Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 12 lis 2019, o 02:40




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 124 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5
Autor Wiadomość
PostNapisane: 9 paź 2019, o 14:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 12300
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 225
Otrzymał podziękowań: 1922
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
piotr6 napisał(a):
Cholera, czy inne jachty z takim systemem prowadzenia szotow grota jak ma Kocór mają te same problemy.Znam jeden jacht ,który nie ma takich problemów.


To zależy w ile osób pływasz.

Jak masz załogę to pewnych rzeczy nie zauważasz bo rzucasz komendę i inni to robią.

piotr6 napisał(a):
Kocór


:cry: :cry: :cry:

mariaciuncia napisał(a):
Ja mam pytanie jakie Ty masz to przełożenie bo z tych fotek nic nie widać.


Teraz lepiej widać czy tłumaczyć?

Pamiętaj, że prowadzenie szotów grota jest obustronnie identyczne czy jest symetryczne względem osi symetrii jachtu.

Załącznik:
Przełożenia talii grota.jpg
Przełożenia talii grota.jpg [ 141.05 KiB | Przeglądane 746 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 paź 2019, o 17:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 09:33
Posty: 1217
Podziękował : 107
Otrzymał podziękowań: 172
Uprawnienia żeglarskie: zeglarz
bury_kocur napisał(a):
Pamiętaj, że prowadzenie szotów grota jest obustronnie identyczne czy jest symetryczne względem osi symetrii jachtu.


Włodku moim skromnym zdaniem jest tak:
gdy wybierasz tylko jeden szot - masz przełożenie 3:1
klasyczny układ np. na omedze ma 4:1
gdy wybierasz szoty z obu burt jednocześnie masz przełożenie 6:1
ale mogę się mylić.


Załączniki:
Talia.PNG
Talia.PNG [ 9.48 KiB | Przeglądane 691 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Marian Jasiński
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 paź 2019, o 18:09 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 725
Podziękował : 275
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie:
bury_kocur
[quote="mariaciuncia napisał(a):
Ja mam pytanie jakie Ty masz to przełożenie bo z tych fotek nic nie widać.



...Pamiętaj, że prowadzenie szotów grota jest obustronnie identyczne czy jest symetryczne względem osi symetrii jachtu...

Włodku, sprawa jest prosta - obejrzałem w powiększeniu fotografie Twojego systemu prowadzenia szota grota, a wnioski zamieszczam w załączonym rysunku.

Rysunek górny: bloczki 1,2 oraz 4 i 5 są podwójne, bloczek 3 jest pojedynczy.

Rozkład obciążenia pokazują wektory sił; ponieważ u Ciebie kąt liny miedzy bloczkami 1, 2 oraz 4 wynosi ok. 90 stopni, więc jak wiadomo, wypadkowa działania siły ma wartość ok. 1.41 siły w linach (cos 45 stopni po obu stronach).

Rysunek dolny: to samo ale w perspektywie, albo jak kto woli, w aksonometrii.

Wniosek 1.
Na "dzień dobry" rozstawienie lin szota pod kątem 45 stopni do bomu - generuje siły w linach ok. półtora raza większe niż gdyby liny szły równolegle i z grubsza prostopadle do bomu.
Jak dodamy tarcie w blokach - siły w linie będą jeszcze większe, niestety.

Równolegle i poniżej osi bomu (wyrażonej bloczkami 2 i 4) narysowałem cienką linię przekrojową, która pozwala zobaczyć rozkład obciążeń na szocie, ta cienka linia przecina przebieg lin szota w trzech punktach, oznaczonych małymi kółeczkami.

Dla jasności - przecięcia szota linią przekrojową wypadają na odcinkach:
pierwsze ciecie - bloczki 2 - 3;
drugie cięcie - bloczki 2 - 4 oraz
trzecie cięcie - bloczki 1 - 4.

Ponieważ tniemy Twój szot trzy razy, więc kinematycznie mamy do czynienia z talią trójkrążkową, czyli jeden bloczek podwójny plus jeden pojedynczy z zaczepem.
Taką talię stosuje się na małych łódkach, ale z pewnością nie do obsługi żagla koło 50 m2.

Wniosek 2.
Pierwsze wrażenie, ze jest sporo bloczków: 3 - bloczek pojedynczy, nazwę go rozdzielczym oraz 1, 2,4, (5 i dalsze, które pominąłem) - jest mylące, ponieważ każdorazowo pracuje tylko połowa tego systemu bo bloczek 3 jedynie rozdziela szot na dewie strony.

Sumując - jak to wskazało wcześniej dwóch Marianów, najpierw Strzelecki, potem Mariaciuńcia - system, pozornie złożony, składa się dwóch bloczków, jednego dwukrążkowego i jednego pojedynczego.

To znaczy, że przełożenie sumaryczne wynosi 1 : 3, co na dużym jachcie tłumaczy istniejace kłopoty z wybraniem grota.

________________________________

Pozdrawiam
tomasz


Załączniki:
P_20191009_172004.jpg
P_20191009_172004.jpg [ 433.79 KiB | Przeglądane 674 razy ]

Za ten post autor tomasz piasecki otrzymał podziękowania - 2: plitkin, vaginal
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 paź 2019, o 10:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 paź 2010, o 14:59
Posty: 4215
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 1489
Otrzymał podziękowań: 1626
Uprawnienia żeglarskie: ciut ciut
Dyskusję o zaletach i wadach dużych i małych łódek przeniosłam tu:
viewtopic.php?f=5&t=30938

_________________
"Moje czasy" są teraz.
Pozdrawiam,
Smoczyca



Za ten post autor Janna otrzymał podziękowania - 2: plitkin, waliant
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 124 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 36 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Senior | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Projektowanie graficzne | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Ośrodek Żeglarski AM | Setką przez Atlantyk | Opieka Senioralna | Kapiszonownik


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL