Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 29 mar 2024, o 00:28




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 4 sie 2021, o 16:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 paź 2006, o 18:27
Posty: 773
Lokalizacja: Woda
Podziękował : 296
Otrzymał podziękowań: 790
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Były właściciel łódki powiedział, że prędkość wiatru zniknęła z zegarów zimą. Łódka stała na placu z postawionym masztem.
Kierunek wiatru jest. Napięcie na wszystkich przewodach przy kompie w kabinie jest.
Złącze w podstawie na maszcie jest czyściutkie, jak nowe. Wiatraczek się kręci.
Czy po wartości napięcia na poszczególnych przewodach NMEA 0183 jestem wstanie zweryfikować z czym jest problem?

_________________
Pozdrawiam
Szymon Kuczyński
Dookoła świata, raz jeszcze..
http://calloftheocean.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 sie 2021, o 18:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 754
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
baoo napisał(a):
Czy po wartości napięcia na poszczególnych przewodach NMEA 0183 jestem wstanie zweryfikować z czym jest problem?
Jeśli chodzi o miernik uniwersalny to wydaje mi się że nie.

Chociaż, teoretycznie odczytując odpowiednio często napięcia pomiędzy przewodami da się odczytać znaki ASCII tworzące sekwencje NMEA 0183. Ale to by musiało być dość często, nawet przy niezbyt szybkiej transmisji 4800 b/s... Woltomierzem tego nie zrobisz...
Ten wiatromierz to jedno urządzenie przesyłające zarówno kierunek jak i prędkość jedną parą przewodów? Jeśli tak, to - ponieważ transmisja jest - raczej część "prędkościowa" czujnika nawaliła. Więc nie ma się co czepiać przewodów.

Co to za wiatromierz?

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 sie 2021, o 20:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 paź 2006, o 18:27
Posty: 773
Lokalizacja: Woda
Podziękował : 296
Otrzymał podziękowań: 790
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Kabelków jest kilka. Taki klasyczny przewód NMEA jest tam m.In. żólty, fioletowy, brązowy itd. Czujnik prawdopodobnie B&G bo cała reszta tez tej firmy, głównie Hydra 2000. Byłem na maszcie, czujnikom wykręciłem z podstawki. Wyglada bardzo ok, brak uszkodzeń czy jakiegoś specjalnego zużycia. Porządny i mało plastikowy.

_________________
Pozdrawiam
Szymon Kuczyński
Dookoła świata, raz jeszcze..
http://calloftheocean.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 sie 2021, o 21:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 754
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
A jesteś pewien, że to NMEA 0183?
Cytuj:
Wind speed
The following test can be used to simulate the windspeed readings from a masthead unit sensor.

1. Locate the masthead unit cable junction box at the base of the mast.
2. Disconnect the masthead unit wires in the junction box.
3. Identify which masthead unit cable goes back to the wind display or processor.
4. Carefully isolate the Windspeed wire (normally Violet) and the 0V supply wire (normally Black).
5. Quickly tap the windspeed wire to the 0V wire. This will now simulate windspeed. The faster the two wires are tapped together, the faster the windspeed reading will be.

If your display starts to show windspeed readings when this test is performed, the problem is located somewhere up the mast. The most likely cause is a faulty masthead sensor. If this is the case, the masthead unit should be returned to your local authorised B&G Dealer for further testing. Another possible cause for no windspeed readings is a broken or short-circuits in the sensor mast cable.

If your display does not show windspeed readings when this test is performed, then the problem is most likely with the display or control unit.

baoo napisał(a):
jest tam m.In. żólty, fioletowy, brązowy
skupiłbym się więc na fioletowym...
Załącznik:
9744850.pdf [114.19 KiB]
Pobrane 82 razy

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 sie 2021, o 05:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 754
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
PS. A przez pomiar napięcia to można kąt ustalić (ale przecież działa)... Ciekawe po co trzy kable*)... Czy kąt miałby być mierzony we wszystkich 3 wymiarach? Nawet przy tych przetwornikach wystarczą przecież dwa kable... :?:
Cytuj:
Wind angle
1. Locate the masthead unit cable junction box at the base of the mast.
2. With the system switched on, and using a Digital Volt Meter, measure the wind angle phase voltages, normally Red, Green and Blue, with respect to 0V (normally Black). The measured voltages can be anywhere between 0.1V and 6.4V and will vary dependent upon the wind angle. If any of the phases are “stuck” on one particular voltage, or the variation is minimal, then the problem is most likely to be a faulty masthead unit sensor. Alternatively, if the sensor proves to be OK, then a damaged mast cable may be the problem.
Załącznik:
B&G_napięcia_kąt..jpg
B&G_napięcia_kąt..jpg [ 83.79 KiB | Przeglądane 3014 razy ]

może się przydadzą:
https://ww2.bandg.com/downloads/discontinued-products/
*)
Załącznik:
Zrzut ekranu 2021-08-05 072029.jpg
Zrzut ekranu 2021-08-05 072029.jpg [ 123.77 KiB | Przeglądane 2999 razy ]

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************



Za ten post autor Wojtek Bartoszyński otrzymał podziękowanie od: baoo
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 87 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL