zaintrygowałeś mnie swoim stwierdzeniem " nigdzie nie spotykanych rozwiązań konstrukcyjnych twojego jachtu"

Jakiż to rozwiązań "nigdzie nie spotykanych" nie odważysz się jednak ocenić ?

Cóż w tym moim jachcie jawi Ci się Krzysztofie takiego "niezwykłego i nigdzie nie spotykanego" ?

Te trochę większe zbiorniki czy też nieznany Ci zegar zliczający inaczej motogodziny pracy silnika ?

Naprawdę rad bym dowiedzieć się od Ciebie , cóż ten mój jacht ma takiego niezwykłego ? :rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888



Za ten post autor bury_kocur otrzymał podziękowanie od: Vela III
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 sie 2018, o 15:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 lis 2010, o 00:26
Posty: 306
Podziękował : 178
Otrzymał podziękowań: 41
Uprawnienia żeglarskie: JSM
SIRK napisał(a):
Widzę, że do dyskusji wprowadzasz nowe elementy.
Nie odważę się jednak ocenić nigdzie nie spotykanych rozwiązań konstrukcyjnych twojego jachtu


Na szczęście nikt od ciebie takiej oceny nie oczekuje, więc nie musisz się fatygować.

Pzdr.

_________________
AdamO.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 sie 2018, o 17:33 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 11:14
Posty: 6752
Podziękował : 2832
Otrzymał podziękowań: 1345
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
To moze na podstawie osobistych doswiadczen napisze ze czesto zdarz sie ze jacht tego samego typu i rocznika sporo rozni sie w zaleznosci od tego czy zamawiany byl przez firme czarterowa czy zamoznego prywatnego wlasciciela. Warto zdawac sobie z tego sprawe jak sie lodke kupuje. Kiedys dokladnie porownywalem Elana 333 sprzedawanego przez pierwszego wlasciciela Brytyjczyka a takim samym poczarterowym w Chorwacji. Przepasc :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 sie 2018, o 17:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 01:42
Posty: 9485
Lokalizacja: Cząstków Mazowiecki
Podziękował : 161
Otrzymał podziękowań: 1439
Uprawnienia żeglarskie: Kpt jacht., kpt mot., mech. statkowy
M@rek napisał(a):
czesto zdarz sie ze jacht tego samego typu i rocznika sporo rozni sie w zaleznosci od tego czy zamawiany byl przez firme czarterowa czy zamoznego prywatnego wlasciciela.


M@rek napisał(a):
Przepasc


I od tego - oraz na tym - można skończyć wszelkie dyskusje o jachtach a nie doszukiwać się drugiego i kolejnego dna.

Pzdr M@rku :D

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 sie 2018, o 22:38 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 11:14
Posty: 6752
Podziękował : 2832
Otrzymał podziękowań: 1345
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Włodku, przez prawie 2 lata usilowalem sprzedac mojego Lasera 28 za cene mniejsza niz poniesione koszty. Spotykalem sie ze stwierdzeniami ze za polowe mozna kupic np. Schipmana 28 a cena jest wygorowana. nie chcialo mi sie tlumaczyc zde roznica jest taka jak np. miedzy Lanosem i Audi a3. Wlasnie podobny pokazal sie na Boatsched w Gb za 19950 funtow. W USA podobny zostal sprzedany za 25 tys USD. Tak to wyglada. Ja juz mojego sprzedawac nie zamierzam ale konstrukcje smialo moge polecic.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 sie 2018, o 00:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 23:06
Posty: 823
Podziękował : 119
Otrzymał podziękowań: 193
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
bury_kocur napisał(a):
Jakiż to rozwiązań "nigdzie nie spotykanych" nie odważysz się jednak ocenić ?

Dla przykładu nie odważę się oceniać zmian konstrukcyjnych seryjnie produkowanego jachtu tak aby na indywidualne zamówienie zwiększyć jego zbiornik paliwowy o 20 proc.

bury_kocur napisał(a):
Wiesz Krzysztofie - ja te instrukcje przeczytałem całkiem dobrze.

NAVTEX jako taki nie jest dla mnie niczym nowym bo widzę co on odbiera.

Radze przeczytać jeszcze raz a może dodatkowo skorzystać z innej lektury lub powtórzyć kurs radiowy. Odbieranie komunikatów systemu NAVTEX „za pomocą przekaźnika w Hamburgu” gdy pływamy po Kattegacie lub Bałtyku jest mało racjonalne, żeby nie powiedzieć głupie i to bez względu gdzie będzie zamontowana nasza antena.
M@rek napisał(a):
To moze na podstawie osobistych doswiadczen napisze ze czesto zdarz sie ze jacht tego samego typu i rocznika sporo rozni sie w zaleznosci od tego czy zamawiany byl przez firme czarterowa czy zamoznego prywatnego wlasciciela. Warto zdawac sobie z tego sprawe jak sie lodke kupuje. Kiedys dokladnie porownywalem Elana 333 sprzedawanego przez pierwszego wlasciciela Brytyjczyka a takim samym poczarterowym w Chorwacji. Przepasc :)

I uważasz, że zasada ta dotyczy także współczesnych jachtów produkowanych techniką modułową? Co prawda „cena czyni cuda” ale nie mylmy opcji wyposażenia ze zmianami konstrukcyjnymi współcześnie produkowanego jachtu typu Bavaria.

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 sie 2018, o 00:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 01:42
Posty: 9485
Lokalizacja: Cząstków Mazowiecki
Podziękował : 161
Otrzymał podziękowań: 1439
Uprawnienia żeglarskie: Kpt jacht., kpt mot., mech. statkowy
M@rek napisał(a):
Tak to wyglada.


M@rku - są jak wiesz dwa segmenty jachtów - segment armatorski i segment czarterowy.

Ja oczywiście szukałem jachtu z segmentu armatorskiego, który okazał się zdecydowanie droższy od rynku czarterowego.

Tyle, że wiele osób nawet nie zdaje sobie sprawy z istnienia takich dwóch równoległych segmentów i wszystkie jachtu traktują jak czarterowe...

Pzdr

Włodek

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

SIRK napisał(a):
Odbieranie komunikatów systemu NAVTEX „za pomocą przekaźnika w Hamburgu” gdy pływamy po Kattegacie lub Bałtyku jest mało racjonalne, żeby nie powiedzieć głupie i to bez względu gdzie będzie zamontowana nasza antena.


I tu jesteś w głębokim błędzie.

Wiem już co potrafi mój system odbioru informacji pogodowych i powiem, że jest on niezwykle użytkowy.

Bez względu na Twój osąd o tym systemie.

Mam propozycję, abyś - przed wypisywaniem swoich opinii - przyjechał kiedyś do mnie na jacht i wgłębił się z tajniki tegoż systemu.

A dopiero potem wypisywał opinię, iż jest on "mało racjonalny" lub też "głupi".

Sugeruję nie wypowiadać się o rzeczach nieznanych, bo Twoja Krzysztofie w tym momencie wypowiedź jako żyw przypomina mi wypowiedź typu: " ja się towarzysze na tym nie znam, ale moim zdaniem ..." :rotfl:

Jak chcesz się dalej wypowiadać o moim systemie odbioru m.in. prognoz pogodowych to proponuję najpierw się z nim zapoznać.

Bo ma wrażenie, że nie wiesz kompletnie o czym piszesz ....

A dla mnie to jest on niezwykle użytkowy.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888



Za ten post autor bury_kocur otrzymał podziękowanie od: Vela III
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 sie 2018, o 01:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 01:42
Posty: 9485
Lokalizacja: Cząstków Mazowiecki
Podziękował : 161
Otrzymał podziękowań: 1439
Uprawnienia żeglarskie: Kpt jacht., kpt mot., mech. statkowy
SIRK napisał(a):
Radze przeczytać jeszcze raz a może dodatkowo skorzystać z innej lektury lub powtórzyć kurs radiowy. Odbieranie komunikatów systemu NAVTEX „za pomocą przekaźnika w Hamburgu” gdy pływamy po Kattegacie lub Bałtyku jest mało racjonalne, żeby nie powiedzieć głupie i to bez względu gdzie będzie zamontowana nasza antena.


Tak mówisz ?

No to popatrz na pierwszą z rzędu zakładkę odbioru pogody z nadajnika w Hamburgu - odebrane sprzed chwili na Zatoce:

Załącznik:
Prognoza pogody.JPG
Prognoza pogody.JPG [ 165.92 KiB | Przeglądane 322 razy ]


A takich zakładek mam w tym programie kilkanaście.

Nadal uważasz, że są one:
SIRK napisał(a):
mało racjonalne, żeby nie powiedzieć głupie i to bez względu gdzie będzie zamontowana nasza antena.


Bo jak dla mnie to są one niezwykle użytkowe.

Ale ja mogę się na tym nie znać :rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888


Ostatnio edytowano 11 sie 2018, o 01:19 przez bury_kocur, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 sie 2018, o 01:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 01:42
Posty: 9485
Lokalizacja: Cząstków Mazowiecki
Podziękował : 161
Otrzymał podziękowań: 1439
Uprawnienia żeglarskie: Kpt jacht., kpt mot., mech. statkowy
Albo np. na taką zakładkę:

Załącznik:
IMG_9679.JPG
IMG_9679.JPG [ 142.3 KiB | Przeglądane 318 razy ]


Takie prognozy też są:

SIRK napisał(a):
mało racjonalne, żeby nie powiedzieć głupie i to bez względu gdzie będzie zamontowana nasza antena.
???

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 sie 2018, o 06:55 

Dołączył(a): 5 paź 2012, o 16:48
Posty: 1525
Podziękował : 401
Otrzymał podziękowań: 286
Uprawnienia żeglarskie: sernik morski gotowany
A Kurczak chciał maszt kupić... :rotfl:
Pewnie jak wrócisz to zmoderuje temat :twisted:

_________________
Miłego dnia :)
Pozdrawiam
Waldi


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 sie 2018, o 09:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 01:42
Posty: 9485
Lokalizacja: Cząstków Mazowiecki
Podziękował : 161
Otrzymał podziękowań: 1439
Uprawnienia żeglarskie: Kpt jacht., kpt mot., mech. statkowy
Waldi_L_N napisał(a):
A Kurczak chciał maszt kupić...


Rozmawiałem z Kurczakiem dwa dni temu i jest do tego zakupu nastawiony bardzo pozytywnie także myślę, że cos z tego wyniknie.

A problemu wyposażenia mego "Kocura" ja osobiście zakończyłem.

Nie zamierzam nikogo przekonywać do swoich racji.

PS - nie zdradzisz może dokąd i po co Kurczak z ferajną wyjechali ?

Bo tajemniczy był w tym temacie okrutnie :lol:

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 sie 2018, o 12:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 23:03
Posty: 3550
Lokalizacja: Kielce
Podziękował : 180
Otrzymał podziękowań: 342
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
bury_kocur napisał(a):
A problemu wyposażenia mego "Kocura" ja osobiście zakończyłem.
A szkoda, bo człowiek uczy się przez całe życie więc warto wiedzieć, że można inaczej. Nawet jak nie zastosuje jakiegoś rozwiązania u siebie to będąc w gościnie nie wyjdzie na Podlasianina. ;) ;)

- Jak na Podlasiu mówią na samolot?
- Łoooo....
;) ;)

_________________
Pozdrawiam Jacek
http://www.klubhorn.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 sie 2018, o 15:11 

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 03:26
Posty: 4743
Podziękował : 27
Otrzymał podziękowań: 508
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
bury_kocur napisał(a):
Odziedziczyłem po poprzednikach całkiem bogato wyposażony - niemiecki system odbioru wielu informacji - w tym pogodowych, ostrzeżeń nawigacyjnych, także owego NAVTEX-u - generalnie informacji odbieranych z połowy Europy za pomocą przekaźnika w Hamburgu.


To co odbierasz z Hamburga w postaci biuletynu pogodowego nie jest nadawane na częstotliwościach 518 i 490 kHZ czyli "navtexowych"
Jest to biuletyn innego typu taki jak pod linkiem
https://www.dwd.de/DE/fachnutzer/schiff ... onFile&v=2
Stacje do odbioru tych informacji są dość często spotykane na niemieckich jachtach.
Można użyć tez radia ssb plus laptop.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 sie 2018, o 15:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 01:42
Posty: 9485
Lokalizacja: Cząstków Mazowiecki
Podziękował : 161
Otrzymał podziękowań: 1439
Uprawnienia żeglarskie: Kpt jacht., kpt mot., mech. statkowy
ins napisał(a):
To co odbierasz z Hamburga w postaci biuletynu pogodowego nie jest nadawane na częstotliwościach 518 i 490 kHZ czyli "navtexowych"


To się zgadza - Navtex jest jedną z zakładek wśród odbieranych informacji w ramach owego "Biuletynu Pogodowego" - a jak na fotce wcześniej zamieszczonej widać co jeszcze mi przychodzi - i wszystko jest niezwykle użytkowe ...

Natomiast Twój link Piotrze nie otwiera mi się.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 sie 2018, o 16:38 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 23:03
Posty: 11058
Podziękował : 330
Otrzymał podziękowań: 1095
A możesz pokazać to urządzenie co tak pięknie odbiera?

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 sie 2018, o 17:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 01:42
Posty: 9485
Lokalizacja: Cząstków Mazowiecki
Podziękował : 161
Otrzymał podziękowań: 1439
Uprawnienia żeglarskie: Kpt jacht., kpt mot., mech. statkowy
piotr6 napisał(a):
A możesz pokazać to urządzenie co tak pięknie odbiera?


Twoje Piotr pytanie jest dla mnie rozkazem :D :

Załącznik:
IMG_9685.JPG
IMG_9685.JPG [ 135.06 KiB | Przeglądane 216 razy ]


Załącznik:
IMG_9684.JPG
IMG_9684.JPG [ 114.79 KiB | Przeglądane 216 razy ]


Jest sobie takie małe pudełeczko za tablicą a wewnątrz jego ganiają - jak przypuszczam - dwa czarne diabełki - i owe diabełki robią wszystko aby te wszelkie "Wiadomości pogodowe" przekazywać nam :mrgreen:

A leci tych informacji naprawdę dużo....

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 sie 2018, o 06:55 

Dołączył(a): 5 paź 2012, o 16:48
Posty: 1525
Podziękował : 401
Otrzymał podziękowań: 286
Uprawnienia żeglarskie: sernik morski gotowany
bury_kocur napisał(a):
PS - nie zdradzisz może dokąd i po co Kurczak z ferajną wyjechali ?

Bo tajemniczy był w tym temacie okrutnie :lol:

Cytując klasyka:
https://www.youtube.com/watch?v=DjM3OPGtrg4
:rotfl:

_________________
Miłego dnia :)
Pozdrawiam
Waldi


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 sie 2018, o 14:48 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 11:14
Posty: 6752
Podziękował : 2832
Otrzymał podziękowań: 1345
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
SIRK napisał(a):
M@rek napisał(a):
To moze na podstawie osobistych doswiadczen napisze ze czesto zdarz sie ze jacht tego samego typu i rocznika sporo rozni sie w zaleznosci od tego czy zamawiany byl przez firme czarterowa czy zamoznego prywatnego wlasciciela. Warto zdawac sobie z tego sprawe jak sie lodke kupuje. Kiedys dokladnie porownywalem Elana 333 sprzedawanego przez pierwszego wlasciciela Brytyjczyka a takim samym poczarterowym w Chorwacji. Przepasc :)

I uważasz, że zasada ta dotyczy także współczesnych jachtów produkowanych techniką modułową? Co prawda „cena czyni cuda” ale nie mylmy opcji wyposażenia ze zmianami konstrukcyjnymi współcześnie produkowanego jachtu typu Bavaria.


Napisz jeszcze co rozumiesz pod pojeciem "technika modulowa" bo mialem okazje zwiedzac rozne stocznie jachtowe i wiem ze np. dodanie jednej warstwy zbrojenia, bo tak sobie zazyczyl odbiorca, nie stanowi problemu. Klijent placi, klijent wymaga. Dlatego wlasnie jachty armatorskie sa drozsze od poczarterowych. Zazwyczaj juz w ogloszeniach mozna to poznac chocby po mocniejszym niz standardowy silniku.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 sie 2018, o 00:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 23:06
Posty: 823
Podziękował : 119
Otrzymał podziękowań: 193
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
M@rek napisał(a):
Napisz jeszcze co rozumiesz pod pojeciem "technika modulowa"

Nie będzie to definicja na miarę Wikipedii ale spróbujmy.
Moim zdaniem są to zawansowane technologie logistyczne połączone z wysoką efektywnością współczesnej produkcji seryjnej. Powiedzmy taka taśma produkcyjna Henry Ford ale na miarę XXI wieku dodatkowo czując na plecach oddech chińczyków.

Jeżeli tak orientujesz się w produkcji współczesnego jachtu to powiedz nam ile zapłacimy za rezygnacje z oferowanych dwóch opcji jednostki napędowej i zdecydujemy się na montaż silnika którego stocznia nie ma w standardowej ofercie a który jest powiedzmy o 20 proc. silniejszy.
Jak myślisz czy jest możliwy montaż nowego silnika z nieoryginalnym i/lub niezalecanym oprzyrządowaniem?
I ostatnie pytanie, czy zwiększenie o 20proc. pojemności zbiorników dennych będzie się wiązało ze zmianami konstrukcyjnymi i czy taka zmiana może mieć ekonomiczne uzasadnienie?

ins napisał(a):
To co odbierasz z Hamburga w postaci biuletynu pogodowego nie jest nadawane na częstotliwościach 518 i 490 kHZ czyli "navtexowych"

I tak i nie.
Co prawda nie wiemy czym tak naprawdę dysponuje nasz kolega gdyż przekazywane informacje są delikatnie mówiąc niejednoznaczne ale sadząc po zamieszczonym zdjęciu jest to „kombajn” jak w linku;
http://www.weatherinfobox.com/english/WIBE.htm
a uświadomiony użytkownik może odbierać;
1. Tekstowe komunikaty pogodowe przygotowane i transmitowane przez DWD (niemieckie służby meteo) dla Północnego i Bałtyku.

2. Mapy synoptyczne systemu WeatherFax transmitowane przez kilka radiowych stacji meteo.

3. Komunikaty sytemu NAVTEX i jest to prawdopodobnie standardowy odbiornik 518/490 kHz który po prawidłowym skonfigurowaniu będzie odbierał informacje dedykowaną dla danego akwenu.

4. Odbieranie, rozkodowywanie i prezentacja w formie wektorów cyfrowych danych DWD, nie wiem może to są te sławne GRIB ale to akurat mnie nie interesuje i po prostu na tym się nie znam.

5. Posiada on także barograf cyfrowy który wbrew pozorom jest bardzo przydatny.

Reasumując, kolega nasz ma bardzo fajne urządzenie które może odbierać komunikaty NAVTEX ale bardzo rzadko z Niemiec a jeżeli już to nie z Hamburga tylko ze radiostacji Pinneberg [S] lub [L].

bury_kocur napisał(a):
Bez względu na Twój osąd o tym systemie.

Mam propozycję, abyś - przed wypisywaniem swoich opinii - przyjechał kiedyś do mnie na jacht i wgłębił się z tajniki tegoż systemu.

A dopiero potem wypisywał opinię, iż jest on "mało racjonalny" lub też "głupi".

Sugeruję nie wypowiadać się o rzeczach nieznanych, bo Twoja Krzysztofie w tym momencie wypowiedź jako żyw przypomina mi wypowiedź typu: " ja się towarzysze na tym nie znam, ale moim zdaniem ..."


Nigdzie nie napisałem, że system jest mało racjonalny czy głupi co nie oznacza że wycofuje się z wcześniejszych opinii dotyczących jego wykorzystania. Zgodnie z międzynarodowymi ustaleniami Hamburg (radiostacja Pinnenberg [S]) w systemie NAVTEX odpowiada wyłącznie za rejon German Bight i transmituje na częstotliwości 518kHz jedynie komunikaty przeznaczone na ten akwen. Dodatkowo na częstotliwości 490kHz (Pinnenberg [L]) można próbować odbierać komunikaty w języku niemieckim ale wyłącznie dla niemieckiej części bałtyckiego wybrzeża.
Dlatego podtrzymuje sugestie abyś przeczytał jeszcze raz instrukcje obsługi a na przyszłość postarał się pisać trochę bardziej merytorycznie. W ramach zadania domowego postaraj się rozszyfrować z jakiej stacji otrzymałeś ostrzeżenie FB 03 i która stacja nadała ostrzeżenia nawigacyjne PA 45 i PA 52. Jak myślisz dlaczego na naszym wybrzeżu otrzymujesz mniej komunikatów?

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 sie 2018, o 09:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 01:42
Posty: 9485
Lokalizacja: Cząstków Mazowiecki
Podziękował : 161
Otrzymał podziękowań: 1439
Uprawnienia żeglarskie: Kpt jacht., kpt mot., mech. statkowy
SIRK napisał(a):
W ramach zadania domowego postaraj się rozszyfrować z jakiej stacji otrzymałeś ostrzeżenie FB 03 i która stacja nadała ostrzeżenia nawigacyjne PA 45 i PA 52.


Nie wiem czy dam rade odpowiedzieć Ci na to pytanie bo urządzenie przechowuje w pamięci otrzymywane informacje najdalej przez 7 dni od otrzymania więc obawiam się, że powyższych może już nie być ale wieczorem sprawdzę.

SIRK napisał(a):
Jak myślisz dlaczego na naszym wybrzeżu otrzymujesz mniej komunikatów?


To nawet nie na naszym wybrzeżu a w części wschodniej naszej strefy brzegowej bo od trawersu Bornholmu na zachód dostawałem już pełny przekaz.

SIRK napisał(a):
uświadomiony użytkownik może odbierać;
1. Tekstowe komunikaty pogodowe przygotowane i transmitowane przez DWD (niemieckie służby meteo) dla Północnego i Bałtyku.


Nie tylko komunikaty pogodowe - ostrzeżenia nawigacyjne także.

I to nie tylko ostrzeżenia niemieckie, ale także duńskie, szwedzie i czasem polskie - tyle, że nasze ostrzeżenia przychodziły tylko jak byłem na Bałtyku zachodnim, w Sundzie lub Kattegacie.

Od Danii na wschód nasze ostrzeżenia nie przychodziły i jest to dla mnie dziwne.

SIRK napisał(a):
może to są te sławne GRIB


Owszem - na Bałtyku zachodnim przychodziły całkiem fajne i nieźle czytelne mapki synoptyczne, ale te akurat miałem lepsze z sieci więc zerkałem na nie tylko porównawczo.

Zerknę wieczorem co odbieram tu gdzie stoję teraz czyli na Zatoce to napiszę.

SIRK napisał(a):
5. Posiada on także barograf cyfrowy który wbrew pozorom jest bardzo przydatny.


Zgadza się - bardzo sobie chwalę ten barograf ale to akurat mam niejako zdublowane bo obok wisi mi jeszcze na tablicy takie cudo:

Załącznik:
Barograf cyfrowy.JPG
Barograf cyfrowy.JPG [ 105.39 KiB | Przeglądane 64 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888


Ostatnio edytowano 14 sie 2018, o 09:54 przez bury_kocur, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 sie 2018, o 09:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 01:42
Posty: 9485
Lokalizacja: Cząstków Mazowiecki
Podziękował : 161
Otrzymał podziękowań: 1439
Uprawnienia żeglarskie: Kpt jacht., kpt mot., mech. statkowy
SIRK napisał(a):
I ostatnie pytanie, czy zwiększenie o 20proc. pojemności zbiorników dennych będzie się wiązało ze zmianami konstrukcyjnymi i czy taka zmiana może mieć ekonomiczne uzasadnienie?


Nie do mnie wprawdzie pytanie, z treści wynika, że może pytanie to dotyczyć mojej sytuacji.

Z dokładnych oględzin zabudowy u mnie pod kojami rufowymi wygląda na to, że producent przewiduje dwa typu zbiorników - zarówno paliwa jak i wody.

I wygląda na to, że oba zbiorniki mam większe od standardowych i nie było potrzeby dokonywania tam jakiś głębokich zmian konstrukcyjnych w części dennej - jest tam sporo miejsca wolnego i można takie większe zbiorniki założyć bez kłopotu - po prostu "wchodzą" one niejako głęboko w niezabudowaną część skrajnika rufowego.

Na pytanie czy ma to ekonomiczne uzasadnienie odpowiedź padła już wcześniej:
"klient płaci i zamawia".

Odkupiłem jacht od prywatnego właściciela i raz po raz widzę, że wiele na nim rzeczy jest inne niż w tzw. standardzie - pewnie owe zbiorniki także.

Silnik też mam 40 KM a jak obserwuję to prawie wszystkie obecne modele B40 mają silniki 30 KM.

Wiele rzeczy mam inaczej niż w standardzie - ot i tyle i to w zasadzie kończy temat.

I pewnie początkowo omawiany zegar w panelu silnika też.

Pzdr

PS - ale zerknę Krzysztofie w chwili wolnej co odbiera tu gdzie stoję to moje cudowne niebieskie pudełeczko z dwoma diabełkami :mrgreen: i napiszę.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 sie 2018, o 10:55 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 11:14
Posty: 6752
Podziękował : 2832
Otrzymał podziękowań: 1345
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
SIRK napisał(a):
M@rek napisał(a):
Napisz jeszcze co rozumiesz pod pojeciem "technika modulowa"

Nie będzie to definicja na miarę Wikipedii ale spróbujmy.
Moim zdaniem są to zawansowane technologie logistyczne połączone z wysoką efektywnością współczesnej produkcji seryjnej. Powiedzmy taka taśma produkcyjna Henry Ford ale na miarę XXI wieku dodatkowo czując na plecach oddech chińczyków.

Jeżeli tak orientujesz się w produkcji współczesnego jachtu to powiedz nam ile zapłacimy za rezygnacje z oferowanych dwóch opcji jednostki napędowej i zdecydujemy się na montaż silnika którego stocznia nie ma w standardowej ofercie a który jest powiedzmy o 20 proc. silniejszy.
Jak myślisz czy jest możliwy montaż nowego silnika z nieoryginalnym i/lub niezalecanym oprzyrządowaniem?
I ostatnie pytanie, czy zwiększenie o 20proc. pojemności zbiorników dennych będzie się wiązało ze zmianami konstrukcyjnymi i czy taka zmiana może mieć ekonomiczne uzasadnienie?

Widzisz na takie pytanie odpowie Ci kazdy producent jachtu . Oczywiscie na odpowiedznim etapie rozmow o konkretnej jednostce bo nie napisales czy chodzi Ci o nowego Oystera czy Sasanke :) Zeby nie byc goloslownym plywa u nas Storm 22 ktory na zyczenie zamawiajacego ma o jedna warstwe zbrojenia wiecej i inny niz seryjny balast.Znam przypadek kiedy zamawiajacy zazyczyl sobie jako przekladke dywinycell zamiast balsy i taki jacht mu zrobili. Po prostu seryjna bydowa jachtow mocno rozni sie od seryjnej produkcji np. samochodow. Warto sobie z tego zdawac sprawe.
Co do silnikow to tez nie jest to problemem bo wielu producentow silnikow oferuje je z gotowymi fundamentami nadajacymi sie do zastosowania w bardzo roznych jachtach. Pojedz na wystawe do dusseldorfu, poogladaj i popytaj. Zbiorniki paliwowe na jachtach nie sa zwykle czescia integralna kadluba. Zwiekszenie ich standardowej pojemnosci wiaze sie zwykle ze znalezieniem wiekszego odpowiadajacego posiadanemu miejscu. To samo dotyczy takielunku. Chcesz maszt AG+ zaiast Seldena to taki dostaniesz( jesli zaplacisz) chcesz takielunek pretowy zamiast standardowego to tak samo. Osprzet tez Ci zamontuja taki jak sobie zarzyczysz.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 sie 2018, o 11:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 01:42
Posty: 9485
Lokalizacja: Cząstków Mazowiecki
Podziękował : 161
Otrzymał podziękowań: 1439
Uprawnienia żeglarskie: Kpt jacht., kpt mot., mech. statkowy
M@rek napisał(a):
jak sobie zarzyczysz.


M@rek - proszę - aż mnie zabolały zęby :-(

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888



Za ten post autor bury_kocur otrzymał podziękowanie od: M@rek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 sie 2018, o 11:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 09:57
Posty: 8924
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 928
Otrzymał podziękowań: 2190
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
No dobra, a Kurczak już coś zdecydował?

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 68 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 16 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Senior | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Projektowanie graficzne | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | Biopreparaty i bakterie do szamba | SAJ | Ośrodek Żeglarski AM | Setką przez Atlantyk | Opieka Senioralna | Druk 3D Warszawa


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL