Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 19 kwi 2024, o 11:46




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 53 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 17 gru 2011, o 12:01 

Dołączył(a): 27 mar 2008, o 12:38
Posty: 429
Lokalizacja: Tamiza
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 136
Uprawnienia żeglarskie: brak
Ania z Berga napisał(a):
Można zamontować mniejszy mechanizm autopilota - na samosterze zamiast na kole sterowym.


Dzieje się tak, przede wszystkim dlatego, że płetwa samosteru jest odsunięta dalej od środka obrotu jachtu niż ster właściwy. Dzięki temu, aby wytworzyć taką samą siłę skręcającą, może być o wiele mniejsza. A mniejsza płetwa oznacza mniejsze siły konieczne do jej wyłożenia na burtę.

Mam po sąsiedzku(w marinie) Anglika, który na na swoim Rivalu 38 ma samoster Hydrovaine (czyli taki z dodatkową płetwą). Jako autopilota używa Raymarine 1000, czyli taki który ma problemy z utrzymaniem na kursie 9-cio metrowego jachtu.

Jest jeszcze jedna zaleta samosteru z dodatkową płetwą sterową - brak linek sterujących w poprzek kokpitu.

_________________
Leszek, s/v Saoirse
http://jachtsaoirse.blogspot.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 gru 2011, o 12:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 lut 2010, o 20:31
Posty: 268
Lokalizacja: Topola Mała
Podziękował : 14
Otrzymał podziękowań: 52
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
leo828 napisał(a):

przy dużych przechyłach płetwa serwo wychodziła z wody i samoster przestawał działać.

]


]Fakt ,że płetwa serwa wychyla się o duży kąt ( powiedzmy więcej niż 30 stopni ) i wychodzi z wody nie powoduje sytuacje w której samoster przestaje działać. Działa nadal ,
a jedynie nie zwiększa się kąt wychylenia steru.
Czyli wychylenie serwa , w przypadku mechanizmu starego typu, o kąt 30 stopni, daje taką samą siłę jak w przypadku mechanizmu nowego typu.
Zwiększanie przechyłu jachtu skutkujące wychodzeniem płetwy serwa , tak w jednym jak w drugim przypadku, spowoduje takie same zmniejszenie siły na sterociągach. Oczywiście pod warunkiem ,że wymiary obydwóch samosterów są takie same.

Ania z Berga napisał(a):
To prawda. Nie ma problemu z fordewindem.
]



To znaczy,że działa przy każdej sile wiatru ?
Nawet jak wieje 3 czy 4 kn , jest fala , fletnerem buja, a Wasz samoster daje sobie z tym radę ? hmmm.
Na fordewindzie też nie myszkuje ?
Pozdrawiam
Witek

_________________
Pozdrawiam
Witek
'odwierty do pomp ciepła'


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 gru 2011, o 15:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 sty 2010, o 22:27
Posty: 339
Lokalizacja: Jacht Berg
Podziękował : 27
Otrzymał podziękowań: 47
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Ketiw napisał(a):
To znaczy,że działa przy każdej sile wiatru ?
Nawet jak wieje 3 czy 4 kn , jest fala , fletnerem buja, a Wasz samoster daje sobie z tym radę ? hmmm.
Na fordewindzie też nie myszkuje ?

Mówimy o samosterze wiatrowym, a dla Berga 3-4 węzły to nie jest wiatr... więc Berg nie płynie...

_________________
Ania

Rejsy morskie - www.syberg.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 gru 2011, o 18:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 lut 2010, o 20:31
Posty: 268
Lokalizacja: Topola Mała
Podziękował : 14
Otrzymał podziękowań: 52
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Ania z Berga napisał(a):
[
Mówimy o samosterze wiatrowym, a dla Berga 3-4 węzły to nie jest wiatr... więc Berg nie płynie...


Czyli różnica między naszymi doświadczeniami wynika być może z charakteru jachtu,
no i z wielkości zbiorników z dieslem. Jest to jakieś wytłumaczenie.

Powiedz mi Aniu jeszcze, co z tym myszkowaniem na pełnym? Jak sądzisz ile wynosi amplituda tych odchyleń od kursu ?
Pozdrawiam
Witek

_________________
Pozdrawiam
Witek
'odwierty do pomp ciepła'


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 gru 2011, o 19:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Ania z Berga napisał(a):
Mówimy o samosterze wiatrowym, a dla Berga 3-4 węzły to nie jest wiatr... więc Berg nie płynie...

Ale przy 7 do 8 B z rufy płynie i samoster doskonale steruje. Nie ma myszkowania.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 gru 2011, o 20:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 lut 2010, o 20:31
Posty: 268
Lokalizacja: Topola Mała
Podziękował : 14
Otrzymał podziękowań: 52
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Cape napisał(a):
Nie ma myszkowania.


Hmmm..
Trudno mi w to uwierzyć.
Z samej zasady działania samosteru wynika ,że fletner zmienia swoje położenie gdy wiatr napiera raz na jedną raz na druga stronę statecznika wiatrowego. Czyli musi się zmieniać kąt pomiędzy osią symetrii jacht a kierunkiem wiatru.czyli mamy po kilka stopni na stronę .
Niech będzie tylko +/- trzy stopnie. Do tego dochodzi pewna bezwładność samosteru ( fletner musi przelecieć na drugą stronę dopiero potem trymer wychyla płetwę serwo a ta z kolei przekazuje napęd na płetwę sterową. To chwilę trwa, przez ten czas jacht zmienia kurs. Kwestią jest tylko o ile stopni. Gdybyś powiedział 5 stopni, to pokiwał bym głową z uznaniem. Gdy mówisz ,że nic ,że 0 stopni , to trudno mi w to uwierzyć.
No chyba , że Wasz samoster działa na innej zasadzie.???
Pozdrawiam
Witek

_________________
Pozdrawiam
Witek
'odwierty do pomp ciepła'


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 gru 2011, o 21:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Ketiw napisał(a):
Hmmm..
Trudno mi w to uwierzyć.

Zdjęcie moje z poprzedniej strony, to taki plus/minus wiatr. A płyneliśmy tak 2500 Mm.
Ania, która tych mil ma razy X pewnie się wypowie.
Ketiw napisał(a):
Gdy mówisz ,że nic ,że 0 stopni , to trudno mi w to uwierzyć

Tego nie powiedziałem, ale. Startowaliśmy z Teneryfy na Capo Verde. GPS pokazał 817 Mm, po dopłynięciu na GPSowskich logu było 830 Mm. Fordewind i to słaby, 20% silnik. Bez silnika w zasadzie sterował samoster. Berg nie ma autopilota.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 gru 2011, o 17:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 sty 2010, o 22:27
Posty: 339
Lokalizacja: Jacht Berg
Podziękował : 27
Otrzymał podziękowań: 47
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Ketiw napisał(a):
Niech będzie tylko +/- trzy stopnie. Do tego dochodzi pewna bezwładność samosteru ( fletner musi przelecieć na drugą stronę dopiero potem trymer wychyla płetwę serwo a ta z kolei przekazuje napęd na płetwę sterową. To chwilę trwa, przez ten czas jacht zmienia kurs. Kwestią jest tylko o ile stopni. Gdybyś powiedział 5 stopni, to pokiwał bym głową z uznaniem. Gdy mówisz ,że nic ,że 0 stopni , to trudno mi w to uwierzyć.
No chyba , że Wasz samoster działa na innej zasadzie.???

Nie zrozumieliśmy się. Pisząc, że nie ma problemu z fordewindem miałam na myśli, że trzyma dobrze kurs... A to oznacza, że myszkuje do 5 stopni prawo/lewo wokół kursu.
Myślałam, że pod Twoim pojęciem myszkowania kryją się jakieś bardziej ekstremalne "odchyłki"... Zresztą chyba nikt i nic nie utrzyma kursu bez "odchyłek", kwestia tylko tego, żeby były symetryczne.

_________________
Ania

Rejsy morskie - www.syberg.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 gru 2011, o 21:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 lut 2010, o 20:31
Posty: 268
Lokalizacja: Topola Mała
Podziękował : 14
Otrzymał podziękowań: 52
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Ania z Berga napisał(a):
myszkuje do 5 stopni prawo/lewo wokół kursu.


Te 5 stopni to i tak chyba bardzo dobrze.
U nas bywało 10 - 15 stopni. Może dlatego ,że większe luzy na dłuższych sterociągach.
Masa jachtu pewnie też ma znaczenie.
Interesujące byłyby doświadczenia z innych jachtów.
Pozdrawiam
Witek

_________________
Pozdrawiam
Witek
'odwierty do pomp ciepła'


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 gru 2011, o 23:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2789
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
zosta napisał(a):
Nie wiem czy dobrze zrozumiałem na czym "bad weather problem" polega, ale wydaje się...
że tak nawiążę do problemu, który mnie zaintrygował.
Czytam The Seaworthy Offshore Sailboat (polecam nawiasem), a tam stoi: twoje serwo-wahadełko będzie się świetnie sprawować w sztormowych warunkach
Czy zatem bad weather problem to tylko marketingowy wymysł producenta Ariesów?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 gru 2011, o 00:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2789
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
A teraz z kolei czytam, że najlepszy jest Hydrovane...
http://www.hydrovane.com/Introduction.html

Czy ktoś miał do czynienia z takim? Działa podobnie jak te z serwo-płetwą, ale bez niej. Znaczy co? Całe to serwo jest niepotrzebne, czy może Hydrovane nie radzi sobie w słabych wiatrach?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 gru 2011, o 00:40 

Dołączył(a): 27 mar 2008, o 12:38
Posty: 429
Lokalizacja: Tamiza
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 136
Uprawnienia żeglarskie: brak
zosta napisał(a):
Działa podobnie jak te z serwo-płetwą, ale bez niej. Znaczy co? Całe to serwo jest niepotrzebne,


Zasada działania tego samosteru jest najprostsza z możliwych - wychylenie statecznika przenoszone jest bezpośrednio na ster dodatkowy, bez udziały "wspomagań" w rodzaju serwopłetwy. Żeby to działało to statecznik musi być odpowiednio duży, żeby wytworzyć wystarczającą siłę do poruszenia dodatkowego steru, a ster musi być świetnie zrównoważony. Niestety, żeby to osiągnąć trzeba było zrobić to wszystko duże. Hydrovane jest naprawdę duży a co za tym idzie ciężki.

_________________
Leszek, s/v Saoirse
http://jachtsaoirse.blogspot.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 lis 2014, o 22:38 

Dołączył(a): 25 sie 2012, o 17:28
Posty: 32
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 4
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Przyglądając się wszystkim samosterom, za wyjątkiem autopilotów napędzanych elektryką, dochodzę do wniosku, że pomimo zastosowania przeróżnych rozwiązań, kształtów części, sposobów przenoszenia i wzmacniania ruchu, zasada we wszystkich, jest taka sama.Taka sama, ponieważ wszyscy konstruktorzy samosterów, uczepili się jednej idei i ciągną, podchodząc do tego samego rozwiązania. A załóżmy, że nic nie wiemy i trafiamy na zupełnie nieznany nam problem, samosterowności. Bez jakiegokolwiek manieryzmu. Zupełnie od nowa... ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 lis 2014, o 01:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8653
Lokalizacja: sv Nimrod, Newhaven, UK
Podziękował : 3578
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
smera napisał(a):
(..). A załóżmy, że nic nie wiemy i trafiamy na zupełnie nieznany nam problem, samosterowności. Bez jakiegokolwiek manieryzmu. Zupełnie od nowa... ;)

No i...?

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 lis 2014, o 12:58 

Dołączył(a): 7 maja 2013, o 08:14
Posty: 1380
Podziękował : 246
Otrzymał podziękowań: 150
Uprawnienia żeglarskie: sj
A ja w temacie samosteru wiatrowego znalazłem taką "samodiełke"


Załączniki:
Model 20-20 Alternate arrangement.jpg
Model 20-20 Alternate arrangement.jpg [ 56.47 KiB | Przeglądane 6609 razy ]
Mounting Schematic.jpg
Mounting Schematic.jpg [ 41.3 KiB | Przeglądane 6609 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 lis 2014, o 14:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13715
Podziękował : 10186
Otrzymał podziękowań: 2415
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Ostatnio nasi przepłynęli Atlantyk na Setkach z samosterem zaprojektowanym przez Janusza Maderskiego:


Załączniki:
PICT000 1.JPG
PICT000 1.JPG [ 84.71 KiB | Przeglądane 6567 razy ]
PICT0064.JPG
PICT0064.JPG [ 105.27 KiB | Przeglądane 6567 razy ]
fletner.jpg
fletner.jpg [ 362.04 KiB | Przeglądane 6567 razy ]
DSCF0216.JPG
DSCF0216.JPG [ 67.28 KiB | Przeglądane 6567 razy ]

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 sty 2016, o 22:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 gru 2014, o 00:56
Posty: 4
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 4
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Ania napisał(a):
....

Jest jeszcze jedna zaleta samosteru z własną płetwą sterową. Można zamontować mniejszy mechanizm autopilota - na samosterze zamiast na kole sterowym.


I wreszcie udało się to wykorzystać na Bergu :)
Poniżej link do pracy samosteru wspomaganego przez autopilota...
A dla bywalców Berga "Wnuczek pomaga Babci" :)

https://youtu.be/pPjplvyeIeE


Załączniki:
DSC01904.jpg
DSC01904.jpg [ 268 KiB | Przeglądane 5557 razy ]

_________________
SPITSBERGEN 2020
Rejsy morskie-www.syberg.pl

Za ten post autor Jacht Berg otrzymał podziękowania - 2: Marian Strzelecki, Moniia
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sty 2016, o 00:05 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1093
Podziękował : 406
Otrzymał podziękowań: 397
Uprawnienia żeglarskie:
smera napisał(a):
Przyglądając się wszystkim samosterom... ...dochodzę do wniosku, że pomimo zastosowania przeróżnych rozwiązań, kształtów części, sposobów przenoszenia i wzmacniania ruchu, zasada we wszystkich, jest taka sama.Taka sama, ponieważ wszyscy konstruktorzy samosterów, uczepili się jednej idei i ciągną, podchodząc do tego samego rozwiązania...



Chyba nie masz racji, ponieważ jak wiadomo, nie wszyscy konstruktorzy smosterów "uczepili się jednej idei".

Są co najmniej trzy podstawowe, kompletnie różne rodzaje samosterów wiatrowych, a mianowicie:
- z pionową osią obrotu statecznika bez płetwy;
- z pionową osią statecznika i ze sterem pomocniczym;
- z poziomą osią obrotu statecznika bez płetwy;
- z poziomą osią statecznika i z płetwą;
- z ukośną osią statecznika i z płetwą.

Pojęcie statecznik oznacza płat na który działa siła wiatru; pletwa to część zanurzona w wodzie, zapewniająca albo samodzielne sterowanie, albo pracująca jako siłownik, działający na ster jachtu.

Samostery z poziomą osią obrotu statecznika, bez płetwy,to przykładowo francuski QME czy angielski Number One. Nie są samostery w dosłownym znaczeniu, ale raczej pomoc nawigacyjna dla sternika, pozwalająca na krótszą lub dłuższą chwilę odejść od rumpla.

Wśród samosterów z osią pionową steru i statecznika rozpowszechnił się w Europie niemiecki Windpilot, jeszcze w starej wersji, robionej przez Johna Adama. Naturalnie - dziś marka Windpilot to już cała rodzina samosterów wahadłowych

Najpowszechniejszy obecnie rodzaj samosteru to ten trzeci - z ukośną osią statecznika i pletwą, istniejący i produkowany w wielu różnych odmianach - od słynnego małego francuskiego Navika czy Atoms'a, przez belgijskiego, też niedużego Bouvaan'a - po klasykę klasyki - najnowocześniejszy model Ariesa.

Nick Franklin, wynalazca i słynny producent Ariesa, pisał swego czasu, że wszystkie samostery wahadłowe to nic innego jak kopie jego wynalazku, co naturalnie nie zjednało mu szczególnie przyjaznych uczuć konkurencji.

Ale ponieważ Aries ma na rynku pozycję coś jakby między Porschem a Mercedesem, to obecny, trzeci z kolei, producent się tymi sentymentami specjalnie nie martwi.

Co oczywiście nie znaczy, że nie można szukać zupełnie nowej koncepcji samosteru wiatrowego, chociaż od początku już się nie da, tyle że nasuwa się pytanie - zważywszy mnogość modeli, dostępność i rozpiętość cen - czy jest to zadanie opłacalne ?

_____________________________
Pozdrawiam
tomasz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sty 2016, o 00:57 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8017
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2411
Uprawnienia żeglarskie: -
Bym jeszcze szerzej to rozpisał:
- Statecznik wiatrowy może mieć oś: pionową lub poziomą/ukośną
- Statecznik może być umieszczony na samosterze, bądź oddzielnie - napędzając (to co akurat napędza) cięgłami czy linką. Lub nawet sygnałem elektrycznem ;)

- Statecznik może przekazywać napęd/sygnał na:
ster główny bezpośrednio
flettner na sterze głównym
ster pomocniczy
flettner na sterze pomocniczym
płetwę wahadłową poruszającą ster główny - linką lub bezpośrednio
płetwę wahadłową poruszającą ster pomocniczy.

Jeśli to jest "ta sama zasada" to ja nie wiem co to za zasada.
Chyba że zasada brzmi "steruje pod wpływem wiatru". :mrgreen:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sty 2016, o 10:31 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1093
Podziękował : 406
Otrzymał podziękowań: 397
Uprawnienia żeglarskie:
Ryś napisał(a):

...Jeśli to jest "ta sama zasada" to ja nie wiem co to za zasada.
Chyba że zasada brzmi "steruje pod wpływem wiatru". :mrgreen:



No właśnie :)

__________________________
Pozdrawiam
tomasz


Ostatnio edytowano 23 sty 2016, o 10:56 przez Zbieraj, łącznie edytowano 1 raz
Poprawiłem cytowanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sty 2016, o 14:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8653
Lokalizacja: sv Nimrod, Newhaven, UK
Podziękował : 3578
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
tomasz piasecki napisał(a):
(...).

Ale ponieważ Aries ma na rynku pozycję coś jakby między Porschem a Mercedesem, (...)

_____________________________
Pozdrawiam
tomasz


Między Porsche a Ferrari, reszta się zgadza ;)

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sty 2016, o 14:21 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1093
Podziękował : 406
Otrzymał podziękowań: 397
Uprawnienia żeglarskie:
Moniia napisał(a):
tomasz piasecki napisał(a):
(...).

Ale ponieważ Aries ma na rynku pozycję coś jakby między Porschem a Mercedesem, (...)

_____________________________
Pozdrawiam
tomasz


Między Porsche a Ferrari, reszta się zgadza ;)


Of course, Mylady !

_________________________________

Pozdrawiam
tomasz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 lis 2017, o 16:14 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
bartoszek napisał(a):
Niezyjacy juz niestety Walt Murray skonstruowal samoster wiatrowy ktory da sie zbudowac samodzielnie za okolo 100 - 200 zl

http://www.windautopilot.de/_de/7_dy_area/WaltMurray/WaltMurray.html

'In Memoriam Walt Murray
Walt Murray died in spring 2006. I still had some e-mail exchange with him in February 2006, where he gave me the placet to write a detailed construction instruction booklet in german language basically based on his plywood design and plans. On my question, if he wanted some license fees, if I would sell that 80 pages - 70 pics and drawings booklet, his answer was: "No, I don't want money, you may make a bit of money out of it, as long as I am mentionned as the origin of the design."
Walt Murray exchanged hundreds of mails with Jan Alkema, which resulted in different ingenious solutions for the dy-construction of windvanes. Walt Murray took over the work to draw the principles dicussed between them, to build simple but working prototypes to test them, and to publish it in the internet. Jan Alkema is just writing a book on windvanes, and I am keen to buy it, when it appears. Since 20.12.2010 I noticed Walt Murrays web pages having died also: 404error file not found...
Walt Murrays credo was: "You can build one too". And I feel the strong obligation to keep all his drawings available in the internet, since my work on vanes started with his plans. That is why I decided to keep his web page content online - which I was lucky to find on an old security backup of my (former) computer's harddisk from 2007. Since it is too much work to reorganize all his links and rebuild his complete pages, I decided to put his content into a zip for download - which causes the least traffic for my page.
PLEASE NOTE:The copyright of the zipped Walt Murray web pages belongs to the family of Walt Murray - but I guess, it is in his sense, that his work shall be not forgotten so quickly, and still after his web pages disappearence, others can share the "Murray experience": You can build one too.
Joern Heinrich, Dec. 23th, 2010
'

http://www.windautopilot.de/_de/7_dy_area/WaltMurray/Walt_Murray_Pages.zip


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 53 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 91 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL