Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 7 sie 2025, o 06:05




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 169 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 3 gru 2014, o 08:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 wrz 2008, o 08:06
Posty: 242
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 77
Otrzymał podziękowań: 43
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Bastard napisał(a):
Krzysztof Bień napisał(a):
Nie zniesie rolowania na sztywnym sztagu zbyt długo z tego materiału z jakiego jest zrobiony.
A to w takim razie może rozpatrzeć jeszcze, zamiast raks, stalówkę w liku przednim, dla wzmocnienia przy swobodnym postawieniu.


Tu nie chodzi o wzmocnienie żagla, ale o deformację żagla jaką powoduje sztywny sztag. Tym bardziej że ze zdjęć moim zdaniem wynika że jest dość głębokim. Jako żagiel dodatkowy mógłby być jak piszesz wolnostojący, ale domyślam się że ma to być żagiel podstawowy. Trzeba by było ten żagiel często zmieniać, a jak znam Kurczaka :D po postach taka upierdliwość mu nie podpasuje.

_________________
Pozdrawiam.
Krzysiek
http://www.strong-sails.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 gru 2014, o 08:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 lis 2010, o 21:36
Posty: 2816
Lokalizacja: Napływowy Góral Świętokrzyski
Podziękował : 90
Otrzymał podziękowań: 736
Uprawnienia żeglarskie: byle jaki jachtowy sternik morski
Krzysztof Bień napisał(a):
ale domyślam się że ma to być żagiel podstawowy.
Tylko, że jak nie będzie mógł być rolowany, to jego podstawowość będzie iluzoryczna. :D

_________________
Pozdrawiam
Sławek
-----------------
http://www.waligorski.art/liryka.php?litera=b&nazwa=22
"Najważniejsze, że ocean jest duży, a Ameryka dokładnie w poprzek - nie da się nie trafić."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 gru 2014, o 08:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 wrz 2008, o 08:06
Posty: 242
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 77
Otrzymał podziękowań: 43
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Bastard napisał(a):
Krzysztof Bień napisał(a):
ale domyślam się że ma to być żagiel podstawowy.
Tylko, że jak nie będzie mógł być rolowany, to jego podstawowość będzie iluzoryczna. :D

Napisałem że się domyślam że ma być podstawowy. :-P
Kurczak sprawdzi jak zechce jak się żagiel rolowany z tego materiału zachowuje po sezonie.

_________________
Pozdrawiam.
Krzysiek
http://www.strong-sails.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 gru 2014, o 09:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 lis 2010, o 21:36
Posty: 2816
Lokalizacja: Napływowy Góral Świętokrzyski
Podziękował : 90
Otrzymał podziękowań: 736
Uprawnienia żeglarskie: byle jaki jachtowy sternik morski
Z drugiej strony to na logikę, jeśli ten żagiel nie ma raks, to musiał być albo rolowany albo stawiany swobodnie. Trzeba by się dowiedzieć u źrodła.

_________________
Pozdrawiam
Sławek
-----------------
http://www.waligorski.art/liryka.php?litera=b&nazwa=22
"Najważniejsze, że ocean jest duży, a Ameryka dokładnie w poprzek - nie da się nie trafić."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 gru 2014, o 09:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 wrz 2008, o 08:06
Posty: 242
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 77
Otrzymał podziękowań: 43
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Kurczak napisał(a):




Trochę się dziwię, bo na bank pracował na sztywnym sztagu i to zapewne długo jednak nie widać po nim, żeby coś się złego działo.....


Niekoniecznie. Mógł pracować na samej owiewce bez bębna i krętlika. Możesz to sam sprawdzić bo na zdjęciach tego nie widać. Jeżeli pracował na sztywnym sztagu to narożniki fałowy i halsowy powinny być odkształcone od rolowania. Zapamiętały kształt ten w którą stronę był rolowany.

Chodzi mi o taki typ owiewki.

http://www.harken.pl/productdetail.aspx ... taxid=5764

_________________
Pozdrawiam.
Krzysiek
http://www.strong-sails.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 gru 2014, o 10:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1960
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Założenie było takie, że faktycznie miał to być żagiel podstawowy :)
Rolowany na sztagu. Dodatkowy mały sztormowy fok byłby wówczas stawiany ne babysztagu. Sprawdzałem - pasuje.
Żagiel nie ma i nigdy nie miał raks, nie ma po nich śladu. Ma lilkinę do profilu jak przystosowany do sztywnego sztagu.....

I to mnie zmyliło..... :-o

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 gru 2014, o 10:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1960
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Pooglądałem sobie ten regatowy owiewek i przyznaję, ze smutkiem, że Krzysiek ma rację :-(
Żagiel był stawiany w owiewce stąd lilkina zamiast raks, a ja gupol nie miałam pojęcia nawet , że coś tak sprytnego istnieje.

Jedyne moje wytłumaczenie jest takie, że się nie regacę :-(

No to teraz radźcie chopy co z tym knyfem zrobić ......

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 gru 2014, o 10:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12610
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1770
Otrzymał podziękowań: 4267
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Najtaniej będzie sprzedać roler... :mrgreen:

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 gru 2014, o 10:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 wrz 2008, o 08:06
Posty: 242
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 77
Otrzymał podziękowań: 43
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Montuj sztywny sztag, skoro jest fi 5 mm w liku przednim. Masz do dyspozycji całą gamę rolerów. Oprócz Plastimo 608 S. Piotrek te opinie o tym materiale to są producenta, moje i innych że się nie nadaje do rolowanych żagli. A nóż się nie sprawdzą, w końcu to 3 stówy. Nie zostawiaj tego żagla zrolowanego przez dłuższy czas, jak nie pływasz.

_________________
Pozdrawiam.
Krzysiek
http://www.strong-sails.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 gru 2014, o 11:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1960
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
To jest chyba najrozsądniejsza propozycja. Jak go po sezonie szlag trafi - to trudno....

Zwłaszcza, że myślę nad kupnem większej utki, dlatego nie opłaca mi się inwestować w nowe żagle do Pumci......

Roler też najchętniej kupiłbym używany za rozsądne pieniądze... :)

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 gru 2014, o 11:05 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4826
Lokalizacja: ES
Podziękował : 400
Otrzymał podziękowań: 985
Uprawnienia żeglarskie: galernik
Kurczak napisał(a):
radźcie chopy co z tym knyfem zrobić .

A nie przejmować siem niczym. Stawiać sobie na posiadanym sztagu. Jak siem gienia "rozsypie" to za 350 kupisz sobie nową :mrgreen:
No chyba żebyś całkowicie zwątpił, to... sprzedaj.
Jako żeś opisał szczegółowo wszystkie jej "wady" to i cena też będzie niższa niż dałeś :lol:
Przecież "jak sie ma statki.....
Jak się całkowicie załamiesz to napisz na PW "ile chcesz stracić".
Byłbym ewentualnie wyciągnął "tanią pomocną dłoń" z naciskiem na tanio.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Krzysztof Bień napisał(a):
Montuj sztywny sztag, skoro jest fi 5 mm w liku przednim. Masz do dyspozycji całą gamę rolerów.

Krzysztof "mo recht"

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 gru 2014, o 11:37 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
plastimo 608 na liku przednim ma fi 6,5

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 gru 2014, o 11:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 wrz 2008, o 08:06
Posty: 242
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 77
Otrzymał podziękowań: 43
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
piotr6 napisał(a):
plastimo 608 na liku przednim ma fi 6,5


Nie do końca. Pisałem że się nie nadaje Plastimo 608 S, ale Plastimo 608 T jak najbardziej.

_________________
Pozdrawiam.
Krzysiek
http://www.strong-sails.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 gru 2014, o 11:49 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Oj nie doczytałem, Moim zdanie to trochę szkoda tego żagla na roller, moim zdaniem on się nigdy dobrze się nie nawinie i szybciej zniszczy. Może go lepiej potraktować jako genaker i na jakimś wytyku i na własnej lince montować?

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 gru 2014, o 13:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1960
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Lub zakładać na roler przed pływaniem, a po powrocie zdjąć i przechowywać złożony.
Przeciez to nie stanowi problemu :)

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 gru 2014, o 13:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 wrz 2008, o 08:06
Posty: 242
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 77
Otrzymał podziękowań: 43
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Żagla szkoda, ale skoro już jest to Piotrek go przetestuje :lol: . Moim zdaniem będzie się bardzo dobrze rolował na sztywnym sztagu, aż za bardzo. Proponuję go rolować bardzo luźno, bo jak przylgnie folia do foli i do tego dojdzie wysoka temperatura to ta folia może się rozwarstwić, lub wręcz odejść od tafty. Po zakończeniu pływania żagiel zdjąć z rolera.

Ups, pisaliśmy w tym samym czasie.

_________________
Pozdrawiam.
Krzysiek
http://www.strong-sails.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 gru 2014, o 13:39 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Krzysztof Bień napisał(a):
rolował na sztywnym sztagu, aż za bardzo.


Dokładnie, każda fałda będzie sprasowana

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 gru 2014, o 13:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1960
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Problem polega na tym, że przy silnym wietrze wpływ załogi na ścisłość rolowania jest moim zdaniem dosyć problematyczny, chyba, że wcześniej puścić gienię w łopot...

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 gru 2014, o 13:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 wrz 2008, o 08:06
Posty: 242
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 77
Otrzymał podziękowań: 43
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Kurczak napisał(a):
Problem polega na tym, że przy silnym wietrze wpływ załogi na ścisłość rolowania jest moim zdaniem dosyć problematyczny, chyba, że wcześniej puścić gienię w łopot...


Zdaję sobie z tego sprawę, w miarę możliwości. Jak pisałeś zakładać przed pływaniem i zdejmować po. Dodatkowo za takim rozwiązaniem przemawia że nie ma osłony UV.

_________________
Pozdrawiam.
Krzysiek
http://www.strong-sails.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 gru 2014, o 14:07 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9040
Podziękował : 4123
Otrzymał podziękowań: 1969
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Bastard napisał(a):
Z drugiej strony to na logikę, jeśli ten żagiel nie ma raks, to musiał być albo rolowany albo stawiany swobodnie. Trzeba by się dowiedzieć u źrodła.


A o owiewkach slyszales ? :) Ten zagiel nie byl ani rolowany, ani stawiany swobodnie. Byl stawiany na owiewce z likszpara.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 gru 2014, o 14:09 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
M@rek napisał(a):
A o owiewkach slyszales ?


możesz coś więcej napisać, jakie zalety i wady

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 gru 2014, o 14:10 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9040
Podziękował : 4123
Otrzymał podziękowań: 1969
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
http://www.sparcraft.com/uk/products/he ... efault.asp


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 gru 2014, o 14:11 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9040
Podziękował : 4123
Otrzymał podziękowań: 1969
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Dla mnie jedyna wada to trudnosc w obsludze zagli przystosowanych do owiewki przy plywaniu samotnym. Poza tym same zalety.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 gru 2014, o 14:20 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
upraszczając jest sztywny sztag bez możliwości rolowania?

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 gru 2014, o 14:24 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9040
Podziękował : 4123
Otrzymał podziękowań: 1969
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Dokladnie:) Sa rozne systemy , roznych firm ostatnoi najczesciej weglowe ale np. w poczatkach laqt 70-tych na "Karfim" owiewka byla z twardego "plastiku" skladana z segmentow.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 gru 2014, o 14:30 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
patent super...ale nie w turystyce leniwej

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 gru 2014, o 14:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1960
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Marku pisał o tym wcześniej Krzysiek, nawet wkleił link do takiego systemu Harkena.

http://www.harken.pl/productdetail.aspx ... taxid=5764

Jest to patent służący do szybkiej zmiany sztaksli podczas pływania regatowego i to całkiem sprytny :)

W normalnym pływaniu się nie przyda, bo nie zakłada "marlowania" sztaksla jak w przypadku żagla na raksach - tylko każdorazowy jego demontaż.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 gru 2014, o 15:04 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
czyli
kupujesz roller
lub wszywasz stalówkę i zakładasz żagiel wolno
lub wszywasz raksy i zakładasz na sztagu
lub sprzedajesz zagiel

są inne możliwości?

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Kurczak napisał(a):
patent służący do szybkiej zmiany sztaksli


bo jawiem czy szybkiej na rakach prościej, raczej o aerodynamikę chodzi

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 gru 2014, o 15:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1960
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Raczej nie....

Wygrywa na razie propozycja Krzyśka.

Szukam używanego rolera na sztywnym sztagu o długości minimum 8 m (lepszy ciut dłuższy jak za krótki) i likszparze fi 5 mm.

Jak pisałem, po sezonie myślę o zmianie jachtu na większy 30 - 31 stopowy. Nie widzę więc sensu we wkładaniu w Pumcię większej kasy, której i tak nie odzyskam....

Jednak planujemy Pumcią w przyszłym sezonie sporo i daleko pływać - wiec jakies inwestycje są niezbędne.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 gru 2014, o 16:08 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9040
Podziękował : 4123
Otrzymał podziękowań: 1969
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Kurczak napisał(a):
Marku pisał o tym wcześniej Krzysiek, nawet wkleił link do takiego systemu Harkena.

http://www.harken.pl/productdetail.aspx ... taxid=5764

Jest to patent służący do szybkiej zmiany sztaksli podczas pływania regatowego i to całkiem sprytny :)

W normalnym pływaniu się nie przyda, bo nie zakłada "marlowania" sztaksla jak w przypadku żagla na raksach - tylko każdorazowy jego demontaż.


Szybkosc zmiany jest istotna dlatego wiekszosc owiewek ma po 2 likszpary , czyli mozna postawic drugi zagiel a potem zdjac stojacy ale glownie chodzi o poprawe oplywu.

Mozna na taka owiewke zakladac "normalny" zagiel ale zamiast raks musi miec tasmy na rzepy lub zatrzaski.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 169 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 17 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL