Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 16 kwi 2024, o 06:45




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 104 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 16 paź 2013, o 22:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8653
Lokalizacja: sv Nimrod, Newhaven, UK
Podziękował : 3578
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Dobrze to interpretujesz... Rutland do najmocniejszych wiatraczkow nie należy :)
280 W to jeszcze nic, ja miałam przez całą zimę 4x400W na sąsiednim jachtokutrze... Najwyraźniej właściciel nie zamierzał ryzykować braku prądu (a stał na północnym, "bezpradowym" nabrzeżu...).
Klęłam go czasem, bo wybrał najgłośniejsze wiatraki jakie spotkałam kiedykolwiek, wiec przy mocnym wietrze miałam 4 startujące śmigłowce tuż obok :(

Btw, trzy łopaty TEORETYCZNIE powinny dać głośniejszy wiatrak. Podkreślam teoretycznie - bo oprócz ilości łopat zależy to jeszcze od kilku czynników. Średnica wiatraka jest tu istotna, ponadto producenci tych większych stosują chytre sztuczki (odpowiednie profile płata czy ekstra wypustki na tymże) - które całkiem efektywnie niwelują hałas.
W efekcie spotkałam sie juz z trojlopatowymi generatorami dużej mocy (rzędu 300-400 W) które halasowaly na poziomie rutlanda. Małego, 504 znaczy :)

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 paź 2013, o 23:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
bury_kocur napisał(a):
wygląda, że wersja 200 przy sile wiatru 8 m/sek czyli ok. 16 kn powinna produkować ok. 280 W czyli dla prądu 12 V jest to wartość natężenia prądu rzędu 23 A.
Czy dobrze to interpretuję ?

Myślę, że dobrze.
Napięcie ładowania będzie raczej ok. 14V, czyli elektrownia taka powinna dać ok 20A.
Całkiem sporo!

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 paź 2013, o 06:55 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 389
Uprawnienia żeglarskie: nikt
pierdupierdu napisał(a):
Napięcie ładowania będzie raczej ok. 14V, czyli elektrownia taka powinna dać ok 20A.
Całkiem sporo!
Optymiści... ;) przecież te 280W to tylko w ściśle określonych warunkach mogą zostać uzyskane. No i jeszcze sprawność całego układu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 paź 2013, o 07:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8653
Lokalizacja: sv Nimrod, Newhaven, UK
Podziękował : 3578
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Jacek Woźniak napisał(a):
pierdupierdu napisał(a):
Napięcie ładowania będzie raczej ok. 14V, czyli elektrownia taka powinna dać ok 20A.
Całkiem sporo!
Optymiści... ;) przecież te 280W to tylko w ściśle określonych warunkach mogą zostać uzyskane. No i jeszcze sprawność całego układu.

Podejrzewam, Jacku, że sprawność układu jest wzięta pod uwagę. Przez producenta, gdy robi taki wykres.
A jakie to "ścisle określone warunki" są mi potrzebne do działania wiatraka? Bo ja znam tylko jeden - wiatr o odpowiedniej prędkości.

Btw. Wykresik jest o tyle dziwny, ze zwykle nie ma w nim spadków.. No bo raczej nie powinno być, większa prędkość wiatru=większa prędkość obrotowa=wiecej prądu... Co to ma być ten wężyk od 10kn? Na 12 kn ma mniejszą efektywność niz na 10?

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 paź 2013, o 07:42 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 389
Uprawnienia żeglarskie: nikt
Moniia napisał(a):
...

Parę słów wyjaśnienia. W uproszczeniu generowane napięcie jest funkcją obrotów czyli im większe obroty tym większe indukowane napięcie. Im większe napięcie tym większy prąd płynący przez uzwojenie prądnicy. I prąd taki sobie rośnie, uzwojenie się nagrzewają aż z prądnicy zaczyna bić spalenizną. Stąd potrzeba regulacji maksymalnego prądu a w efekcie oddawanej mocy. Regulację można regulować na wiele sposobów. np. mechanicznie poprzez ustawienie łopat wirnika czy elektronicznie poprzez regulację napięcia wzbudzenia prądnicy. Stąd te "wahania mocy" na wykresach. Z uwagi na grzanie się prądnicy może dojść do sytuacji, że długotrwałe obciążenie maksymalnym prądem doprowadzi do jej uszkodzenia z czego można wnioskować raz, że te 20A to tak może nie za długo choć na wykresie pisze, że jest tam moc nominalna. 20 Amper to naprawdę duży prąd i potrzeba do jego przesłania grubych przewodów. Dwa może Jeanneau ruszy pamięcią i zrobi rachunek sumienia czy aby ten jego felerny wiatrak nie pracował zbyt długo przy pełnym obciążeniu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 paź 2013, o 08:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8653
Lokalizacja: sv Nimrod, Newhaven, UK
Podziękował : 3578
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Jacku, ja to wiem. Wiem także, jak ta regulacja jest robiona. I nie bardzo widzę powód falowania takiego wykresu - zwykle po prostu ma granicę której juz nie przekroczy, bo mechanizmy spowalniające sie włączą. Dlatego pytam. Przyjmuje to za prawdopodobne, ale dziwne - bo nigdy sie nie spotkałam z takim czyms.

A co do pytania dla Marka - Rutlandy są znane z pracy nawet przy 88 wezlowym wietrze (i są to informacje od użytkowników) - przy którym raczej nikt sobie nie zawracal głowy tym, jak zatrzymać wiatrak :)

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 paź 2013, o 09:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 maja 2008, o 17:28
Posty: 2013
Lokalizacja: Meksyk
Podziękował : 773
Otrzymał podziękowań: 1532
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
Jacek Woźniak napisał(a):
może Jeanneau ruszy pamięcią i zrobi rachunek sumienia czy aby ten jego felerny wiatrak nie pracował zbyt długo przy pełnym obciążeniu.


Uwielbiam robić rachunki sumienia ;)
Pracował przy obciążeniu z pewnością. Czy pełnym? Nie wiem. W instrukcji nie określono takiego parametru.
Z praktycznego punktu widzenia wygląda to tak:
Jeżeli wyjdziesz z portu przy miłym wiaterku 15-20w i zacznie tężeć, to nie ma już możliwości zatrzymania generatora. Przy ponad 30w włącznik na regulatorze (zwierający uzwojenie w celu zatrzymania wirnika) nie jest już w stanie wyczuwalnie zmniejszyć obroty. Nie znam sposobu na zatrzymanie generatora przy silniejszym wietrze. Jeżeli się taki przytrafi, to generator będzie się kręcił i nic nie zatrzyma go.
Moniia napisał(a):
I nie bardzo widzę powód falowania takiego wykresu - zwykle po prostu ma granicę której juz nie przekroczy

Tego falowania też nie rozumiem.

_________________
Marek (dawniej Jeanneau - wszystko się kiedyś kończy)
Czas ruszać. www.newkate.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 paź 2013, o 10:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17297
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2167
Otrzymał podziękowań: 3585
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Jeanneau napisał(a):
Tego falowania też nie rozumiem.
Wielostopniowy regulator zapewne.

Kiedyś spotkałem się z generatorem, który miał kilka "biegów" - efekt dźwiękowy był taki, jakby ktoś jechał samochodem z automatyczną skrzynią biegów i uszkodzonym tłumikiem. ;-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa



Za ten post autor Maar otrzymał podziękowanie od: Moniia
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 paź 2013, o 10:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 maja 2008, o 17:28
Posty: 2013
Lokalizacja: Meksyk
Podziękował : 773
Otrzymał podziękowań: 1532
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
Maar napisał(a):
Kiedyś spotkałem się z generatorem, który miał kilka "biegów"

A to ciekawe i sensowne rozwiązanie.

_________________
Marek (dawniej Jeanneau - wszystko się kiedyś kończy)
Czas ruszać. www.newkate.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 paź 2013, o 10:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11623
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1622
Otrzymał podziękowań: 3870
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Tak z czystej ciekawości - te generatory nie mają hamulca mechanicznego?

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 paź 2013, o 11:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 maja 2008, o 17:28
Posty: 2013
Lokalizacja: Meksyk
Podziękował : 773
Otrzymał podziękowań: 1532
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
Nie mają.
Można oczywiście (mechanicznie) podwiązać łopatkę do masztu.

_________________
Marek (dawniej Jeanneau - wszystko się kiedyś kończy)
Czas ruszać. www.newkate.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 paź 2013, o 15:00 

Dołączył(a): 3 sty 2008, o 16:00
Posty: 276
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 24
W plastyczane obudowy nie montuje się przekładni hydrokinetycznych i mechanizmów zmiany kąta natarcia łopat wirnika :rotfl: :D

_________________
maciej


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 paź 2013, o 20:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8653
Lokalizacja: sv Nimrod, Newhaven, UK
Podziękował : 3578
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
No tak, takie coś by tłumaczyło.. Dzięki.

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 paź 2013, o 20:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 lis 2012, o 17:13
Posty: 162
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 5
Otrzymał podziękowań: 10
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Można jeszcze ustawić taką turbinę bokiem do wiatru.

_________________
Pozdrawiam
Docent
Baterie słoneczne
generatory wiatrowe
wentylatory solarne


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 paź 2013, o 22:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 maja 2008, o 17:28
Posty: 2013
Lokalizacja: Meksyk
Podziękował : 773
Otrzymał podziękowań: 1532
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
docent1773 napisał(a):
Można jeszcze ustawić taką turbinę bokiem do wiatru.

W porcie poniżej 30 w - możliwe. Zależy jeszcze gdzie zamontowany jest generator. Na morzu - nie radzę. Można oberwać.

_________________
Marek (dawniej Jeanneau - wszystko się kiedyś kończy)
Czas ruszać. www.newkate.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 paź 2013, o 22:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 lis 2012, o 17:13
Posty: 162
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 5
Otrzymał podziękowań: 10
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Swoją drogą po za hamowaniem poprzez zwieranie, niektóre wiatraki mają też mechaniczny hamulec.

_________________
Pozdrawiam
Docent
Baterie słoneczne
generatory wiatrowe
wentylatory solarne


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 sty 2018, o 17:49 

Dołączył(a): 5 sty 2018, o 17:24
Posty: 5
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: ste. jachtowy
docent1773 napisał(a):
Mam do Was pytanie. Jak wiecie sprzedaję Turbiny wiatrowe Rutland (angielskie). Wiem że są na rynku również chińskie wiatraki. Tu pojawia się moje pytanie czy macie jakieś doświadczenia z tymi chińskimi. Słyszałem troche niekorzystnych opinii i często zdarza się że znajomy takie chińskie turbiny musi naprawiać bo sie często psują. Jednakże te wiatraki są o wiele tańsze od Rutlandów. Myślę czy by nie sprowadzić troche tych tanich chińskich, ale boję się o jakość. Stąd moje pytanie do Was, czy macie z nimi jakieś doświadczenia?


Mam pytanie co do tych generatorów Rutland 914i,czy dadzą radę podładować trzy akumulatory o mocy każdy 110W.Kiedyś miałem innej
firmy KOMEL,ale efekt był żaden,sprzedałem jacht i ten generator.W tej
chwili posiadam inny i znacznie więcej odbiorów prądu.Pływam po naszych
mazurach.Posiadam generator spalinowy,ale to hałasuje,staram się jak
jest to możliwe,aby za często z portu ne korzystać .
Pozdrawiam tery.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 sty 2018, o 19:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
tery2 napisał(a):
Mam pytanie co do tych generatorów Rutland 914i,czy dadzą radę podładować trzy akumulatory o mocy każdy 110W


Miałem ten generator dwa lata

Załącznik:
Generator na Kocurze.jpg
Generator na Kocurze.jpg [ 151.76 KiB | Przeglądane 4442 razy ]


i mam z nim sporo doświadczeń i to na akwenach o zdecydowanie silniejszych i stabilniejszych wiatrach niż WJM bo na Bałtyku.

Odpowiadając Ci na pytanie - słabo to widzę.

Mnie ten generator nie doładowywał nawet dwóch baterii po 80 Ah każdy.

W Twoim przypadku sugeruję montaż paneli - osobiście mam obecnie 2 panele po 100 W i przy 200 AH baterii zaczyna już to przypominać stan równowagi ale ... dopiero zaczyna.

Nadal mam bilans do tyłu.

Z doświadczenia własnego - wymieniony przez Ciebie generator da Ci do max 5 A przy stabilnym wietrze z półwiatru o sile od 15 kn.

Poniżej tej siły wiatru i w innym kącie natarcia na wiatr osiągniesz max 2 - 3 A i to przy dobrym wietrze.

Przy mniejszej sile wiatru może dojdziesz do 2 A max - może ....

To tak z dwuletniego używania tegoż generatora w dość intensywnym pływaniu bałtyckim.

Moim zdaniem - odpuść sobie go i pomyśl o solarach.

Dwa solary po 100 W dadzą Ci średnio 5 A a max do 10 A.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 sty 2018, o 16:39 

Dołączył(a): 7 sie 2012, o 23:23
Posty: 47
Podziękował : 6
Otrzymał podziękowań: 63
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Wiem, że założyciel wątku nie będzie zadowolony, ale o Rutlandzie 914i zapomnij. Miałem to na łódce przez kilka lat, działało, ale:
-efektywność na słabym wietrze słaba
-na silnym wietrze też słaba, bo się włączał hamulec
-i na słabym i na silnym wietrze męczył mnie nieustanny szum i świst nad głową
-o jakiejkolwiek samowystarczalności nie było mowy
Na początku sezonu 2017 wywaliłem ustrojstwo i zamontowałem na bramce rufowej 3 panele po 90 W, czyli 270 W, do tego dobry regulator.
Przez pierwsze 2 miesiące uważnie obserwowałem, co się dzieje. Pomiędzy godz. 10, a 15 było - w zależności od pogody - ładowanie na poziomie 6-14 A (mam 4 akumulatory po 100 Ah podpięte do paneli). W godzinach porannych oraz przedwieczornych ładowanie na poziomie 2-5 A. Na łódce jest cała elektronika, ploter, AIS, inwerter do 220, autopilot, lodówka, elektryczne wc, elektryczny kabestan., zwykle ładują się komórki i na stałe jest podłączony komputer. Wszystkie światła nawigacyjne i wewnętrzne ledowe.
Największy spadek poziomu naładowania akumulatorów był jesienią, kiedy po 4 dniach żeglugi włącznie z nocną, wskaźnik pokazywał 95% naładowania. Czyli, z perspektywy moich potrzeb, mogę powiedzieć, że łódka jest energetycznie samowystarczalna. I jest cicho!


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 sty 2018, o 17:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Kaszuba56 napisał(a):
Na początku sezonu 2017 wywaliłem ustrojstwo i zamontowałem na bramce rufowej 3 panele po 90 W, czyli 270 W, do tego dobry regulator.


Czyli zrobiłeś to samo co ja i Twoje doświadczenia są podobne.

Montując na poprzednim jachcie tego Rutlanda 914i miałem duże oczekiwania a zawiodłem się srodze.

Ładowanie było jak pisałem bardzo słabe słabe a na dodatek po dwóch sezonach wiatrak zaczął stukać rytmicznie i były to wyraźnie łożyska.

Dostawca z warszawskiego Żoliborza orzekł wówczas, że gwarancja się w nim skończyła i niestety naprawa na mój koszt.

I to przelało już czar mojej goryczy do tego generatora.

Także sprzedając poprzedni jacht nie zadałem sobie nawet trudu i nie zdjąłem tego ustrojstwa.

A za jego cenę mogłem - jak się potem okazało - kupić 3 szt dobrych solarów po 100 W a z tego i prądu więcej byłoby zdecydowanie i nie szumiało by w kokpicie.

Jedyne co, to na pewno ładnie i "bojowo" wyglądał ten wiatrak na rufie, ale to niestety wszystko a poza tym nie o szpan chodziło.

Na obecnym jachcie też miałem w planie 3 szt solarów na bramce, ale po założeniu radaru miejsca zostało już tylko na dwa.

Chyba, że w przyszłości założę radar inaczej i wtedy mi się ten trzeci solar zmieści.

A na razie dwa solary po 100 W dają zdecydowanie więcej prądu, więc odpuść sobie Kolego tego Rutlanda, bo szkoda na to kasy :cry: i zainwestuj w dobre solary.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Kaszuba56 napisał(a):
Przez pierwsze 2 miesiące uważnie obserwowałem, co się dzieje. Pomiędzy godz. 10, a 15 było - w zależności od pogody - ładowanie na poziomie 6-14 A (mam 4 akumulatory po 100 Ah podpięte do paneli). W godzinach porannych oraz przedwieczornych ładowanie na poziomie 2-5 A. Na łódce jest cała elektronika, ploter, AIS, inwerter do 220, autopilot, lodówka, elektryczne wc, elektryczny kabestan., zwykle ładują się komórki i na stałe jest podłączony komputer. Wszystkie światła nawigacyjne i wewnętrzne ledowe.
Największy spadek poziomu naładowania akumulatorów był jesienią, kiedy po 4 dniach żeglugi włącznie z nocną, wskaźnik pokazywał 95% naładowania. Czyli, z perspektywy moich potrzeb, mogę powiedzieć, że łódka jest energetycznie samowystarczalna.


No widzisz - ja mam akumulatorów tylko 2 x 100 Ah i będę jeszcze dokładał trzeci akumulator.

Nie chce dokładać więcej bo nie pociągną mi tego oryginalne ładowarki (sieciowa + silnikowa) a są one do 30 A.

Zobaczę jak przy tych 300 Ah będzie mi się bilansować energetyka.

Może dołożę jeszcze jeden panel bo po zmianie lokalizacji kapelusza radaru zmieści się on bez kłopotów - bramka ma 305 cm więc wejdzie na pewno.

PS gdzie trzymasz jacht ?

Chętnie bym się spotkał i obejrzał Twoje instalacje bo wielkości jachtów mamy zdaje się identyczne.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 sty 2018, o 23:32 

Dołączył(a): 7 sie 2012, o 23:23
Posty: 47
Podziękował : 6
Otrzymał podziękowań: 63
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Górki, przystań Delphii, więc dwa kroki. Kosia III. Wiele razy staliśmy blisko siebie na Helu. Nie zwróciłeś uwagi na panele ,bo sprytnie ustawione na bramce, z boku prawie nie widać. Z góry wygląda to jak na zdjęciu. Żeby porządnie obejrzeć instalację przygotuję coś dobrze schłodzonego.
Załącznik:
Instalacja_fotowoltaiczna.JPG
Instalacja_fotowoltaiczna.JPG [ 204.1 KiB | Przeglądane 4373 razy ]


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 sty 2018, o 23:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Kaszuba56 napisał(a):
Żeby porządnie obejrzeć instalację przygotuję coś dobrze schłodzonego.


O Dźisussss ...

To się dobrze nie skończy ...

Musimy zacząć przeglądy tych instalacji w piątek wieczorem - inaczej nie damy rady skończyć ich przed niedzielą :rotfl:

Ale już się cieszę na spotkanie.

W kwestii paneli - Ty masz 3 szt ale założone wzdłuż diametralnej jachtu - ja założyłem panele na bramce w poprzek
Załącznik:
Pod Kubickim.jpg
Pod Kubickim.jpg [ 121.25 KiB | Przeglądane 4369 razy ]


Z boku u mnie ich faktycznie nie widać
Załącznik:
Bury Kocur - rufa i bramka.jpg
Bury Kocur - rufa i bramka.jpg [ 118.88 KiB | Przeglądane 4369 razy ]


PS - masz na PW tel do mnie - odpisz mi Swoje dane

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 sty 2018, o 00:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11623
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1622
Otrzymał podziękowań: 3870
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
bury_kocur napisał(a):
Ale już się cieszę na spotkanie.

I to najlepszy dowód, że forum ma jednak sens :)

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 sty 2018, o 00:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
waliant napisał(a):
I to najlepszy dowód, że forum ma jednak sens :)


Tomek - mówi sie ... "Górki" a potem okazuje się, że tak wielu ludzi trzymających tam jachty sie nie zna - ludzi, którzy potem poznają się właśnie przez nasze forum.

I to jest super. :mrgreen:

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 sty 2018, o 10:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Kaszuba56 napisał(a):
Z góry wygląda to jak na zdjęciu.


U mnie z góry wygląda to tak:
Załącznik:
Bury Kocur z góry.JPG
Bury Kocur z góry.JPG [ 157.6 KiB | Przeglądane 4325 razy ]


Ale mam do Ciebie jeszcze pytanie - chyba widzę na Twojej fotce jeszcze jeden panel solarowy opart o kolumnę steru - do czego go używasz i gdzie go montujesz ?

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 sty 2018, o 11:02 

Dołączył(a): 7 sie 2015, o 08:47
Posty: 860
Podziękował : 271
Otrzymał podziękowań: 225
Uprawnienia żeglarskie: morski
Chociaż na temat wiatraków mam określone zdanie , to podrzucam filmik - SuperWind 350 na jachcie niemieckiego małżeństwa żeglującego całą rodzinką ( ogląda się z przyjemnością )
https://www.youtube.com/watch?v=r7T7MgXRqf4
A tu można zobaczyć jak sobie skiper robi obliczenia i jakie przyjmuje założenia
https://www.youtube.com/watch?v=TBW-2HkeL-k
Krzychu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 sty 2018, o 11:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
krzychuAPIA napisał(a):
jak sobie skiper robi obliczenia i jakie przyjmuje założenia


Tak na szybko - chyba nie jest dobre założenie przyjmowanie 8 A z solara 175 W ...

Ja mam 200 i 9 A uzyskuję przy bardzo dobrym słońcu w południe w czerwcu/lipcu, ale to jest już prawie max tego co mogę z tych ogniw wycisnąć.

A tam - jeżeli oczywiście dobrze zrozumiałem - skipper przyjmuje średni uzysk 8 A.

A podobnie jak na przedstawionym filmie nie kierunkuję paneli do słońca tylko leżą one na płask na bramce.

To tak na szybko - wg mnie takie założenia są zbyt optymistyczne.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 sty 2018, o 15:44 

Dołączył(a): 7 sie 2012, o 23:23
Posty: 47
Podziękował : 6
Otrzymał podziękowań: 63
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Ale mam do Ciebie jeszcze pytanie - chyba widzę na Twojej fotce jeszcze jeden panel solarowy opart o kolumnę steru - do czego go używasz i gdzie go montujesz ?

Wypatrzyłeś!
Wcześniej miałem system mieszany: Wiatrak Rutlanda i 1 panel 90 W.
Dawały porównywalnie, choć w słońcu panel wygrywał.
Właśnie dlatego wiedziałem, że panele mają sens.
Niestety, panel miał już 5 lat i uzyskiwana przez panele sprawność, w tym czasie, wzrosła o ponad 50%, więc uznałem, że nie ma sensu go włączać do systemu i wylądował w elektrozłomie.
Dla kolegów, którzy przymierzają się do nowych instalacji:
Dzisiaj, czyli rok po montażu mojego zestawu, można już kupić panele, gdzie z podobnej powierzchni uzyskuje się ponad 100 W.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 sty 2018, o 16:26 

Dołączył(a): 7 sie 2015, o 08:47
Posty: 860
Podziękował : 271
Otrzymał podziękowań: 225
Uprawnienia żeglarskie: morski
bury_kocur napisał(a):
To tak na szybko - wg mnie takie założenia są zbyt optymistyczne.

Włodku , ja tam niemieckiego nie znam ale przypuszczam że swoje założenia skipper opiera ( oprócz parametrów technicznych paneli ) na rejonie w którym żeglują czyli , Karaiby.
Krzychu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 sty 2018, o 18:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Kaszuba56 napisał(a):
czyli rok po montażu mojego zestawu, można już kupić panele, gdzie z podobnej powierzchni uzyskuje się ponad 100 W.


Ja mam panele elastyczne bo choć odrobinkę droższe ale są zdecydowanie lżejsze.

Taki panel jak Twój waży ok 8 kg
https://suntrack.pl/baterie-sloneczne/1 ... -100w.html

a ten mój niecałe 1,4 kg
https://suntrack.pl/panele-elastyczne/2 ... -100w.html

Dlatego zdecydowałem się na te elastyczne.

krzychuAPIA napisał(a):
swoje założenia skipper opiera ( oprócz parametrów technicznych paneli ) na rejonie w którym żeglują czyli , Karaiby.


No tak - to może tłumaczyć sprawę - różnica obszarów nasłonecznienia.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 104 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 55 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL