Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 28 mar 2024, o 11:05




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Wymiana śruby
PostNapisane: 11 wrz 2022, o 14:01 

Dołączył(a): 13 paź 2019, o 10:39
Posty: 7
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Sternik Morski
Dzień dobry,

Przymierzam się do zmiany śruby w Bostromie 31.
Mam teraz składaną, chciałbym zmienić na stałą trzypłatową.
Bardzo proszę o rady co do rozmiaru i skoku, a może ktoś ma odpowiednią śrubę na sprzedaż, średnica wału 25mm.
Bardziej doświadczeni żeglarze sugerowali 14X15, dostałem również zdjęcie śruby o symbolach 82.E13 LH z czego wiem tylko ,że to lewoskrętna.
Potrzebuję prawoskrętną, silnik to stary jednocylindrowy 12 konny Arona AD 190m.
Będę wdzięczny za jakiekolwiek info.

Dziękuję
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 wrz 2022, o 15:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 13994
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2006
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Na Twoim miejscu nie zamieniłbym śruby składanej na zwykłą.
Dlaczego ?
Śruba składana nie hamuje jachtu przy płynięciu pod żaglami, nie eksploatuje przekładni jeśli ustawisz ją na luz.
Albowiem masz dwie możliwości, albo zablokujesz przekładnię na biegu i śruba będzie stawiała opór przepływającej wodzie, albo będzie się obracała wraz z nią, niepotrzebnie obracając bebechami przekładni.

Jeżeli ta jest zbyt mało wydajna IMHO lepszym rozwiązaniem jest odsprzedanie jej i kupno odpowiedniej - składanej.

Pisze to armator dwóch jachtów ze stałymi śrubami: trzyłopatową i dwułopatową.

Reasumując, w życiu nie zamieniłbym śruby składanej na stałą.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 wrz 2022, o 15:35 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1084
Podziękował : 402
Otrzymał podziękowań: 387
Uprawnienia żeglarskie:
xjrparker23 napisał(a):
Dzień dobry,

Przymierzam się do zmiany śruby w Bostromie 31.
Mam teraz składaną, chciałbym zmienić na stałą trzypłatową.
Bardzo proszę o rady co do rozmiaru i skoku, a może ktoś ma odpowiednią śrubę na sprzedaż, średnica wału 25mm.
Bardziej doświadczeni żeglarze sugerowali 14X15, dostałem również zdjęcie śruby o symbolach 82.E13 LH z czego wiem tylko ,że to lewoskrętna.
Potrzebuję prawoskrętną, silnik to stary jednocylindrowy 12 konny Arona AD 190m.
Będę wdzięczny za jakiekolwiek info.

Dziękuję
Krzysztof


Są dwie sprawy - jedna to dobór odpowiedniej śruby, druga źródło zakupu.

Nie opiniując porad jakie przytaczasz, to jednak śruba 14 x 15" wydaje się dość spora, jak na napęd 12 konnym silnikiem, pomijając taki detal, czy jest to moc mierzona wg DIN czy wg SAE, bo nie jest to jedno i to samo.
Potocznie mówi się, za wyglada na to, że taka śruba jest dla Twojego silnika "za ciężka".
Piszę to jako posiadacz silnika diesla Farymann A 30 M, który wg normy SAE liczy sobie rownież 12 HP (8.8 kW), ale już wg DIN ma tylko 10 PS (7.36 kW), a to właśnie jest to, co mamy realnie na wale silnika, czyli na wyjściu z rewersu.

Naturalnie śruby oznaczone symbolami LH (left hand) są lewoskrętne, a śruby RH (right hand) prawoskrętne i zastępowanie jednych drugimi jest wysoce niewskazane.

Do orientacyjnego doboru wielkości śruby do mocy posiadanego silnika najlepiej służą dane używanej obecnie śruby, bez znaczenia czy jest to śruba stała czy składana, oraz doświadczenie praktyczne ze sprawowania się obecnego napędu czyli zdolność do rozwijania założonej prędkości, zachowanie się silnika pod obciążeniem, itp.

Pomocą przy doborze śruby mogą być dostępne w internecie programy komputerowe, np. Victoria Propellers czyli VicProp.
Program najogólniej rzecz ujmując, podaje, po wpisaniu danych łódki (długość, szerokość, zanurzenie, wypór, żądana prędkość) oraz danych silnika (moc, obroty, stosunek przełożeń rewersu, liczba łożysk wału, itp.) odpowiednie dane silnika i śruby, czyli skok i średnicę, wyrażone proporcji do ilości łopat śruby

Dane te są podawane w funkcji przyjętej liczby łopat śruby i pozwalają się od razu zorientować, w jakim przedziale wymiarowym znajduje się poszukiwana śruba.

_________________________________________

Pozdrawiam
tomasz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 wrz 2022, o 23:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
xjrparker23 napisał(a):
Mam teraz składaną, chciałbym zmienić na stałą trzypłatową.


Nie rób tego z wielu względów ...

Stracisz na prędkości węzeł do półtora + "zyskasz" hałas przekładni - obojętnie czy zablokowanej czy puszczonej "luzem".

A co chcesz tym naprawdę "zyskać" ?

Na jachcie żaglowym dąży się do jak najmniejszego oporu w części podwodnej a Ty idziesz w kierunku odwrotnym...

Kurczak napisał(a):
Reasumując, w życiu nie zamieniłbym śruby składanej na stałą.


Powiem więcej - kilka lat wstecz wydałem prawie 2 tys eurosów na wymianę śruby ze stałej na składaną i - jako antychryst :-P - Bogu dziękuję za natchnięcie mnie na tą wymianę ... :mrgreen:

Nie idź Krzysztofie w kierunku odwrotnym - czyli jakby to rzecz słowem byłego Prezydenta - Ludwiku i Sabo - nie idźcie tą drogą :-(

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 wrz 2022, o 20:57 

Dołączył(a): 13 paź 2019, o 10:39
Posty: 7
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Sternik Morski
Bardzo dziękuję za odpowiedzi,
przekonaliście mnie, zostaje przy śrubie składanej.
Poproszę zatem konkretnie o rozmiar, bo ta śruba którą mam po prostu nie daje rady, przy wyjściu pod falę mam problem, a inni jadą jak po "płaskim".
Poza tym słychać i czuć po wibracjach, że silnik mieli wodę "na marne".
Kurczak dawaj śmiało, jaka to jest śruba "odpowiednia" do Bostroma 31 z 12 konnym jednocylindrowym dieslem Arona AD 190m :kiss:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 wrz 2022, o 20:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
xjrparker23 napisał(a):
Kurczak dawaj śmiało, jaka to jest śruba "odpowiednia" do Bostroma 31 z 12 konnym jednocylindrowym dieslem Arona AD 190m


Jam nie Kurczak, ale na poprzednim jachcie - Arionie 29 długości 30 stóp - wadze ok 4 t. - z silnikiem VP 20 KM - przekładnią S-Drive - miałem śrubę składaną, trzy-łopatową 14 x 9.

Masz jacht podobnej wielkości - może to Ci coś podpowie

Załącznik:
IMG_3641.JPG
IMG_3641.JPG [ 53.17 KiB | Przeglądane 6476 razy ]

Załącznik:
Śruba rozlożona.JPG
Śruba rozlożona.JPG [ 75.65 KiB | Przeglądane 6476 razy ]


I jeszcze jedno - bardzo sobie tą śrubę chwaliłem - miała bardzo skuteczny uciąg.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 wrz 2022, o 06:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 13994
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2006
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Ja Ci tyko doradziłem, że zamiana śruby składanej na stałą trzyłopatową to zły pomysł. :)

Tomek podał ci linki do przeliczników rozmiarów śrub, wystarczy skorzystać. Możesz też się skontaktować z producentami/dystrybutorami. Pomogą...
Musisz tylko podać informację, że jest to śruba na wał prosty, nie S-Drive.

Najbardziej znani i szanowani to Gori, Volvo Penta i Radice.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 wrz 2022, o 09:36 

Dołączył(a): 23 mar 2013, o 12:29
Posty: 399
Podziękował : 8
Otrzymał podziękowań: 80
Uprawnienia żeglarskie: p.u.
Żeby bez problemu dawać radę wychodząc pod wiatr i falę potrzeba minimum 5KM/tona.
Zmiana śruby nie zmieni zasadniczo efektywności napędu.
Te 5KM to minimum - wyjście pod falę w złych warunkach Carterem 30 z 18-konnym VP potrafiło być boleśnie trudne. W tej chwili mam 50-konny silnik na jachcie ok. 5-tonowym i jest komfortowo. Podobnie jest z doborem sterów strumieniowych: za małe też kosztują, ale w złych warunkach praktycznie nie działają.



Za ten post autor Gregor39 otrzymał podziękowanie od: M@rek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 wrz 2022, o 10:30 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1084
Podziękował : 402
Otrzymał podziękowań: 387
Uprawnienia żeglarskie:
xjrparker23 napisał(a):
...Poproszę zatem konkretnie o rozmiar, bo ta śruba którą mam po prostu nie daje rady, przy wyjściu pod falę mam problem, a inni jadą jak po "płaskim".
Poza tym słychać i czuć po wibracjach, że silnik mieli wodę "na marne"...


Niezależnie od programów doboru śrub napędowych, są praktyczne zasady, które pozwalają wstępnie ocenić, czy dana śruba jest właściwa, czy nie, bo naturalnie ta śruba która dobrze, czyli w całym zakresie, przekazuje moc napędu - jest "właściwa". Śruba "za lekka" to taka, która pozwala na szybkie, w okolicach maksymalnych, obroty silnika przy jednoczesnym braku wzrostu prędkości łódki, proporcjonalnie do wzrostu obrotów, czyli jest to właśnie takie jak napisałeś, "mielenie wody".

Dla odmiany, śruba "za ciężka" to taka, która nie pozwala na rozwinięcie pełnej mocy przez silnik (czyli silnik nie osiąga obrotów pełnej mocy), dymi, grzeje się - a prędkość nie rośnie. Za ten stan rzeczy odpowiada kilka parametrów śruby: średnica, skok, obroty, stopień wypełnienia przez łopaty kręgu zataczanego przez śrubę, wyrażony w procentach powierzchni tego kręgu, itd.

Przy dobrze dobranej śrubie silnik rozwija obroty maksymalne, zachowuje się normalnie, nie przegrzewa się, a prędkość łodzi jest w proporcji do otwarcia przepustnicy, czyli dodania lub odjęcia "gazu". Diesle nie"lubią" długotrwałej pracy na mały ułamek mocy ani przeciążenia, a optimum leży gdzieś w rejonie 80 - 90% obrotów maksymalnych, co mniej więcej odpowiada oddawanej mocy. Nie należy tego mylić ze zużyciem paliwa w funkcji rozwijanej mocy, jakkolwiek przyjrzenie się takiej krzywej pozwala na bardzo pouczające wnioski. Jest to ważne, bo przecież nie tylko chodzi o samą prędkość, ale także o poprawną pracę i trwałość silnika, uwarunkowanych m.in. przez prawidłowe spalanie.

Z tych właśnie powodów sugerowalem analizę zachowania napędu z obecną śrubą, które wyżej opisałeś. Wynika, że obecna śruba przekazuje tylko część mocy rozwijanej przez silnik, a obrazowe przykłady podali Koledzy. Z tychże powodów przytoczyłem program, który pozwala się zorientować, w jakim rejonie sprawności, czy raczej niesprawności, śruby jesteśmy. W mojej łódce, trochę ponad trzy tony, silnik Farymann 12 HP SAE (10 PS DIN) będzie napędzał trójłopatową śrubę o średnicy 13" i skokach odpowiednio 8 oraz 9"; zobaczymy, która okaże się odpowiedniejsza, jako że VICPROP zaleca dla 13" właśnie skok miedzy 8 a 9". Od razu można powiedzieć, że znacznie lepszy byłby silnik około 20 KM, ale ma tu zastosowanie znane przysłowie - "jak się nie ma co się lubi"...

______________________________________

Pozdrawiam
tomasz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 wrz 2022, o 11:35 

Dołączył(a): 23 mar 2013, o 12:29
Posty: 399
Podziękował : 8
Otrzymał podziękowań: 80
Uprawnienia żeglarskie: p.u.
Optimum pracy diesla na jachcie to okolice maksimum momentu obrotowego, a ten jest w większości przy ok. 60% obrotów maksymalnych.
Niektórzy producenci różnicują obroty max w zależności od sposobu eksploatacji silnika (np. high speed boat vs. pleasure boat vs. commercial boat), generalnie przy pracy długotrwałej pod obciążeniem obroty max to ok. 75% nominalnych obrotów maksymalnych.

Zostaje jeszcze jeden aspekt doboru śruby: minimum skoku gwarantujące utrzymanie kursu przy małej naprzód. Niestety tu programy liczące nie są idealne - potrzeba sprawdzić po montażu śruby, jak jacht się zachowuje.

Jaka śruba jest zamontowana aktualnie? Poza tym, że na wał 25mm i że składana nie ma informacji. Może się okazać, że jest optymalna, a problem skuteczności napędu tkwi w silniku. Oczywiście śruba stała jest nieco efektywniejsza, ale ma, jak wspomniano wyżej, swoje słabe strony.



Za ten post autor Gregor39 otrzymał podziękowania - 2: robertrze, tomasz piasecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 wrz 2022, o 17:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 cze 2010, o 16:44
Posty: 1860
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 503
Otrzymał podziękowań: 325
Uprawnienia żeglarskie: Wszystkie jakie mam, kupiłem sam...
Gregor39 napisał(a):
Optimum pracy diesla na jachcie to okolice maksimum momentu obrotowego, a ten jest w większości przy ok. 60% obrotów maksymalnych.

Optimum pracy dla każdego silnika to zakres obrotów między max. momentem obrotowym a max. mocą. I koniec i kropka. I tak samo jak w samochodach, moment obrotowy służy do przyspieszania a moc służy do uciągnięcia tego co na silnik się nałoży. I dalej się z powyższymi zgadzam, że odpowiednia kombinacja średnicy, pola wypełnienia oraz skoku śruby powinna być dobrana do każdego silnika indywidualnie. Ale że życie nie jest idealne, stosuje się w doborach pewne szeregi zakresów i wg tych zakresów coś do czegoś się dobiera. A dla silników marszowe tempo to ok. 60% obrotów mocy max. - najmniejsze zużycie w stosunku do oddanej mocy, a 100% obrotów mocy max, to jeszcze najniższe zużycie w stosunku do oddanej mocy. Później drastycznie rosną tylko obroty i zużycie paliwa a efektywnej pracy nie przybywa. A jak się chce skutecznie kopnąć jachtem lub przyspieszyć nagle to najlepiej - najekonomiczniej/najsprawniej - jest to robić w zakresie obrotów max. mentu obrotowego.

_________________
Pozdrawiam - Paweł Dąbrowski
Stopy wody pod kilem i pełnych zbiorników.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2022, o 19:03 

Dołączył(a): 23 mar 2013, o 12:29
Posty: 399
Podziękował : 8
Otrzymał podziękowań: 80
Uprawnienia żeglarskie: p.u.
Przykładowy wykres momentu obrotowego, mocy i zużycia paliwa w funkcji mocy.


Załączniki:
Screenshot by Dropbox Capture.png
Screenshot by Dropbox Capture.png [ 207.01 KiB | Przeglądane 6151 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 85 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL