Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 29 mar 2024, o 02:44




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 193 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Autor Wiadomość
PostNapisane: 23 lis 2019, o 18:49 

Dołączył(a): 13 paź 2013, o 16:47
Posty: 97
Podziękował : 43
Otrzymał podziękowań: 24
Uprawnienia żeglarskie: Sternik II klasy 1955r
Marianie J. , dopiero teraz zrozumiałe twoją irytację. Przez nieuwagę dopiero teraz zauważyłem, że ten wątek ma już 6 stron a ja czytałem od początku 6-tej strony. Przepraszam - Józek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 lis 2019, o 04:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8653
Lokalizacja: sv Nimrod, Newhaven, UK
Podziękował : 3578
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
baoo napisał(a):
Ale duży jest za szeroki czy mały jest za szeroki?


Którykolwiek. Ja właśnie spędziłam sporo czasu na kacie, więc mam swoje skrzywienie... :)

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 lis 2019, o 08:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 paź 2006, o 18:27
Posty: 773
Lokalizacja: Woda
Podziękował : 296
Otrzymał podziękowań: 790
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Moniia napisał(a):
baoo napisał(a):
Ale duży jest za szeroki czy mały jest za szeroki?


Którykolwiek. Ja właśnie spędziłam sporo czasu na kacie, więc mam swoje skrzywienie... :)

Mam skrajnie odmienne zdanie.

_________________
Pozdrawiam
Szymon Kuczyński
Dookoła świata, raz jeszcze..
http://calloftheocean.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lis 2019, o 21:28 

Dołączył(a): 29 paź 2017, o 16:50
Posty: 586
Podziękował : 134
Otrzymał podziękowań: 124
Uprawnienia żeglarskie: lipcowe
Kocur, z góry przepraszam, bo nie czytałem uważnie wątku, ale wspominałeś mi chyba o problemach przy rufie podczas naszego rejsu i zapadło mi to w pamięć.
Nie ma opcji, żebyś używał czegoś takiego - bez właściwej talii ?
Obrazek

pozdrawiam,

Piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lis 2019, o 22:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
burzum napisał(a):
Nie ma opcji, żebyś używał czegoś takiego - bez właściwej talii ?


Hmm...

To by się dało zrobić tyle, że u mnie jest szyna a nie dwa punkty na nadbudówce dla złapania tej talii - bo to jednak jest talia.

Musiałbym mieć dwa wózki...

Choć widzisz - ten układ prowadzenia talii nie daje efektu hamowania bomu a o to głównie w hamulcu bomu chodzi....

Muszę pomyśleć Piotr :mrgreen:

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lis 2019, o 22:10 

Dołączył(a): 29 paź 2017, o 16:50
Posty: 586
Podziękował : 134
Otrzymał podziękowań: 124
Uprawnienia żeglarskie: lipcowe
Kocur, raczej daje - obsługujesz to dwoma szotami, zobacz opis:

Cytuj:
The main sheet uses what is being called the “German sheeting system” since all of the Bavarias are set up this way; the sheeting involves two independent main sheets, port and starboard, that replace the sliding traveler. You use the windward sheet to trim the sail and the leeward sheet to trim the leech in much the same way you would with a conventional traveler. When it comes time to jibe the main, you can maintain complete control of the boom through the jibe by handling both sheets at the same time, a job easily managed by one person.


https://www.bwsailing.com/cc/2017/01/bavaria-cruiser-46/

Tak tylko wrzucam, bo o ile dobrze pamiętam, to rozmawiałem bezpośrednio po naszym spotkaniu z Markiem S, z którym chyba pływał ostatnio Szymon (Baoo :) ) i pytałem o rufę na NFun90, gdzie się spotkaliśmy i ustawienie wózków talii przy samodzielnym, jednoosobowym zwrocie.

Mogłem też wszystko równo popieprzyć, bo ostatnio nawet mam kłopot z przypomnieniem sobie, jak mam na imię. A w regatach w tym roku udało mi się wystartować cały jeden raz.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lis 2019, o 22:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
burzum napisał(a):
Kocur, raczej daje - obsługujesz to dwoma szotami, zobacz opis:


Piotr - dzięki za ten materiał - za 2 tygodnie będę na jachcie - siądę w kokpicie i spokojnie temat przemyślę.

To jest pomysł wart choćby spróbowania - nic mnie to nie kosztuje a przynajmniej niewiele.

Muszą pomyśleć nad tym :mrgreen:

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 maja 2020, o 13:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
tomasz piasecki napisał(a):
Wniosek 1.
Na "dzień dobry" rozstawienie lin szota pod kątem 45 stopni do bomu - generuje siły w linach ok. półtora raza większe niż gdyby liny szły równolegle i z grubsza prostopadle do bomu.
Jak dodamy tarcie w blokach - siły w linie będą jeszcze większe, niestety.

Równolegle i poniżej osi bomu (wyrażonej bloczkami 2 i 4) narysowałem cienką linię przekrojową, która pozwala zobaczyć rozkład obciążeń na szocie, ta cienka linia przecina przebieg lin szota w trzech punktach, oznaczonych małymi kółeczkami.

Dla jasności - przecięcia szota linią przekrojową wypadają na odcinkach:
pierwsze ciecie - bloczki 2 - 3;
drugie cięcie - bloczki 2 - 4 oraz
trzecie cięcie - bloczki 1 - 4.

Ponieważ tniemy Twój szot trzy razy, więc kinematycznie mamy do czynienia z talią trójkrążkową, czyli jeden bloczek podwójny plus jeden pojedynczy z zaczepem.
Taką talię stosuje się na małych łódkach, ale z pewnością nie do obsługi żagla koło 50 m2.

Wniosek 2.
Pierwsze wrażenie, ze jest sporo bloczków: 3 - bloczek pojedynczy, nazwę go rozdzielczym oraz 1, 2,4, (5 i dalsze, które pominąłem) - jest mylące, ponieważ każdorazowo pracuje tylko połowa tego systemu bo bloczek 3 jedynie rozdziela szot na dewie strony.

Sumując - jak to wskazało wcześniej dwóch Marianów, najpierw Strzelecki, potem Mariaciuńcia - system, pozornie złożony, składa się dwóch bloczków, jednego dwukrążkowego i jednego pojedynczego.

To znaczy, że przełożenie sumaryczne wynosi 1 : 3, co na dużym jachcie tłumaczy istniejace kłopoty z wybraniem grota.


Odgrzebując letuchno temat, bo sezon jednak tuż tuż, żeby nie powiedzieć, że on już jest :D

Po przemyśleniach - co do talii grota - zrezygnowałem próbnie z dwustronnego prowadzenia linek grota - zbliżyłem do siebie po bomie oba bloczki - ustawiłem je mniej więcej prostopadle do bomu i efekt póki co mam taki:
Załącznik:
Talia grota01.jpg
Talia grota01.jpg [ 161.15 KiB | Przeglądane 4988 razy ]


Załącznik:
Talia grota02.jpg
Talia grota02.jpg [ 156.46 KiB | Przeglądane 4988 razy ]


Z hamulcem bomu jestem na etapie przemyśleń...

Pewnie na szybko zastosuję ósemkę taterniczą przy bomie tylko muszę przemyśleć prowadzenie linek od niej...

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 maja 2020, o 13:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2785
Podziękował : 411
Otrzymał podziękowań: 698
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
bury_kocur napisał(a):
Pewnie na szybko zastosuję ósemkę taterniczą przy bomie tylko muszę przemyśleć prowadzenie linek od niej...
Patrząc na Twoje zdjęcia ja to widzę tak: na górnym zdjęciu w prawym górnym rogu a na dolnym w lewym górnym rogu widzę jakieś ucho na bomie. Jeżeli nie chcesz w tym mniej więcej miejscu przyczepić do bomu drugiego ucha a to widoczne na zdjęciu jest na tyle wytrzymałe to tam podczepił bym tą ósemkę. A linki na boki puścił bym przez bloczki które bym umieścił na tych osłonach wywietrzników z rur..


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 maja 2020, o 15:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Marian J. napisał(a):
Patrząc na Twoje zdjęcia ja to widzę tak: na górnym zdjęciu w prawym górnym rogu a na dolnym w lewym górnym rogu widzę jakieś ucho na bomie. Jeżeli nie chcesz w tym mniej więcej miejscu przyczepić do bomu drugiego ucha a to widoczne na zdjęciu jest na tyle wytrzymałe to tam podczepił bym tą ósemkę. A linki na boki puścił bym przez bloczki które bym umieścił na tych osłonach wywietrzników z rur..


I dokładnie do tego ucha zamierzam Marian podczepić ósemkę - to jest uchwyt obciągacza bomu i wygląda on bardzo solidny.

A linki puszczę chyba przez dwa posiadane nadmiarowe bloczki idące szyną wózka szotowego genuy czyli mówiąc po polsku wykorzystam dwa nadmiarowe wózki szotowe a lina wróci na rufę po lewej burcie na zbędny w tym momencie drugi kabestan talii grota.

Jak przestanie lać wiaderkami to skończę robotę i kliknę fotkę.

Na razie polewa wiaderkami Marwa Qć :evil:

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 maja 2020, o 15:27 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1084
Podziękował : 402
Otrzymał podziękowań: 387
Uprawnienia żeglarskie:
bury_kocur napisał(a):
tomasz piasecki napisał(a):

Sumując - jak to wskazało wcześniej dwóch Marianów, najpierw Strzelecki, potem Mariaciuńcia - system, pozornie złożony, składa się dwóch bloczków, jednego dwukrążkowego i jednego pojedynczego.
To znaczy, że przełożenie sumaryczne wynosi 1 : 3, co na dużym jachcie tłumaczy istniejace kłopoty z wybraniem grota.


Odgrzebując letuchno temat, bo sezon jednak tuż tuż, żeby nie powiedzieć, że on już jest :D

Po przemyśleniach - co do talii grota - zrezygnowałem próbnie z dwustronnego prowadzenia linek grota - zbliżyłem do siebie po bomie oba bloczki - ustawiłem je mniej więcej prostopadle do bomu i efekt póki co mam taki:

Pewnie na szybko zastosuję ósemkę taterniczą przy bomie tylko muszę przemyśleć prowadzenie linek od niej...


Włodku, układ szota pokazany na zdjęciach daje przełożenie 1 : 5, co wygląda nieźle, a jest bez porównania skuteczniejsze niż poprzedni układ 1 : 3.

Chyba warto pożeglować z tym nowym układem szota i zobaczyć, jak to działa w praktyce.

Przypuszczam że Twoja Bawaria ma kabestany szotowe nie mniejsze niż Nr. 40, co połączeniu z obecną talią chyba powinno wystarczyć do wygodnej obsługi grota.

Pewnym mankamentem tego nowego układu szota jest konieczność przyzwyczajenia się, że bez względu na hals, grota wybiera się zawsze jednym i tym samym kabestanem.

Jeżeli jednak zastąpiłbyś bloki pojedyncze - podwójnymi, to zachowasz takie samo przełożenie talii 1 : 5, ale będziesz miał szot grota poprowadzony po obu burtach.
Tylko - jak pamiętam - założeniem było, aby nie kupować nowych bloków :D


___________________________________

Pozdrawiam
tomasz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 maja 2020, o 15:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
tomasz piasecki napisał(a):
Włodku, układ szota pokazany na zdjęciach daje przełożenie 1 : 5, co wygląda nieźle, a jest bez porównania skuteczniejsze niż poprzedni układ 1 : 3.

Chyba warto pożeglować z tym nowym układem szota i zobaczyć, jak to działa w praktyce.

Przypuszczam że Twoja Bawaria ma kabestany szotowe nie mniejsze niż Nr. 40, co połączeniu z obecną talią chyba powinno wystarczyć do wygodnej obsługi grota.

Pewnym mankamentem tego nowego układu szota jest konieczność przyzwyczajenia się, że bez względu na hals, grota wybiera się zawsze jednym i tym samym kabestanem.

Jeżeli jednak zastąpiłbyś bloki pojedyncze - podwójnymi, to zachowasz takie samo przełożenie talii 1 : 5, ale będziesz miał szot grota poprowadzony po obu burtach.
Tylko - jak pamiętam - założeniem było, aby nie kupować nowych bloków


Drogi Tomku

Zmiany są w dużej części wynikiem Twoich zimowych opinii za co Ci bardzo dziękuję...

To Ty zasugerowałeś takie przełożenie a mnie ono o tyle pasuje, że nie przeszkadza mi fakt przełożenia talii grota do kabestana na jedną burtę.

Kabestany mam dwubiegowe rozmiar 52, więc nie sądzę, żeby był kłopot z wybraniem talii.

A drugi - zwolniony w tym momencie kabestan na drugiej burcie - zostanie wykorzystany do liny hamulca bomu - co mi w sumie bardzo pasuje koncepcyjnie.

Teraz Tomku muszę popływać w tym nowym układzie obsługi grota i zobaczymy jak to będzie jeździć.

Poza tym nigdy nie pływałem z hamulcem bomu, więc to będzie dla mnie nowa nauka.

Zobaczymy...

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

burzum napisał(a):
Mogłem też wszystko równo popieprzyć, bo ostatnio nawet mam kłopot z przypomnieniem sobie, jak mam na imię.


Piotrek ? :rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 maja 2020, o 17:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
bury_kocur napisał(a):
A linki puszczę chyba przez dwa posiadane nadmiarowe bloczki idące szyną wózka szotowego genuy czyli mówiąc po polsku wykorzystam dwa nadmiarowe wózki szotowe a lina wróci na rufę po lewej burcie na zbędny w tym momencie drugi kabestan talii grota.

Jak przestanie lać wiaderkami to skończę robotę i kliknę fotkę.


Tak wyszło póki co końcowo - a praktyka pokaże cd...
Załącznik:
Hamulec bomu i nowa talia grota01.jpg
Hamulec bomu i nowa talia grota01.jpg [ 153.08 KiB | Przeglądane 4927 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 193 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 3, 4, 5, 6, 7


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 92 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL