Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 27 sty 2022, o 09:29




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 47 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 8 sty 2022, o 20:47 

Dołączył(a): 6 kwi 2021, o 17:02
Posty: 85
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski
Od pewnego czasu, nurtuje mnie pytanie jaki samoster zastosuje do swojego jachtu.Może to nie jest temat zbyt popularny,bo elektronika wyparła mechaniczne rozwiązania i na krótkich rejsach nikt nie zawraca sobie tym głowy , ale może kogoś zainteresuje.
Ale między takim rozwiązaniem:
https://www.google.com/url?sa=i&url=htt ... AdAAAAABAQ
A takim :
https://pl.pinterest.com/pin/580401470736441224/
Jest sporo różnicy....


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 sty 2022, o 21:16 

Dołączył(a): 6 kwi 2021, o 17:02
Posty: 85
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski
W drugim rozwiązaniu pojawia się rura..... :-? ....W której tajemnicza siła, przenosi poprzez dzwignie skrzydełka ruch na ster....Długo szukałem w necie owej, aż znalazłem.Zwykły pręt złamany dwa razy i podłużna szparę w osi.....Brzmi tajemniczo ?..
C:\Users\PC\Desktop
To rozwiązanie ma dzwignie,która bezpośrednio wpływa na ster za pośrednictwem linek.Koło ,czy rumpel , nie ma znaczenia.

https://www.google.com/url?sa=i&url=htt ... AdAAAAABAc

To oddziałowuje bezpośrednio na ster.

A to, na dodatkowy ster, co wydaje mi się najgorszym rozwiązaniem...

https://www.google.com/url?sa=i&url=htt ... AdAAAAABAh

No i mam mętlik w głowie.
Niby proste rozwiązanie, bo eliminuje zębatki,przekładnie ,wydaje się proste, ale czy skuteczne ?
Co myślicie ?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sty 2022, o 14:34 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 3967
Lokalizacja: ES
Podziękował : 349
Otrzymał podziękowań: 857
Uprawnienia żeglarskie: galernik
Talar napisał(a):
Co myślicie ?

Każdy sprzęt/osprzęt musi spełniać dwa podstawowe warunki:
Pierwsze primo - ma dobrze działać,
Drugie primo - stać cię na zakup.
Jak dokonasz wyboru wg powyższych kryteriów to obojętnym ci będzie czy ono ze śnurecka czy rurecki

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 sty 2022, o 17:50 

Dołączył(a): 6 kwi 2021, o 17:02
Posty: 85
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski
Bombel napisał(a):
Jak dokonasz wyboru wg powyższych kryteriów to obojętnym ci będzie czy ono ze śnurecka czy rurecki

Zapomniałem dodać,że zamierzam go sam zbudować, dlatego proste rozwiązania, bez zębatek i innych udziwnień są dla mnie priorytetem.Wiem,że sobie poradzę technicznie, tylko nie wiem, jak takie rozwiązanie , czyli przeniesienie sił skręcających za pomocą pręta i podłużnego otworu na osi steru, jest trwałe i jak sprawdza się w praktyce.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 sty 2022, o 18:23 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 3967
Lokalizacja: ES
Podziękował : 349
Otrzymał podziękowań: 857
Uprawnienia żeglarskie: galernik
Talar napisał(a):
przeniesienie sił skręcających za pomocą pręta i podłużnego otworu na osi steru, jest trwałe i jak sprawdza się w praktyce.

Przełóż powyższe na polski, bo nic nie kumam. Ewentualnie wrzuć jakiś rysunek, szkic.

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 sty 2022, o 21:13 

Dołączył(a): 6 kwi 2021, o 17:02
Posty: 85
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski
Tu masz schemat :
https://i.pinimg.com/236x/da/ca/85/daca ... 4e2f59.jpg

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

A tu , jak można wejść z tym rozwiązaniem samosteru do kadłuba:
https://youtu.be/XnZ2S7gNQiE
i tu :
https://youtu.be/yaqW0EYF20I


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 sty 2022, o 21:47 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 937
Podziękował : 340
Otrzymał podziękowań: 345
Uprawnienia żeglarskie:
Talar napisał(a):
...Zapomniałem dodać,że zamierzam go sam zbudować, dlatego proste rozwiązania, bez zębatek i innych udziwnień są dla mnie priorytetem.
Wiem,że sobie poradzę technicznie, tylko nie wiem, jak takie rozwiązanie , czyli przeniesienie sił skręcających za pomocą pręta i podłużnego otworu na osi steru, jest trwałe i jak sprawdza się w praktyce.



Już sama lektura tego tekstu dowodzi, że Autor sobie poradzi technicznie, zwłaszcza bez udziwnień.

Natomiast poradzenie sobie z komunikacją w języku polskim nie wydaje się wcale takie pewne...

_____________________________________

Pozdrawiam
tomasz



Za ten post autor tomasz piasecki otrzymał podziękowanie od: 01_Anna
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 sty 2022, o 22:02 

Dołączył(a): 6 kwi 2021, o 17:02
Posty: 85
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski
tomasz piasecki napisał(a):
Natomiast poradzenie sobie z komunikacją w języku polskim nie wydaje się wcale takie pewne...


Nie wiem,czego nie rozumiesz.Angielskiego ?...Ja też ni w ząb.Dopiero się uczę,dlatego nie słuchałem ,tylko oglądałem i się naumiałem... :D
Może dla nie których temat jest zbyt techniczny,ale myślałem,że może ktoś zamierza coś takiego zbudować,albo jest w trakcie.Pływając przez ostatnie lata, nie spotkałem takiego rozwiązania.Wogóle samostery to rzadkość i można je spotkać sporadycznie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 sty 2022, o 04:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sty 2012, o 00:14
Posty: 702
Podziękował : 105
Otrzymał podziękowań: 193
Uprawnienia żeglarskie: Morski Trzymacz Rumpla
Bo samoster wiatrowy to jest dobry na przelot Atlantyku lub lepiej Pacyfiku...
Nie wiem jaką masz utkę i czy masz koło czy rumpel, ale na 99% zbudowanie takiego cuda będzie droższe niż nowy elektroniczny pilot :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 sty 2022, o 11:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 15181
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 3385
Otrzymał podziękowań: 3366
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Talar, imienniku mój!

Podałeś, gdzieś tutaj na forum, link do swojego profilu fejsbukowego, więc już trochę o Tobie wiem.

Dziwię się, że przy swoim, naturalistycznym podejściu do życia (negujesz wszak zdobycze cywilizacji, takie jak medycynę i farmakologię, a Twoim lekarzem jest Zięba) żeglujesz nowoczesnym jachtem z laminatu i poszukujesz samosteru wiatrowego.

Twoim jachtem, to powinno być, zbudowane z powiązanych linami pni drzew, pacyficzne proa, które naturalnie układa się do wiatru i fal, bez steru i potrafi wiele Mil morskich przebyć samosterownie. To wcale nie żart.

_________________
Robert Hoffman
***
https://www.flickr.com/photos/robhosailor/albums



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: Zielony Tygrys
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 sty 2022, o 12:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 lis 2019, o 11:31
Posty: 1020
Podziękował : 465
Otrzymał podziękowań: 436
Uprawnienia żeglarskie: skip ICC RYA
robhosailor napisał(a):
Talar, imienniku mój!

Podałeś, gdzieś tutaj na forum, link do swojego profilu fejsbukowego, więc już trochę o Tobie wiem.

Dziwię się, że przy swoim, naturalistycznym podejściu do życia (negujesz wszak zdobycze cywilizacji, takie jak medycynę i farmakologię, a Twoim lekarzem jest Zięba) żeglujesz nowoczesnym jachtem z laminatu i poszukujesz samosteru wiatrowego.

Twoim jachtem, to powinno być, zbudowane z powiązanych linami pni drzew, pacyficzne proa, które naturalnie układa się do wiatru i fal, bez steru i potrafi wiele Mil morskich przebyć samosterownie. To wcale nie żart.
Zapomniałeś o "ploterze"

Sent from my E6853 using Tapatalk

_________________
"nigdy nie polemizuj z idiotą, najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu a potem pokona doświadczeniem" M Twain


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 sty 2022, o 13:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 15181
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 3385
Otrzymał podziękowań: 3366
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Kod:
Zapomniałeś o "ploterze"
No tak, może Talar jeszcze posiąść nawigacyjną wiedzę pierwotnych żeglarzy Pacyfiku, którzy bez jakichkolwiek znanych nam dzisiaj instrumentów nawigacyjnych, potrafili, przebywszy dziesiątki mil, trafić we właściwy archipelag i odnaleźć najmniejszy atol ...

Talar, do dzieła!

_________________
Robert Hoffman
***
https://www.flickr.com/photos/robhosailor/albums


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 sty 2022, o 14:45 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 937
Podziękował : 340
Otrzymał podziękowań: 345
Uprawnienia żeglarskie:
Talar napisał(a):
tomasz piasecki napisał(a):
Natomiast poradzenie sobie z komunikacją w języku polskim nie wydaje się wcale takie pewne...


Nie wiem,czego nie rozumiesz.Angielskiego ?...Ja też ni w ząb.Dopiero się uczę,dlatego nie słuchałem ,tylko oglądałem i się naumiałem... :D
Może dla nie których temat jest zbyt techniczny,ale myślałem,że może ktoś zamierza coś takiego zbudować,albo jest w trakcie.Pływając przez ostatnie lata, nie spotkałem takiego rozwiązania.Wogóle samostery to rzadkość i można je spotkać sporadycznie.


Szanowny kolego,

Odpowiadam w punktach:

1.Zechciej zauważyć, że temat nie dotyczy osób lecz przedmiotów, czego, jak widać, nie rozróżniasz i się nie "naumiałeś";

2. Czy mógłbyś objaśnić wyrażenie: "przeniesienie sił skręcających za pomocą pręta i podłużnego otworu na osi steru" (o co już Cię prosił Bombel).

3. Nie pisz w językach obcych, w zupełności wystarczy po polsku, a z pewnością Cię zrozumiemy !

__________________________________________

Pozdrawiam
tomasz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 sty 2022, o 18:54 

Dołączył(a): 21 lis 2010, o 14:43
Posty: 462
Podziękował : 49
Otrzymał podziękowań: 148
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Jest duzo konstrukcji prostych samosterow wiatrowych do budowy amatorskiej. Pionierem byl Walt Murray. Jego homepage zniklo z sieci ale mozna je czesciowo odnalezc na stronie Joerna Heinricha ktory na podstawie jego doswiadczen skonstruowal WindGear budowany swego czasu w Kolobrzegu.
http://windautopilot.de/_de/7_dy_area/W ... urray.html
Prosty samoster zaprojektowany przez Heinricha na podstawie doswiadczen z konstrukcjami Murraya,
http://windautopilot.de/_de/7_dy_area/bauanleitung.html
Inym przykladem jest B&B Self Steering https://bandbyachtdesigns.com/b-b-windv ... ing-plans/
Ciekawe jest Aristo na tyle ze mozna go montowac w dowolnym miejscu na rufie. I chyba najprostszy do budowy.
https://www.youtube.com/watch?v=ond-aIPdowk
Lezy u mnie w piwnicy juz dwa lata wlasciwie gotowy. Moze uda mi sie w tym sezonie przetestowac.

pozdrowienia bartoszek



Za ten post autor bartoszek otrzymał podziękowanie od: robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 sty 2022, o 19:37 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 3967
Lokalizacja: ES
Podziękował : 349
Otrzymał podziękowań: 857
Uprawnienia żeglarskie: galernik
Bombel napisał(a):
Talar napisał(a):
przeniesienie sił skręcających za pomocą pręta i podłużnego otworu na osi steru, jest trwałe i jak sprawdza się w praktyce.

Przełóż powyższe na polski, bo nic nie kumam. Ewentualnie wrzuć jakiś rysunek, szkic.

Siedzę ja ci i rozbijam orzechy młoteczkiem. No orzeszek się uchylił i młotek pierdut w palec. Nie tylko gwiazdy w oczach, ale i
EUREKA
Talar, chłopie złoty. Ty masz rację. To jest idealne rozwiązanie. A przy tym tak proste, że aż trudno dostrzegalne.
To przeniesienie będzie tak mocne jak materiał z którego wykonasz i pręt i oś steru. Oraz sposobu połączenia. Spawu nie radzę. Jeśli ma być rozbieralne, to wieloklin. Jeśli może być na stałe to...wykonanie z jednego odcinka. Wtedy odpada to o co się martwisz. Ty jednak masz pomysła. Przez duże P.
Wrzuć fotkę rufy swojego okrętu. Pogłówkujemy co dalej.

PS. A wszystkie "orły, sokoły, bażanty"* niech główkują dalej co to jest " przeniesienie sił skręcających za pomocą pręta i podłużnego otworu na osi steru."
A wystarczy p..acnąć się młotkiem w palec :mrgreen:
PPS. Nie jest to żaden żart, czy podśmiechujki.

* tyż chwilowo się ulokowałem w tej grupie :oops:

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 sty 2022, o 21:28 

Dołączył(a): 6 kwi 2021, o 17:02
Posty: 85
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski
Ejdzej napisał(a):
Bo samoster wiatrowy to jest dobry na przelot Atlantyku lub lepiej Pacyfiku...
Nie wiem jaką masz utkę i czy masz koło czy rumpel, ale na 99% zbudowanie takiego cuda będzie droższe niż nowy elektroniczny pilot


"Utki"jeszcze nie mam, ale planuje dłuższe przeloty, a elektroniczne są zawodne i nie da naprawić się ich młotkiem.Autohelma 2000 rozwaliłem ostatnio przy 10 m łodzi z długim kilem, gdzie ster jest bardzo oporny.A jak to na bałtyckiej fali i wietrze powyżej 20 węzłów miał co robić.

tomasz piasecki napisał(a):
2. Czy mógłbyś objaśnić wyrażenie: "przeniesienie sił skręcających za pomocą pręta i podłużnego otworu na osi steru" (o co już Cię prosił Bombel).

Masz gdzieś do góry schemat, skrzydełko za pomocą dzwigni przenosi na oś steru moment skręcający za pomocą wygiętego pręta na wał z wyfrezowanym podłużnym otworem.... ;) Dla mnie proste.

bartoszek napisał(a):
Jest duzo konstrukcji prostych samosterow wiatrowych do budowy amatorskiej


Owszem,ale pamiętaj,że siła przekazywana ze skrzyła samosteru, w pewnych warunkach nie wystarcza i zależy od wielkości łódki.Najlepiej, jeśli skrzydło ma wpływ na ster samosteru,który to dopiero on, z zapasem mocy przekazuje siły na ster.

Bombel napisał(a):
To przeniesienie będzie tak mocne jak materiał z którego wykonasz i pręt i oś steru


No właśnie.Pręt pewnie z kwasówki, ale to podłużne gniazdo pewnie z jakiejś części, która będzie się szybciej zużywać i będzie wymienialne....Nie wiem...poliamid,brąz...By trzeba poszukać w necie jak te materiały ze sobą współpracują przy tarciu.Choć myślałem też o najprostszym rozwiązaniu....Oba ze stali,oczywiście element pionowy z podłużnym frezem wymienny i kupa smaru...

tomasz piasecki napisał(a):
Zechciej zauważyć, że temat nie dotyczy osób lecz przedmiotów, czego, jak widać, nie rozróżniasz i się nie "naumiałeś";


Nadal nie kumam.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 sty 2022, o 22:33 

Dołączył(a): 6 kwi 2021, o 17:02
Posty: 85
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski
robhosailor napisał(a):
Talar, imienniku mój!

Podałeś, gdzieś tutaj na forum, link do swojego profilu fejsbukowego, więc już trochę o Tobie wiem.

Dziwię się, że przy swoim, naturalistycznym podejściu do życia (negujesz wszak zdobycze cywilizacji, takie jak medycynę i farmakologię, a Twoim lekarzem jest Zięba) żeglujesz nowoczesnym jachtem z laminatu i poszukujesz samosteru wiatrowego.

Twoim jachtem, to powinno być, zbudowane z powiązanych linami pni drzew, pacyficzne proa, które naturalnie układa się do wiatru i fal, bez steru i potrafi wiele Mil morskich przebyć samosterownie. To wcale nie żart.


Zięba nie jest i nie będzie moim lekarzem,Ale słuchając takich ludzi jak On,czy dr Jaśkowskiego,dr Dąbrowskiej, czy Kwaśniewskiego,można sobie wyrobić obraz na dzisiejszą medycynę, opartą na oszustwie i farmaceutyce.A co do planów, przewiduję taki budżet, a nie inny.Dlatego pytam i szukam rozwiązań.Wiem już po części jaki jacht kupić, wiem jak zaopatrzyć się na koło, ale szczegóły są ważne, dlatego tu jestem i szukam rozwiązań.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 sty 2022, o 09:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2018, o 18:25
Posty: 838
Podziękował : 143
Otrzymał podziękowań: 296
Uprawnienia żeglarskie: posiadam, rzecz dziwna...
Obrazek


Brzytwa Okhama? ;)

_________________
Pozdrawiam, Anna


"Arkę zbudowali amatorzy, Titanica -zawodowcy" Czeremcha



Za ten post autor 01_Anna otrzymał podziękowania - 2: robhosailor, tomasz piasecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 sty 2022, o 09:39 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 3967
Lokalizacja: ES
Podziękował : 349
Otrzymał podziękowań: 857
Uprawnienia żeglarskie: galernik
Talar napisał(a):
"Utki"jeszcze nie mam,

I to jest niewatpliwie szkopuł.

Zaprojektujemy samoster do Wenuski, a ty kupisz sasankę wielkości Towariszcza. ZONK, czyli dupa blada.
Zaprojektujemy do Kruzenszterna, ty kupisz Bez 2. Znowu ZONK.
Więc wniosek prosty. Zawieś konstruowanie samosteru, do czasu nabycia okrętu, lub co najmniej sztywnego ustalenia, że kupisz okręt do posiadanego samosteru. Zdecydowanie mało realne.
Inaczej grozi ci durne żonglowanie nie istniejącymi systemami walutowymi, z nadzieją, że któryś z nich okaże się aktualnym kursem dolara.
Dawaj następny temat.

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 sty 2022, o 15:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13002
Podziękował : 9612
Otrzymał podziękowań: 2243
Uprawnienia żeglarskie: bez sensu
I mały i prosty i lekki i sprawdzony *... a Wy ciągle o tych skomplikowanych żelaztwach..
http://maderski.pl/blog/index.php?id=93fjd3ee
MJS

*Jak by nie liczyć to już kilka Atlantyków przepłynął, a nawet wteiwewte.

_________________
"Łatwiej oszukać, niż przekonać, że nas oszukano" M.Twain
"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo."
I zabawę - mamy od nowa; ROK ŚWISTAKA

Zapraszam na fejsa: "Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)" i "Marian Strzelecki"



Za ten post autor Marian Strzelecki otrzymał podziękowanie od: bartoszek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 sty 2022, o 16:42 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 937
Podziękował : 340
Otrzymał podziękowań: 345
Uprawnienia żeglarskie:
Marian Strzelecki napisał(a):
I mały i prosty i lekki i sprawdzony *... a Wy ciągle o tych skomplikowanych żelaztwach..
http://maderski.pl/blog/index.php?id=93fjd3ee
MJS

*Jak by nie liczyć to już kilka Atlantyków przepłynął, a nawet wteiwewte.


Fakt, że to jeden z najprostszych samosterów, chociaż wcale nie najprostszy.

Niekoniecznie trafna jest Twoja uwaga, że samostery wiatrowe (które określasz jako żelastwa) są "skomplikowane".

Jest wręcz przeciwnie: parę przegubów i dźwigienek (NAVIK, WINDPILOT), albo kółko współpracujące z sektorem zębatym (ARIES) - do tego jakaś konstrukcja nośna - i to wszystko.

Najbardziej rozpowszechnione samostery wiatrowe nie są wykonane z "żelastwa" lecz z aluminium i plastiku (WINDPILOT, ARIES), niektóre są budowy mieszanej, stalowo-plastikowej (NAVIK, ATOMS); są też samostery rzeczywiście całkowicie stalowe (dawny WINDPILOT, MONITOR).

Ale, skoro mowa o prostych samosterach wiatrowych, to warto by spytać, co Baoo myśli na temat działania samosteru do "Piećsetki" na której żeglował ?

______________________________

Pozdrawiam
tomasz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 sty 2022, o 21:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13002
Podziękował : 9612
Otrzymał podziękowań: 2243
Uprawnienia żeglarskie: bez sensu
Najprostszy samoster wiatrowy
Opublikowany przez J.Maderski w - · 4/10/2021 10:35:00

Cytuj:
Czego oczekujemy od samosteru? Przede wszystkim skutecznego działania i niezawodności. Lepiej używać prostej konstrukcji która doprowadzi nas do mety niż skomplikowanej która zawiedzie w połowie drogi. Podczas regat Setką przez Atlantyk zastosowano jeden samoster z płetwą wspomagającą na krawędzi spływu steru, dwa samostery typu servo-pendulum i osiem najprostszych samosterów działających bezpośrednio na rumpel. Wszystkie samostery były wykonane samodzielnie. Zawiódł tylko jeden servo-pendulum. W połowie Atlantyku nie wytrzymał obciążeń na dużych falach i przy silnym wietrze. Prowadzący na drugim etapie Kacper Kania stracił pozycję i ręcznie sterował do mety którą przeciął jako drugi. Najprostsze samostery mieli zwycięzcy Setką przez Atlantyk 2012 i 2016 - Szymon Kuczyński i Lech Stoch.
Poniżej na fotografiach i rysunkach pokazuję taki najczęściej stosowany samoster. Pracował na ośmiu Setkach startujących w SpA a na Skwarku był samosterem zapasowym. Nie jest szczególnie wrażliwy na zmiany wiatru ani precyzyjny. Ma jednak najważniejsze zalety, jest prosty i niezawodny. Jest przy tym tani i można go zbudować w czasie mniejszym niż jedna godzina. Budowa jest bardzo prosta i każdy sobie z nią poradzi. Koszt znikomy. Jedna rurka, dwie listewki, dwa kawałki sklejki, dwie zawleczki i dwie podkładki mogą Was przeprowadzić przez ocean.


Dodam, że na ( już kilku ?) Mini-580 także przesterowały ocean.
Nie bardzo sobie wyobrażam coś prostszego niż to:

(do tego stopnia proste, że nawet ja to podziwiam) i już zacząłem go robić ;-)


Załączniki:
64d50f906444b6145bfe6294a25b0d7e.jpg
64d50f906444b6145bfe6294a25b0d7e.jpg [ 31.74 KiB | Przeglądane 582 razy ]
setka fot.jpg
setka fot.jpg [ 137.26 KiB | Przeglądane 582 razy ]
s2c.jpg
s2c.jpg [ 61.17 KiB | Przeglądane 582 razy ]
setka samoster atom.jpg
setka samoster atom.jpg [ 387.45 KiB | Przeglądane 582 razy ]

_________________
"Łatwiej oszukać, niż przekonać, że nas oszukano" M.Twain
"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo."
I zabawę - mamy od nowa; ROK ŚWISTAKA

Zapraszam na fejsa: "Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)" i "Marian Strzelecki"

Za ten post autor Marian Strzelecki otrzymał podziękowanie od: robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 sty 2022, o 23:53 

Dołączył(a): 6 kwi 2021, o 17:02
Posty: 85
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski
Bombel napisał(a):
Zawieś konstruowanie samosteru, do czasu nabycia okrętu,
Bombel napisał(a):
Dawaj następny temat.

A Ty jaką masz Utkę ?.....Ja w ostatnim czasie miałem 4 morskie, Venuskę sprzedałem 15 lat temu.....
Marian Strzelecki napisał(a):
Czego oczekujemy od samosteru? Przede wszystkim skutecznego działania i niezawodności.

No właśnie,prosta konstrukcja i wytrzymałość jej na warunki ekstremalne.....Jak to pogodzić i wykonać do ....nie wiem..2-4 tys...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sty 2022, o 00:16 

Dołączył(a): 6 kwi 2021, o 17:02
Posty: 85
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski
Może i wiem,bo jestem w stanie wykonać modele do odlewów alu i je póżniej obrobić, ale musiało by się spiknąć przynajmniej kilka osób.Można też wykonać tą konstrukcje całkowicie spawaną...i to jest prostrze....


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sty 2022, o 00:33 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 3967
Lokalizacja: ES
Podziękował : 349
Otrzymał podziękowań: 857
Uprawnienia żeglarskie: galernik
Talar napisał(a):
to jest prostrze....

Aaaa, jak jest prostrze, to całkiem inna bajka

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sty 2022, o 01:13 

Dołączył(a): 6 kwi 2021, o 17:02
Posty: 85
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski
Bombel napisał(a):
Aaaa, jak jest prostrze, to całkiem inna bajka


Napisz coś o SWOJEJ UTCE.....i jakbyś zamocował samosrter.....skoro masz pawęż wolną do tematu.....


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sty 2022, o 12:01 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 3967
Lokalizacja: ES
Podziękował : 349
Otrzymał podziękowań: 857
Uprawnienia żeglarskie: galernik
Talar napisał(a):
Napisz coś o SWOJEJ UTCE

a proszę bardzo. Jedna z trzech
Długość : 6,4 m (21 stóp)
Szerokość: 2,2 m²
Zanurzenie: 0,57 m²
Koje: 3
Zbiornik paliwa: 15 litrów
Typ kadłuba: laminat
Silnik: Volvo Penta 11 C diesel
Moc: 23 KM
Prędkość maksymalna: 15 km/h
pow żagli: projektowana 17 m2
Talar napisał(a):
jakbyś zamocował samosrter

Nie będzie samosteru
Talar napisał(a):
skoro masz pawęż wolną do tematu.....

Nie mam pawęży wolnej do tematu. Na pawęży mam drabinkę
Pozostałymi dwoma nie ma się co chwalić.
Pierwsza to drewniana pychówka, praktycznie na ognisko
druga w trakcie dogadywania
Morski longkiler,
długość 7 m
szerokość 2,40 m,
Zanurzenie 1,0 m
pow. żagli 23 m2
Załącznik:
IMG_20211105_143139 (2).jpg
IMG_20211105_143139 (2).jpg [ 368.67 KiB | Przeglądane 487 razy ]
Załącznik:
IMG_20211105_143207 (2).jpg
IMG_20211105_143207 (2).jpg [ 286.04 KiB | Przeglądane 487 razy ]

Zanim dopieszczę ( zakup i remont) to jeszcze trochę czasu upłynie

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 sty 2022, o 19:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 paź 2006, o 18:27
Posty: 672
Lokalizacja: Woda
Podziękował : 264
Otrzymał podziękowań: 688
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
tomasz piasecki napisał(a):
Ale, skoro mowa o prostych samosterach wiatrowych, to warto by spytać, co Baoo myśli na temat działania samosteru do "Piećsetki" na której żeglował ?

Działał. Zbudowałem go z resztek. Jeden zakup celowy - rurka alu za 6 pln.
Leży do tej pory na półce.
Działał w każdych warunkach. Pewnie dlatego, że miał do prowadzenia dobrze zrównoważaną łódkę.
Na tejże łódce zrobiłem Poloneza w 4,5 doby (nie było wiatru) bez żadnego samosteru czy autopilota.
Moim zdaniem najpierw łódka, potem jej trym, a na końcu system autosterowania.

_________________
Pozdrawiam
Szymon Kuczyński
Dookoła świata, raz jeszcze..
http://calloftheocean.pl/



Za ten post autor baoo otrzymał podziękowania - 3: Moniia, robhosailor, tomasz piasecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 sty 2022, o 20:50 

Dołączył(a): 6 kwi 2021, o 17:02
Posty: 85
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski
Bombel...gdzie plywasz tymi statkami ?a drugi i trzeci ?.Bo pisałeś....Super że msz plany a gdzie do tej pory doplynales ?7

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Tomasz napisz coś blizej....moze masz jakis schemat ,albo rysunki...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 sty 2022, o 21:34 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 3967
Lokalizacja: ES
Podziękował : 349
Otrzymał podziękowań: 857
Uprawnienia żeglarskie: galernik
Talar napisał(a):
Bombel...gdzie plywasz tymi statkami

Gdzie się da.
Talar napisał(a):
a drugi i trzeci

Drugi leży, trzeci stoi, u kolegi na placu.
Talar napisał(a):
gdzie do tej pory doplynales ?7

Do granic ...portfela.
Kto ma statki ten ma wydatki. Smutne, ale prawdziwe. A portfel nie z gumy.

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 47 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 30 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL